תפריט עמוד

ברלין עם ילדים

ברלין נחשבת לעיר הבילויים, עם המועדונים הכי מעודכנים והמסיבות הנכונות. באופן מפתיע היא גם עיר מצוינת לטייל בה עם ילדים. שבוע בברלין בחברת שני ילדים, בין גנים, מגדלים ואצטדיון כדורגל עמוס זיכרונות

23 שנים אחרי נפילת החומה, ברלין מדהימה בחיוּת שלה. הצד המזרחי, שהיה פעם עני ומוזנח, עם בנייה מזעזעת בכיעורה, הפך ללב הפועם של העיר התוססת הזאת. פה תמצאו את המועדונים הכי חמים, את המסעדות המוצלחות, המסיבות הנכונות, המופעים, הקונצרטים, חנויות המעצבים, התערוכות. בקיצור, כל מה שחדש ומעודכן. בשטח ההפקר לאורך החומה שאיננה עוד צצו בנייני זכוכית ומתכת נועזים, המילה האחרונה באדריכלות עכשווית. ועם זאת, ברלין זוכרת את עברה ומנציחה אותו במיני דרכים מרתקות.

כל אלה הופכים את הביקור בברלין למעניין ואפילו מסעיר, אבל לא בהכרח כיעד אידיאלי לחופשה עם ילדים. אלא שבאופן מפתיע ברלין מתגלה כעיר מצוינת לטיול משפחתי. שבוע בעיר בחברת שני ילדים גילה שאפשר ליהנות להפליא גם בלי פארקי שעשועים ורכבות הרים. לפני שיוצאים לדרך כדאי לדעת שבמקומות רבים אפשר לקנות בהנחה משמעותית כרטיס משפחתי המתאים לעד חמישה אנשים – זוג הורים ושלושה ילדים. הדבר נכון גם לגבי התחבורה הציבורית – כרטיס משפחתי יומי יחסוך לכם כסף רב והוא טוב לנסיעה באוטובוסים עירוניים, ברכבת התחתית וברכבת הקלה.

כל מי שטייל בחו"ל עם ילדים יודע שלא חייבים לרוץ מאטרקציה לאטרקציה. עצם השיטוט בעיר אירופאית גדולה, עם שדרות רחבות ידיים, פסלי רחוב מרשימים, חנויות נוצצות ואוטובוסים בני שתי קומות – מרגש קטנים כגדולים. השאירו לעצמכם די זמן לשיטוט בשכונות העיר, לישיבה בבית קפה נחמד, לנסיעה באוטובוס קומותיים – קו 100 וקו 200 עוברים דרך רוב אתרי העיר במחיר כרטיס נסיעה רגיל. וכמובן אי אפשר בלי קצת שופינג או לפחות ביקור בכמה חנויות שילדים יאהבו במיוחד. ברחוב Tauentzienstrasse מרוכזות כמה חנויות כאלה: במספר 20 ישנה חנות ענקית של חברת לגו, עם משחקים ודמויות לגו בכמויות מסחררות; במספר 9 נמצאת Saturn, חנות למוצרי אלקטרוניקה, שבה אפשר לבדוק את השכלולים האחרונים בתחום הטלוויזיות, נגני המוזיקה ומשחקי מחשב, פלייסטיישן ואקס בוקס (יש סניף נוסף באלכסנדר פלאץ); במספר 24 תמצאו את KaDeWe, הכלבו הענקי שישאיר אתכם מסוחררים לגמרי – קומה 6 היא גן עדן לאוהבי שוקולדים, תופינים ועוגות מרהיבות.

מכל הדברים המעניינים שגילינו בברלין, הנה חמישה מקומות שהילדים אהבו במיוחד:

1. ביקור בגן החיות. את פרסומו העולמי קנה לו הגן הוותיק והמצוין הזה בזכותו של קנוּט, דב קוטב מתוק להפליא שנולד כאן, ננטש על ידי אמו, זכה לטיפול מסור בידי מטפליו ואז מת בפתאומיות כשהוא בן ארבע בסך הכל. מצד אחד, המראה הבובתי של הדובון הלבן, כבש לבבות ברחבי העולם. מצד שני, הוא עורר דיונים רבים על סוגיית השבי בגני חיות. כך או כך, גן החיות ניצל את המתיקוּת הדובית עד תום עם גלויות קנוט, ספלי קנוט, בובות קנוט, מחזיקי מפתחות קנוט ועוד ועוד. אבל עם כל הצער על מותו בטרם עת של הדב הלבן יש פה שלל בעלי חיים נוספים, מרתקים לא פחות – נמרים ופנתרים, זאבים ופילים, אריות וקופים (כולל קופי אדם שתמיד מרתק להתבונן בהם), כלבי ים וקנגורו, צבאים וג'ירפות, נשרים ופלמינגו, ואפילו דב פנדה שמנמן. שטח הגן יפה להפליא, מטופח עד ציצת העשב האחרונה, מתחמי החיות רחבי ידיים ונקיים, ואפילו דיירי הגן נראים מאושרים עד כמה שאפשר בתנאי השבי שהוזכרו לעיל.

גן החיות של ברלין Berlin
כתובת: Hardenbergplatz 8, בכניסה ל
פארק טירגארטן
רכבת תחתית: Zoologischer Garten
אתר אינטרנט

פינגווינים בגן החיות של ברלין | צילום: Aconcagua, GFDL

2. הצצה לחיים מתחת למים. אם נותרו לכם כוחות אחרי שיטוט ארוך בגן החיות אל תחמיצו את האקווריום המרתק הנמצא בתחומו (אפשר לקנות כרטיס משולב לשתי האטרקציות או לרכוש כרטיסים נפרדים ולהגיע בימים שונים). מיד בכניסה מקבל את פניכם אקווריום גדול ובו צפות להן מדוזות יפהפיות, כמו רקדניות בלט אלגנטיות. כשקיר של זכוכית מפריד ביניכם לבינן, אפשר להפסיק לדאוג ולהתחיל להתפעל מיופיין הרב. שלל דגים ויצורים ימיים שונים ומשונים יחכו לכם באקווריומים הבאים, חלקם אדירי ממדים, אחרים זעירים, ויש גם כמה כה מוזרים עד שקשה להאמין שלא הורכבו בידי מדען בעל חוש הומור מעוות. בדרך החוצה גילינו מחזה מלבב: על גבו של תנין שהתחמם בשמש הקיצית רבץ לו צב מים ומתח צוואר ארוך לעבר הקרניים החמימות.

האקווריום של ברלין נמצא בשטח גן החיות ואפשר לקנות כרטיס משולב; אם אתם רוצים לבקר באקווריום בנפרד, הכניסה מרחוב Budapester 32.
אתר אינטרנט


3. שיטוט בפארק ושיט בנהר. גן החיות והאקווריום נמצאים בפתחו של פארק עצום ויפהפה, טירגארטן, שנראה יותר כיער טבעי מאשר כגן עירוני. עצים נשירים גדולי ממדים, שבילים מתפתלים, אגמים, פלגי מים וסנאים חמודים שמציצים מבין הענפים הם רק חלק מהקסם הטמון בפארק המדהים הזה. את התמונה משלימים תושבי העיר, שהולכים, רצים או רוכבים על אופניים בשבילי הפארק, משתזפים בפינות נסתרות, משחקים בכדור או בפריזבי וממלאים את בתי הקפה. את הפארק חוצה שדרה רחבת ידיים, Strasse des Juni 17, רחוב 17 ביוני. בימי ראשון מתקיים לאורכה שוק פשפשים תוסס.
נהר שפרה עובר בצד הפארק ואפשר לצאת לטיול שיט בספינה החולפת לצד כמה מהאתרים הבולטים בעיר. באגם נוייר זה (Neuer See, האגם החדש) שבמרכז הפארק תוכלו לשכור סירה קטנה לשיט באגם.

פארק טירגארטן. נראה יותר כמו יער טבעי מאשר כגן עירוני

4. הצצה על העיר מלמעלה. ילדים בכל הגילים אוהבים להסתכל על העולם מלמעלה. בברלין יש כמה נקודות תצפית, המפורסמת בהן היא מגדל הטלוויזיה, מבנה ביזארי משנות השישים הלא כל כך עליזות (אם כי תמונות בקומת הקרקע מראות שהיה גם מי שחגג בתקופת הקומוניזם). המגדל ניצב בגאון במרכז אלכסנדר פלאץ, הכיכר המרכזית של העיר שעדיין נושאת סממנים רבים של ארכיטקטורה קומוניסטית. המראה מלמעלה מקסים, ונחמד לנסות לזהות מבנים מפורסמים שאולי ראיתם בגובה הכביש, אבל התור למעליות ארוך להפליא וילדים כידוע אינם היצורים הסבלניים בעולם. אפשרות אחת לפתור את הבעיה היא לקנות כרטיס VIP, בתוספת מחיר, ולדלג על התור; אפשרות אחרת היא לקנות כרטיס רגיל, לבדוק ברשימה המתעדכנת תדיר מתי יגיע תורכם ולצאת לשוטט ברחבי הכיכר ובסביבתה. אנחנו בחרנו באפשרות שלישית, והתענגנו על כריכים מצוינים ובקבוקוני מיץ טבעי בבית הקפה הצמוד למגדל, שבאופן אירוני למדי שייך לרשת סטרבאקס הקפיטליסטית.

עוד תצפית מרהיבה על העיר, והפעם בחינם, נמצאת בבניין הפרלמנט הגרמני, הרייכסטאג. התור בכניסה אמנם ארוך למדי, אבל אם תצליחו לשעשע את הילדים די זמן – הציפייה תשתלם. בסופו של התור מתחיל טיפוס מהנה על משטחים ספירליים שמגיעים אל כיפת זכוכית ענקית על גג הבניין. ממרומי הכיפה בתי העיר, הנהר והפארק הגדול שרועים למרגלותיכם. בדרך החוצה ניסינו לשער אם אנג'לה מרקל נמצאת בחדר הסמוך, אלא שמאוחר יותר גילינו כי למרבה האכזבה שהקנצלרית הנמרצת ביקרה אז במוסקבה.

מגדל הטלוויזיה, כיכר אלכסנדרפלאץ, רכבת תחתית Alexander Platz, אפשר גם להגיע באוטובוס 200 או ברכבת הקלה מתחנת Zoologischer Garten

הרייכסטאג, Platz der Republic 1, הדרך הנעימה ביותר להגיע לכאן היא באוטובוס 100 שיוצא מתחנת Zoologischer Garten וחוצה בדרכו את הפארק היפה.

האיצטדיון האולימפי. כדורגל וזיכרונות מהעבר | צילום: Tobi 87, GFDL

5. ביקור באצטדיון האולימפי. אחרי הביקור באצטדיונים מהוללים כמו קאמפ נואו בברצלונה והברנבאו במדריד, חשבנו שאנחנו יודעים הכל על אצטדיונים בינלאומיים. מסתבר שטעינו. בניגוד לאצטדיונים הספרדיים, שהסיור בהם יקר מאוד, התור בכניסה ארוך מאוד וחנות המזכרות מסחררת בגודלה ובהיצע שלה, כאן מדובר במקום מרוחק יחסית מהמרכז, עם תור קצרצר, כניסה זולה מאוד (8 אירו לכרטיס משפחתי לחמישה!) והמון זיכרונות היסטוריים.

האצטדיון, שמשמש כיום כמגרש הבית של קבוצת הכדורגל הרטה ברלין, נבנה לקראת האולימפיאדה של 1936 בגרנדיוזיות אופיינית לתקופה. אלא שהתוכניות של היטלר להוכיח את עליונות הגזע הארי לא צלחו, כשהאצן השחור ג'סי אוונס גרף מדליות זהב וגרם לדיקטטור הנאצי לעזוב את המקום בחמת זעם. את כל זה אפשר לספר לילדים בזמן שיושבים ביציע ומסתכלים אל המגרש המרשים באמת, שלפני שנים אחדות הוסף לו גג לרווחת הצופים. אפשר ללכת לאורך היציעים האינסופיים עד המקום שבו ניצב הלפיד האולימפי ולעיין בלוחות האבן עם שמות הזוכים באולימפיאדה המפורסמת.

בתוך האצטדיון עצמו יש חנות צנועה של הרטה ברלין שבה אפשר להצטייד בצעיפים ובחולצות בכחול ולבן ומסעדה שמגישה מבחר מצומצם של מאכלים בשריים (שימו לב, רובם הגדול מבשר חזיר) וכמה עוגות טעימות. המתחם כולל גם מגרש אתלטיקה ובריכת שחייה, ששימשה את השחיינים האולימפיים והיום היא פתוחה לקהל הרחב. אפילו אני, חובבת כדורגל קטנה למדי, הצטערתי שהגענו בזמן הפגרה. משחק כדורגל בתפאורה המרהיבה הזאת חייב להיות חוויה מיוחדת.

האצטדיון האולימפי, Olympischer Platz 3, רכבת תחתית Olympiastadion
אתר אינטרנט


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.