תפריט עמוד

בריכת הקשתות ברמלה

מתי בפעם האחרונה יצאתם לשייט מתחת לאדמה? הצעה לטיול עם ילדים בבריכת הקשתות ברמלה, ויש גם תשובות להרבה השאלות שיעלו במהלך הביקור. פרך מתוך הספר "טיול ילדותי"

בריכת הקשתות היא בריכה תת-קרקעית – כדי להגיע אליה נכנסים למבנה ויורדים במדרגות מתחת לאדמה. רואים אולם גדול בגובה תשעה מטרים, שכולו מוצף מים. התאורה הצבעונית מעניינת, והמראה יפה ומיוחד במינו.

למה זה מעניין?
זאת הרפתקה, כי אפשר לשוט בבריכת הקשתות בסירות משוטים ולשוטט בין העמודים התומכים בתקרה. האווירה מסתורית, וקל להבין מדוע צילמו כאן את הסרט "חסמבה ונערי ההפקר".

איך להגיע?
הבריכה נמצאת ברחוב ההגנה פינת רחוב טרומפלדור ברמלה, לא רחוק ממרכז העיר ומול גן ההגנה. רחוב ההגנה פונה מזרחה משדרות הרצל, רחובה הראשי של העיר.

בריכת הקשתות. כתובת שנמצאה על אחד הקירות מעידה שהיא נבנתה בשנת 789 | צילום דובי טל

כמה זמן?
כשעה. האתר פתוח כל יום מ-8:00 עד 16:00.

כמה הולכים?
הולכים מעט מאוד, אבל יש כשלושים מדרגות שצריך לרדת ולעלות בהן.

האם נשלם?
הכניסה בתשלום: 14 שקל למבוגר, 12 שקל לילד.

עוד בסביבה: המסגד והמגדל הלבן, המסגד הגדול, הכנסייה הפרנציסקנית, השוק של רמלה, המוזאון העירוני.

המסגד הלבן. המגדל, שנבנה בתחילת המאה ה-14, הוא אחד המבנים הבולטים ברמלה | צילום: דובי טל

איפה, מה, מתי?
מה עומק המים בבריכה? בערך מטר

מאין המים מגיעים לבריכה? היום נאגרים בבריכה בעיקר מי גשמים ומים שמגיעים מן המערכת העירונית. בעבר שימשה הבריכה מאגר למים שהגיעו לרמלה באמה ממעיינות גזר, כמה קילומטרים ממזרח לעיר, ליד כרמי יוסף.

מתי בנו את הבריכה? כתובת שנמצאה על אחד הקירות מעידה שבנו אותה בשנת 789, כלומר לפני כ-1,300 שנים.
מי בנה את הבריכה? שליט העיר באותן שנים היה הארון א-רשיד (החליף החמישי של בית עבאס).

כמה קשתות יש בבריכה? תקרת הבריכה נתמכת בשלושה טורי עמודים. בכל טור חמישה עמודים, ובין כל זוג עמודים נבנתה קשת – בסך הכל יש 12 קשתות.

האם יש דגים במים? לא, זה מאגר מי גשמים ואין בו דגים.

האם מותר לשחות בבריכה? לא. אבל כדאי לשוט בסירה.

איך שאבו את המים מהבריכה? אם תרימו מבט, תראו בתקרה 24 חלונות מרובעים. בעבר שאבו את המים בדליים מבעד לחלונות האלה.

איך היה כאן אור לפני שהתקינו תאורה? במשך רוב שעות היום חודר אור שמש דרך האשנבים הקטנים בתקרת הבריכה. אפשר לראות אותם על גג המבנה לפני שיורדים במדרגות.

מי גר ברמלה באותן שנים שנבנתה הבריכה? רמלה הייתה אז עיר מוסלמית גדולה ותחנה חשובה ביותר בדרך בין יפו לירושלים. כיום מתגוררים ברמלה 66 אלף תושבים, רבע מהם ערבים נוצרים ומוסלמים והשאר יהודים.

ספר לי סיפור: מדוע גרים השמש והירח בשמים?
אגדה אפריקנית
לפני שנים רבות גרו השמש ואשתו הלבנה בבית קטן על פני האדמה. השמש הלך לעתים קרובות לבקר את ידידו הטוב הים. יום אחד הזמין השמש את הים לבוא לבקר בביתו.

"אני גדול מאוד", ענה הים, "לא יהיה די מקום בשבילי בביתך הקטן". ללבנה היה רעיון נפלא: "נבנה לנו בית גדול, והים יוכל לבוא לבקר אותנו". בנו השמש והלבנה בית רחב ידיים וחיכו בשמחה לביקורו של הים. רעש גדול נשמע כשהתקרב הים לביתם: "האם אתם באמת רוצים שאכנס פנימה?" שאל.

השמש והלבנה פתחו את הדלתות לרווחה ועודדו אותו להיכנס. מים רבים החלו לזרום לתוך הבית, גלים-גלים, תחילה דרך הדלתות ואחר כך גם דרך החלונות. הים נשא פנימה קונכיות, אצות, דגים קטנים וגדולים, לווייתנים, סירות דיג ואניות גדולות. השמש והלבנה שמחו כל כך על הביקור, עד שלא שמו לב לכך שהמים הרבים יכולים לכבות את האש שלהם. רק ברגע האחרון הצליחו להימלט דרך הארובה. מאז גרים השמש והלבנה גבוה בשמים וממשיכים לחייך חיוך של אור וחום אל ידידם הים שעל פני האדמה.

___
מתוך הספר "טיול ילדותי – הורים וילדים מטיילים" מאד דובי טל, משה ואיקי גלעד, בהוצאת עם עובד. לפרטים נוספים על הספר
לחצו כאן >>

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות משפלת יהודה ומישור החוף הדרומי

פסטיבל האוכל הכפרי ה-23 במטה יהודה: המלצות טעימות
פסטיבל האוכל הכפרי ה-23 במטה יהודה: המלצות טעימות

בראנץ' על טהרת הסלואו פוד, יין ומאפים מול נוף כרמים, ארוחה אתיופית צמחונית בחווה חקלאית וארוחה קוצ'ינית בבית במושב - אלו הן רק כמה המלצות טעימות במיוחד לפסטיבל האוכל הכפרי שיתקיים במהלך מרץ בפעם ה-23 במטה יהודה. כל ...

כתובת ארמית בלכיש שנחשבה עתיקה התגלתה כתרגיל לתלמידים
כתובת ארמית בלכיש שנחשבה עתיקה התגלתה כתרגיל לתלמידים

לראשונה בארץ: נחשפה כתובת חשובה ונדירה הנושאת את שמו של המלך הפרסי דריווש הראשון, אביו של אחשוורוש. את החרס בן 2500 השנה שעליו נחרטה הכתובת בכתב ארמי, גילו מטיילים במקרה, בגן לאומי תל לכיש * נראה שמדובר ב"פתק" ...

טיול באשדוד – על המתוק, המלוח ומה שביניהם
טיול באשדוד – על המתוק, המלוח ומה שביניהם

תושבי אשדוד התקבצו אליה מכל קצות תבל והפסיפס האנושי המרתק הזה אחראי, בין השאר, למבחר קולינרי מפתה. אל שלל הטעמים המתוקים והמלוחים מצטרפים מקומות מסקרנים של אמנות ותרבות. קפצנו לביקור באשדוד וחזרנו שמנמנים ומרוצים