תפריט עמוד

בעקבות זרימת נחלים בגליל העליון

אין דבר יותר מרשים ומענג מלראות נחלים שוצפים ויותר מפלים שוצפים שבדרך כלל יבשים או בספיקה מועטה. יואב יעקובי הכין לכם טיול בצפון בן יומיים שכולם סביב המים ואף בתוך המים, בחורף.

אין דבר יותר מרשים ומענג מלראות נחלים שוצפים ויותר מפלים שוצפים שבדרך כלל יבשים או בספיקה מועטה. הכנתי לכם מסלול בן יומיים שכולם סביב המים ואף בתוך המים, בחורף.

בחורף ישנם נחלים שוצפים רבים, בחרתי להתמקד ביפים ובאלה שלא מצריכים דמי כניסה. המפלים והזרימות בחינם!

את טיול הזרימות ילוו אותנו פריחות החורף (כלניות, רקפות, נוריות, עיריות, סביונים, תורמוסי ההרים, ועוד).

מפגש שניר דן עיון. צילומים: יואב יעקובי

מפגש שניר דן עיון. צילומים: יואב יעקובי

הירדן והמים החמים

נפתח את הטיול בנסיעה על כביש 918 המדהים ביופיו מדרום לצפון, זהו כביש גדות-גונן, או כביש הביטחון. כביש זה שימש כדרך פטרולים על הגבול עד למלחמת ששת הימים בשנת 67. אחרי כשלושה ק"מ נחצה את גשר הפקק נמשיך עוד כ-100 מטר ונפנה מערבה (שמאלה) לדרך עפר הלבנה המקבילה לערוץ הירדן. בשלב מסוים ליד גשר החמישה ערוץ הירדן הפך לתעלה המזרחית שהיא אחת מתוך שתי תעלות שהשתתפו בפרויקט ייבוש אגם החולה. נהר הירדן ההיסטורי זורם באמצע העמק ומתחבר לאגמון החולה.

הירדן עולה על גדותיו

הירדן עולה על גדותיו

הדרך מתאימה לכל רכב בנסיעה איטית. לאורך כל הדרך נתרשם מזרימת המים בערוץ, ולכל אורך הדרך ילוו אותנו פריחות החורף ועוד אלפי עגורים במנוחתם בעמק לקראת המשך הנדידה.

לאחר נסיעה של כ-10 ק"מ בדרך עפר נתחבר לכביש 977 בו נפנה מזרחה עד לצומת להבות הבשן כביש 918 בו נפנה  צפונה ואחרי כ-100 מטר בקצה מטע הרימונים נחנה את הרכבים ונצא בהליכה של כ-100 מטר עד למים החמים.

המים החמים ("הגייזר", "חם-קר") פורצים מצינור שמקורו בקידוח שהתבצע למרגלות הגולן ליד קיבוץ שמיר. מים אלו עוברים בצינורות למספר מוקדים. מוקד אחד לערוץ נחל עורבים הנקודה בה אנחנו נמצאים, למאגר עורבים בצומת ווסט ולמאגר מרום גולן. צריך לקחת בחשבון שהזרימה אינה קבועה והיא משתנה בהתאם לצרכים וזרימת המים החמים יכולה להיות בזמנים ומקומות שונים. השכשוך במים החמים בימי החורף מענג ומהנה מאוד. מומלץ!

נחל ומפל עורבים

לאחר שנהנינו נמשיך בדרכנו למפל עורבים. ראשיתו של נחל עורבים צפונית למרום גולן והוא זורם עד למאגר עורבים ומשם חוצה את ציר הנפט ונשפך לעמק החולה. בחלק זה ישנם 7 מפלונים ואנחנו נתמקד במרשים ביותר – מפל עורבים שגובהו כ-20 מטרים.

מהמעיין החם בלהבות הבשן, ניסע לכיוון צומת גונן  ונפנה מזרחה על כביש 959 לכיוון היישוב קלע. נחלוף על קלע ואחרי כ-1 ק"מ נגיע לצומת עם ציר הנפט, נפנה צפונה על ציר הנפט ואחרי 2 ק"מ נפגוש את ערוץ נחל עורבים חוצה את הדרך. נחנה את הרכב ונצא להליכה של כ-30 דקות עד למפל עורבים לפי סימון שבילים אדום. ההליכה לא קשה כשלאורך הדרך נפגוש את ערוץ הנחל ועוד מספר מפלונים קטנים עד שנגיע לנקודה בה נשקף לפנינו עמק החולה ומפל עורבים בכל הדרו.

מפל עורבים

מפל עורבים

נחל סער

נחזור לרכבים ונמשיך בנסיעה על ציר הנפט צפונה ונהנה מדרך נוף יפיפייה שתוביל אותנו עד לחיבור עם כביש 99 העולה מזרחה לכיוון הגולן והחרמון. נעלה בכביש זה עד להגיענו למפל סער.

נחל סער הוא בעצם הגבול הגיאוגרפי בין הגולן והחרמון. הנחל זורם ומתחבר לערוץ הבניאס. תחילתו של הנחל בעין סער צפונית לכפר מג'דל שאמס בצד הסורי, הנחל זורם מערבה סמוך לברכת רם והכפר מסעדה. בקטע זה עד לחיבור עם ערוץ הבניאס יש שני מפלים מרשימים. מפל רסיסים ומפל סער. אנחנו מהחניה נחצה בזהירות רבה את הכביש ואחרי 20 מטר נגיע לתצפית משגעת על מפל סער שזורם רק לאחר הגשמים.

מפל סער. צילום: אלה אל עמי

מפל סער. צילום: אלה אל עמי

אל מקורות הירדן

ביום השני לטיולנו נצא לכיוון בית העלמין של קיבוץ שניר. לאחר  נסיעה של 5 דקות נחנה את הרכבים נחצה את השער ואחרי 50 מטר נגיע לעץ חרוב שממנו נשקף מפל פרע הנשפך לערוץ הבניאס המרשים. נחל פרע הוא ערוץ קטנטן היורד ממורדות הגולן מהכפר הסורי הנטוש זעורה. התצפית מרשימה על המפל ועל צפון הגולן, קלעת נמרוד והחרמון.

תצפית אל מפל פרע, הנשפך אל נחל חרמון

תצפית אל מפל פרע, הנשפך אל נחל חרמון

נמשיך בנסיעה של 5 דקות לעבר מתחם גן הצפון. בפינה הצפון מערבית צמוד לגשר נרד במדרגות לעבר מפגש שלושת הנחלים: שניר (חצבאני), דן ועיון.

השניר זורם מצפון לדרום ותחילתו בעיירה חצבאיה בלבנון, אליו מתחבר נחל דן (כאן החיבור מלאכותי). ממאגר מי הדן הנמצא צפונית יותר יוצא צינור שמפיל מים בכוח הכובד לתחנת חשמל הידרואלקטרית שבסופה חוזרים המים בערוץ קטן ומתחברים לשניר. נחל עיון שתחילתו בעמק עיון בדרום לבנון חולף על מטולה ונישפך לשניר. הזרימה במפגש הנחלים מרשימה ביותר.

בגן הצפון מומלץ לעשות הפסקת שירותים ולכוון את הווייז למפל הטחנה במטולה (בכביש ההיקפי בצד המזרחי של מטולה, לאחרונה נבנתה בתצפית טיילת).

מפל הטחנה, נחל עיון. צילום: אלה אל עמי

מפל הטחנה, נחל עיון. צילום: אלה אל עמי

מפל הטחנה הוא אחד מ-4 מפלים בנחל עיון (התנור). התצפית מרשימה והמפל נופל מגובה של כ-22 מטר. שמו נגזר בגלל טחנת הקמח העתיקה שהופעלה בעזרת כוח המים העצום. מתצפית זו ניתן להתרשם עד כמה קרובים תושבי מטולה ללבנונים מהצד השני של הגבול.

פריחת כלניות על רקע החרמון

פריחת כלניות על רקע החרמון

נחל ראש פינה

מהציפורן של אצבע הגליל נעלה על כביש 90 ונכוון את הווייז לבית העלמין ראש פינה. נחנה את הרכבים ונצא במעלה הכביש עד למחסום. נעקוף את המחסום והינה אנחנו בוואדי ראש פינה. נחל ראש פינה מתחיל במורדות המזרחיים של הר כנען בצפת ויורד לתוך המושבה. אחרי הגשמים הערוץ שוצף ובפברואר אפשר להתענג מפריחת השקדיות המרשימה.

ניתן לצעוד בשביל המסומן שחור במסלול קווי או ללכת במסלול מעגלי. המסלול המעגלי מתחיל בסימון השחור עד לפיצול עם השביל הכחול המוביל אותנו לשחזור המושבה למצפה נמרוד וחזרה לרכבים.

בהליכה בוואדי תוכלו לזמזם את השיר של אהוד בנאי "השביל הזה מתחיל כאן". בוואדי הזה קיבל אהוד בנאי את ההשראה לכתיבת השיר כאשר התגורר באזור. המושבה מחזירה אתכם מאה שנה אחורה ומשרה עליכם אווירה נעימה ומרגיעה.

כאן מסתיים הטיול.

  • מלון מומלץ באזור: מלון מטיילים ארץ דפנה, בקיבוץ דפנה. המלון ממוקם על ערוצו של הדן מוקף מרחבי דשא עצומים והאווירה נינוחה ונעימה מאוד. לאלה שעדיין כוחם במותנם אפשר לקבל מפה מפקיד הקבלה ולצאת בהליכה קצרה מאוד ולהתרשם מזרימתו של נחל הדן ומשדה הכלניות הצמוד אליו.

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגליל עליון ועמק החולה

צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות
צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות

הסמטאות של צפת מתמלאות בימים אלה בנגנים חדשים וותיקים, נגנים אשר גומעים קילומטרים רבים בסמטאות העיר ועושים שמח. אולם פסטיבל הכלייזמרים, לדברי המדריך, "הוא לא רק קשור לנגינה. יש בו מסר של פשטות. כולנו מוזמנים להגיע, לפשוט מעלינו ...

מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה
מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה

סמטה מוצלת מובילה אל הבית המוקף בבוסתן המשתלב בגינת ירק ועשבי תיבול שהשף קוטף ומלקט מהם היישר למטבח. נוף פנורמי גלילי והחרמון באופק. בבית שני חדרי אוכל מרווחים. החללים והקירות משמשים רקע לאוסף חפצי אמנות וטעם משובח. השף ...

מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין
מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין

"בעיצומו של קיץ, בחום יולי אוגוסט עליתי מהגליל התחתון אל הגליל העליון. הובלתי את הקרוואן בכביש הצר המטפס דרך הכפר ראמה, חלפתי על פני בית ג'אן וחרשים, ונכנסתי אל פקיעין". רונן רז חונה בגליל העליון, מכיר שכנים יהודים ...