תפריט עמוד

בורדו: היפהפייה הנרדמת

בורדו נחשבת לבירת היין העולמית וביקור בה הוא חגיגה אמיתית לאוהבי יינות ולמי שרוצה ליהנות מאוכל טוב, תרבות ואמנות. אחרי שאכלתם, שתיתם ושוטטתם בעיר העתיקה, צאו לטייל באזור בין כרמים, יקבים וחופים יפים

בורדו (Bordeaux), אשר שוכנת בחבל אקיטן, על גדות נהר הגארון וסמוך לחופי האוקיינוס האטלנטי, נחשבת לבירת היין העולמית ולאחת הערים האלגנטיות בצרפת. לא תמיד זה היה כך. למעשה, בורדו זכתה לכינוי היפהפייה הנרדמת, בשל הקירות המפויחים, שהסתירו את הפאר וההדר שלה. בשנים האחרונות נמצאת בורדו בפריחה מתמדת: המרכז העתיק, עם הבתים הרנסאנסיים, הוכרז כמרכז מורשת עולמית של אונסק"ו – המרכז האורבני הגדול בעולם שהוכר כאתר מורשת עולמית. במקביל העיר עברה תהליך של התחדשות, הקירות המפויחים נוקו ונפתחו אתרים חדשים ומבטיחים.

אם לא תהיו מסוחררים מדי מהיין, תוכלו ליהנות מטיול רגלי בעיר העתיקה, לבקר במוזיאוני אמנות מצוינים, לאכול טוב ולגלות שכמו יין טוב – גם בורדו משתבחת עם הזמן.

מה לראות ולעשות בבורדו?

כיכר הבורסה (Place de la Bourse) , הכיכר המרכזית של העיר, מוקפת בבניינים קלאסיים מהמאה ה-18 ובמרכזה יש מזרקות מרקדות. הבניינים המרשימים ביותר בכיכר הם ארמון הבורסה ומוזיאון המכס. כיכר מרהיבה נוספת היא Esplanade des Quinconces, אחת הכיכרות הגדולות באירופה, ממנה יש תצפית יפה על הנהר.

כיכר הבורסה המרשימה

כיכר הבורסה המרשימה | צילומים: שאטרסטוק

התיאטרון הגדול של בורדו (Grand Théâtre de Bordeaux) נמצא בבניין רב רושם מהמאה ה-18. גם אם אינכם חובבי הז'אנר, מומלץ לצפות כאן באופרה. מאזור זה יוצא אחד מרחובות הקניות הארוכים באירופה – רחוב סנט קתרין (Rue Sainte-Catherine). זהו מדרחוב הומה אדם, הגדוש בחנויות, מסעדות ובתי קפה.

בעיר העתיקה יש גם מבנים מתקופות עתיקות יותר, כמו La Grosse Cloche, מגדל פעמונים מהמאה ה-15. לא כדאי לוותר גם על קתדרלת סנט אנדרה (Cathédrale Saint-André), קתדרלה גותית מהמאה ה-12 שהוכרזה כאתר מורשת עולמית.

בבורדו יש גם כמה מוזיאונים נהדרים, בהם מוזיאון אקיטן (Musée d’Aquitaine) המוקדש להיסטוריה של האזור, המוזיאון לאמנות מודרנית ששוכן במבנה מרשים מהמאה ה-19 והמוזיאון לאמנויות יפות שמוקדש לאמנות אירופית מהמאה ה-15 עד המאה ה-20, עם יצירות של רובנס, רודן, רנואר ואחרים. מומלץ לבקר גם במוזיאון לאמנויות דקורטיביות, שבו פרטי ריהוט, תכשיטים, מיניאטורות וכלי נגינה מהמאות ה-18 וה-19  גולת הכותרת של מוזיאוני העיר היא עיר היין (La Cité du Vin), מרכז תרבות חדיש שממוקם במבנה עתידני יוצא דופן ומוקדש לתרבות היין.

עיר היין, מרכז העוסק בתרבות היין וממוקם במבנה עתידני

עיר היין, מרכז העוסק בתרבות היין וממוקם במבנה עתידני | צילום: Elena Pominova / Shutterstock.com

ביום שמש יפה, צאו אל רציפי בורדו (Quais de Bordeaux), טיילת רחבה המשתרעת לאורך הגדה השמאלית של נהר הגארון. לאורכה יש בניינים נאו-קלאסיים נאים, מדשאות, ערוגות פורחות וספסלים. המקומיים נוהגים לטייל כאן או לרכוב על אופניים ונחמד להצטרף אליהם. עוד מקום נעים להירגע בו מהמולת העיר הוא הגן הציבורי (Jardin Public), פארק מקסים בסגנון אנגלי עם אגם, מזרקות ושפע של צמחייה.

לסיום, בקרו באחד הסמלים המפורסמים של העיר, גשר האבן (Pont de Pierre), הגשר הראשון שנבנה מעל נהר הגארון. הגשר נבנה בראשית המאה ה-19 בהוראתו של נפוליאון בונפרטה, ו-17 הקשתות שלו מייצגות את 17 האותיות בשמו של הקיסר.

גשר פייר שהפך לאחד מסמלי העיר

גשר פייר שהפך לאחד מסמלי העיר

אוכל ויין

בורדו היא יעד מושלם לפודי'ז. מה אוכלים בבורדו? אחת המנות האהובותהמקומיות היא אנטריקוט ביין, או "אנטריקוט בורדלז". בשל הקרבה של העיר לאוקיינוס האטלנטי, גם פירות ים נפוצים מאוד, ובמיוחד אויסטרים טריים ממפרץ ארקשון, וגם סרטנים, שרימפס ועוד. פטה כבד וקונפי אווז אף הן מנות פופולריות. הצמחונים ייהנו מפטריות בורדו – פטריות פורצ'יני המבושלות עם שמן זית, בצלי שאלוט, פטרוזיליה ושום. את הארוחה תוכלו לקנח עם קנלה (canelés) – עוגות אישיות קטנות בטעם קרמל-וניל.

קנלה, עוגות קטנות האופייניות לבורדו

קנלה, עוגות קטנות האופייניות לבורדו

ואיפה אוכלים? הסצנה הקולינרית של בורדו כוללת גסטרו-פאבים, ביסטרו ומסעדות שף יוקרתיות. לחוויה יוצאת דופן (ויקרה), נסו את La Grande Maison Bernard Magrez, המעוטרת בשני כוכבי מישלן (כתובת: 10 Rue Labottière). מסעדה עממית יותר, בה תוכלו ליהנות מארוחה נפלאה במחירים נוחים, היא Racines, שהשף הסקוטי שלה מגיש תפריט המשתנה בהתאם למצאי בשוק (כתובת: 59 Rue Georges Bonnac). ואם חשקה נפשכם בביסטרו אלגנטי, נסו את Garopapilles, שמככב ברשימות המסעדות הטובות בעיר (כתובת: 62 rue de l’Abbé de l’Epée). ויש אפילו נקודה ישראלית: השף גיל אלעד, שלמד קולינריה בפריז והתמחה בכמה מסעדות צרפתיות נחשבות, פתח בבורדו שתי מסעדות, שזוכות לשבחים ונוחלות הצלחה – מילס (Miles, כתובת: 33 Rue du Cancera), מסעדת שף יצירתית, ומאמפוקו (Mampuku, כתובת: 9 Rue Ausone), המשלבת מנות משלושה מטבחים – ישראלי, יפני ווייטנאמי.

מסעדת Racines. אוכל מושקע המתבסס על רכיבים מקומיים

מסעדת Racines. אוכל מושקע המתבסס על רכיבים מקומיים

בצרפת, כמו בצרפת, לא חייבים לשבת במסעדה כדי ליהנות מארוחה טובה. אפשר גם לבקר במעדנייה או בשוק מקומי, להצטייד ברכיבים משובחים ולצאת לפיקניק באחד הפארקים או על ספסל ליד הנהר. שוק האיכרים ליד בזיליקת סנט מישל מומלץ במיוחד, עם ירקות ופירות, עשבי תיבול, סוגים רבים של פטריות, פירות ים טריים, בשרים, גבינות ומאפים.

שוק איכרים בבורדו | צילום: gabriel12 / Shutterstock.com

שוק איכרים בבורדו | צילום: gabriel12 / Shutterstock.com

וכמובן, אל תוותרו על ביקור ביקבים. באזור מייצרים יינות אדומים מצוינים, כמו קברנה פרנק, קברנה סוביניון ומרלו, אבל גם רוזה ויינות לבנים, כמו סוביניון בלאן. ניתן להצטרך לסיור יקבים או לטייל ביניהם באופן עצמאי. בין היקבים הבולטים נזכיר את שאטו לפיט רוטשילד ושאטו מרגו.

שאטו מרגו, אחת מאחוזות היין הוותיקות והמפורסמות ביותר באזור בורדו

שאטו מרגו, אחת מאחוזות היין הוותיקות והמפורסמות ביותר באזור בורדו

אם אתם פשוט רוצים לשתות יין על הבר, תמצאו בבורדו הרבה ברי יין נהדרים. אחד מהם הוא Le Millesime, הממוקם סמוך לבורסה ומציע מגוון גדול של יינות ומבחר טאפאס לצד היין (כתובת: 4 Rue du Puits Descujols). ב- Wine More Time תמצאו מאות יינות מקומיים במחירים הוגנים (כתובת: 8 Rue Saint-James). ואם אתם בעניין של קוקטיילים, אחד מהברים המומלצים הוא Le Point Rouge (כתובת: 1 Quai de Paludate), בר אינטימי עם עשרות סוגים של קוקטיילים.

כרמים באזור סנט אמיליון, עיירה ליד בורדו

כרמים באזור סנט אמיליון, עיירה ליד בורדו

טיולים בסביבה

המיקום של בורדו בסביבה עתירת כרמים, סמוך לחופי האוקיינוס האטלנטי ולהרי הפירנאים, מזמין לצאת לטיולים מחוץ לעיר. מתוך המגוון הגדול, בחרנו שלושה טיולי יום נהדרים:

סנט אמיליון

הכפר סנט אמיליון (Saint-Émilion), ממזרח לבורדו, הוא אתר חובה לאוהבי היין, שכן כאן מייצרים כמה מהיינות הטובים בעולם. ויש לו המון מה להציע גם אם אינכם חובבי יין מושבעים. זהו כפר עתיק ושמור היטב, שהוכרז כאתר מורשת עולמית, עם רחובות צרים ותלולים וכנסיות רומנסקיות מרהיבות.

הכפר סנט אמיליון, מהכפרים הציוריים באזור בורדו

הכפר סנט אמיליון, מהכפרים הציוריים באזור בורדו

מדוק

מחוז מדוק (Medoc), שמצפון לבורדו, הוא יעד נפלא לכל מי שאוהב יין, היסטוריה ונופים. יש כאן למעלה מ-1,500 כרמים לצד יערות אורנים וחופים יפים. תוכלו לבקר בכמה אחוזות יין יוקרתיות במיוחד, כמו שאטו מרגו, שאטו מוטון רוטשילד ושאטו לאפיט רוטשילד. לצד אלה, תוכלו לעסוק במגוון פעילויות נוספות, כמו רכיבה על סוסים, רכיבה על אופניים, טיולי הליכה או קטיף פטריות. ואם תרצו לגלוש בים, בקרו בעיירת הגולשים Soulac-sur-Mer.

אחת מאחוזות היין באזור מדוק

אחת מאחוזות היין באזור מדוק

מפרץ ארקשון

עם האוקיינוס האטלנטי קרוב כל כך, מתבקש לצאת ליום ים. אפשר לנסוע כשעתיים עד לעיירת הנופש היוקרתית ביאריץ, אבל אם אתם רוצים להישאר קרוב יותר לבורדו, תוכלו לנסוע למפרץ ארקשון (Arcachon) היפהפה, במרחק כ-45 דקות נסיעה ברכבת מבורדו. בקיץ המקום הומה בנופשים, בהם סלבריטאים צרפתים, בשאר השנה אפשר ליהנות כאן בשקט ושלווה, וגם לטפס לראשה של דיונת החול הגבוהה באירופה ולהשקיף משם על הנוף היפה. באזור זה נמצא גם אגם הורטון, אגם המים המתוקים הגדול בצרפת.

מפרץ ארקשון. מומלץ לקפוץ לים במהלך הביקור בבורדו

מפרץ ארקשון. מומלץ לקפוץ לים במהלך הביקור בבורדו

מפת בורדו:

 

טירת הנשרים בדרום צרפת

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מצרפת

פאריס הפחות מוכרת: הגדה הימנית
פאריס הפחות מוכרת: הגדה הימנית

הפעם אביטל ענבר מציג אתרים לא מאוד מוכרים בפאריס השוכנים על הגדה הימנית של הסן. הואיל והנהר זורם מערבה, במפה היא "מעל" הנהר. מתחיל באתרים שבמרכז העיר, ומרחיק קילומטרים שבגבול פאריס. בצפון מערב, פרבר סן-דני. בדרום-מערב, בולוניה-ביאנקור

פאריס הפחות מוכרת, הגדה השמאלית
פאריס הפחות מוכרת, הגדה השמאלית

בספרו החדש, פאריס של כולנו, מספר הסופר אביטל ענבר על פאריס שהוא מכיר זה 65 שנה. במסע אחר הוא בחר להציג פנים מוכרות פחות של העיר, מקומות שרוב התיירים אינם מכירים. כאן התמקד בגדה השמאלית, כלומר, פאריס שמדרום, ...

מסע אל התרבות והעבר של נורמנדי ובריטאני
מסע אל התרבות והעבר של נורמנדי ובריטאני

תרבותו של עם צומחת בעיקר מהסביבה הפיזית ומההיסטוריה שלו, מהאירועים שעברו עליו וההשפעות שהוא קיבל מאומות אחרות לאורך השנים. ביקור בחבלי הארץ של נורמנדי ובריטאני הוא ביקור בהיסטוריה של צרפת בזעיר אנפין, כמעט כל חלק ממנה מיוצג כאן ...