תפריט עמוד

בוקר מסביב לעולם

בשעה שרובנו עדיין מתהפכים מצד לצד מתחת לשמיכה, יש מקומות בארץ ובעולם שבהם ההתרחשות בעיצומה. העגורים מקיצים משנתם באגמון החולה, שוק הדגים בטוקיו שוקק חיים, בפריז אנשים מחכים בתור לקנות לחם טרי. כמה אפשרויות מהנות לפתוח את היום

4:00 לפנות בוקר

שוק הפרחים בהאנוי, וייטנאם
ב-4:00 לפנות בבוקר, אמצע הלילה אצל רבים, כשברחובות עדיין שורר חושך מוחלט, בשוק הפרחים Quảng Bá  בהאנוי כבר מחליפים משמרת. מהשעה 2:00 בה השוק נפתח ועד לשעה 4:00 לפנות בוקר, שלטו בו מגדלי הפרחים. בשעה 4:00 מגיעים סוחרי הפרחים (או למעשה סוחרות, שכן בשוק עובדות רק נשים), ועובדים עד שהשמש מפציעה, מוכרים פרחים לחנויות ולרוכלים שמסתובבים העיר. השוק מהווה את תחנת ההפצה הראשית לכל מגדלי הפרחים באזור. למרות שמדובר בשוק צבעוני, תרתי משמע, השעה המוקדמת של היום (או השעה המאוחרת של הלילה, תלוי איך מסתכלים על זה), משפיעה על האווירה במקום. לא תשמעו כאן צעקות של רוכלים. המוכרות מדברות בשקט וכולם, גם המוכרות וגם הקונים, מצוידים בפנסים, כדי שיוכלו לבדוק טוב יותר את הסחורה. והסחורה נהדרת – אלפי פרחים מכל המינים ובכל הצבעים, זולים ויקרים, מקומיים ומיובאים, כשהפופולאריים מכולם הם הוורדים.

5:00 בבוקר

שוק הדגים של טוקיו
שוק אחר, הומה ורועש הרבה יותר, הוא שוק הדגים צוקיג'י (Tsukiji) בטוקיו, שוק הדגים ופירות הים הסיטונאי הגדול בעולם. בשעות הבוקר המוקדמות באמת יש בשוק הרבה רעש והתרגשות של מוכרים וקונים שמתרשמים מהיצע הדגים ופירות הים. השוק נפתח כל יום ב-3:00 לפנות בוקר ונמצא בשיאו בין השעות 5:00 ל-9:00 בבוקר, וככל שנוקפות השעות הפעילות דועכת (והדגים מאבדים מטריותם). בשוק נמכרים למעלה מ-400 סוגים שונים של דגים ופירות ים – מסרדינים זעירים ועד דגי טונה ששוקלים 300 קילו, כפי שאפשר לראות בסרטון הבא:

את השוק פוקדים תיירים רבים, ומוקד המשיכה העיקרי עבור רבים מהם הן המכירות הפומביות של הדגים בהן משתתפים סיטונאים שמפעילים דוכנים בשוק, בעלי מסעדות, חברות לעיבוד מזון ורשתות מזון גדולות. הקהל הרחב יכול לצפות במכירות אך לא להשתתף בהן. המכירות הפומביות מסתיימות סביב השעה 6:45, אז מובלים הדגים אל יעדם הבא – מחוץ לשוק או בתוכו, באחת מן החנויות הרבות הפזורות ברחבי השוק. המכירות הפומביות, הובלת הדגים, פריסתם והכנתם למכירה – כל אלה מספקים עניין רב לתיירים והצצה לתרבות המקומית, גם אם אינם מבינים מילה ביפנית. מי שהמראה הזה עורר בו תיאבון (זה הזמן לציין שצמחונים לא ירוו נחת במקום) מוזמן לסעוד באחת מן המסעדות הרבות שברחבי השוק.

מוכר דגים פורס דג טונה בשוק הדגים צוקיג'י

טיסה בכדור פורח
שעות הבוקר המוקדמות, בדרך כלל בין 5:30 ל-7:00, הן הזמן הטוב ביותר לצאת לריחוף בכדור פורח, וכל החברות מפעילות טיסות בכדור פורח מקיימות אותן בשעות הזריחה (ולעיתים גם בשקיעה). הנסיעה לאתר הריחוף כשבחוץ עדיין חשוך מוסיפה להתרגשות, הגדולה ממילא, של חווית הריחוף בין שמיים לארץ, כמה עשרות או מאות מטרים מעל הקרקע, בתוך סל מקש. הגובה הנמוך יחסית בו טסים הכדורים הפורחים, בהשוואה למטוס, מאפשר להבחין מקרוב בפרטים הקטנים ולראות את העולם מתעורר לאיטו. קשה להמליץ על יעד אחד לטוס בו, ויש לא מעט יעדים פופולאריים. אזור קפדוקיה שבתורכיה הוא אחד הפופולאריים ביותר בתחום. המערות וזקיפי האבן שלהם צורות שונות ומשונות נראים מרשימים במיוחד מלמעלה, ולאלה יש להוסיף את התאורה הרכה והמיוחדת של האזור בזמן הזריחה ואת העובדה שכמעט בכל בוקר מרחפים בשמי האזור כמה כדורים פורחים במקביל. יעד פופולרי נוסף הוא שמורת מסאי מארה בקניה או שמורת הסרנגטי בטנזניה בעונת הנדידה, אז אפשר להביט מלמעלה על תנועת העדרים העצומים של בעלי החיים. יעדים נפלאים נוספים לטיסה בכדור פורח הם עמק אאוסטה בצפון איטליה, שמזמן טיסה בין פסגות מושלגות, הגבוהות ביותר במערב אירופה, עמק נאפה בקליפורניה, מעל הכרמים הפסטורליים, בריטניה בה ניתן לטוס מעל חוות כפריות ושדות מרעה וצרפת שמזמינה לריחוף מעל כפרים קטנים וציוריים, נחלים ויערות. גם בישראל ניתן לטוס בכדור פורח, בדרך כלל באזור עמק יזרעאל והגלבוע, אך גם באזור הנגב. מרבית הטיסות מסתיימות בארוחת בוקר משותפת באתר הנחיתה, או לפחות בפתיחת בקבוק שמפניה.

6:00 בבוקר

אגמון החולה
6:00 בבוקר באגמון החולה. אלפי העגורים שבילו את הלילה במים הקיצו זה עתה, והם מתעופפים בהמוניהם לעבר השדות הסמוכים כדי לאכול את ארוחת הבוקר. קשה להיפרד מן השמיכה והמיטה הנוחה בצימרים המפנקים שבסביבה, אבל סיורי הזריחה שמתקיימים באגמון החולה מהווים סיבה מספיק טובה להשכמה. הסיורים מתקיימים בעגלות מסתור, שהן למעשה עגלות רתומות לטרקטור. העגלות מגיעות לאזורים בשדות שלא נגישים לכלל המטיילים באגמון. העגורים לא רואים את האנשים בתוך העגלה, הם רואים רק את העגלה וממנה הם לא מפחדים. בדיוק בגלל זה עגלות המסתור מאפשרות לראות כמויות אדירות של עגורים ממש בקרוב, וזו גם הסיבה לכך שהמבקרים לא יכולים לרדת מעגלות המסתור ולהסתובב באופן עצמאי. בנוסף לעגורים, אפשר לפגוש בסיור עופות נוספים שחיים באזור האגמון, שהצפייה בהם מרגשת לא פחות, ובהם חסידות, שקנאים, קורמורנים, אנפות, שלדגים ועוד, בהתאם לעונות השנה. הסיור משלב גם הליכה רגלית קצרה והסברים שמעניקים לסיור ערך מוסף. כשמוסיפים לאלה את המראה עוצר הנשימה של הזריחה באגמון הפסטורלי, מתקבלת פתיחה נפלאה ליום חדש.

הסיורים יוצאים בעיקר בסופי שבוע, בין השעות 8:00-6:00. יש לתאם את ההשתתפות בסיורים מראש. המחיר: 80 שקל למבוגר, 60 שקל לילד.
פרטים נוספים בטלפון 04-6817137 או באתר האגמון.

עגורים באזור אגמון החולה. בשש בבוקר כולם כבר ערים | צילום: עמית ארז

טאי צ'י וריקודים בפארקים של בייג'ין
בסין, השכמה בשעת בוקר מוקדמת לא נחשבת לבעיה. הסינים אוהבים לקום מוקדם, ורבים מהם מתחילים את היום בדרך חיונית ומעוררת השראה. בשעות הבוקר המוקדמות הפארקים של בייג'ין מתמלאים בתושבי העיר שעוסקים בהתעמלות בוקר מסוגים שונים – מטאי צ'י ועד ריקודים. הפארק המפורסם ביותר בפעילות הבוקר שלו (ובכלל) הוא פארק מקדש השמיים (Tian Tan), פארק המשתרע על שטח של 2,670 דונם במרכז העיר, ובו נמצא אחד המקדשים החשובים ביותר בבייג'ין.

ריקודי בוקר בפארק מקדש השמיים בבייג'ין

שיט בתעלות בנגקוק
באזור תהונבורי (Thonburi) שממערב לנהר צ'או פהראיה בבנגקוק, המולת העיר נראית רחוקה מאוד. כאן לא מרגישים את הרעש, הצפיפות והפקקים. החיים מתנהלים על המים, ושיט בתעלות האזור בשעות הבוקר המוקדמות מאפשר להביט על העיר מזווית שונה לגמרי. על גדות התעלות, שהקנו בעבר לעיר את הכינוי "ונציה של המזרח", חיים תושבים רבים בבתי עץ העומדים על כלונסאות. מי שישכים קום ויצא לשיט כבר בסביבות השעה 6:00, יזכה לראות פעילות רבה על המים. ראשונים יוצאים הנזירים בסירות כדי לאסוף אוכל מהתושבים. אחר כך אפשר לראות את התושבים שעובדים במרכז העיר שטים לעבודה בסירה וחוסכים לעצמם המתנה מייגעת בפקקים. בהמשך נראים הילדים שטים בסירות בדרכם לבית הספר, ורוכלים ששטים בסירה בין הבתים ומוכרים לתושבים ירקות ופירות טריים.

ניתן לצאת לשיט בסירה פרטית או בסירה ציבורית. בנוסף, יש חברות רבות שמארגנות שיט מאורגן בתעלות, אבל סיורי השיט המאורגנים יוצאים לרוב בשעה מאוחרת יותר (בשעה 8:30) וחלק מהקסם של סיור במקום שמתעורר ליום חדש נעלם.

7:00 בבוקר

ספארי על הבוקר ברמת גן
7:15 בבוקר בספארי ברמת גן. החיות שהתעוררו זה עתה לא רגילות למבקרים רבים בשעה כל כך מוקדמת של היום, בטרם נפתחים שערי הספארי. רכבת הספארי, עמוסה בילדים ומבוגרים, נוסעת בשטח האפריקני, ומלווה את הטרקטור שאחריו נוהרים קרנפים, זברות, צבאים ויענים, ממתינים בסבלנות לארוחת הבוקר שלהם. אם בשעות הצהריים החיות כבר מנומנמות משהו, הרי שבשעות הבוקר המוקדמות ניתן לראות אותן בשיא חיוניותן. בהמשך, הרכבת נכנסת לשטח הגן והמבקרים מתלווים למטפלים שמאכילים את השקנאים והפינגווינים בדגים לארוחת הבוקר, צופים בשימפנזים ובפילים שיוצאים מחדרי הלילה אל החצר, וזוכים למפגש אינטימי במיוחד עם החיות, כולל האכלת הג'ירפות ממש מידיהם. הסיור מתובל בהסברים וסיפורים מרתקים ומשעשעים על שגרת החיים וההרגלים של החיות בגן.

הסיורים מתקיימים בחופשות ובחגים, ומחירם 67 שקל לאדם לא כולל ארוחת בוקר, ו-85 שקל לאדם כולל ארוחת בוקר.
פרטים נוספים בטלפון 03-6305328 או באתר הספארי.

מפגש קרוב עם קרנפים בשעת בוקר מוקדמת בספארי | צילום: טיבור יגר

מאפייה פריזאית
בוקר זה לא רק ציוצי ציפורים בחיק הטבע. מרבית האנשים חיים דווקא בערים, והבוקר שלהם מלווה דווקא בפקקי תנועה וצפצופי מכוניות בדרך לעוד יום עבודה. אם יש להם מזל, הם גרים בעיר נחשקת כמו פריז, ואז הבוקר נראה טוב יותר. אחד הדברים שעוזרים להמתיק את הבוקר בפריז, מכל הבחינות, הוא אלפי המאפיות שפזורות ברחבי העיר, כאלה שניתן לרכוש בהן לחם טרי או לבלות כמה רגעים בחברת קרואסון חמאה משובח וכוס קפה. קשה להצביע על המאפייה הכי טובה בפריז, שיש בה לא מעט מוסדות בתחום. בכל זאת נספר כאן על פואלן (Poilane), רשת מאפיות משפחתית שלה שלושה סניפים ברחבי פריז. המאפייה הראשונה הוקמה בשנת 1932 על ידי פייר-לאון פואלן והתפרסמה בלחמים הכפריים המפורסמים שלה (וגם בעובדה שלא אופים בה את הלחם הצרפתי המפורסם ביותר – באגט). ליונל, בנו של פייר, פיתח והרחיב את העסק, אבל בשנת 2002 נהרג בתאונת מטוס ומאז בתו של ליונל, אפולוניה, תפסה פיקוד על העסק המשפחתי. ניחוחות האפייה הנפלאים מתפשטים בחלל האוויר וגורמים לתורים ארוכים של מקומיים ותיירים, שחושקים בלחמים שעשויים מהחומרים המשובחים ביותר ונאפים בתנור עצים, בלחמניות האישיות הנפלאות ובטארטלט התפוחים של המקום ששמו יצא למרחוק. מעבר לעובדה שהלחמים של פואלן נחשבים בעיני רבים לטובים בעולם, המאפיות של פואלן נפתחות כבר ב-7:15 (בניגוד למאפיות רבות בעיר שנפתחות רק ב-8:00) מה שהופך את הביקור בהן למושלם למי שהיום שלו מתחיל מוקדם.

לפואלן יש שלושה סניפים בפריז: באזור סן ג'רמן (8 rue du ChercheMidi), באזור מגדל אייפל (49 Bld de Grenelle), ובאזור המארה (38 rue Debelleyme).

לקריאה נוספת:

הזריחות הכי יפות - בוקר טוב, עולם
הזריחות הכי יפות – בוקר טוב, עולם
קרני השמש המבצבצות מעל האופק צובעות את השמים בצבעי אדום-כתום מופלאים. בשעת מוקדמת כל כך העולם שייך לטבע, לנופים, לציפורים – וגם למי שהשכים קום כדי להספיק לצפות באחת הזריחות היפות בעולם

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.