תפריט עמוד

הזריחות הכי יפות – בוקר טוב עולם

קרני השמש המבצבצות מעל האופק צובעות את השמים בצבעי אדום-כתום מופלאים. בשעת מוקדמת כל כך העולם שייך לטבע, לנופים, לציפורים - וגם למי שהשכים קום כדי להספיק לראות את אחת הזריחות היפות בעולם

כדי לראות את הזריחה צריך לקום מוקדם, מוקדם מאוד אפילו. אבל ברגע שמתגברים על העצלות הטבעית – המאמץ משתלם. באופן רשמי, הזריחה מתחילה ברגע שהשמש מתחילה לבצבץ מעל קו הרקיע, אבל עוד לפני כן מתחילים דמדומי השחר, אור ראשון מאיר את הנוף והשמים מתחילים להיצבע בצבעים ענוגים, סימן למה שעוד יבוא בהמשך. עוד יתרון יש לה לזריחה, מלבד יופייה הרב: בגלל השעה המוקדמת, הכל מסביב שקט ורגוע, בני האדם ברובם עוד ישנים, המולת היום טרם החלה. בשעה הזאת העולם שייך לטבע, לנופים, לציפורים. ואתם, אורחים לרגע, מוזמנים להצטרף לחגיגה השקטה, לנשום עמוק ולספוג את כל היופי הזה. ואיפה הכי מומלץ לחוות את הזריחה? הנה עשרה מקומות ברחבי העולם שבהם תזכו לחוויית הזריחה יפה במיוחד, לפעמים גם עם ערך מוסף.

אולורו בשעת הזריחה. הסלע מתעורר לחיים וזוהר בנוגה מופלא

אולורו, אוסטרליה
במדינה-יבשת המתגאה בכמות אדירה של אתרי טבע יפהפיים, מקום אחד מתבלט מעל כולם – אולורו. הסלע האדום האדיר הזה, שמכונה גם איירס רוק, בוקע מתוך המישורים האינסופיים ומיתמר לגובה של 350 מטרים והיקף של תשעה קילומטרים. המראה המרשים תמיד הופך נפלא שבעתיים פעמיים ביום – בשעת הזריחה והשקיעה. המשכימים קום יזכו לחזות במראה שאין רבים יפים כמותו בעולם: קרני השמש הראשונות מלטפות את פניו של הסלע, שבלילה נראה כהה ואטום, וזה כמו מתעורר לחיים. צבע אדום עז, שקשה לתאר את גונו המדויק, כמו בוקע מתוכו של ההר, והוא זוהר כולו בנוגה מופלא. ברגעים האלה קל להבין מדוע הוא נחשב קדוש בעיני האבוריג'ינים, תושביה המקוריים של אוסטרליה. את התופעה ההפוכה אפשר לראות בסופו של יום, לעת שקיעה. הצבע הכתום-אדום העז הולך ומתכהה ועם רדת השמש גם ההר נראה כאילו הוא שוקע בשנת לילה, שתסתיים עם בוא השחר ביום המחרת.

מקדשי אנקגור ואט, קמבודיה
אנגקור, בצפון-מערב קמבודיה, מוכרת בעיקר בזכות המקדש המפעים אנקגור ואט (ואט בקמבודית פירושו מקדש) אולם זהו אינו האתר היחיד כאן – על שטח של יותר מ-300 קילומטרים רבועים ניתן לראות שרידים של כאלף מבנים, רבים מהם נהרסו, אחרים כוסו על ידי היער. אבל כמה עשרות מבנים שנותרו עומדים מהווים מכלול יוצא דופן ביופי, שהתמונות אינן עושות לו צדק. השעה המדהימה ביותר לחזות במקדשים האדירים שנותרו מהאימפריה החמרית, ששלטה כאן בין המאות התשיעית ל-14, היא הזריחה. צבעי זריחה עזים משמשים רקע דרמטי במיוחד למקדשים, והם שבים וצצים בהשתקפות בבריכת שושני המים שבקדמת המבנים. תוסיפו לתמונה המרהיבה כמה פסים של עננים ורדרדים ותקבלו עבודת אמנות יפהפייה וחד-פעמית שהטבע יצר.

דגלי תפילה מתנופפים בזריחה על פסגת אדם. תחושה של שקט פנימי

סרי פאדה, סרי לנקה
ההר החרוטי במרכז סרי לנקה, שנקרא גם פסגת אדם (Adam's Peak), מתנשא לגובה של 2,243 מ' ובפסגתו ישנה צורה של כף רגל ענקית, שבני דתות שונות מייחסים אותה לאלים או אנשים שונים: הבודהיסטים סבורים כי זוהי כף רגלו של בודהא, ההינדים מאמינים כי היא שייכת לשיווה ואילו המוסלמים אומרים כי זוהי טביעת רגלו של האדם הראשון (ומכאן גם שם ההר). צליינים רבים, בעיקר בודהיסטים והינדים, נוהגים לעלות ברגל אל פסגת ההר בזמן לזריחה, אז הצללים שההר מטיל על העמק מתחתיו מתפזרים ונוגה ורדרד-כתמתם מאיר את האופק ומלטף את ההר הקדוש. ברגע הזה, לא חשוב מהי דתך או אם אתה אתיאיסט גמור – תחושה של רוגע, שלווה ושקט פנימי ממלאת אותך. יש הקוראים לזה קדושה.

קרני השמש הראשונות מאירות את הטרסות בנגרקוט

נגרקוט, נפאל
כ-30 ק"מ מזרחית לקטמנדו, בירת נפאל, נמצא כפר חביב שרבים מגיעים אליו במיוחד (כשעה נסיעה באוטובוס מקטמנדו) כדי לראות את הזריחה. הסיבה להשכמה המוקדמת מתבהרת עד מהרה, כשקרני השמש הראשונות מבצבצות מעל הפסגות המושלגות של רכס ההימלאיה. גם הטיילים הוותיקים ביותר יחסירו פעימה אל מול הנופים הנגלים מנגרקוט: הרי ההימלאיה ובהם האוורסט ועמק קטמנדו הפורה. ובשונה מזריחות אחרות בעולם, כאן צבעי הזריחה פחות אדומים ויותר כחלחלים – תוצאה של הגובה הרב והבוהק השלג שעל הפסגות.

זריחה על הגנגס. עם שחר הנהר שוקק חיים ואנשים

וראנסי, הודו
על פי המיתולוגיה ההינדית, וראנסי נבנתה על ידי האל שיווה לפני 5,000 שנה, ובכל מקרה, זוהי אחת הערים העתיקות בעולם, שמיושבות ברציפות אלפי שנים. וראנסי מהווה מרכז דתי ומוקד עלייה לרגל להינדים הבאים אליה כדי לרחוץ במימי נהר הגנגס הקדוש, להתפלל על גדותיו, לעשות מדיטציה ולקיים את טקס הפוג'ה הדתי. בשונה ממקומות אחרים בעולם, כאן השמש העולה נתקלת בשלל פעילויות אנושיות. עוד בטרם עלות השחר הנהר שוקק חיים: אנשים טובלים במימיו ושטים על פניו, מתפללים ועושים מדיטציה. להצטרף לחיים התוססים בשעת בוקר כה מוקדמת זו בפירוש חוויה מיוחדת במינה. ממראות ופעילויות הזריחה בווראנסי אפשר להתרשם בסרטון הבא:


זריחה בוורנאסי. עוד לפני שהשמש עולה הנהר שוקק חיים ופעילויות

מאצ'ו פיצ'ו, פרו
מאצ'ו פיצ'ו, בירתה העתיקה של אימפריית האינקה ופלא הנדסי ואדריכלי, ממוקמת בנוף עוצר נשימה. יפי המקום מתעצם פי כמה וכמה בשעת הזריחה, כאשר הקרניים הראשונות מלטפות את מורדותיו התלולים של הר הואיינה פיצ'ו, המזדקר מעל האתר, וצובעות באור ראשון את השרידים המרשימים של העיר. עוד יתרון של ביקור בשעה מוקדמת כל כך נעוץ במיעוט המבקרים ובשקט המבורך. כדי להספיק להגיע בזמן לזריחה צריך ללון בקרבת מקום. יש כמה אופציות: אם כסף אינו מהווה מכשול, Machu Picchu Sanctuary Lodge הצמוד לאתר מציע חדרים מפנקים ומרפסות שמשקיפות על האתר וההר, אבל למרות השם המרמז על צניעות ופרישות, מדובר במלון יקר עד אימה (מ-850 דולר ללילה לחדר זוגי). אפשרות אחרת היא ללון בעיירה אגואס קליינטס (Aguas Calientes), שעיקר משיכתה בקרבה שלה למאצ'ו פיצ'ו. כאן יש מלונות ואכסניות ברמות שונות ובמחירים סבירים מאוד.

אבל לפני שאתם יוצאים לדרך, חשוב לדעת: בשנה האחרונה ממשלת פרו מגבילה מאוד את מספר המבקרים המורשים להיכנס בכל יום, וזאת על מנת לשמור על האתר מפני בלייה והשחתה. נכון לכתיבת שורות אלו אפשר לבקר במאצ'ו פיצ'ו רק אם מזמינים מקום מראש (אפשר להצטרף לסיור מאורגן או לקנות כרטיסים דרך סוכנויות תיירות בקוסקו או באתר האינטרנט הרשמי).

קרניים ראשונות מאירות את מאצ'ו פיצ'ו ואת פסגת ההר התלול

קניונלנדס, ארצות הברית
אחת משמורות הטבע היפות, והפחות מוכרות, במדינת יוטה מציעה ערב רב של תצורות סלע מרהיבות. יש פה הכל מכל: נהרות אדירים, סבך של קניונים עמוקים, מצוקים ומחטי סלע, קשתות אבן דרמטיות ועוד ועוד. צבעי המדבר החומים-אדמדמים, שיפים בכל שעות היום, נצבעים בכתום עז ומרהיב בשעת הזריחה. כדי להספיק לצפות ביופי הזה, מומלץ ללון בשטח הפארק, באחד משני חניוני קמפינג (האחד נמצא באזור שנקרא "אי בשמים" והשני באזור הנידלס). המקום המוצלח ביותר לקבל בו את פני השמש העולה הוא קשת מסה (Mesa Arch), קשת טבעית שממסגרת באופן נפלא את הנופים הפראיים ואת קרני השמש הראשונות. ברגעי השיא, הקשת עצמה נצבעת בצבעים עזים להפליא.

קניונלנדס. הזריחה צובעת בכתום את קשת מסה, שדרכה נשקף נוף מרהיב

פארק הלאקלה, הוואי
השם אומר הכל: הלאקלה בשפה המקומית פירושו "בית השמש". ואכן חווית הזריחה במקום הזה היא בראשיתית ומרגשת – השמש הזורחת מעל ראשיהם של הרי הגעש בפארק הלאומי הלאקלה, שבאי מאווי בהוואי, צובעת את השמים בגוני ורוד, צהוב וכתום הבולטים שבעתיים על רקע פסגות הבזלת השחורות. בכל שנה יותר ממיליון מבקרים מטפסים ברגל (הליכה מאומצת של כשעתיים) אל פסגת הר הלאקלה כדי לראות את הנופים המופלאים הנשקפים משם, ורבים יוצאים לדרך לפנות בוקר כדי להספיק להגיע בזריחה. קרני השמש המגששות את דרכן מעל רכסי ההרים יגרמו ללבכם להחסיר פעימה. קשה לחשוב על דרך טובה מזו להתחיל את היום.

קורנוול. מפרץ מאונט, האי הקטן סנט מייקל והטירה שבראשו בשעת הזריחה

קורנוול, אנגליה
מחוז קורנוול, בדרום-מערב אנגליה, מציע את השקיעות והזריחות היפות ביותר באי הבריטי. את עניין השקיעות קל להבין, שכן המחוז היפהפה נמצא בפינה המערבית ביותר של אנגליה. הזריחות המרהיבות קצת פחות צפויות, אבל יפות לא פחות. במקומות רבים ברחבי קורנוול תזכו לראות זריחות קסומות, אבל היפה מכולם הוא האי הקטן הקרוי St Michael's Mount. האי נמצא בלבו של מפרץ מאונט רחב הידיים, הגדול במפרצי קורנוול, ובראשו מתנוססת טירה רבת רושם המשמשת גם כיום בית למשפחת אצולה בריטית. בזמן הזריחה, קרני השמש הראשונות מלטפות את מימי המפרץ, צובעות את השמים ומדגישות את קווי המתאר הדרמטיים של האי-ההר והטירה שבראשו. בהחלט מראה ששווה להשכים קום בשבילו.

מגדל פריז על רקע צבעי הזריחה. מתחשק לפצוח בשנסון לכבוד היום החדש

פריז, צרפת
אחרי כל הטבע המרהיב הזה, מותר להיות קצת סנטימנטליים. העיר הכי רומנטית בעולם מציעה זריחות סכריניות להפליא, המשמשות רקע לכמה מהסמלים האייקונים ביותר בארכיטקטורה העירונית. קחו, לדוגמה את התמונה למעלה: מצד אחד, קיטש מושלם; מצד שני, יופי שיגרום גם לזייפן הכי גדול לפצוח בשנסון מלא רגש. ואחרי שצבעי הזריחה מתפוגגים ופריז מתחילה להתעורר, אין כמו לחגוג את היום החדש בקפה חזק וארומטי בבית קפה מקומי.

וגם בישראל אפשר לראות זריחות (ושקיעות) יפהפיות:

הזריחות והשקיעות היפות בארץ
הזריחות והשקיעות היפות בארץ
נכון שצריך להשכים קום בשביל לראות את הזריחה, אבל מי שכבר טרח לא יצטער. עשרה מקומות ברחבי הארץ שכדאי להתחיל בהם את היום, ועוד שלושה בהם כדאי לסיים אותו

___

צילומים: מפליקר – Abby Swann, Tony Armstrong ,Viajar24h.com, Garion88, Diego Molla, Carsten Karl


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.