תפריט עמוד

אשדוד מתחדשת: נחל, מצודה ופארק אקולוגי

איפה תוכלו לשוט בנחל רגוע, להשקיף על הים משרידי מצודה בת אלפי שנים, לצעוד בשבילי צבאים ולקנח בארוחת דגים טובה? אם לא ניחשתם, סימן שהגיע הזמן לקפוץ לביקור באשדוד

"עיר יפה וטובה בעיני, אשדוד", כתב עמוס עוז בספרו "פה ושם בארץ ישראל", בפרק המסכם את המסע שערך בארץ בראשית שנות השמונים. "אשדוד היא מה שיש. והיא לאו דווקא התגשמות מפוארת של חזון הנביאים ושל חלום הדורות, לאו דווקא 'הצגת בכורה עולמית', אלא עיר במידת אדם".

בקיץ 2020, כמעט ארבעה עשורים מאז מסעו של עוז ברחבי ישראל, אני מבקרת באותה "עיר במידת אדם", בעקבות אתרי טבע חדשים שנפתחו בה לאחרונה. אלה מצטרפים לסצנת אוכל משגשגת ולחופים רחבים וחוליים – והרי לכם סיבות מצוינות לטייל באשדוד דווקא עכשיו.

שייט בנחל לכיש

מי שגדל באשדוד בשנות החמישים, עוד בטרם הוכרזה כעיר, זוכר את הימים בהם אפשר היה לשחות, לשוט ולדוג בנחל לכיש. אלא שהקמת הנמל ופיתוח של תעשייה כבדה גרמו לזיהום מי הנחל, כמו גם הזרמת שפכים מישובים הנמצאים לאורכו. וכך, במשך כחמישה עשורים, הנחל, שאורכו כ-70 ק"מ והוא נשפך אל הים מדרום לנמל אשדוד, היה מזוהם. בימים אלו, אחרי שנים ארוכות של עבודה מאומצת והשקעה של עשרות מיליוני שקלים, מימי הנחל שוב נקיים ואפשר לשוט בהם בבטחה. וכדי שהמצב הנוכחי יישמר, המים מנוטרים באופן קבוע.

שייט בנחל לכיש

שייט בנחל לכיש. אחרי 50 שנות זיהום, מי הנחל נקיים ובטוחים לשייט | צילומים בכתבה: רותם בר כהן

שייט בנחל לכיש. אחרי 50 שנות זיהום, מי הנחל נקיים ובטוחים לשייט | צילומים בכתבה: רותם בר כהן

אמנם זהו לא שייט על האמזונס, ואפילו לא בירדן ההררי, אבל חתירה בסירת פדלים לאורך מסלול של כקילומטר וחצי היא פעילות נעימה ורגועה מאוד. על גדות הנחל, באזור מעגן הסירות, יש מדשאות רחבות ידיים, ובהמשך – צמחיית נחלים מכסה את הגדות. בשלב הראשון פועלות כאן 10 סירות, אחדות מהן בצורת ברבור או דרקון, בעתיד אמורות להתווסף סירות נוספות. ניתן לשכור סירה ולצאת לשייט בין השעות 9:00 ל-18:00, השכרת סירה לארבעה עד חמישה אנשים עולה 60 שקל לחצי שעה, 100 שקל לשעה (הנחות לתושבי אשדוד).

וכך זה נראה בשנת 1962 | הצילום באדיבות הארכיון העירוני לתולדות העיר אשדוד

וכך זה נראה בשנת 1962 | הצילום באדיבות הארכיון העירוני לתולדות העיר אשדוד

מצודת אשדוד ים

קשה לחשוב על שילוב מוצלח מזה של שרידי מצודה עתיקה המשקיפים אל הים הכחול. מצודת אשדוד ים מספקת בדיוק את זה, ובאופן מושלם. היא נבנתה בסוף המאה השביעית על שרידיו של יישוב ביזנטי, ושימשה כחלק ממערך של מצודות ימיות שנועדו להגן מפני פשיטות מהים. בשנת 1033 היא חרבה ברעידת אדמה ובתקופה הצלבנית שופצה ויושבה מחדש. לאחר שהצלבנים עזבו את האזור, היא ננטשה שוב ושרידיה הלכו ונקברו בחולות.

מצודת אשדוד ים

מצודת אשדוד ים

מצודת אשדוד ים

מצודת אשדוד ים. שילוב מושלם של חומות וביצורים עתיקים וים כחול

מצודת אשדוד ים. שילוב מושלם של חומות וביצורים עתיקים וים כחול

חפירות ארכיאולוגיות ופעילויות שימור, שבהן השתתפו גם בני נוער וילדים מאשדוד, חשפו את שרידי המצודה במלוא הדרם. הנגשת שבילים, הצללה מעל האזור המרכזי ובנייה של מרפסת דק המשקיפה על המצודה ועל הים, הפכו את האתר למזמין ומרשים במיוחד. על הרקע המרהיב הזה יתקיימו פעילויות שונות, כמו משחק בריחה משפחתי, בניית קשתות ועוד. האתר פתוח כל השבוע, מ-9:00 עד 22:00, מומלץ בקיץ לבוא לכאן אחר הצהריים, כשכבר פחות חם, ולטייל במצודה ובפארק הצמוד (ראו בהמשך) עד השקיעה, למחזה בלתי נשכח. הכניסה חופשית. החוף למרגלות המצודה יפה מאוד ואפשר לבלות בו לפני או אחרי הביקור, אבל חשוב לדעת שהוא אינו מוכרז ואין בו שירותי הצלה.

שקיעה באשדוד. כוונו את הטיול בעיר וסביבתה כך שתגיעו לים בשעה הכי יפה ביום

שקיעה באשדוד. כוונו את הטיול בעיר וסביבתה כך שתגיעו לחוף הים בשעה הכי יפה ביום

פארק אקולוגי מצודת ים

אחרי שסיימתם להתפעל המראה המרהיב של החומות ומגדלי השמירה, שביניהם מבצבץ הים הכחול מומלץ, מאוד לצאת לטיול רגלי בפארק האקולוגי החדש, שנחנך בקיץ 2020, הצמוד למצודה. מטרת הפארק לשמור על שדרת החוף ועל הצמחייה הייחודית הקיימת בה ולהגן על בעלי החיים המקומיים, בהם צבאים וצבי ים. שלושה שבילים עוברים בפארק, ששטחו מעל 300 דונם – שביל החוף, שביל הבוסתן ושביל הצבאים. השבילים יוצרים מסלול מעגלי, היוצא ממצודת אשדוד ים, ממשיך מעל קו החוף עד לחוף באר שבע (ליד מלון לאונרדו) וחוזר סמוך לכביש הטיילת, דרך קברים ביזנטים ובחזרה למצודה. לפני שבוחרים באיזה שביל ללכת, שווה להתעכב מעט ליד שלטי ההסבר שבתחילת המסלול.

הפארק האקולוגי באשדוד

הפארק האקולוגי באשדוד

הפארק האקולוגי מצודת ים. צמחייה ייחודית, שבילים לא כבושים ותצפיות נהדרות לים

הפארק האקולוגי מצודת ים. צמחייה ייחודית, שבילים לא כבושים ותצפיות נהדרות לים

השבילים מסומנים בעמודי עץ והם אינם כבושים, כך שאי אפשר לטייל פה עם עגלות תינוקות או בכיסאות גלגלים. ההליכה היא בחול, עם עליות וירידות (לא תלולות מדי), ובדרך מחכות לכם הפתעות רבות: נופי ים נפלאים שמציצים במורד הדיונה, צמחייה מעניינת (ממש עכשיו מתחילות לפרוח חבצלות החוף), עקבות של בעלי חיים בחול, ואם יתמזל מזלכם – אפילו תראו את מי שהשאיר אותן, למשל צבאים הבאים לשתות משקתות המים שהוצבו עבורם.

עקבות בחול בפארק האקולוגי. אפשר לנחש מי דרך כאן לפנינו

עקבות בחול בפארק האקולוגי. אפשר לנחש מי דרך, קיפץ או זחל כאן לפנינו

כדי לשמור על מצבו הטבעי של השטח, אין בו תאורה חשמלית וכן חל איסור על כניסת רכבים לפארק ואסור לשהות בו בלילה. כדי להימנע מאי נעימות בחשכה (כאמור, אין כאן פנסים או תאורה אחרת), כדאי לתזמן את הטיול בפארק כך שתסיימו אותו בשקיעה. הכניסה לפארק ללא תשלום.

פרטים נוספים על השייט בנחל לכיש, מצודת ים והפארק האקולוגי תמצאו באתר תיירות אשדוד.

ומה אוכלים?

ואחרי כל הפעילויות, חייבים לאכול משהו טוב. הים, שצץ לו שוב ושוב במהלך הטיול, עשה לנו חשק לדגים, ואשדוד היא מקום מושלם לארוחת דגים טובה. כשהתיישבנו לשולחן במסעדת אלדין בשדרה, של אלי ואתי אלקובי, נזכרתי בשאלה האלמותית של הגששים: "דייג אוהב דגים?". ובכן, אם לשפוט מהמנות שהגיעו לשולחן, התשובה היא אוהב ועוד איך אוהב… אלי הוא הדייג, אתי אחראית על כל השאר. היא מספרת שהוא נוהג להתקשר אליה מספינת הדיג שלו כדי לעדכן מה עלה ברשת, וזה מה שמוגש באותו יום (לכן כשאתם רואים "דג ים" בתפריט, דעו שזה הדג שאלי הביא מהים).

שולחן מלא בכל טוב במסעדת אלדין בשדרה. דייג אוהב דגים, וגם אנחנו...

שולחן מלא בכל טוב במסעדת אלדין בשדרה. דייג אוהב דגים, וגם אנחנו…

המנות באלדין נדיבות בגודלן לא פחות משהן טעימות, ובהחלט אפשר לחלוק כמה מהן בין יושבי השולחן. בין השאר, בתפריט תמצאו דגים נאים, כמו סביצה של דג ים עם ירקות קצוצים בתיבול פיקנטי; פילה מוסר בקראסט פיסטוק; לברק שלם בתנור או על הגריל, מוגש עם תפוחי אדמה קרנאצ'יים, ואם אתם אוהבים פטריות, תתמוגגו מפטריות וארטישוק על הרומנה, עם פסטו, שמן זית ופרמזן. גם הקינוחים נדיבים בגודלם וטעימים מאוד, סיום מתוק במיוחד לארוחה.

המנות העיקריות נעות בין 68  ל-115 שקלים; בין 11:00 ל-17:00 יש גם ארוחה עסקית, הכוללת לחם ומטבלים, מנה ראשונה, מנת דגים, קינוח ושתייה קלה ב-80 עד 125 שקל לאדם, תלוי באיזה דג שמזמינים.

איפה? מרטין בובר 1, אשדוד. טלפון: 08-8690630, אתר. פתוח ראשון עד חמישי מ-11:00 עד הלקוח האחרון (בסביבות חצות). המסעדה כשרה.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות משפלת יהודה ומישור החוף הדרומי

פסטיבל האוכל הכפרי ה-23 במטה יהודה: המלצות טעימות
פסטיבל האוכל הכפרי ה-23 במטה יהודה: המלצות טעימות

בראנץ' על טהרת הסלואו פוד, יין ומאפים מול נוף כרמים, ארוחה אתיופית צמחונית בחווה חקלאית וארוחה קוצ'ינית בבית במושב - אלו הן רק כמה המלצות טעימות במיוחד לפסטיבל האוכל הכפרי שיתקיים במהלך מרץ בפעם ה-23 במטה יהודה. כל ...

כתובת ארמית בלכיש שנחשבה עתיקה התגלתה כתרגיל לתלמידים
כתובת ארמית בלכיש שנחשבה עתיקה התגלתה כתרגיל לתלמידים

לראשונה בארץ: נחשפה כתובת חשובה ונדירה הנושאת את שמו של המלך הפרסי דריווש הראשון, אביו של אחשוורוש. את החרס בן 2500 השנה שעליו נחרטה הכתובת בכתב ארמי, גילו מטיילים במקרה, בגן לאומי תל לכיש * נראה שמדובר ב"פתק" ...

טיול באשדוד – על המתוק, המלוח ומה שביניהם
טיול באשדוד – על המתוק, המלוח ומה שביניהם

תושבי אשדוד התקבצו אליה מכל קצות תבל והפסיפס האנושי המרתק הזה אחראי, בין השאר, למבחר קולינרי מפתה. אל שלל הטעמים המתוקים והמלוחים מצטרפים מקומות מסקרנים של אמנות ותרבות. קפצנו לביקור באשדוד וחזרנו שמנמנים ומרוצים