תפריט עמוד
העיר העתיקה
ב-1997 הכריז אונסק"ו על העיר העתיקה של טאלין כעל אתר מורשת עולמית, ולא בכדי – מבני ימי הביניים שבתחומה השתמרו להפליא בחלוף הדורות, על אף הכיבושים הרבים שפקדו את העיר. רחובות מתפתלים ומרוצפי אבן, החומה ומגדלי השמירה שלאורכה, ומבני ציבור וכנסיות מימי הביניים שנשמרו בשלמותם, הופכים את הסיור בה למרתק.

בית העירייה (Tallinn Town Hall)
מבנה גותי מעניין עם מגדל מתומן המתנשא מעל צדו המזרחי. המבנה הוקם במאה ה-13, ונבנה מחדש בשנים 1404-1402.
כתובת: Raekoja plats 1.
טלפון: 372-6457900
אתר אינטרנט

בית המרקחת העתיק (Town Hall Pharmacy)
בית מרקחת זה, שבקצה כיכר העירייה, הוא מהעתיקים ביותר הפעילים כיום באירופה. בימי הביניים מכרו בו תרופות פלאים כאבקת עטלף לצד סחורות שונות ומשונות, כיום נמכרות בו תרופות מודרניות לכל דבר.

כנסיית סנט אולב (St. Olav’s Church)
כנסייה גותית זו היתה הגבוהה בכנסיות אירופה בימי הביניים. בעבר התנשא צריח הכנסייה לגובה 159 מטר, אך בשל פגיעות ברק ושריפות נבנה מחדש וכיום גובהו של המבנה הוא 124 מטר. האגדה מספרת שאצילי טאלין התקשו למצוא אדם שיוכל לבנות את המבנה המסובך של הכנסייה הגבוהה. לבסוף בחרו באדם זר, שהסכים לוותר על התשלום המופרז שדרש רק אם יצליחו אנשי העיר לנחש את שמו. בזמן העבודה, נשלח מישהו אל ביתו של הזר כדי לחקור אודות שמו, ושם ראה אישה ששרה לבנה שיר על אביו, אולב (Olev). רץ המגלה אל אולב שהיה עסוק בהצבת הצלב על הצריח, קרא בשמו ואולב המסכן נבהל ונפל אל מותו.

חומת העיר. כיום נותרו רק שני קילומטרים מהחומה | צילום: Gustav Bergman

חומת העיר ומגדלי השמירה
בשיאה במאה ה-16 הקיפה חומה בת ארבעה קילומטרים את העיר, ובה 46 מגדלי שמירה. גובהה היתמר ל-16 מטר, ורוחבה היה שלושה מטרים. כיום רק שני קילומטרים מהחומה נותרו, ובהם 26 מהמגדלים המקוריים. שלושה מגדלים פתוחים לציבור – Nunna, Sauna ו-Kuldjala.

מגדל Kiek in de Kok
מגדל הגנה מהמאה ה-15 הבנוי על מורדותיה של גבעת טומפיאה. המבנה שוחזר לתצורתו במאה ה-17, ומוצגת בו תערוכה המתארת את התפתחותה של טאלין. מהמגדל, בגובה 38 מטר, נשקפת תצפית נהדרת של העיר, הנמל והמפרץ הפיני.

בית הסוהר לשעבר Neitsitorn Virgin Tower
בית הסוהר לשעבר Neitsitorn, נבנה במחצית השנייה של המאה ה-14 ושימש כבית כלא לפרוצות. המקום מתפקד היום כבית קפה המשקיף לעבר העיר העתיקה ולאזור המסחרי של העיר.

שער החוף הגדול (Suur Rannavarav)
ובניין Fat Margaret

שער החוף הגדול ובניין פט מרגרט הסמוך נבנו במאה ה-16 בצדה הצפוני של העיר העתיקה, סמוך לנמל. הבניין הינו מגדל הגנה בגובה 20 מטר ובקוטר של 25 מטר, ובו 155 חררי ירי. כיום מכיל הבניין את המוזיאון הימי של אסטוניה. מגג בניין ה-Fat Margaret נשקפת תצפית יפה של העיר העתיקה ושל הנמל.

שרידי שער וירו (Viru Gates)
אחת הכניסות הראשיות בחומת העיר, המובילה אל העיר העתיקה ואל רחוב וירו (Viru), המאכלס חנויות ומסעדות רבות. השער נבנה באמצע המאה ה-14 בחלקה המזרחי של החומה. עם השנים קרס חלקו, ונותרו רק שני המגדלים שבצידיו.

הפרלמנט, מצודת טומפיאה (Toompea Castle)
מצודה מהמאות ה-13 וה-14 השוכנת על חוף תלול בגובה 50 מטר מעל פני הים. בקצה הדרומי-מערבי של המצודה נבנה במאה ה-14 מגדל Tall Herman. כיום מאכלסת המצודה את בית הפרלמנט האסטוני.

קתדרלת סנט מרי הבתולה (Dome Church)
הקתדרלה, הידועה כיום בשם Dome Church, היא הכנסייה הלותרנית הראשית במדינה. הכנסייה המקורית במקום נבנתה מעץ ב-1219. המבנה הנוכחי הוא מיש-מש של תוספות בנייה ושינויים שנעשו בתקופות שונות למבנה האבן מהמאה ה-13. הכנסייה מכילה מצבות רבות ומעניינות מהמאות ה-13 עד ה-18 וקבורים בה אדמירלים ואנשי ציבור.

כנסיית אלכסנדר נייבסקי. כאן נאספים תושביה הרוסים של טאלין למיסות | צילום: Andrei Nekrassov

כנסיית אלכסנדר נייבסקי
(Alexander Nevski Catherdral)

כנסייה אורתודוקסית מרשימה מימי הכיבוש הרוסי, אשר נבנתה בשנת 1900 על גבעת טומפיאה. תושביה הרוסים של טאלין נאספים בה למיסות, הכוללות שירה נעימה.

המנזר הדומיניקני סנט קתרין (St. Catherine’s)
המנזר הדומיניקני נוסד ב-1246. כנסיית סנט קתרין שבמתחם הושלמה במאה ה-14. שריפה שפרצה ב-1531 פגעה קשות במבנה והותירה בו חורבות על תלן. כיום מאכלס המנזר תצוגות שונות ומארח בין קירותיו קונצרטים והופעות. מכנסיית סנט קתרין שברחוב Vene מוביל פאסאג' ימיביניימי הנושא את שמה לרחוב Müürivahe. בחלקו הדרומי עומדים משני צידיו מבני מגורים מהמאות 17-15, ולאורכו גלריות אמנים ואומנים.

מוזיאון Niguliste
כנסיית סנט ניקולאס בת המאה ה-13 אוצרת בתוכה אולם קונצרטים ומוזיאון. עם השנים התווספו למבנה המקורי תוספות בנייה שונות. ב-1944 ספג המבנה נזק כבד מהפצצה סובייטית, וב-1982 נפגע משריפה, אך שוחזר ושופץ. במוזיאון יצירות אמנות, מצבות אבן מהמאות 17-14, נברשות מתקופת הבארוק והרנסנס ועוד. גולת הכותרת היא חלק מציורו של Bernt Notke – Danse Macabre מהמאה ה-15.

כנסיית Holy Ghost
כנסייה מהמאה ה-14, בה נישאו הדרשות הראשונות באסטוניה. בחזיתה שעון קיר מצויר, ובתוכה פיסולי עץ יפים מהתקופה הגותית. המזבח הינו מיצירות האמנות הימיביניימית החשובות במדינה.

גני המלך הדני (Danish King's Garden)
גנים הממוקמים בסמוך לגבעת טומפיאה (Toompea Hill). האגדה מספרת שהצבא הדני עמד לסגת מהעיר ב-15 ליולי 1912, כשלפתע נפל לידיו של המלך הדני ואלדמר השני דגל אדום עטור צלב לבן מן השמיים. המלך ראה בכך אות והצבא חזר והסתער על מצודת טומפיאה ועל העיר. ניצחונם של הדנים בקרב היה תחילתן של יותר ממאה שנות שלטון של דנמרק בטאלין וצפון אסטוניה, והדגל אומץ כדגלה הרשמי של דנמרק.

בתי הגילדות Blackheads, Kanut ו-Olav
ברחוב פיק (Pikk) שכנו גילדות המסחר החשובות של העיר. הארגון שריכז את הסוחרים העשירים בטאלין, ובו היו חברים מייסדי העיר וראש העירייה, שכן ב-Great Guild Hall שברחוב פיק 17. הבית נבנה בשנים 1417-1407 ועושרם הרב של חברי הגילדה ניכר בו. הבניין שומר על חזותו ותוכנו כפי שהיו במאה ה-15 ומשמש כיום כמוזיאון להיסטוריה אסטונית.

במספר 26 נמצא בית גילדת ה-Blackheads. בגילדה זו היו חברים סוחרים צעירים ורווקים בטרם יענו על דרישות הקבלה לגילדה הגדולה, וכן סוחרים נכריים שהתגוררו בעיר לתקופות ארוכות והגילדה הגדולה סירבה לקבלם לשורותיה. הבניין נבנה במקור במאה ה-14 כבית מגורים. עם השנים עבר תוספות בנייה ושינויים, כמו הדלת המרשימה בחזיתו שנוספה לו ב-1640.

Oleviste Guild Hall ריכז אומנים ובעלי מלאכה פשוטים כקצבים, חופרי קברים, בוני סירות ועוד, עד איחודה של הגילדה עם גילדת Kanut בסוף המאה ה-17. חזית הבניין, שעברה שינויים רבים ברבות השנים, בנויה בסגנון אר-נובו, בעוד הפנים שומר על מראהו מהמאה ה-15.

Kanut Guild Hall היה מקום מושבה של גילדת אומנים מתחומים מורכבים יותר, כגון צורפים, אופים, ציירים, כובענים ועוד. כיום משמש המבנה כאולם למופעי מוזיקה, מחול ותיאטרון.

ארמון קאדריורג (Kadriorg Palace)
בנייתו של הארמון הבארוקי והפארק הסמוך החלה בימי הכיבוש הצארי בטאלין, ב-1718, והוא נועד לשמש כמקום מגוריו של המלך פטר הראשון. כיום מוצג בארמון אוסף האמנות הזרה של מוזיאון האמנות של אסטוניה (Estonian Art Museum). האוסף כולל יותר מ-900 ציורים מרוסיה וממערב אירופה מהמאות 20-16, כ-3,000 פסלים, וכן ריהוט עתיק, כלי פורצלן וזכוכית ועוד. במוזיאון נערכים גם הופעות תיאטרון והרצאות.

פארק קאדריורג (Kadriorg Park)
הריאה הירוקה הפופולרית בעיר. שפת אגם הברבורים היא מקום נפלא לפיקניק רומנטי.

מנזר סנט ברידג'ט (St Briget's Convent)
מנזר גותי שנבנה ב-1407 במימונם של סוחרים אמידים. כיום רק הגמלון המערבי והקירות שמצידיו נותרו עומדים מהמנזר המקורי, שחרב במאה ה-16. בקיץ נערכים במקום קונצרטים באוויר הפתוח.

אתר Song Festival Grounds
באתר זה מתקיים אחת לחמש שנים פסטיבל השירה, בו משתתפים אלפי זמרים. במקום מתקיימים גם פסטיבלי רוק ומופעים מוזיקליים שונים. הבמה, בתכנונו של אלאר קוטלי, בנויה בתצורת קשת מעניינת משנות השישים. בסמוך לבמה ניצב מגדל בן 54 מטר, ממנו נשקפת תצפית נאה על טאלין.

מגדל הטלוויזיה של טאלין (Tallinn TV Tower)
המגדל, בגובה 170 מטר, מהווה נקודת תצפית מצוינת על טאלין וסביבותיה. מספרים שביום בהיר ניתן לראות את החוף הפיני במרחק. קומת התצפית ממוקמת בקומה ה-21 של הבניין, בה שוכנת כצפוי מסעדה מהודרת.

הגן הבוטני (Tallinn Botanical Garden)
הגן הבוטני של טאלין ממוקם כתשעה קילומטרים ממרכז העיר, באזור Kloostrimetsa הירוק. הגן נוסד ב-1961 והוא משתרע על פני 1.1 קילומטרים רבועים, ובו גדלים מעל 8,000 מיני צמחים.

המוזיאון הפתוח של אסטוניה
(Estonian Open Air Museum)

מוזיאון המציג ארכיטקטורה של כפר אסטוני מהמאות 20-18 לצד מופעי מוזיקה ופולקלור.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.