אל רכס בשנית

כשהטמפרטורות עולות נהוג לצאת לטייל במסלול מים. הפעם נציע אלטרנטיבה לא מוכרת במקום שבדרך כלל שוררות בו טמפרטורות נוחות. זהו מסלול קצר שניתן להשלימו במהלך אחר הצהריים, שעה בה בדרך כלל מנשבת באזור רוח נעימה ממערב

עונה מומלצת: כל השנה ובמיוחד באביב ובקיץ; בסתיו פורחות כאן חלמוניות וסתווניות תשבץ
התאמת המסלול: לכל המשפחה
קושי המסלול: קל
אורך המסלול: שלושה קילומטרים

משך מסלול: כשלוש שעות
מפה: מפת סימון שבילים מס' 1, "החרמון, הגולן ואצבע הגליל"

הגעה מצומת עמיעד: פונים צפונה בכביש מס' 90 ונוסעים אל צומת מחניים שבה פונים ימינה (מזרחה) לעבר גשר בנות יעקב והגולן (כביש מס' 91). ממשיכים לנסוע ישר במעלה הרמה, מגיעים לצומת השריון וממשיכים ישר לעבר קיבוץ עין זיוון. חולפים על פני שער הקיבוץ וממשיכים אל צומת זיוון.  פונים ימינה, בעקבות השילוט לאלוני הבשן. שישה קילומטרים לאחר הפניה החדה ימינה נגיע אל פניה שמאלה. זוהי דרך צרה ומשובשת המעפילה לעבר המוצב בראש הר חזק, שיא הגובה של רכס בשנית. כשנגיע לעיקול חד בכביש שבו הנסיעה ישר אסורה – נחנה. מימין לדרך נבחין בסימון שבילים ירוק (שבמקביל אליו סימון שביל הגולן)- ראשיתו של המסלול.

• המסלול אינו מעגלי ונדרשת הקפצת רכבים

העברת רכב אל נקודת הסיום: נחזור אל הכביש ממנו פנינו ונפנה בו שמאלה (דרומה) נחלוף על פני הכניסה לאלוני הבשן ונמשיך קצת למעלה מקילומטר ונגיע אל פניה של דרך עפר שמאלה, המסומנת בסימון השבילים הירוק, בסימון שביל הגולן ובשלט "שמורת טבע רכס בשנית" – זוהי נקודת סיום המסלול.

הפעם נצא לטייל אל רכס בשנית הנמצא בסמוך לגבול הסורי במרכז רמת הגולן. המסלול מתחיל בסמוך למרומי פסגת הר חזק – הפסגה הגבוהה ביותר ברכס המאורך המכונה רכס בשנית.

ישנן השערות שונות לגבי מקור השם "בשן" הנכלל גם בשם 'אלוני הבשן'. יש הטוענים כי רמת הגולן שטוחה היא כמו בטן שטוחה וכי בין הארמית לעברית חל לעיתים שיכול אותיות בין ה-ש' לבין ה-ט'. השערה אחרת, הנשמעת מעט מופרכת היא כי הבשן אינו אלא שיבוש של פתן – סוג נחש שחור, וכי במקומות רבים זלגה הבזלת בצורה הקרויה 'חבלים', המזכירה נחש שחור. כך או אחרת מתחילת המסלול יפרשו לפנינו מראות יפים של דרום רמת הגולן.

נוכל לראות את תל פארס, הדרומי מבין התלים הגעשיים ברמה ומעבר לו את צפון הגלעד בירדן. למרגלותינו נראה את אלוני הבשן ומעבר לישוב את הגבעה הקטנה הר בני צפת שברומה טורבינת רוח בודדת. אם נביט לכיוון מערב נראה את השיפון והיוסיפון ומעט צפונה מהם גם את הר אביטל ובנטל.

רכס בשנית הוא אחד המקומות היחידים בגולן בהם נשמר החורש הפתוח שכיסה את האזור בעבר. העץ הדומיננטי ביותר כאן הוא אלון התבור הניכר בעליו הרחבים הנשירים בחורף. על רבים מהעצים ישנן חזזיות עצים המשוות להם מראה מסתורי. גדולים הסיכויים לראות כאן חיות בר, בפרט בשעות הדמדומים. נפוצים מכל הם חזירי הבר, אך גם צבאים ארצישראליים מצויים כאן בשפע, שועלים ותנים הממהרים להימלט למראה אדם וארנבות שדה.

כשנגיע אל מרגלות הרכס נימצא באזור שבו נוכחות האדם רבה יותר. בשטח הפתוח רועים עדרי פרות וסוסים. בשטח פזורות גם עדויות רבות להתיישבות קדומה במקום – גדרות אבן וטראסות בזלת; עצי פרי שונים, כגון: תאנים, גפנים, שקדים, רימונים; שרידי בתים ואפילו ורדים. רבים מהבוסתנים במקום עובדו עד שנת 1967.

כשנסיים את המסלול כדאי לבקר בנקודה אחת נוספת – לעלות על הרכב ולנסוע אל עבר טורבינות הרוח הנמצאות בפסגת הר בני רסן. פנייה משולטת אליהן נמצאת כארבעה קילומטרים צפונית מהפניה לאלוני הבשן. בראש הגבעה פרוסה סוללה של טורבינות רוח המייצרות חשמל המסופק ליישובי האזור. זוהי נקודה טובה במיוחד לצפות על השקיעה לפני שמסיימים את הטיול.