תפריט עמוד

אל הצפון הירוק – חו"ל בישראל

בעקבות הגשמים והשלגים, הצפון יפה מתמיד: הזרימה במפלים ובנחלים בשיאה, עדיין יש שלג בפסגות ההרים, מרבדים ירוקים משובצים בראשית פריחה מכסים את העמקים והשדות. הצעה לטיול רצוף אקשן, אוכל טוב, לינה מפנקת ונופים יפים כמו גלויה

בבוקרו של יום חורף שמשי שמנו פעמינו אל הצפון הרחוק, מותירים את המראות האורבניים והרחובות הסואנים מאחור לטובת הרים מושלגים, גבעות מיוערות, מנה גדושה של טבע ונופים שכמו שייכים למחוזות אחרים. בעקבות השלגים והגשמים העזים שפקדו את ארצנו בעת האחרונה, הצפון כעת בשיא תפארתו. הזרימה במפלים ובנחלים בשיאה, ההרים מכוסים במעטה שלג, ומרבדים ירוקים, משובצים בראשית הפריחה, מכסים את העמקים והשדות. זה הזמן להתנתק קצת מהשגרה ולצאת לטעום מעט ניחוחות של חו"ל בנופים יפים כמו גלויה, במרחק נסיעה קצר מהבית.

צפון הגולן: טרקטרונים, סוסים ואוויר הרים
את הטיול פתחנו בנהיגת שטח בין מרחבי הגולן לכיוון המצודה הסורית בעמק קונטרה, הסמוכה לגבול עם סוריה, כשאנו חמושים בחליפות סערה (פריט חובה מתבקש בתנאי הכפור ולשם הגנה מנתזי הבוץ לאורך המסלול). מסלול זה הוא אחד מבין כמה מסלולי שטח אתגריים אליהם ניתן לצאת מקיבוץ מרום גולן בטרקטורונים, רכבי טומקאר או רנג'רים המושכרים במקום. אני בחרתי בטרקטורון ונהניתי מכל רגע של דהירה במורד השבילים המתפתלים בין מטעי דובדבן, קיווי ותפוח, שבעונה זו של השנה ניצבים קרחים וערומים, טובלים בתלוליות שנותרו מהשלג שירד כאן לאחרונה, חולפים לצד מאגרי מים ונקודות תצפית מרהיבות. לאורך הדרך עדרי סוסים ובקר רועים בהרים הטובלים בירוק, נופי הבזלת והמראה המרהיב של החרמון המושלג. הנהיגה בטומקארים וברנג'רים אינה מחייבת מיומנות מיוחדת מעבר לכישורי נהיגה בסיסיים. הנהיגה בטרקטורון דורשת מעט יותר מיומנות ותרגול.

טיול טרקטרונים ורכבי טומקאר בדרכים בוציות בין המטעים | צילום: רויטל חורש

לקראת השקיעה אנו מגיעים לפסגת הר בנטל. כאן, ממרומו של הר געש כבוי, בגובה של מעל 1,100 מטרים מעל פני הים אנו שואפים עמוק אל קרבנו את אוויר הפסגות הצלול והצונן ואת יפי המראות הנשקפים מכל עבר: ההרים המושלגים המזדקרים מעל ערפילי העננים הרכים הולכים ונצבעים בגווני שקיעה מרהיבים, ונופי רמת הגולן, סוריה, עיר הרפאים קונטרה שננטשה מתושביה במלחמת ששת הימים, הרי הגליל ודרום הלבנון. את הפסטורליה הזו מפרים רק גדרות התיל ושדות המוקשים הפזורים במקום, עדות אילמת לקרבות העקובים מדם שהתחוללו כאן. כדי להיטיב לראות את כל זאת, תוכלו להיעזר בטלסקופים ובתחנת ההסברה האוטומטית המופעלת בלחיצת כפתור. ניתן גם לסייר בתעלות הקשר ובבונקר הצהלי (שהיה שייך לצבא הסורי בשעתו) הפתוח למבקרים, שאת הדרך אליו מעטרים פסלי ברזל של האומן ההולנדי יופ דה יונג, חבר קיבוץ מרום גולן. השילוט במקום מכוון לא רק לירושלים וחיפה, אלא גם ל… עמאן, בגדד, דמשק ולמשרד ראש הממשלה…

זו העת להפיג את הצינה החודרת עם כוס משקה מהביל בחומו הנעים של בית הקפה "קופי ענן", על פסגת הר בנטל. כך ישבנו מוקסמים מול הנוף הפנורמי עוצר הנשימה הנשקף מהפסגה מבעד לקירות הזכוכית העוטפים את בקתת העץ, שבעת ביקורנו טבלה במעטה שלג שבשילוב עם ההרים המושלגים ברקע שיווה לה מראה קסום, שכמו נלקח מעיירות האלפים.

קיבוץ מרום גולן בסערת השלגים האחרונה | צילום: גיל מור

במרחק כמה דקות נסיעה מכאן מצוי כפר הנופש מרום גולן, הממוקם בלועו של הר געש כבוי. בין המדשאות והעצים פזורות בקתות הבנויות עץ בשילוב אבן בזלת ומתאימות לאירוח זוגי או משפחתי. בכל בקתה יש חדר שינה זוגי, סלון מרווח עם ספות נפתחות, מטבחון וחדר אמבט המאובזר בג'קוזי גדול. ברחבה הפרטית של כל בקתה יש שולחן וכסאות, בהם ניתן להתרווח באוויר הצלול אל מול הנוף. בנוסף לבקתות ניתן להתארח כאן גם בחדרים צמודי קרקע בעלות נמוכה יותר. ילדים יוכלו ליהנות כאן בפינת החי, ובחדשי הקיץ עומדת לרשות האורחים בריכת שחייה.

בנוסף לטיולי הג'יפים והטרקטורונים, פועלת במקום גם חוות סוסים ממנה ניתן לצאת לרכיבה במגוון מסלולים, ובין אפריל לנובמבר מתקיימת כאן פעילות קסומה – סיור רגלי לילי לאורן של עששיות וגחליליות המאירות את שמי הלילה בסבך היער למרגלות לועו של הר הגעש בנטל. בצד צ'יזבטים ליליים וסיפורי אגדות על מחצלות למרגלות עצי האלון, החוויה הראשונית של התחברות לטבע וצליליו הליליים של החורש משולבת בשכלולי הטכנולוגיה, כאשר באיתור הכוכבים וגרמי השמים נעזרים בתוכנת "גוגל סקיי" במסכי אייפד שבהם מציידים את המשתתפים; בקרוב ניתן יהיה לצאת כאן לטיול הרפתקני עצמאי במסלול מובנה שיופעל דרך אפליקציות בסמארטפון.

בקתה בכפר הנופש במרום גולן | צילום: סטודיו M

אנו מתרווחים על כורסאות הלובי החדש של המקום, לוגמים סיידר חם מול האח המבוערת המפיצה חום נעים, בטרם נמשיך לארוחת בשרים משובחת ב"מסעדת הבוקרים", השוכנת במבנה ספון עץ הצמוד ללובי. גם בערב חולין זה המסעדה – שהחלה דרכה כקרון רכבת ישן בו נהגו להיפגש הבוקרים באזור בתום יום עבודה בשטחי המרעה – גדושה בסועדים. בזו אחר זו מוגשות לשולחננו מיטב המנות המוצעות כאן: מבחר מנות ראשונות, לחמים טריים, פרוסות דקיקות של קרפצ'ו סינטה בתיבול עדין ומבחר בשרים משובחים מעדרי רמת הגולן. מומלצות במיוחד מנות הדגל של המקום, איקסמיקס גריל וקדירת כבש וירקות שורש.

לסיום היום המהנה הזה, אין כמו טבילה ממושכת במים חמים, ריחניים ומוקצפים בג'קוזי שבבקתה, המשכיחים את הכפור השורר בחוץ.


איך מגיעים? נוסעים בכביש 91 מצומת מחניים לכיוון עין זיוון, ועוקבים אחר השילוט למרום גולן.
טלפון של תיירות מרום גולן: 04-6960267
אתר אינטרנט

מרבדי תורמוסים יפהפיים במורדות הגולן בואכה עמק החולה | צילום: עומר שביט

מורדות הגולן: מעיינות, צבאים ומערה
את הבוקר הבא אנו פותחים בטיול ג'יפים בנופים הפסטורליים של הגליל העליון, במורדות רמת הגולן הגולשים לעבר שדותיו של עמק החולה. הדרך מתפתלת בין שדות ירוקים, רכסי הרים, מעיינות נסתרים ופלגי מים צלולים. באחו רועים העדרים, שפני הסלע מגיחים מנקיקיהם, העגורים גודשים את העמק, עיט דואה ממעל ומרבדי התורמוסים בראשית פריחתם מתחילים לצבוע את הגבעות בסגול. אנו יורדים בנקודות שונות למסלולי הליכה קצרים ומתמכרים לשלווה וליופי הזה האופף אותנו מכל עבר.

באזור הזה, שבתפר בין עמק החולה למורדות המערביים של הגולן, נובעים מעיינות רבים (מעיינות הדופן) ומסתתרות כמה פינות חמד קסומות. אחת מהן היא עין דבשה (דרבשיה) וטחנת הקמח העתיקה. מסלול הליכה קצר ויפהפה (מתאים גם למשפחות עם ילדים) בתוך (או לצד) פלגי מים זכים בין סבך צמחי קנה ושיחי פטל, מוביל לשרידי טחנת קמח עתיקה מהתקופה העותומנית שהשתמרה בצורה מרשימה. מי המעיינות הזורמים לכיוון החולה נוצלו כאן לייצור קמח ועדיין ניתן לראות כאן, בין השאר, את אמת המים, שרידי גלגל הכפות שהונע בכוח המים ואבן הריחיים התחתונה. המקום מוכר גם בשם "טחונת דרבשייה" על שם הכפר הסורי והמוצב שחלשו על האזור מעט מזרחית מכאן עד שנת 67'.

טחנת הקמח בעין דבשה | צילום: רויטל חורש

כאן תוכלו לשבת בצל הגפנים ועצי התאנה, לטבול רגליכם במים הצוננים המפכים בין קשתות האבן היפהפיות של המבנה העתיק המוקף בצמחיית נחלים פראית, להותיר את טרדות היומיום מאחור ולהתמכר לשלווה.

מסלולים מומלצים נוספים בקרבת מקום – עין מימון ועין נוטרה (עין א-תניה).

איך מגיעים? נוסעים בכביש 918 בין גדות לגונן; בין סימני קילומטר 24 ו‭ 25-‬ מגיעים לדרך עפר הפונה מהכביש מזרחה ומובילה אל טחנת הקמח המצויה כ-300 מטר משם.

פינת חמד נוספת שכבשה את לבי היא מערת חמדל, הנחבאת מעל הערוץ הקניוני המרשים של נחל חמדל וצופה אל עמק החולה והרי נפתלי. המדרונות הירוקים המובילים אליה משובצים סלעי בזלת וצמחיית פרא עבותה, וממש אל מול עינינו משתובב לו בדילוגים עופר צעיר תחת עינו הפקוחה של אביו, צבי ארץ ישראלי, המשגיח על הטריטוריה שלו ועל הצאצא הפעלתני.

עופר בשיפולי מערת חמדל | צילום: רויטל חורש

זוגות רומנטיים במיוחד (וגם מעט הרפתקניים…) יוכלו להתבודד כאן אל מול הנוף המרהיב ולבלות בחיק המערה לילה רומנטי בלתי נשכח. המעוניינים בסיוע או בשדרוג החוויה, יוכלו להסתייע בצוות כפר הנופש בקיבוץ גונן שיצייד אתכם בסלסילת מעדנים ואף יתקין עבורכם מדורה, שלאורה תוכלו להתחמם. למחרת בבוקר יגיעו לאסוף אתכם. יש להביא בחשבון כי באזור מצוי ריכוז הזאבים הגדול ביותר בארץ, אולם אורי המדריך מבטיח כי הם ישמרו מכם מרחק.

מערת חמדל הצופה על עמק החולה והרי נפתלי | צילום: רויטל חורש

עבור אלו המעוניינים בתנאי לינה קצת פחות הרפתקניים ומפנקים יותר, אופציה מומלצת היא כפר הנופש "נופי גונן" השוכן במזרח עמק החולה, על המורדות המערביים של רמת הגולן ומהווה נקודת מוצא אידיאלית למגוון רחב של טיולים נפלאים באזור. כאן, בין כרי הדשא והשבילים, שביניהם משוטטים בחופשיות טווסים, מצויות 38 בקתות עץ מזמינות ומפנקות המתאימות לאירוח זוגי או משפחתי (עד שלושה ילדים בחדר). בכל בקתה יש ג'קוזי רחב ידיים ומפנק הצמוד לחלונות הגדולים המשקיפים אל הנוף הגלילי, חדר שינה, מטבחון מאובזר, סלון עם ספות שמשמשות גם להלנת הילדים ומרפסת הצופה אל הנוף המרהיב של עמק החולה ורכס הרי נפתלי. למסתפקים בלינה מעט פשוטה יותר, מוצעים כאן גם מגוון חדרים ויחידות אירוח בעלות נמוכה יותר. לאחרונה נחנך במקום לובי מרווח ובו בר ומסעדה משובחת.

בקתה בכפר הנופש נופי גונן | צילום: עומר שביט

כפר הנופש מציע לאורחיו מגוון מסלולי טיול ואטרקציות, בהן טיולי טרקטורונים, ג'יפים, סוסים ואופניים. שירות נוסף המוצע כאן (ללא תוספת תשלום) הוא "חופשה בהתאמה אישית": האורחים מקבלים מראש מידע מפורט אודות שלל האטרקציות ומסלולי הטיול באזור, תוך התאמה למזג האוויר, להרכב המשפחתי ולהעדפות האישיות, כולל סיוע בבניית מסלול שאפשר לעשותו בדרך, עוד לפני ההגעה לכפר הנופש. בפינת ישיבה בלובי יכולים האורחים לקבל יעוץ אישי מצוות ההדרכה המיומן, בליווי מצגת הממחישה בתמונות ובהסברים מפורטים (עד לרמת תפריטי המסעדות) את שלל האפשרויות באזור, כולל פינות חמד קסומות ופחות מוכרות. לי אישית המצגת עשתה חשק לשהות במקום לצמיתות…

איך מגיעים? מצומת מחניים נוסעים בכביש 91 מזרחה עד צומת גדות, שם פונים לכביש 918 וממשיכים עד קיבוץ גונן, שם נמצא כפר הנופש.
טלפון: 04-6955220
אתר אינטנרט


לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגליל עליון ועמק החולה

צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות
צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות

הסמטאות של צפת מתמלאות בימים אלה בנגנים חדשים וותיקים, נגנים אשר גומעים קילומטרים רבים בסמטאות העיר ועושים שמח. אולם פסטיבל הכלייזמרים, לדברי המדריך, "הוא לא רק קשור לנגינה. יש בו מסר של פשטות. כולנו מוזמנים להגיע, לפשוט מעלינו ...

מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה
מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה

סמטה מוצלת מובילה אל הבית המוקף בבוסתן המשתלב בגינת ירק ועשבי תיבול שהשף קוטף ומלקט מהם היישר למטבח. נוף פנורמי גלילי והחרמון באופק. בבית שני חדרי אוכל מרווחים. החללים והקירות משמשים רקע לאוסף חפצי אמנות וטעם משובח. השף ...

מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין
מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין

"בעיצומו של קיץ, בחום יולי אוגוסט עליתי מהגליל התחתון אל הגליל העליון. הובלתי את הקרוואן בכביש הצר המטפס דרך הכפר ראמה, חלפתי על פני בית ג'אן וחרשים, ונכנסתי אל פקיעין". רונן רז חונה בגליל העליון, מכיר שכנים יהודים ...