תפריט עמוד

איפה אין קורונה – מקומות שלא נפגעו מהנגיף

לאן נטייל אחרי מגפת הקורונה? הבחירה הטבעית היא במקומות שלא נפגעו כלל מהנגיף, אבל האם יש כאלה? מסתבר שכן. בכמה איים נידחים באוקיינוס השקט לא דווח אפילו על חולה אחד, ויש גם מקומות קרובים ונגישים יותר, עם מספר זעום של חולים שהחלימו. הנה כמה הצעות לטיולים בעידן שאחרי הקורונה - בין אם אתם רוצים לטייל או לנפוש קרוב יחסית או ממש בקצה העולם

בזמן שהיה נראה כי כל העולם נפגע מנגיף הקורונה, מסתבר שיש כמה מקומות שהצליחו לחמוק מהמגפה. באופן לא מפתיע, רוב המקומות הנקיים מקורונה הם איים קטנים ונידחים, ב"סוף העולם". גם בשגרה תושבי האיים האלה חיים בבידוד, בשטח תחום, מוקף במים, בלי גבולות יבשתיים, עם מספר מוגבל מאוד של טיסות ומגע מינימלי עם אנשים מבחוץ, כך שמבחינה בריאותית אפשר לטייל שם ללא חשש. זאת גם הזדמנות פז לבקר במקומות שרבים מהם נמצאים בסכנת הצפה בעקבות התחממות כדור הארץ.

אבל לא רק איים בקצה העולם מחכים לכם לאחר עידן הקורונה, יש כמה יעדים נגישים יותר, שכמעט ולא נפגעו כלל והם בהחלט מהווים אופציה מצוינת ליום שאחרי. הנה, אם כן, מדינות שכמעט ולא נפגעו מקורונה וכמה איים נידחים שבהם לא דווח אפילו על מקרה אחד. כמובן, שאי דיווח לא בהכרח מעיד על המצב האמיתי. למשל, צפון קוריאה מדווחת על אפס מקרים, עד כמה הדבר משקף את המציאות, תחליטו אתם….

מדינות ואזורים שכמעט לא נפגעו מהקורונה

גרינלנד

נהוג לחשוב שבמדינות עם אקלים חם הנגיף פוגע פחות, אבל המקרה של גרינלנד מוכיח עד כמה מעט אנחנו באמת יודעים על הסיבות להתפשטות מהירה של קורונה במדינות מסוימות. במרץ דווח על 11 נשאים של הנגיף בקרב תושבי גרינלנד, איש מהם לא נזקק לאישפוז. ב-8 באפריל גרינלנד הכריזה כי לא נמצאו יותר נשאים ומאז האי נחשב נקי מקורונה, בהחלט אופציה טובה למטיילים בקיץ הקרוב, בתקווה שהטיסות יתחדשו במהרה.

 קרחונים צפים במפרץ דריסקו בגרינלנד

קרחונים צפים במפרץ דריסקו בגרינלנד | צילומים: שאטרסטוק

ומה אפשר לעשות בגרינלנד? בקיץ השמש בגרינלנד כמעט שאינה שוקעת, כך שאפשר ליהנות מאור לאורך כמעט כל שעות היממה.  אפשר לבקר בעיירות קטנות, דוגמת אילוליסט, השוכנת במפרץ דריסקו המרהיב, עם קרחונים הצפים במים, לצאת לטרק רגלי בנופי בראשית, לטוס בהליקופטר מעל כיפת הקרח המכסה את רוב שטחה של המדינה, לצפות בלווייתנים, לטייל בין פיורדים עמוקים והרים מרשימים בדרום גרינלנד ועוד.

דרום איסלנד מציעה נופים מדהימים של פיורדים והרים, וביניהם עיירות זעירות

דרום איסלנד מציעה נופים מדהימים של פיורדים והרים, וביניהם עיירות זעירות

סיישל

רבים מחשיבים את איי סיישל לגן עדן על אדמות, ולמרבה השמחה הם נגישים באופן יחסי למטיילים מישראל. מאז חודש מרץ 2020 דווח בסך הכל על 11 חולים בסיישל, רובם נדבקו בעקבות מגע עם תיירים ממדינות שונות באירופה. נכון לכתיבת שורות אלו, שבעה מהחולים החלימו ואיש לא מת מהמחלה.

חוף סורס ד'ארג'נט בסיישל, אחד החופים היפים בעולם

חוף סורס ד'ארג'נט בסיישל, אחד החופים היפים בעולם

ומה אפשר לעשות בסיישל? קודם כל לנוח ולהירגע בחופים היפהפיים, מול ים בצבע טורקיז ושקיעות מופלאות. את הסלפי המושלם תוכלו להשיג באי לה דיג, באחד החופים היפים בעולם, סורס ד'ארג'נט (Anse Source d'Argent). מעבר לבילוי בחופים, אפשר לבקר בגנים הבוטניים, לשוט אל הפארק הימי סנט אן, לצפות בדולפינים ובצבי ים נדירים, לשוטט ברחובות ובשוק של ויקטוריה, בירתה הזעירה של סיישל, ליהנות מפעילויות של ספורט ימי במפרץ ואלון, לטייל באי אלדברה המפורסם בצבי היבשה הענקיים החיים בו ועוד.

צב יבשה ענק באי אלדברה, אחד מאיי סיישל

צב יבשה ענק באי אלדברה, אחד מאיי סיישל

לסוטו

באופן כללי, אפריקה, במיוחד מרכז ודרום היבשת, נפגעו במידה פחותה מהנגיף, ודאי לעומת אירופה או אמריקה. לסוטו (Lesotho), מדינה קטנה המוקפת מכל עבריה בדרום אפריקה, דיווחה על מקרה בודד של חולה קורונה ב-13 במאי. למרות שבמהלך ההתפרצות הגדולה בעולם לסוטו נותרה נקייה מקורונה, גבולותיה נסגרו באמצע חודש מרץ והנשיא הכריז על מצב חירום לאומי. רק כחודש לאחר מכן נפתחו בתי הספר מחדש ומגבלות התנועה הוקלו. כאמור, במחצית מאי התגלה מקרה אחד של חולה מאובחן.

נוף בלסוטו. המדינה הקוטה, שכולה נמצאת בגובה של יותר מאלף מטר, מכונה "הממלכה שבשמיים"

נוף בלסוטו. המדינה הקטנה, שכולה נמצאת בגובה של יותר מאלף מטר, מכונה "הממלכה שבשמיים"

ומה אפשר לעשות בלסוטו? לסוטו היא המדינה היחידה בעולם שכל שטחה נמצא בגובה של יותר מ-1,000 מ', ולכן היא מכונה "הממלכה בשמיים". בנוסף לנוף הררי מדהים, תמצאו כאן מגוון גדול של מסלולי הליכה ומפגשים עם התושבים המקומיים ותרבותם המרתקת.

כפר מסורתי בלסוטו

כפר מסורתי בלסוטו

סן פייר ומיקלון

קבוצת האיים הקטנה בחוף המזרחי של קנדה, סמוך לניופאונלנד, היא "קולקטיב מעבר לים" של צרפת. בסן פייר ומיקלון (Saint Pierre and Miquelon) נרשם מקרה בודד של חולה קורונה בתחילת חודש אפריל, שהחלים בינתיים, ומאז ועד לכתיבת שורות אלו לא התגלו חולים או נשאים נוספים של המחלה.

האי סנט פייר, ממזרח לחופי קנדה

האי סנט פייר, ממזרח לחופי קנדה

ומה אפשר לעשות בסן פייר ומיקלון? אל סן פייר ומיקלון אפשר להגיע בימים כתיקונם במעבורת מניופאונלד במזרח קנדה. יש בהם שבילי הליכה רבים לאורך החופים הסלעיים, אפשר לצאת לשייט בסירת מפרש בין האיים, לטייל בהם על גבי סוסים, להצטרף לשייט מאורגן לצפייה בכלבי ים ובלווייתנים ועוד.

איים נידחים נקיים מקורונה

קיריבטי

מדינת איים באוקיינוס השקט, הנמצאת משני עברי קו המשווה. קיריבטי (Kiribati) מורכבת מ-33 איים זעירים (21 מהם מיושבים), הפזורים על פני שטח ימי עצום. למרות שהאיים מפוזרים על 3.5 מיליון קילומטרים רבועים, האי ששטחה היבשתי הוא רק 800 קמ"ר. ועוד נתון מעניין: קיריבטי נחשבת למדינה היחידה שמשתרעת על כל ארבעת האזורים של כדור הארץ – הצפוני, הדרומי, המערבי והמזרחי!

קיריבטי. הסלוגן של לשכת התיירות המקומית: "קיריבטי לא מתאימה לתיירים, אלא למטיילים"

קיריבטי. הסלוגן של לשכת התיירות המקומית: "קיריבטי לא מתאימה לתיירים, היא מיועדת למטיילים" | צילומים בכתבה: שאטרסטוק

למרות שיש בה חופים לבנים עם דקלים, קיריבטי לא מתאימה לתיירים שרוצים חופשה נינוחה על חוף הים, עם בר קוקטיילים נושק למים ומלונות מפנקים. אין בה תשתיות תיירותיות מהסוג שמאפיין איים טרופיים אחרים והגישה אליה קשה מאוד (שתי טיסות שבועיות מפיג'י בסך הכל). למעשה, אפילו הסלוגן של לשכת התיירות המקומית מעיד על כך: "קריבטי לא מתאימה לתיירים, היא מיועדת למטיילים", והכוונה למי שרוצה לפגוש את התושבים המקומיים ולהכיר את תרבותם והמסורות שלהם, ולא בונה על חופשה שלווה על שפת הים.

ילדים על החוף בקיריבטי. אל תבנו על חופשה נינוחה על החוף עם קוקטייל ביד, לקיריבטי מגיעים לפגוש את התושבים המקומיים ולהכיר את תרבותם

ילדים בקיריבטי. אל תבנו על חופשה נינוחה על החוף עם קוקטייל ביד | צילום: Robert Szymanski / Shutterstock.com

איי מרשל

איי מרשל (Marshall Islands), תומכת נלהבת בישראל בהצבעות באו"ם, היא מדינת איים זעירה באוקיינוס השקט, מצפון לקיריבטי, במחצית הדרך בין אוסטרליה להוואי. המדינה מורכבת מ-29 אטולים וחמישה איים מבודדים, כשבשטח של 181 קמ"ר חיים כ-78 אלף תושבים, דבר ההופך אותה לאחת המדינות הקטנות בעולם. לשם השוואה, השטח של איי מרשל דומה לזה של וושינגטון די.סי, בירת ארצות הברית. הנקודה הגבוהה ביותר באיים נמצאת באי איריק – 14 מ' מעל פני הים.

איי מרשל. מדינת איים זעירה ותומכת נלהבת בישראל בהצבעות באו"ם

איי מרשל. מדינת איים זעירה ותומכת נלהבת בישראל בהצבעות באו"ם

איי מרשל קיבלה עצמאות מארצות הברית באמצע שנות ה-80 ואנגלית עדיין השפה הרשמית. בין השנים 1947 ל-1962 ארצות הברית ערכה סדרה של ניסויים גרעיניים באיי מרשל, הידועים שבהם באי ביקיני, שהביאו לפינוי התושבים ולנזק סביבתי רב. באיי מרשל שורר אקלים טרופי חם ולח, עם עונה גשומה בין מאי לנובמבר. שוניות האלמוגים המרהיבות מושכות לאיי מרשל צוללים הרפתקנים שמוכנים לטוס לקצה העולם כדי לגלות אתרי צלילה חדשים.

כרישים בשונית ליד חופי איי מרשל. יעד מעניין לצוללים חובבי הרפתקאות

כרישים בשונית ליד חופי איי מרשל. יעד מעניין לצוללים חובבי הרפתקאות

נאורו

אי בדרום האוקיינוס השקט, כ-4,000 ק"מ מדרום-מערב להוואי. נאורו (Nauru) היא מדינת האי העצמאית הקטנה בעולם והיא גם המדינה היחידה שאין לה עיר בירה רשמית. כדי לקבל מושג עד כמה קטנה נאורו, די לדעת שביארן, המחוז המרכזי של המדינה שבו ממוקמים מוסדות הממשלה, חיים פחות מאלף בני אדם! שטחה של נאורו 21 קמ"ר וחיים בה 11 אלף תושבים. ב-1968 היא קיבלה עצמאות מאוסטרליה וגם היום הדולר האוסטרלי משמש כמטבע הרשמי. לנאורו יש יחסים דיפלומטיים עם ישראל וב-2019 היא הכירה בירושלים כבירת מדינת ישראל.

חוף בנאורו, המדינה היחידה בעולם שאין לה עיר בירה רשמית

חוף בנאורו, המדינה היחידה בעולם שאין לה עיר בירה רשמית

האי הקטן מוקף בשוניות אלמוגים ולאורכו ורוחבו נחפרו תעלות מים שמאפשרות לסירות קטנות להגיע לחלקיו השונים. ונתון מעניין ומפתיע: המחצב היחיד שנאורו התברכה בו הוא תרכובת זרחה שמקורה בלשלשת של עופות ימיים, אולם כרייה מוגברת גרמה להתדלדלות של המחצב והביאה להרס קרקעות. הכלכלה של נאורו תלויה כמעט לחלוטין בייבוא של סחורות ומצרכים. התשתיות התיירותיות דלות מאוד, ויש רק שני בתי מלון במדינה כולה.

דג מצופה בשבבי קוקוס, מנה מהמטבח של נאורו

דג מצופה בשבבי קוקוס, מנה מהמטבח של נאורו

סמואה

בעולם המערבי היו ש"גילו" את סמואה (Samoa) בסוף שנות העשרים של המאה הקודמת, בעקבות פרסום ספרה של האנתרופולוגית מרגרט מיד "התבגרות בסמואה" (Coming of Age in Samoa). מיד חייתה תקופת מה בסמואה וראיינה עשרות ילדות, נערות ונשים מקומיות. בין השאר, הן סיפרו לה שחתונה בגיל צעיר אינה משאת נפש עבורן וכי בסמואה נהוג שנערים ונערות מקיימים יחסי מין מזדמנים לפני הנישואין. בחברה האמריקאית השמרנית הספר עורר ביקורות קשות והיו שטענו כי מיד פברקה את הראיונות.

הנופים בסמואה מזכירים במשהו את את נופי הוואי, עם צמחייה שופעת והרי געש

הנופים בסמואה מזכירים במשהו את את נופי הוואי, עם צמחייה שופעת והרי געש

סמואה היא כמובן הרבה יותר מתוצאותיו של מחקר אנתרופולוגי בן כמעט מאה שנים. זוהי מדינת איים בדרום האוקיינוס השקט, באמצע הדרך בין ניו זילנד להוואי. היא מורכבת משני איים עיקריים, סוואיאי ואופולו, המהווים 99% משטחה, וכן מכמה איים קטנים. הנופים בסמואה געשיים ברובם והם מזכירים במשהו את הנוף של איי הוואי – צמחייה עשירה, אדמת לבה שחורה וטופוגרפיה הררית (רוב הרי הגעש הם  רדומים). הפסגה הגבוהה ביותר בסמואה, 1,858 מ' מעל פני הים, נמצאת באי סוואיאי. מרבית התושבים מתגוררים באי הגדול השני, אופולו, שם גם נמצאת הבירה, אפיה. אורח החיים המסורתי, המכונה fa'a Samoa ("הדרך הסמואית"), נשמר ברובו גם היום, דבר הבא לידי ביטוי בתחומים שונים של החיים.

אחד מכ-990 אטולים המרכיבים את איי שלמה

אחד מכ-990 אטולים המרכיבים את איי שלמה

איי שלמה

כמעט אלף איים מרכיבים את מדינת איי שלמה (Solomon Islands) הנמצאת באוקיינוס השקט, ממזרח לפפואה ניו גיני – בין האי המערבי ביותר למזרחי ביותר מפרידים מעל 1,500 ק"מ. בכמה מהאיים הגדולים יש הרי געש, חלקם פעילים, בעוד שהאיים הקטנים יותר הם אטולים המאופיינים בחופים לבנים ודקלי קוקוס. במלהך המאה ה-19 גרמניה ובריטניה חילקו ביניהן את האיים, ב-1900 כולם קיבלו מעמד של מדינת חסות בריטית. את עצמאותה קיבלה מדינת איי שלמה ב-1978, אך נותרה חברה בחבר העמים הבריטי ואנגלית היא השפה הרשמית. מעל 95% מהתושבים הם נוצרים, אולם בכפרים עדיין נשמרות מסורות עתיקות יומין, שעברו מהרוחות הקדמוניות לאורך הדורות.

חובבי צפרדעים ודאי ישמחו לפגוש את הצפרדע הזאת, צפרדע עלים מאיי שלמה

חובבי צפרדעים ודאי ישמחו לפגוש את הצפרדע הזאת, צפרדע עלים מאיי שלמה

ואם תרצו להגיע לכאן, ודאי תשמחו לדעת שחברת התעופה הלאומית, סלומון איירליינס, יש טיסה שבועית לאיים מבריסבן שבאוסטרליה.

חתונה בטהיטי

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.