תפריט עמוד

איסלנד – המשבר הכלכלי והפריחה התיירותית

בעבר הנסיעה לאיסלנד היתה עבור רבים חלום יקר, והמחייה בה היתה מהיקרות בעולם. המשבר הכלכלי החריף שפקד את המדינה הביא לירידה במחירים ולצניחת המטבע האיסלנדי, ויותר ויותר תיירים מגשימים את החלום

איסלנד מאופיינת בנוף עוצר נשימה, שכולל מעיינות חמים, גייזרים, מפלים שוצפים, קרחונים והרי געש. למרות כל אלה, במשך שנים היא נותרה בגדר חלום יקר עבור רבים שרצו להגיע אליה. המשבר הכלכלי שהפיל את כלכלת איסלנד גרם לתיירים רבים לנצל את ירידת המחירים במדינה ולהגיע לביקור באי המרוחק. "בשנה שעברה קיבלת 60 קרונות עבור דולר אחד, היום אתה מקבל 105 קרונות", אומר וויל דלני, סטודנט בן 22 מקנדה, שכמו רבים אחרים ניצל את המשבר הכלכלי כדי לבקר באיסלנד. קרונה איסלנדית אחת, שווה, נכון ליולי 2009, 0.03 ש"ח.

התיירים מקנדה מציפים בהמוניהם את האי, אבל לא רק הם. כמות המבקרים באיסלנד גדלה באופן משמעותי במהלך 2008. בסה"כ ביקרו באיסלנד במהלך 2008 502,000 תיירים, בעוד שבאיסלנד כולה יש בסה"כ 320,000 תושבים. זאת ועוד, במהלך החורף האחרון סוכנויות נסיעות ברחבי העולם דיווחו על עלייה משמעותית בדרישה לטיולים באיסלנד, למרות שעונת החורף רחוקה מלהיות עונת התיירות במדינה הקרה. גם במנוע החיפוש "גוגל" נרשמה עלייה משמעותית בחיפוש אחר מלונות באיסלנד.

ראש לשכת התיירות של איסלנד, אולף ייר אטלדוטיר, מספרת שנפילת הבנקים באיסלנד הביאה לצניחה בשער החליפין. ערכו של המטבע האיסלנדי צנח ב-44 אחוזים בשנת 2008. הנפילה "לא היתה שלילית עבור ענף התיירות משום שלפני המשבר הכלכלי איסלנד היתה יעד מאוד יקר ועכשיו זהו יעד שיותר ויותר אנשים יכולים להרשות לעצמם".

ענףהתיירות של איסלנד, שמעסיק כ-8,200 עובדים, נקט בכל המאמצים כדי להימנע מקריסה אחרי שהמגזר הכלכלי של המדינה התרסק בשנה האחרונה. שלושת הבנקים המרכזיים של המדינה, שהיו כולם מושקעים באופן מאוד בולט בחו"ל, התמוטטו באוקטובר האחרון והולאמו. המדינה היתה על סף פשיטת רגל כאשר הכלכלה והמטבע צללו למטה, וממשלת הימין השמרנית ששלטה במדינה ונתפסה כאחראית באופן חלקי למשבר נדחקה החוצה.

בחודשים האחרונים, מאז התפטרות הממשלה השמרנית ונצחונה של מפלגת  "הברית הסוציאל-דמוקרטית" בבחירות שנערכו באפריל האחרון, מראה כלכלת המדינה סימנים של התאוששות. "חלק מהחברות בענף התיירות נמצאות בקשיים… כמו בכל העולם. אבל לא חווינו פשיטות רגל המוניות בחודשים האחרונים", אומרת אטלדוטיר. לנתון הזה יש משמעות רבה, שכן אחוז האבטלה המדינה שילש את עצמו ברבע הראשון של 2009 וזינק מ-2.3% ל-7.1%, ע"פ נתונים סטטיסטיים רשמיים.

"תיירים החליפו את המקומיים בברים של ריקיאוויק", אומר יוהאן מר ולדימרסון, ברמן בפאב ברייקואוויק. "לפני המשבר, התושבים המקומיים בילו את הערבים שלהם פה. עכשיו הם מתחילים לשתות בבית ומגיעים לכאן מאוחר בשביל המשקה האחרון", הוא אומר, ומוסיף: "מזל שיש תיירים".
ולדימרסון ראה את מספר התיירים יורד באוקטובר כשהמשבר התפרץ, אבל ראה שהתיירים חזרו כבר בנובמבר, ומאז הם ממשיכים לבוא.

משרד התיירות המקומי הבחין באותה תופעה. "אם אתה מסתכל על מספר המבקרים בחודשיים האחרונים אתה לא רואה נפילה גדולה. והתיירים שהגיעו בזבזו יותר כסף באיסלנד כי הכל יותר זול עכשיו", אמרה אטלדוטיר, והוסיפה ש"הקיץ הזה נראה די טוב".

תעשיית התיירות באיסלנד מרכזת את מאמציה עכשיו בניסיון למשוך תיירים מאירופה. התיירים מבריטניה מהווים את החלק הגדול ביותר, עם כ-70,000 מבקרים ב-2008 ולאחריהם הגרמנים (45,100 מבקרים) והדנים (41,000).
"אני די אופטימית. כשיש מיתון כמו זה שבו העולם נתון עכשיו אנשים מחפשים נסיעות קצרות יותר ואנחנו רוצים להזכיר ללקוחות וללקוחות הפוטנציאליים שלנו שאיסלנד היא היעד המושלם לסוג זה של נסיעות", אומרת אטלדוטיר. יש לציין שמאז תחילת העשור מספר המבקרים באיסלנד עלה ב-66%.

כמה זה עולה?
למרות ירידת המחירים באיסלנד, עדיין לא מדובר ביעד זול. תיירים רבים מוצאים את מחירי המזון והאלכוהול כיקרים משמעותית מיעדים אחרים באירופה ובארה"ב. מחירי הלינה בבירה רייקיאוויק צנחו בכ-40%, וגם מחירי הטיולים באי ירדו באופן משמעותי. אחד הדברים הזולים ביותר באיסלנד הוא הביקור באתרים השונים. איסלנד מציעה שפע של אתרי טבע נפלאים והכניסה לכולם – בחינם. גם מחיר הדלק זול יחסית.

כניסה לאתר המעיינות החמים "הלגונה הכחולה" – 23 אירו
לינה בחדר משותף בהוסטל – 2,600 קרונות
פינט בירה – כ-4.75 אירו
ארוחה לשניים במסעדה – כ-6,000 קרונות
פיצה אישית – כ-15 דולר
כרטיס נסיעה ל-15 יום באוטובוסים ברחבי איסלנד – 58,000 קרונות

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מאיסלנד

טיול לאיסלנד לפני גיוס: אימא ובן
טיול לאיסלנד לפני גיוס: אימא ובן

מסע של אימא ובן לפני גיוס: "איסלנד לא דומה לשום מדינה אחרת בה טיילנו עד כה. משהו דינמי קורה פה. הנופים מתפסלים, נבנים, מתעצבים ומכלים את עצמם ללא הרף... אי בו נפגשות תופעות טבע עוצמתיות יותר מכל מקום ...

טרק באיסלנד: הרחק מההמון הסואן
טרק באיסלנד: הרחק מההמון הסואן

רבים מאתריה המפורסמים של איסלנד נמצאים סמוך לכביש הטבעתי המקיף את האי, ולכן הם עמוסים כל כך במטיילים. אבל הרי לא הגעתם עד איסלנד כדי שיסתירו לכם את הנוף... יזהר דמטר, חובב טרקים מושבע, מספר על היופי הפראי ...

טיול באיסלנד – תמונות מארץ בלתי נשכחת
טיול באיסלנד – תמונות מארץ בלתי נשכחת

במהלך טיול באיסלנד המצלמה לא נחה לרגע. בכל פינה מחכה הפתעה חדשה: מפלים אדירים, גייזרים מתפרצים, בריכות תרמיות תכולות, קרחונים, שדות לבה, הזוהר הצפוני. רותם פריפר חזרה נפעמת מטיול בארץ האש והקרח והביאה איתה אינספור צילומים. הנה אוסף ...