תפריט עמוד

אזור אינטרלקן: שיא השיאים של האלפים

שווייץ מציעה שלל יעדי טיול נפלאים, עם פסגות אלפיניות, אגמים וכרי עשב ירוקים. בתוך כל היופי הזה, אפשר למצוא מקומות מפעימים במיוחד. כזה הוא האזור מסביב לאינטרלקן, בו הטבע השוויצרי הפגין את הווירטואוזיות הגדולה ביותר

בחירת יעד לטיול בשווייץ היא לכאורה עניין שאי אפשר לפספס בו. איפה שתזרוק אבן תיפול על שילוב של פסגה אלפינית + אגם + אחו, שלכבודו נולד המונח "עוצר נשימה". אז אמנם כל הקנטונים שווים, אבל יש כאלה ששווים יותר. באזור היונגפראו באלפים הברניים נדמה שהטבע השוויצרי הפגין את הוירטואוזיות הגדולה ביותר, עם מקבץ יצירות נוף מעוררות השתאות. בני המקום פשוט הוסיפו לזה את הרכבלים, הספינות והטעמים המתבקשים.

אינטרלקן (Interlaken), עיירת התיירות הפופולרית, היא נקודת יציאה נוחה לשפע של היונגפראו. היא יושבת במקום טוב בין שני אגמי הטורקיז בריינץ (Brienz) ותון (Thun), עם שתי תחנות רכבת, מסעדות, בתי קפה וקזינו היסטורי, ומול שלישיית הפסגות הנופיות החולשות על החבל: היונגפראו, האייגר והמונש. יש בה המון בתי מלון וצימרים, אבל מי שרוצה להוזיל את עלויות הלינה וגם שוכר רכב ימצא אפשרויות טובות מחוצה לה, בווילדרסוויל (Wilderswil) או באינספור הצימרים על גדות שני האגמים. הזמן ליהנות מטיול באיזור אינטרלקן ויונגפראו הוא מאמצע מאי עד תחילת אוקטובר. באזור יש יותר מ-80 מסלולי טיול נופיים מסומנים, רבים מהם קלים ומתאימים לכל המשפחה.


העיירה אינטרלקן ממוקמת בין שני אגמים ושלוש פסגות מדהימות | צילום: swiss-image.ch/Lucia Degonda

כלל ברזל אחד לפני שיוצאים לדרך: ערפל דוחה הר! אם בדלפק הקבלה מדווחים על מזג סגרירי וערפל בפסגה – דחו ליום אחר, כי לא תראו ממטר את כל מה שמבטיח התפעמות עוצרת הנשימה.
פרטים נוספים באתר של אינטרלקן: www.interlaken.ch

יונגפראויוך ומסלול טיול למרגלות האייגר
המהנדס אדולף זלר הפך את היונגפראויוך לאחד מאתרי הנוף האטרקטיביים ביותר של שווייץ. בזכות הפרוייקט הנועז שלו – הנחת מסילת הרכבת ב-1912 אל ראש ההר – אפשר להשקיף ב-360 מעלות אל הוד קדומים אלפיני עוצר נשימה. מ"הספינקס", מבנה התצפית של היונגפראויוך, בגובה של כמעט 3,454 מ', נשקף נוף שלושת הרכסים – יונגפראו, אייגר ומונש – וגם 24 הקילומטרים המרהיבים של קרחון האלטש, הקרחון הארוך ביותר באירופה. למעלה כדאי לשוטט בחללים הכחלחלים של "ארמון הקרח" עם פסלי הקרח שלו, לנשנש משהו במסעדות ולבקר בחנויות המזכרות, וכמובן לצאת לטיול רגלי או להחלקה על השלג. גם הדרך אל הפסגה מספקת כמה תחנות מרשימות. בשתי תחנות לאורך הדרך קרעו חלונות גדולים אל הנוף הקרחוני, והרכבת עוצרת בהן כדי לאפשר להתפעל מממנו ומההישג ההנדסי המטורף של זלר.


התצפית של היונגפראויוך משקיפה על פסגות האזור ועל קרחון האלטש | צילום: swiss-image.ch/Christof Sonderegger

בדרך חזרה לאינטרלקן אפשר ליהנות מטיול ברגל לאורך אחד ממסלולי הטיולים היפים באזור: מסלול Eigergletscher (מסלול מס' 37). רדו בתחנת הרכבת באותו שם וצעדו עד לתחנתKleine Scheidegg. זהו מסלול הליכה קל ונוח, שכולו ירידה ואורכו כשעה. הוא מתפתל למרגלות הקיר הצפוני המפורסם של האייגר, שרבים מהמטפסים עליו מצאו שם את מותם. לאורך הדרך יש בקתת מטפסי הרים שהיא מעין מוזיאון סמלי, מאגר מים יפהפה, בריכה קטנה ובתוכה ספסלים וזרמים לשכשוך רגליים עייפות, ונוף עמק ירוק, שהופך לנוף גלויות מושלם כאשר רכבת אדומה חוצה אותו פתאום. בקליינה שיידג עלו על הרכבת לאינטרלקן.


מנפלאות האזור שסביב אינטרלקן – פינוקים, נופים וטבע מסחרר

מעמק לגבעה, מהר להר: עמק לאוטרברונן
העלייה אל היונגפראויוך מרשימה, אבל גם יקרה, והאזור מרובה פסגות נפלאות לא פחות. השילטהורן (Schilthorn 2.970 מ'), למשל, שבעמק לאוטרברונן (Lauterbrunen), הוא חלופה מומלצת.

פסגת השילטהורן
20 דקות נסיעה ברכבת יביאו אתכם מאינטרלקן לעיירה לאוטרברונן, שם עלו על רכבת גלגלי השיניים למיורן (Murren), שהוא גרסה ציורית ויפה במיוחד של כפר שוויצרי טיפוסי, ללא כלי רכב. ממנו עולה הרכבל (הראשון מתוך שלושה) אל פסגת ההר. לא במקרה נבחרה הפסגה הזאת לצילומי אחת מסצנות השיא של ג'יימס בונד "בשירות הוד מלכותה". אפשר לשבת על מרפסת Piz Gloria, המסעדה המסתובבת המפורסמת, לצפות בקטעים מהסרט, ובעיקר בתמונת הנוף שתדרוך לכם לרגע על החמצן: היונגפראו, האייגר והמונש בשיא תפארתם, עם העמקים שלמרגלותיהם, וביום בהיר גם המון בלאן.


מרפסת המסעדה על פסגת השילטהורן. ג'יימס בונד היה כאן בשירות הוד מעלתה | צילום: swiss-image.ch/Marcus Gyger

אם תבחרו לנסוע ברכב, סעו מאינטרלקן ללאוטרברונן והמשיכו עד לשטכלברג. השאירו את הרכב במגרש החנייה ועלו ברכבל למיורן ואל פסגת השילטהורן. בדרך חזרה מומלץ להקדיש זמן לטיול קטן במיורן. בקיץ 2013 ייפתח בפסגת השילטהורן "Bond World" – קולנוע ותערוכה אינטראקטיבית שיוקדשו לעלילותיו של 007.


רכבל חולף על פני מפל בשטכלברג| צילום: swiss-image.ch/Marcus Gyger

מפלי טרומלבך
עמק לאוטרברונן מכונה "עמק 72 המפלים" והירידה מהשילטהורן מובילה אל מקבץ עשרת המוצלחים שבהם – מפלי Trümmelbach, שמהווים את אחת מאטרקציות המים המרשימות של שווייץ. מהכביש לא תראו דבר. ככה זה כשמי שלגים מופשרים של פסגות אלפיניות יוצאים לדרך עצמאית, מתחפרים בסלע וניתכים בספירלה בנקיקים מגובה של 140 מ'. כדי לצפות במלוא עוצמתם (יש מעלית ומדרגות) נפרצו חלונות ענקיים בסלע. ככל שעולים גבוה יותר מתגברת הזרימה. השיא – בחודשים מאי-יוני. לקראת אוקטובר נחלשים הזרמים ואז הכל קופא והאתר נסגר עד בוא האביב.
אתר אינטרנט: www.truemmelbachfaelle.ch

אגם, קניון, טעם של פעם ושרלוק הולמס
אין חופשה בשווייץ בלי אגם, וגם בבחירה בין אגם תון ואגם בריינץ אי אפשר לפספס. מה שתבחרו יהיה מצוין: טיול בעיר היפה תון, שיט באגם תון אל באטנבוך ועלייה לטייל ברגל בנידרהורן, טיול נטיפים במערות באטוס והמוזיאון ההיסטורי בטירת תון – כל אלה יתגמלו בגדול כל מטייל. ואגם בריינץ? גם.


ספינה על אגם בריינץ. יום טיול קלאסי כולל שיט על האגם וביקור במפל גיסבאך | צילום: ST/swiss-image.ch

שיט אל גיסבאך
שיט באגם בריינץ לגיסבאך (Giessbach) הוא יום טיול קלאסי. קרוניות קטנות מובילות מחוף האגם במעלה ההר אל גרנד הוטל גיסבאך, מלון אריסטוקרטי בן 140 שנה, שאירח בימי תפארתו את אצולת אירופה ומשקיף אל נוף נפלא של כחול-אגם וירוק-יער מלוא העין. מומלץ לגמוע את כל זה עם קפה ועוגה על מרפסת המלון. אבל העיקר הוא מפל גיסבאך, שנופל ב-14 מדרגות במורד ההר הירוק. שבילי הליכה יובילו אתכם על פני המפלים לטיול רגלי מקסים ובסיומו תוכלו לרדת חזרה לספינה בקרוניות או ברגל עד לאגם.


רכבת קיטור יורדת במדרון התלול מעל אגם בריינץ | צילום: swiss-image.ch / Christof Sonderegger

מיירינגן
סר ארתור קונן דויל, יוצרו של שרלוק הולמס, חיבב מאוד את העיירה השלווה מיירינגן (Meiringen) הסמוכה לאגם בריינץ, והתארח בה לעיתים מזומנות. שם גם בחר לשים קץ לחייו של הולמס, שנפל אל מותו באשד המים השוצפים של מפל רייכנבאך שמעל לעיירה, עם אויבו הנצחי, פרופסור מוריארטי. מיירינגן הנציחה את הנופש הנאמן שלה בפסל הניצב בכיכר על שמו, עם רחוב בייקר על שם הרחוב הלונדוני בו התגורר הולמס ועם מוזיאון שרלוק הולמס – מוזיאון קטן ומקסים ביותר, ה"משחזר" לפרטיו את חדר העבודה של הבלש המיתולוגי.

על פי המסורת המקומית, מיירינגן היא ערש הולדתו של המרנג. אותה קציפת חלבוני ביצים מתוקה זוכה במטבח השוויצרי לגרסה מעודנת להפליא עם מתיקות שקולה ומדויקת, ובמיירינגן בפרט מומלץ להעניק לה את תשומת הלב הראויה באחד מבתי הקפה המקומיים. אתר אינטרנט: www.meiringen.ch

מפל רייכנבאך
לא פלא שהמפל הזה הרשים כל כך את קונן דויל. הוא נופל בעוצמה מגובה של 250 מ', ועלייה אליו מציעה תמונת נוף יפהפייה של כל העמק. ב-1899 החלה קרונית הנעה על גלגלי שיניים לשאת אליו תיירים. בשנים האחרונות נאלצו שם להחליף את הקרונית הישנה באמצעי תחבורה חדש ובטוח יותר והקפידו לבנות אותו בדמותה ובצלמה של הקרונית המקורית. אתר אינטרנט


מפל רייכנבך. בנקודה היפהפייה הזאת בחר ארתור קונן דויל לסיים את חיי גיבורו, שרלוק הולמס

קניון ארה
נסיעה של דקות ספורות ברכבת ממיירינגן, ואתם בקניון ארה (Aare Schlucht), קניון צר ויפהפה שחרץ לו הנהר ארה בצוקי הגיר הגבוהים. לאורך קירות הסלע מוליך מסלול נוח שאורכו כקילומטר וחצי, עם גשרונים ומעברים חצובים בהר מעל למים השוצפים, ופה ושם מגיח פרץ עז של מי קרח מנקיקי הסלע. רובו של הקניון אפלולי, אך לעיתים מצליחות קרני השמש לחדור ממרומי הצוקים הסוגרים עליו. כיף של מסלול טיול ומתאים לכולם. אתר אינטרנט www.aareschlucht.ch

המוזיאון הפתוח בלנברג
המוזיאון הפתוח בלנברג (Open Air Museum Ballenberg) הוא אתר בילוי כייפי במיוחד למשפחות וילדים. בלב פארק רחב ידיים (660 דונם) פזורים יותר ממאה בתי כפר עתיקים, שהובאו מכל רחבי שווייץ ומשחזרים את האדריכלות, התרבות ואורח החיים בקנטונים שלה מאז המאה ה-14. רבים מהם מרוהטים בפריטי התקופה ולצידם משק חי. לאורך המסע הזה בזמן פוגשים גם בעלי מלאכה, המשמרים מלאכות מסורתיות כמו טוויה בנול, גילוף בעץ וייצור אוכפים, ויש גם בית מרקחת של פעם, שאפשר לקנות בו חליטות צמחים ותרופות סבתא. המסעדות והמעדנייה המקומית מציעים נקניקים בעישון מסורתי, לחמים אפויים בתנור עצים, שוקולד, גבינות, ריבות ורטבים.


המוזיאון הפתוח בלנברג. לראות איך חיו ועבדו בימים עברו

בחודשי הקיץ מזומנות לילדי דור הטאבלט פעילויות חווייתיות, שכוללות מלאכות מימים בלתי וירטואליים בעליל, והשנה המגוון גדול מתמיד: לשכת התיירות של שווייץ הכריזה על 2013 כ"שנת המסורת" בשווייץ ובבלנברג יתקיימו אירועים מיוחדים. ב-26 במאי, למשל, יתקיים שם יום חיות המשק השוויצרי, שיכלול את תחרות קריאת התרנגול, וב-2 ביוני יתקיים אירוע ריקודים ותלבושות מסורתיות. יודעים להכין פחמים? לא? ב-28 ביולי יש לכם הזדמנות ללמוד מהמומחים.
אתר אינטרנט – www.ballenberg.ch

מידע על אפשרויות טיול, לינה ואטרקציות בשווייץ באתר לשכת התיירות השוויצרית.

בתמונה הפותחת: מטיילים נחים אל מול נופי הפסגות של היונפראו, המונש והאייגר

לקריאה נוספת:

שווייץ: נופים ומפלים בעמק לאוטרברונן
שווייץ: נופים ומפלים בעמק לאוטרברונן
עמק לאוטרברונן ואזור יונגפראו שבאלפים הברניים בשווייץ, הם תמצית של כל הטוב שיש למדינה להציע. נופים מרהיבים, שפע של מסלולי הליכה, עיירות מקסימות, מחלבות נהדרות בצד הדרך ותחבורה ציבורית מצוינת שמאפשרת להגיע לכל פינה באזור בקלות
שווייץ: טיול משפחתי בהרים
שווייץ: טיול משפחתי בהרים
אוויר הרים צלול, פרות רועות באחו, בקתות אלפיניות, רכבת הרים ומרחצאות. את כל אלה ועוד תפגשו בטיול יפהפה בין פסגות ועמקים, בעקבות היידי בת ההרים. הילדים ייהנו לא פחות מהוריהם

שוויץ שלא הכרתם - מרחצאות וספא

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות משווייץ

ממתק שוויצרי: לוצרן
ממתק שוויצרי: לוצרן

עידית אלנתן ביקרה בלוצרן וגילתה שגם בעיר הזאת, בירתו של קנטון לוצרן השוכנת במרכז שווייץ, הכול מתוזמר בצורה מושלמת – נופים גלוייתיים של אגם תכלת והרים אלפיניים, אדריכלות עתיקה המשומרת להפליא, תחבורה ציבורית שאפשר לחלום עליה ומוזיאונים ופסטיבלים ...

קרנבל באזל – הפאסנאכט: 72 שעות ללא הפסקה
קרנבל באזל – הפאסנאכט: 72 שעות ללא הפסקה

"שלושת הימים הטובים ביותר של השנה" כך מכנים תושבי באזל את ימי הקרנבל השנתי הנחגג בסוף פברואר במהלכו  העיר הידועה ברוחה התרבותית זונחת לשלושה ימים את השגרה האלגנטית והמאופקת ומגלה פן שונה  של הומור משוחרר ושמחה מתפרצת באמצעות, ...

שווייץ: טיול בין אגמים והרים ברכבת חדשנית
שווייץ: טיול בין אגמים והרים ברכבת חדשנית

אפשר לסמוך על השוויצרים שלא רק יספקו למטיילים נופים יפים להפליא, אלא גם ידעו לשלב בתוכם רכבת שיכולה לעבור באופן חלק ומהיר בין מסילה צרה למסילה ברוחב סטנדרטי, בלי שהנוסעים ירגישו בכך. שליחת מסע אחר אונליין הצטרפה לנסיעת ...