אוסטריה עם ילדים: סיפור אהבה פשוט

חבל טירול באוסטריה מתאים להפליא לטיול משפחתי: המרחקים קצרים, הטבע מדהים, גני המשחקים מושקעים ואפילו יש מרק איטריות כמו של סבתא. רק אל תשכחו להביא משהו חם ללבוש, גם בשיא הקיץ

כשאני קוראת על משפחה שנסעה עם פעוטות לקוטב הצפוני או לאמזונס אני מתמלאת יראת כבוד על האומץ, הנחישות והביצוע. אבל עלי להודות באמת המצערת – טיול כזה לא מתאים לכולם, ונראה שלא תהא זאת אני שתדווח על נסיעה משפחתית בין כפרים לא מוכרים בסין. הנחמה הגדולה היא שגם חופשה משפחתית באירופה – לאוסטריה למשל – יכולה להיות חוויה נהדרת, ושגם בטיול "סטנדרטי" אפשר למצוא ריגושים.

מינימום זמן במכונית
מעבר להיותה יפהפייה, נקייה ומטופחת, לאוסטריה יש כמה יתרונות בולטים למשפחה המטיילת. אחת השאיפות שלי בטיול משפחתי הוא צמצום הנסיעות במכונית למינימום. כל יום עם פחות ממאה קילומטרים מוכתר כהצלחה. מבחינה זו אוסטריה היא יעד מצוין: יש שפע אפשרויות גיוון במרחקים קצרים, וגם אפשר להתבסס במקום לינה אחד ולצאת ממנו לטיולים יומיים, כלומר טיול כוכב. גם טיול באוטו־בית עונה על הצורך בבסיס קבוע, והוא נוח מאוד. עיקר חששנו מטיול כזה היה שנרגיש ב"טירונות", אבל החניונים האוסטריים היו כה מצוחצחים והרכב עצמו משוכלל כל כך, שלא היה כל דמיון בין הטיול ובין ימי מחנה ג'וליס המאובקים.

אחד הדברים שהבחנו בהם מיד הוא שבאוסטריה שמים לב לילדים. כמעט בכל פינה היה גן שעשועים מושקע, בכל מסלול תיירותי היתה הפעלה מיוחדת לילדים ובכל מסעדה כיסא גבוה. הדברים הקטנים המקלים על הטיול. השיא היה כשעלינו ברכבל לנקודת תצפית, ושם חיכה לנו ארגז חול עם צעצועים. הארגז היה אמנם קטן, אבל אפקטיבי מספיק בשביל בני בן השנתיים, והעניק לנו חצי שעה שקטה של הנאה מהנוף.

עיירת הקיט קיצבהיל. יפה, צבעונית ומשמחת | באדיבות  Kitzbühel Tourismus
עשו לנו שמח
התחנה הראשונה בטיול היתה בשוורצזֵי (Schwarzsee), "האגם השחור". הגענו אל האגם הקטן בגלל אתר הקמפינג הצמוד אליו, שבו נשארנו ללון, כקילומטר מערבה מהעיירה קיצביהיל (Kitzbühel). הסביבה היתה שקטה ופסטורלית, ומסביב לאגם מסלול הליכה של כשעה, המתאים גם לעגלת תינוקות. לאורך השביל היו מתקני ספורט לילדים בכל הגילים, קיוסק לגלידה ואפילו חוף מסודר עם מגלשות מים קטנות ומשחקים. באתר הקמפינג היה גם מיני־גולף הפתוח לקהל הרחב. גם אם האגם הוא לא אטרקציית "חובה", בילינו בו בוקר נהדר.

משם נסענו לעיירת הקיט קיצביהיל, המשמשת בחורף אתר סקי יוקרתי. הבתים הצבעוניים עם שלל הפרחים בחלונות, המדרחוב ההומה, הגלידה ושטרודל תפוחי העץ וגם עגלות עם סוסים וסייסים בלבוש אוסטרי מסורתי שהובילו תיירים – כל אלה עשו לנו שמח. קרוב לעיירה יש פארק צבאים (Wildpark Aurach) המתאים לילדים בכל הגילים.

המשכנו בנסיעה שארכה כשעה דרך כביש הנקרא פס תורן (Pass Thurn). הנוף בדרך ממש עשה לנו חשק לשיר את שיר הקטקטים. הדרך הובילה אותנו למפלים מהגבוהים ביותר באירופה: מפלי קרימלר (Krimmler Wasserfälle), הנופלים מגובה 380 מטר. רצוי להשתמש במיני־ואן של הפארק המסיע לשלוש התחנות של המפל – הטיפוס ברגל מפרך מאוד. אנו הסתפקנו בנסיעה עד התחנה השנייה, ומשם ירדנו ברגל בשביל התלול והפתלתול. בדרך ראינו גיבורים שעלו ברגל, ושמחנו מאוד שאנחנו רק יורדים. בכניסה לפארק נמצא "עולם המים" (Wasser Wunder Welt) – מרכז הפעלות לילדים.

הרכבלים הם כלי תחבורה פופולרי בהרים, ומהווים אטרקציה בפני עצמה | באדיבות Kitzbühel Tourismus
בזכות הבלבול
תחנתנו הבאה היתה הכפר הקטנטן קפרון (Kaprun). הגענו לכאן כדי לעלות ברכבל לסכר קפרון, אבל התוכנית לא צלחה כי התבלבלנו, חנינו ליד רכבל לא נכון, וכבר היה מאוחר מכדי להספיק להגיע לסכר (משום מה, בשיא העונה הרכבלים עובדים רק עד שלוש וחצי-ארבע אחר הצהריים). המזל היה שבגלל הבלבול הגענו לגמרי במקרה לזיגמונד־תון־קלאם (Sigmund-Thun-Klamm), מסלול שנבנה מקורות עץ בתוך ערוץ נחל גועש, צמוד לכפר קפרון.

המסלול מלהיב, קצר (כחצי שעה) ומתאים לכל גיל. בקצה שביל העץ גועש לו מפל שנוצר מסכר קטן, ומשם נשקף מחזה מלבב של אגם קלאמזֵי (Klammsee) הקטן, שצבעו טורקיז. יכולנו לחזור לחניה, אבל החלטנו להמשיך ולהקיף את האגם. עצרנו רק לפיקניק בחיק הטבע, והמשכנו במסלול היפה. היו כמה אמיצים/משוגעים שהתרחצו באגם, שמימיו מגיעים מקרחונים.

עצרנו לעצירה קצרצרה בעיירה התיירותית צל־אם־זֵי (Zell-am-See), הנמצאת על שפת אגם צלר (Zellersee) והמשכנו לדרך גרוסגלוקנר (Grossglockner Hochalpenstrasse), אחת הדרכים היפות ביותר שנסענו בהן. לא רק שהדרך יפה, אלא משובצים בה מסלולים רגליים, גני שעשועים, מסעדות וקפטריות עם נופים עוצרי נשימה. השיא של הדרך הוא קרחון פרנץ יוזף (Franz Joseph), שאליו יכולים אנשים חרוצים וספורטיביים להגיע בטיול רגלי. הנסיעה, כולל העצירות, נמשכה כחצי יום. בגלל מזג אוויר סגרירי מיהרנו לצאת לדרך, ודילגנו, בצער, על פארק חיות הבר שנמצא ממש ליד קופות הכניסה לדרך גרוסגלוקנר, שאליו צמוד פארק שעשועים קטן.

באוסטריה יש שפע של מסלולי הליכה יפים שמתאימים לכל גיל | צילום: Hansjoerg Richter

מסע אל דיפ-פריז ענקי
למחרת יצאנו לטיול רגלי בעיירה הייליגנבלוט (Heiligenblut) שנמצאת למרגלות דרך גרוסגלוקנר; פשוט התקשינו לעזוב את האזור. לבסוף קינחנו בעוד עצירה מעניינת באוסטריה: במערת הקרח אייסריזנוולט (Eisriesenwelt Eishöhle) שבוורפן (Werfen), מדרום לזלצבורג. רכבל ולאחריו שביל הליכה אתגרי למדי מוליכים לכניסה למערה, ובתוכה נערך סיור מודרך: כחצי שעה של טיפוס במדרגות בעלטה כמעט מוחלטת, כמו מסע אל תוך דיפ־פריז ענקי. גם בני הקטן נדהם מהמראות והיה בשקט מוחלט. להערכתי, עם ילדים קטנים, ההרפתקה עלולה להיות קצת קשה, אבל לילדים מגיל עשר ומעלה זו יכולה להיות חוויה מרתקת ובלתי נשכחת. יש מקומות בעולם שמגיעים אליהם ויודעים שהביקור הוא חד־פעמי, לאוסטריה אנו עוד נשוב.

לחצו להגדלה

תיאור המסלול בטירול

לקריאה נוספת:

וינה עם ילדים
למרות התדמית המכופתרת שלה, לווינה יש הרבה מה להציע לילדים. מפארק הפראטר ועד למוזיאון הילדים, האטרקציות המובילות לבילוי משפחתי בווינה