תפריט עמוד

אוגנדה – היכרות ראשונה

אוגנדה הרבה פחות מוכרת למטיילים משכנותיה קניה וטנזניה. אבל מי שיגיע לכאן יגלה מגוון נופי מרשים - הרי געש כבויים ופסגות מושלגות, יערות גשם טרופיים וסוואנות פתוחות, נהרות, אגמים ומפלים וגם המון בעלי חיים, בהם גורילות ושימפנזים

למרות שהיא מגוונת להפליא מבחינת נופים ויש בה שפע של שמורות טבע עם מגוון גדול של בעלי חיים, כולל גורילות הרים ושימפנזים, אוגנדה נותרה הרבה פחות מוכרת ומתוירת משכנותיה קניה וטנזניה. בין השאר, אחראים לכך סכסוכי גבולות וחוסר יציבות פוליטית בשנות השבעים והשמונים. כיום המצב התייצב והתיירים מתחילים להגיע, למרות שעדיין במספרים קטנים בהרבה מאלה שבאים לקניה (שאף היא ידעה משבר בתיירות לפני שנים אחדות). תנאי הטיול באוגנדה לא תמיד נוחים ומסודרים, עם דרכים-לא דרכים מלאות בבורות ומהמורות. מנגד, הטיול כאן נותן תחושה של "אפריקה האמיתית", בלי דוכני מזכרות בכל פינה או כפרים שמתוחזקים בעיקר לטובת התיירים. באופן כללי, אוגנדה בטוחה לטיול, אבל חשוב להתעדכן בהתרעות מסע שכן לעיתים אזורי הגבול עלולים להיות מסוכנים.

טיול באוגנדה נותן תחושה שכל היופי של אפריקה התמקד במדינה אחת, לא גדולה במיוחד: הרים גבוהים עם פסגות מושלגות ולעומתם נופי הבקע הסורי-אפריקאי, יערות טרופיים ומישורי סוואנות, אזורים צחיחים ומנגד מים מכל עבר – אגם ויקטוריה, הנילוס הלבן, מפלים גדולים.


ג'ירפות בפארק הלאומי מפלי מורצ'יסון בצפון אוגנדה | צילום: UWA

שדה התעופה הבינלאומי היחיד באוגנדה נמצא באנטבה (שם הנעוץ עמוק בזיכרון הישראלי הקולקטיבי), שבמרכז המדינה, ועל כן סביר להניח שתתחילו את הטיול שם. באזור זה נמצאת גם קמפלה, בירת אוגנדה, ואגם ויקטוריה, האגם הגדול ביותר באפריקה שמשתרע בגבולות שלוש מדינות: טנזניה, אוגנדה וקניה. עם זאת, כדי לראות את אחת האטרקציות הייחודיות של אוגנדה יש להרחיק עד הקצה הדרומי-מערבי של המדינה, לאזור המחייה של גורילות הרים. הביקור בשמורות בהן אפשר לראות גורילות מורכב למדי, וההתניידות בהן נעשית רק ברגל, בטרק מאתגר בהרים ודרך יערות צפופים. אבל גם מי שיוותר על האפשרות לפגוש גורילות בטבע, לא יתאכזב בשמורות האחרות של אוגנדה.

אז מה אפשר וכדאי לראות באוגנדה? לנוחות המטיילים חילקנו את האתרים והשמורות על פי האזורים השונים.

צפון אוגנדה
הפארק הלאומי מפלי מורצ'יסון (Murchison Falls National Park). בשמורה שבצפון אוגנדה חיים עשרות מינים של יונקים, בהם פילים, אריות, ג'ירפות, בבונים ושימפנזים (את האחרונים אפשר לפגוש ביערות Budongo ו-Kaniyo Pabidi, שבתחום השמורה). אבל אין ספק שהשחקן הראשי כאן הוא הנילוס הלבן, אחד מיובלי הנילוס, שחוצה את הפארק הלאומי. במקום שבו הנהר נדחק לבקע צר, הוא נופל בשצף קצף מגובה של 45 מטרים במפל יפהפה, ומשם הוא ממשיך בסדרה של מפלונים ואשדות למרחק רב, לפני שהוא נרגע והופך לנתיב מים שליו שנשפך לאגם אלברט. ביקור בשמורה כולל לרוב גם שייט על הנילוס, שבמהלכו אפשר לפגוש היפופוטמים ותנינים מקרוב מאוד.


מפלי מורצ'יסון הנופלים מגובה של 45 מטר | צילום: אייסטוק

הפארק הלאומי עמק קידיפו (Kidepo Valley National Park). בשמורה הנידחת הזאת, באזור צחיח למחצה סמוך לגבול עם סודן, מרוכזת הכמות הגדולה ביותר של בעלי החיים שתראו באוגנדה. אריות, נמרים, קרקלים, ברדלסים, צבועים, תנים, יענים, עופות דורסים ועוד – כולם חיים בסוואנה הפתוחה, שנחצית על ידי שני נהרות הנעלמים בתקופה היבשה ומותירים אחריהם בריכות רדודות ובורות מים. במחנה Apoka שבשטח השמורה תמצאו שירותים נחוצים כמו תחנת מידע, חנות להצטיידות במזון, מקום להשכרת רכב ספארי ובקתות עץ ללינה. מי שיבלה כאן את הלילה עשוי לחוות מפגשים קרובים במיוחד עם כמה מדיירי השמורה ההולכים על ארבע.


פילים בפארק הלאומי עמק קידיפו הסמוך לגבול עם סודן | צילום: UWA

מרכז אוגנדה
האטרקציה העיקרית במרכז המדינה היא אגם ויקטוריה, הגדול באגמי אפריקה ואגם המים המתוקים השני בגודלו בעולם. 45 אחוזים ממנו נמצאים בשטחה של אוגנדה, והם מאפשרים לצאת לטיול שייט או לקחת מעבורת אל מעבר הגבול, לקניה או לטנזניה. למרות הפיתוי, לא מומלץ לרחוץ במי האגם בשל האפשרות להידבק בבילהרציה והסיכוי להיתקל באחד מהתנינים הרבים השוחים בו.

באגם ויקטוריה יש לא מעט איים מעניינים לביקור. בחלקו הצפוני נמצאים איי ססה (Ssese Islands) – עשרות איים בגדלים שונים, ש-40 מתוכם מיושבים. הגדול שבהם, אי בוגאלה (Buggala Island), נגיש במעבורת מאנטבה ויש בו כמה מלונות, שמתמלאים בסופי שבוע בתושבי קמפלה הבאים לבלות כאן.


על גדת אגם ויקטוריה | צילום: אייסטוק

באי נגמבה (Ngamba Island), כ-25 ק"מ מדרום לאנטבה, יש מקלט לשימפנזים שבו חיים כמה עשרות קופים יתומים שאמהותיהן נהרגו על ידי ציידים. המבקרים אינם מורשים להיכנס למקלט והם מוגבלים לשטח קטן ממנו אפשר להשקיף על הקופים הנמצאים מעבר לגדר. אבל, בתמורה לתרומה נדיבה למקלט, כל אחד יכול להפוך למטפל ליום אחד ואפילו להוציא את השימפנזים לטיול ביער. הביקור כאן חביב, אך אינו מהווה תחליף למפגש עם שימפנזים החיים ביער בשמורת קיבלה (ראו בהמשך).


מזח באי נגמבה באגם ויקטוריה | צילום: Eduard Grebe, flickr

מזרח אוגנדה
בלבו של הפארק הלאומי הר אלגון (Mount Elgon National Park), המשתרע משני עברי הגבול באוגנדה ובקניה, נמצא הר אלגון, הר געש כבוי שלפני מילוני שנים היה ההר הגבוה ביותר באפריקה עד שהתפרצויות חוזרות ונשנות הנמיכו אותו לגובה של 4,321 מ'. זהו מקום מרתק לטיולים רגליים, בין אם תבחרו לטפס במעלה ההר החשוף או במשימה מאתגרת לא פחות – לרדת אל תחתית הלוע. מורדות ההר מנוקדות במערות, שהנגישה בהן היא מערת קפקוואי (Kapkwai Cave) הסמוכה לתחנת המידע Forest Exploration Centre, משם גם יוצאים מסלולי הליכה ברמות שונות. יש מערות שאפשר להעביר בהן את הלילה, פרטים על כך תוכלו לקבל בתחנת המידע. בגובה 4,050 מ' נמצאת בריכת ג'ונסון הקרויה על שמו של האירופי הראשון שטיפס לפסגת האלגון, ואשר משמשת את בני השבטים המקומיים לתקשר עם רוחות אבותיהם. במורדות הצפוניים והמערביים של ההר יש מפלים יפהפיים שנופלים מגובה רב לאורך מצוקי הבזלת.


מפל יפהפה נופל על מצוקי בזלת בפארק הלאומי הר אלגון | צילום: UWA

מערב אוגנדה
הפארק הלאומי קיבלה (Kibale National Park). גולת הכותרת בפארק הזה, שרוב שטחו מכוסה ביער טרופי, היא השימפנזים, שאותם פוגשים במהלך טרק ביער. 1,450 שימפנזים חיים כאן בכמה משפחות – יותר מאשר בכל מקום אחר באוגנדה. ביער ניתן לראות עוד קופים, בהם קופי קולובוס אדום וקולובוס לבן-שחור, ו"בוש בייבי" – קיפופים בעלי עיניים ענקיות. עוד בפארק: פילים, תאואים, נמרים, חתולי בר, חזירי יבלות ועוד. מי שלא הצליח לפגוש גורילות באוגנדה, חייב לעצמו פיצוי בצורת מפגש עם השימפנזים של קיבלה.


כתם הפרי. שימפנזה ביער קיבלה | צילום: UWA

הפארק הלאומי קווין אליזבת (Queen Elizabeth Narional park). זוהי השמורה המתוירת ביותר באוגנדה, ולא קשה להבין למה. בשטח השמורה יש גיוון נופי גדול, מסוואנות רחבות ידיים דרך אזורי גבעות ומכתשים געשיים ועד אגמים תכולים יפהפיים. להשלמת התמונה, רכס רוונזורי (Rwenzori Mountains), שלמרגלותיו נמצאת השמורה, משמש כתפאורת רקע מרשימה. בספארי בשמורה אפשר לפגוש פילים, אריות (שאפשר לראותם מנמנמים על ענפי העצים), תאואים, בבונים, אנטילופות ועוד.


לביאה מנמנמת על ענף בשמורת קווין אליזבת | צילום: Cody Pope, GFDL

אל תחמיצו שייט בתעלת קזינגה (Kazinga Channel), ערוץ מים טבעי המחבר בין שני אגמים – אלברט וג'ורג'. הסירה עוברת במרחק נגיעה כמעט ממאות היפופוטמים הרובצים במים ואפשר גם להתרשם מעדרי פילים היורדים אל הגדה כדי לשתות. ספארי-שייט בקזינגה יוצא שלוש עד ארבע פעמים ביום ואורך כשעתיים – פרטים במרכז המבקרים Mweya, טלפון: 782-387805. בשטח הפארק יש גם אפשרויות לא מעטות למפגשים עם האוכלוסייה המקומית, כולל צפייה במלאכות מסורתיות, במופעי ריקוד ועוד.


תעלת קזינגה. במהלך השייט כאן עוברים ליד המוני היפופוטמים  | צילום: UWA

הפארק הלאומי הרי רוונזורי (Rwenzori Mountains National Park). הרי הרוונזרי המרשימים, המכונים גם הרי הירח, נמצאים במערב אוגנדה לאורך הגבול עם הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו. הפסגה הגבוהה ביותר, 5,109 מטר, היא השלישית בגובהה באפריקה. הפסגות הגבוהות ברכס מכוסות בשלג כל השנה, וביחד עם הקילימנג'רו והר קניה הן היחידות באפריקה שמושלגות תמיד.


שלג בקו המשווה: פסגה מושלגת ברכס רוונזורי | צילום: UWA

מיטיבי לכת יכולים לצאת לטרק של יום עד כמה ימים במעלה הרכס, אחרים יסתפקו במסלולי הליכה ביער שלמרגלותיו. במעבה היער חיים עשרות מינים של יונקים, בהם שימפנזים, זוחלים ועופות, אולם לא תמיד קל להבחין בהם באפלולית השוררת כאן תמיד. ככל שמטפסים מעלה, הצמחייה משתנה ואפשר לראות צמחים אנדמיים, הגדלים רק כאן.


שמורת הרי רוונזורי. מי שלא רוצה לטפס על ההרים יכול לטייל ביער | צילום: UWA

דרום-מערב אוגנדה
סמוך לקצה הדרומי-מערבי של אוגנדה, ליד מפגש הגבולות עם רואנדה והרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, אפשר לפגוש את הכוכבות האמיתיות של אוגנדה – גורילות ההרים. בטבע נותרו רק כ-750 גורילות הרים והן נמצאות בסכנת הכחדה חמורה, כך שהאפשרות לראותן בסביבה הטבעית שלהן מעוררת עניין והתרגשות. ניתן לראות את הגורילות בשתי שמורות באוגנדה: בווינדי (Bwindi) ומגהינגה (Mgahinga). רוב התיירים מעדיפים את בווינדי, שם הסיכוי לראות גורילות גדול יותר, כיוון ששמורת מגהינגה נמצאת ממש במפגש הגבולות, והגורילות עוברות בחופשיות בין אוגנדה, רואנדה וקונגו ובהחלט יתכן שביום הביקור שלכם בשמורה לא יהיו כלל גורילות בצד האוגנדי.


שמורת בווינדי. מחצית מאוכלוסיית הגורילות העולמית חיה כאן | צילום: אייסטוק

השם הרשמי של בווינדי – הפארק הלאומי הבלתי עביר בווינדי (Bwindi Impenetrable National Park) – מעיד על מה שמצפה למבקר כאן. הפארק, אתר מורשת עולמית של אונסק"ו, משתרע על שטח הררי ברובו, מכוסה ביער גשם צפוף העביר רק ברגל. מלבד הגורילות, יש פה עולם חי וצומח עשיר במיוחד, עם מינים רבים של ציפורים ופרפרים. אין טעם להגיע לפארק ללא אישור כניסה מסודר המיועד לתאריך מסוים, שכן ללא האישור לא תורשו להיכנס (ואם ביום הכניסה המיוחל אתם חולים או אפילו רק סובלים מנזלת, רוב הסיכויים שתיאלצו להישאר בחוץ כדי לא להדביק את הגורילות). אפשר לקבל את האישור דרך חברות מקומיות שמארגנות טיולי ספארי בשמורה או לפנות ישירות לרשות חיי הבר באוגנדה (UWA), שמשרדה הראשי נמצא בקמפלה (טלפון: 414-355000, 414-355405, דוא"ל: info@ugandawildlife.org). אישור כניסה עולה בסביבות 500 דולר לאדם וההגבלה החמורה על מספר המבקרים בכל יום פירושה שיש להמתין זמן רב, לעיתים אפילו חצי שנה, לקבלת האישור. עם זאת, מי שעבר את כל התלאות והצליח לפגוש משפחת גורילות משחקת בקרחת יער יודע לספר שהחוויה שווה את המאמץ וההשקעה.


מפגש אינטימי עם גורילה ביער של בווינדי | צילום: UWA

המקום הנוסף שבו חיות גורילות הרים, הפארק הלאומי מגהינגה, יושב ממש בתוך העננים, בפסגות שגובהן 2,227 עד 4,127 מטר. בשמורה אין גישה למכוניות והאפשרות היחידה לטייל כאן היא ברגל. אם התמזל מזלכם, תפגשו בלב היער העבות את משפחת הגורילות המקומית שכוללת זכר קשיש כבן 50. עם זאת, הגורילות כאן ידועות באהבת הנדודים שלהן, והסיכוי לפגוש אותן דווקא בצד האוגנדי של היער אינו גדול במיוחד.


טיול בנתיב הבאטווה מאפשר ללמוד על אורחות חייהם של הציידים-לקטים שהיער היה ביתם לפני שהפך לשמורת טבע והם נדחקו לשוליו | צילום: UWA

אבל גורילות הן לא העניין היחידי בשמורת מגהינגה. הטיול כאן מאפשר לפגוש ולהכיר את בני הבאטווה (Batwa), לקטים-ציידים שהיער היה ביתם. כשאזור המחיה שלהם הוכרז כפארק לאומי, הם נדחקו אל מחוץ לשולי היער. טרק בנתיב הבאטווה (The Batwa Trail), בהדרכת אנשי השבט, מאפשר להם לשוב אל השבילים האהובים ומפגיש את המטיילים עם פעילויות מרתקות כמו איסוף דבש ביער והכנת תרופות מעלים ומשורשים. פרטים נוספים על הסיור תמצאו באתר האינטרנט.

וטיפ אחרון לדרך: לרשות חיי הבר באוגנדה, Uganda Wildlife Authority או בקיצור UWA, יש אתר אינטרנט משובח, שבו אפשר למצוא מידע רב על הפארקים הלאומיים, כולל דרכי הגעה, מוקדי עניין עיקריים, פעילויות מיוחדות (צפייה בציפורים, ספארי-שייט, מפגשים עם תרבויות מקומיות ועוד), אפשרויות לינה בפארקים וכדומה.

למידע נוסף על טיול לאוגנדה

מפת אוגנדה:


לחצו להגדלה
לקריאה נוספת:

גורילות באוגנדה - טרק בשמורת בווינדי
גורילות באוגנדה – טרק בשמורת בווינדי
כל קשיי ההליכה במעלה המדרון התלול והחלקלק נשכחו למראה המחזה המרנין: גורי גורילות השתובבו בעשב, בעוד אמם מריחה זר פרחים שזה עתה קטפה. ואז נשמעו נהמות וקולות תיפוף. המנהיג כסוף הגב הגיע
אוגנדה: ביקור בקהילה היהודית
אוגנדה: ביקור בקהילה היהודית
מהבתים עולים ריחות של תבשילי שבת, לקראת ערב בני הקהילה עוטים בגדים חגיגיים והולכים לבית הכנסת. ביקור אצל קהילת אבאיודאיה, בני יהודה, במזרח אוגנדה, הוא בגדר חוויה ייחודית ויוצאת דופן, במיוחד אם מגיעים בערב שבת או באחד מחגי ישראל

בשליחות מסע אחר אל הוודו בבנין, אפריקה (כתבת וידיאו)

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מאוגנדה

צילום: הפנים השונות של אוגנדה
צילום: הפנים השונות של אוגנדה

אוגנדה היא אחת המדינות העניות באפריקה, אולם היא עשירה בנופים, בטבע שופע ובאנשים מאירי פנים. הצלם שלמה ולדמן חזר מטיול באוגנדה עם שלל תמונות שביחד מרכיבות פסיפס של מדינה יפהפייה ומיוחדת

התנדבות באוגנדה: אור קטן לעתיד טוב יותר
התנדבות באוגנדה: אור קטן לעתיד טוב יותר

אומרים ששום דבר לא מעניין את הדור שלנו, שאנחנו דור של טלוויזיה ופריווילגיה. אני מנסה לעשות אחרת ויש עוד רבים כמוני. אנחנו גם דור שרוצה לעשות ולשנות ומוכן להשקיע בכך זמן ומאמץ. שירז אריאלי על התנדבות בשכונת עוני ...

טיול לאוגנדה: אל נופי הפרא
טיול לאוגנדה: אל נופי הפרא

השדות והמטעים הפסטורליים, הנופים הפראיים, ההרים שקרחונים בראשיהם, יערות הגשם ואגמי הלוע, המפגשים עם בעלי חיים, בהם שימפנזים וגורילות הרים, הכפרים החקלאיים והערים מלאות החיים – טיול באוגנדה טומן בחובו אינסוף מראות וחוויות מרגשות. עודד אביעד מספר על ...