תפריט עמוד

אגמון החולה: תמונת מצב

חורף בעמק החולה: על רקע פסגת החרמון המושלגת העגורים מפוזרים בקבוצות קטנות בשדות ובמקווי המים, מנקרים בעשב או באדמה הלחה ויוצרים תמונת נוף כמעט אירופית. כדי לצלם אותם ואת שאר בעלי הכנף בזריחה, מוטב להתמקם במלון הסמוך לאגמון. עמי בן בסט חזר מהאגמון עמוס בחוויות ובתמונות מהשטח

הפסגות המושלגות של החרמון צבעו בלבן חלק ניכר מהנוף שנשקף ממלון גליליון, הסמוך לאגמון החולה, והזכירו לי את השורה מהשיר: "שם הרי גולן, הושט ידך וגע בם". כשאתה נמצא כאן, מרחק הוא שם המשחק, וכמה מהאתרים היותר מעניינים בגליל העליון ובגולן נמצאים במרחק נסיעה קצרצר.

אחד מהם הוא אגמון החולה. אם אתם מבקשים לצלם ציפורים באגמון בזמן השקיעה או להגיע לסיור בעגלת המסתור בשעת בוקר ערפילית (ומצוינת לצילום), רגע לפני הזריחה, המלון המפנק הזה הוא מקום טוב במיוחד (ראו פרטים בהמשך).

אגמון החולה, פברואר 2020. נוף בסגנון אירופי | הצילומים בכתבה: עמי בן-בסט

אגמון החולה, פברואר 2020. נוף בסגנון אירופי | הצילומים בכתבה: עמי בן-בסט

להפוך לציפור נודדת

דקה נסיעה מהמלון ואנחנו במרכז המבקרים החדש של קק"ל שנחנך רק לאחרונה. במקום יש, בין היתר, עמדות של VR (מציאות מדומה) שמאפשרות לך "להפוך" לרגע לציפור נודדת, ובעצם להיות חלק מלהקת עגורים המעופפת בשמי העולם. אלא שאנחנו מחפשים את הדבר האמיתי: עגורים ושקנאים, ואם אפשר בתוספת דורסים, ברווזים, אנפות, מגלנים, שלדגים, ובכלל, מגוון עצום של עופות ויצורי מים למיניהם שרק המקום הזה יודע לספק אותם בשפע.

שקנאים בשמי עמק החולה

שקנאים בשמי עמק החולה

האגמון של חודש פברואר 2020 נראה קצת אחרת משנים קודמות. העגורים, כ-34,000 פרטים לפי ספירה אחרונה, מפוזרים בשדות ובמקווי המים בלהקות קטנות. פה ושם אפשר לראות משפחות של עגורים, המונות כל אחת בין שלושה לחמישה עופות, מנקרות בעשב הירוק או באדמה הלחה, כשהן מבודדות אחת מהשנייה. "ממש כמו באירופה", כמו שאומרת לנו המדריכה בסיור.

עגור והשתקפותו. הפסקת ההאכלה היזומה שינתה את מראה העמק והעגורים התפזרו ליחידים וקבוצות קטנות לחפש מזון במקווי המים

עגור והשתקפותו. הפסקת ההאכלה היזומה שינתה את מראה העמק והעגורים התפזרו ליחידים וקבוצות קטנות לחפש מזון במקווי המים

להציל את הנץ

נדמה כי המראה השכיח והדרמטי משהו של להקות עגורים גדולות היורדות בשריקות וצרימות על שדה כזה או אחר, נעלם לחלוטין (לפחות בינתיים). הסיבה העיקרית לכך היא מן הסתם העובדה הפרוזאית שהשנה החקלאים הפסיקו את ההאכלה, והעגורים נאלצים למצוא את מזונם בטבע – במים, בשדות הירק ובאדמה הלחה. לחלק מהאקולוגיה החדשה במקום תורמים גם הגשמיים הרבים שירדו שגרמו ליצירת שלוליות מים ענקיות שמציפות את השדות הרוויים למשך תקופות ממושכות.

לא רק עגורים

לא רק עגורים: עמק החולה והאגמון מושכים אליהם בעלי כנף רבים ומגוונים

לא רק עגורים: עמק החולה והאגמון מושכים אליהם בעלי כנף רבים ומגוונים

גלריית צילומים מאגמון החולה, חורף 2020 – לחצו להגדלה:

צילומים: עמי בן-בסט

בתום סיור הזריחה כאשר חזרנו למתחם היציאה הבחנו בציפור קטנה מוטלת על הקרקע ללא תנועה. עינבר, המדריכה שליוותה אותנו, רצה אליה בזריזות והרימה אותה בזהירות. היא אמרה לנו שמדובר בעוף דורס, נץ, ומיד נחפזה לעשות כמה טלפונים על מנת להזעיק עזרה. זה היה מרגש לראות את כמות החמלה שהורעפה על הציפור הגוססת. יום אחר כך קבלתי מעינבר קטע וידאו: הנץ, או ליתר דיוק נקבת הנץ, החלימה וחזרה לשמיים. אנחנו חזרנו הביתה.

נקבת הנץ הפצועה

נקבת הנץ הפצועה ומתחת – השחרור אל הטבע (בסרטון)

שחרור הנץ אל הטבע

מידע שימושי

• מלון גליליון ממוקם בגליל העליון, בין ראש פינה לקרית שמונה, בכניסה לאגמון החולה. טלפון: 04-6978008, אתר אינטרנט.

• אגמון החולה נחשב לאחד מאתרי הצפרות החשובים בעולם. אפשר לטייל באתר במסלול מעגלי שאורכו כשמונה וחצי קילומטרים באופני הרים, באופניים משפחתיים או ברכבים חשמליים וניתן גם להצטרף לסיור מודרך בעגלת מסתור. באגמון מתקיימים סיורים מיוחדים, כמו סיורי זריחה, סיורים ליליים ועוד. פרטים בטלפון 04-6817137  ובאתר

לעוף על הטבע: חבילת אירוח חורפית

מיופיו של עמק החולה, האגמון והמוני הציפורים הנודדות תוכלו ליהנות במלון גליליון, הנמצא במרחק נגיעה מאגמון החולה. עכשיו, בעיצומה של עונת הנדידה, המלון מציע חבילת אירוח חורפית הנקראת "לעוף על הטבע".

מה כוללת החבילה? לינה וארוחת בוקר, שובר לסיור עגלת מסתור (שקיעה או זריחה) באגמון החולה וטיסה בכדור פורח. הנה כל הפרטים:

מתעוררים עם ציפורים

סיור זריחה בעגלת המסתור – חוויה בלתי נשכחת של זריחה באגמון החולה עם הטבע המתעורר ליום חדש של פעילות. הסיור בעגלת מסתור, כולל הסברים ותצפיות.

שקיעה עם ציפורים

סיור שקיעה בשעה 16:00. הסיור בעגלת מסתור, כולל הסברים ותצפיות.

טיסה בכדור פורח – Agamon sky

טיסה בכדור הפורח, האורכת כ- 15 דקות, היא חוויה חד פעמית ומרגשת המאפשרת להשקיף על אגמון החולה מגבוה.

מרכז המבקרים החדש באגמון החולה

מרכז המבקרים החדש כולל תצפית מרהיבה על אגמון החולה, כולל עמדת VR עם משקפי מציאות מדומה בעזרתן תוכלו להרגיש איך זה להיות חלק מלהקת עגורים שנודדת לאורך השבר הסורי אפריקאי, קיר הציפורים הגדול במזרח התיכון, גלובוס שמציג את נתיבי הנדידה העולמיים, אולם כנסים המציג תערוכת צילומי טבע. * הכניסה למרכז המבקרים בתוספת תשלום (בהתאם למחירון קק"ל), נכון לכתיבת שורות אלו הכניסה בחינם.

מפת אגמון החולה

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגליל עליון ועמק החולה

צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות
צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות

הסמטאות של צפת מתמלאות בימים אלה בנגנים חדשים וותיקים, נגנים אשר גומעים קילומטרים רבים בסמטאות העיר ועושים שמח. אולם פסטיבל הכלייזמרים, לדברי המדריך, "הוא לא רק קשור לנגינה. יש בו מסר של פשטות. כולנו מוזמנים להגיע, לפשוט מעלינו ...

מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה
מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה

סמטה מוצלת מובילה אל הבית המוקף בבוסתן המשתלב בגינת ירק ועשבי תיבול שהשף קוטף ומלקט מהם היישר למטבח. נוף פנורמי גלילי והחרמון באופק. בבית שני חדרי אוכל מרווחים. החללים והקירות משמשים רקע לאוסף חפצי אמנות וטעם משובח. השף ...

מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין
מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין

"בעיצומו של קיץ, בחום יולי אוגוסט עליתי מהגליל התחתון אל הגליל העליון. הובלתי את הקרוואן בכביש הצר המטפס דרך הכפר ראמה, חלפתי על פני בית ג'אן וחרשים, ונכנסתי אל פקיעין". רונן רז חונה בגליל העליון, מכיר שכנים יהודים ...