תצפיות לעבר החרמון

אם אתם מתלבטים האם לנסוע כל הדרך צפונה כדי להתגולל בשלג, תנו לנו להציע לכם רעיון אחר. לעתים יפה לא פחות להשקיף על החרמון מרחוק, במיוחד כשמוצאים פינת תצפית נעימה עם זווית פחות מוכרת. הפעם נצא אל כמה נקודות תצפית אל עבר החרמון

הר דלתון – כמו יין צונן
תמיד אפשר להצטייד בבקבוק יין מחנות המפעל של יקב דלתון או של אחד מיקבי הבוטיק האחרים באזור ולהעפיל אל מרומי הר דלתון – מקום טוב להשיק בו כוסית לחיים, עם הבטחה להרבה צלילות ומרחב. אין כל ספק שר' יוסי הגלילי (הזוכה לאזכור גם בהגדה של פסח), שאת קברו הממוקם בראש הגבעה לא ניתן לפספס, מצא לו מקום טוב לנוח בו. הר דלתון הוא פסגה געשית המתנשאת מעל שוליה המזרחיים של רמת דלתון השטוחה. מסיבה זו נשקפים ממנו נופים לכל עבר. במזרח ולמרגלותיו נראה הר אביתר הסמוך ומעבר לו קרן נפתלי, עמק החולה, אצבע הגליל, צפון הגולן, דרום הלבנון והחרמון. אין כל ספק שזוהי אחת התצפיות המרשימות ביותר על החרמון, המאפשרת לראותו בתוך ההקשר הגיאוגרפי שבו הוא נמצא – השבר הסורי האפריקאי ונוכח אצבע הגליל. אם התמזל מזלכם, והגעתם לכאן אחרי שלג כבד, תוכלו לראות מתצפית זו גם פסגות מושלגות רבות בעומק לבנון – כגון ג'בל ברוך ממזרח, ג'בל א-צאפי ממערב ובתווך שתי הפסגות המחודדות הנקראות תומת ג'זין ותומת ניחא. ממערב מתנשא במלוא הדרו ההר הגבוה ביותר בארץ ישראל המערבית – הר מירון ומצפון לו הר אדיר, המיוער גם הוא.

הגעה: מצומת עמיעד נוסעים צפונה בכביש מס' 90. במחלף פילון (לפני ראש פינה) נוסעים בכביש החדש העולה לצפת. בצומת עין זיתים פונים ימינה ונוסעים 4 ק"מ עד למושב דלתון. פונים שמאלה ומיד לאחר השער, שחשוב להקפיד ולסוגרו לאחר המעבר דרכו, פונים שוב שמאלה ונוסעים לאורך גדר המערכת המתפתלת של המושב. כעקרון, עוקבים אחר השילוט הברור לקברו של התנא רבי יוסי הגלילי. בפסגת ההר שולחנות וספסלים הצופים אל הנוף.

הר כרמים – העין הכחולה השטופה
אין הרבה מקומות בארץ שבהם אפשר לצפות על הר מושלג ואגם. התצפית הלא מוכרת בהר כרמים מאפשרת זאת. מחלקה הצפוני של פסגת ההר, שאותה מעטרים שלא בחן בונקרים מבוצרים ותעלות קשר של מוצב בלתי מאויש, נשקפת בקעת היע'פורי – שבעונה זו כל מטעיה (בעיקר תפוחים) נמצאים בשלכת. במרכזה של הבקעה, ממש למרגלות ההר, נמצאת ברכת רם שבה משתקף בדרך כלל תכול הרקיע. מעבר לה נשקף החרמון במלוא הדרו, קרוב ומוחשי. על מדרונותיו משתרע הכפר מג'דל שמס שלעיתים השלג מגיע עד אליו. מעט מערבה משם, מעבר לברכת רם, נמצא הכפר מסעדה ומעבר לו, כמעט בקו ישר, ניתן לראות בימים שהראות מאפשרת זאת גם את עומק לבנון. חדי העין יוכלו להבחין במצוק גדול שבמרומיו שרידי מבנה גדול – מבצר הבופור.

הגעה: מקריית שמונה ממשיכים בכביש מס' 99 המעפיל לרמת הגולן. ממשיכים בו ישר עד למסעדה ובצומת ה- T פונים ימינה בכביש מס' 98. חוצים את הכפר וממשיכים לעבר בוקעתא. כקילומטר לאחר עיקול חד שמאלה ישנה פנייה לא משולטת שמאלה. הדרך הסלולה עוברת בין מטעים. כעבור מעט יותר מקילומטר ישנה פנייה נוספת שמאלה המובילה ישירות אל שיא הגובה של ההר.

הר בנטל – התצפית המוקצפת
בהתעלם מהימצאותו של המוצב המבוצר במרומי הר בנטל נוכל להשקיף ממנו על הנוף הפסטורלי סביב. תצפית רחבה ב- 360 מעלות נפרסת לפנינו. מצפון, חולש עלינו החרמון, בינינו לבינו מתרוממים כמה הרים געשיים, כמדוגמת זה שאנו ניצבים עליו. מזרח לנו פרושה בקעת קוניטרה, טובלת בירק מטעים ובלובן פריחת הדובדבן. העיירה החרבה עצמה נמצאת מעבר לגבול הסורי שבשטחו ניתן לראות כפרים רבים נוספים המתהדרים בצריחי מסגדים וקו נוסף של תלים געשיים. כשהראות טובה, ניתן לראות דרום הרי הלבנון מצפון מערב לנו והלאה מערבה את הרי אצבע הגליל ואת גוש הרי מירון. מבט דרומה יזכה אותנו בתצפית להר אביטל הסמוך, שבראשו בסיס צבאי חשוב. בתווך נמצא לוע הר געש גדול, שכיום שטחו מעובד. בעבר היוו שני ההרים את הטבעת ההיקפית ללוע. מאז קרס הלוע פנימה התפרץ ההר דווקא בשיפוליו המערביים, אותה מגרעת גדולה, של הר בנטל. שרידי ההתפרצות הם כל אותה רמה מוגבהת עליה בנויים כיום בתי קיבוץ מרום גולן, הנמצא למרגלותינו. רוח עזה מנשבת לרוב על הפסגה ולכן כדאי להצטייד בבגד חם לפני שיוצאים מהרכב. מחסה טוב מהרוח ניתן למצוא ב"קופי ענן" בית קפה קטן וחביב הממוקם בסמוך לשיא הגובה (פתוח בכל יום למעט ימי א', מ- 10 בבוקר עד שקיעה). מקור עניין נוסף מצוי על ההר. מבחינים בו כבר בדרך אל התצפית – שורה ארוכה של פסלים עשויים חלקי ברזל חלודים. שמו של האומן הוא יופ דה יונג, חבר קיבוץ מרום גולן. עד היום יצר דה יונג יותר מ- 1,500 פסלים, שרבים מהם מוצגים ברחבי הקיבוץ וסביבותיו.

הגעה: מצומת מחניים: פונים ימינה בכביש מס' 91, חולפים על פני גשר בנות יעקב ומעפילים אל רמת הגולן. בצומת עין זיוון פונים שמאלה, בהתאם לשילוט, אל קיבוץ מרום גולן.

משגב עם – התצפית הנשגבת
אין כמו לשבת במרפסת תצפית במרומי רכס רם ולהשקיף על שלגי החרמון נצבעים בזהב השקיעה ההולך ודועך, ללוות את החשיכה הנפרשת בהדרגה על עמק החולה ולנצנץ עם אורות היישובים הנדלקים בזה אחר זה. אוהבי הרומנטיקה שאינם בוחלים בהתכרבלות במעיל חם לבטח יתאהבו במקום מיד. בשוליו המזרחיים של קיבוץ משגב עם ישנה מרפסת תצפית המאפשרת להתרשם מנוף החרמון מזווית מעט שונה. המרחבים הגדולים הנשקפים מהתצפית והעובדה שהמקום סמוך ביותר לגבול הלבנון עשויה בהחלט לעורר מחשבות על ימים בהם יהיה ניתן להשקיף על החרמון ממבצר הבופור השגיא, מאזור גז'ין ואולי בבוא היום גם מדמשק. כיוון שמרפסות התצפית פונות מזרחה, השעה הטובה ביותר לבקר בהן היא דווקא בשקיעה, כשקרני השמש הנמוכה צובעות את צפון הגולן והחרמון בזהוב סגלגל ומאפשרות תצפית למרחק רב יותר.

הגעה:
פונים שמאלה מכביש מס' 90 בצומת כוח. בקצה העלייה פונים ימינה בהמשכו של כביש הצפון (מס' 899). המשך הכביש יוביל אותנו אל משגב עם. אפשרות נוספת היא לעלות לרכס רמים מצומת כפר גלעדי/ תל חי, צפונית לקריית שמונה בכביש מס' 9977. עם ההגעה לצומת T בקצה העלייה ניתן לפנות ימינה למשגב עם. במקום שילוט ברור.