תפריט עמוד

• עונה מומלצת: כל השנה, בפרט באביב המאוחר ובקיץ

• התאמת המסלול: לכל המשפחה

• קושי המסלול: קל

• משך המסלול: כשעה עד שעתיים

מפה: מפת סימון שבילים מס' 3 "הגליל התחתון, הגלבוע והעמקים"

• הגעה מצומת מגידו: נוסעים בכביש הסרגל (מס' 65) לכיוון עפולה. כעבור חמישה קילומטרים, בצומת הסרגל פונים ימינה בכביש מס' 675 ונוסעים בו ישר. כעבור תשעה קילומטרים, בצומת הכניסה לקיבוץ יזרעאל פונים שמאלה ומיד ימינה, בעקבות השילוט החום המפנה אל תל יזרעאל. הכביש מסתיים ברחבת חניה שממנה מתחיל המסלול.

אפשר לערוך מסלול מעגלי או להקפיץ רכב אל נקודת סיום ולהימנע מהליכה הלוך ושוב.

• הקפצת רכב לנקודת סיום: במידה שלא רוצים ללכת את המסלול הלוך ושוב, אפשר להקפיץ רכב אחד אל נקודת הסיום. נחזור לצומת יזרעאל ובכביש 675 נפנה שמאלה לעבר בית שאן. הכביש מתעקל שמאלה בירידה ומעט אחרי פניה ברורה של דרך עפר שמאלה (זהירות בפניה!), עפ סימון שבילים כחול. ניסע על דרך העפר עד לחניון הסמוך לחורשת האקליפטוסים.

• ציוד: בגדים ונעליים להליכה ולשכשוך במים, פנס לצורך הליכה בנקבה.

בראש התל, לא רחוק מהמקום בו ניצבת כיום אנדרטת זיכרון לחללי הפלמ"ח שנפלו במלחמת העצמאות בקרב זרעין (שמו של הכפר הערבי שהתקיים עד אז במרומי התל) נמצא בעבר אחד מארמונות החורף של אחאב, מלך ישראל. ננסה לדמיין את אחאב, צועד בין אולמות ארמונו, לבוש בהדר וניגש אל אחת המרפסות הצופות על העמק. הנה הוא מבחין בכרמו הסמוך של נבות היזרעאלי, תושב המקום זה דורות וחומד אותו לעצמו. אחאב הציע לנבות כרם חלופי תחת כרמו אך נבות סירב. בשום פנים ואופן לא היה מוכן לוותר על נחלת אבותיו.

עין יזרעאל, נעים לשכשך רגלים במים

לפי המסופר, איזבל, המלכה, היא שחרשה מזימה שפלה כדי לרצות את בעלה. איזבל האשימה את נבות בקללת המלך, דבר שנתפש כעברה חמורה ביותר. היא יזמה משפט ראווה מכור מראש, שבסופו הוצא נבות להורג בסקילה. רכושו, ובין השאר כרמו, הוחרמו והפכו באחת לרכושו של המלך. כך זכה אחאב במבוקשו.

גם היום, אלפי שנים לאחר התרחשותו של הסיפור, נוכל להבחין בכרמים הנטועים כאן. הצומת הקרובה שמתחתינו מאזכרת את הסיפור העצוב בשמה – "צומת נבות". במרחק נוכל לראות – מצפון את גבעת המורה, עפולה ומרחביה, צפון  – מזרחית לנו את התרוממותן המתונה של רמות יששכר ואת אזור עין דור, מקום מושבה של בעלת האוב אליה הגיע שאול כדי להתייעץ איתה בסתר. למרגלות הגבעות נזהה את הישובים עין חרוד (איחוד ומאוחד וגבע). במזרח הולך העמק ומתרחב לעבר בקעת בית שאן. מדרום לנו מתרומם רכס הגלבוע. באחת הסככות נמצא לוח תצפית מפורט, שיקל עלינו את ההתמצאות.

בחיסולו של נבות ובירושת כרמו לא הסתיים הסיפור. התנ"ך יצר כאן מסכת ארוכה וסבוכה שבסופה שב הצדק על כנו. לפי המסופר, מעשה כה נורא, שהוא בגדר "הרצחת וגם ירשת", לא יכול היה לעבור לסדר היום. בהתאם לנבואת הזעם של אליהו הוכרת בית אחאב שלב אחר שלב. לאחר מותו של אחאב חוסלה גם איזבל ובנם – יהורם, שהיה המלך היורש. גופותיהם של השניים האחרונים הושלכו בכרם נבות, למאכל הכלבים, דבר שיש בו בגדר ביזוי רב. רק אז נסגר המעגל בדרך שיש בה משום 'מידה כנגד מידה'.

ממרומי תל יזרעאל, שבו פזורים שרידים ארכיאולוגיים בודדים, ביניהם גתות למדרך ענבים, עדות נוספת לגידול ענבים קדום באזור, נגלוש במורד השביל המסומן כחול אל תחנתנו הבאה – עין יזרעאל, הנובע בתחתית המדרון, לפני חורשת האקליפטוסים.

המקום מוזכר באירוע מוקדם ומוכר עוד יותר מימיו של אחאב – מלחמתו האחרונה של שאול בפלישתים. בנקודה זו, למרגלות התל חנה צבאו של שאול (כמסופר בשמואל א', פרק כ"ט 1, כתוב: "וישראל חנים בעין אשר ביזרעאל"). היום אין כל זכר לאימה שאחזה בצבא מול עוצמתם של הפלישתים שעדיפותם הברורה נבעה ממספרם הרב ומרכב הברזל שהיה ברשותם. נמצא כאן מעין שכבה נאה הנשפך אל תוך בריכה נאה ומוצלת. סביב הנביעה עצמה נבנתה נקבה על ידי הבריטים. היא נועדה להגביר את השפיעה עבור מתקן השאיבה שהוקם במקום. כיום אפשר להשתמש בנקבה לצורכי הרפתקנות זוטה. ניכנס אליה (כן, כן, על ארבע) במקום בו היא נשפכת לאמה הפתוחה המזינה את הברכה וספק נהלך ספק נזחל בה ליציאה הנוחה דרך הפיר השני. אפשר גם סתם לשבת עם הרגלים במים ולאפשר לגוף להצטנן.

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.