תפריט עמוד

תכנית ספדי: ירושלים של בטון?

תכנית ספדי: ירושלים של בטון?

לפני ההכרעה באחת הסוגיות הסביבתיות החשובות ביותר בישראל בשנים האחרונות, מזכיר לנו גילי סופר מה יקרה אם תאושר תוכנית ספדי, לבניית למעלה מ-20 אלף יחידות דיור בהרים שממערב לירושלים

המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה היום (שלישי) לדחות בחודשיים את ההחלטה הסופית בשאלה האם לאשר את "תוכנית ספדי" לבנייה במערב ירושלים, ולקבוע בכך את עתיד הבירה. ראש אגף שמירת טבע בחברה להגנת הטבע, רענן בורל, אמר בתגובה להחלטה כי "מדובר בטקטיקה נלוזה שנועדה להתיש את ההתנגדות העזה של הציבור ושל חלק ניכר מחברי המועצה הארצית לתכנון… חשוב שכולם ידעו שהמאבק ימשיך עד שהתוכנית האומללה להרס הרי ירושלים והעיר עצמה תידחה על הסף".

תוכנית מערב ירושלים, הידועה גם כתוכנית ספדי, היא תוכנית לבנייה עירונית מסיבית בשטח פתוח נרחב ממערב לעיר הקודש (ראו גם כתבת וידאו בעמוד הבית). רובנו מתקשים לדמות בנפשנו מהם 24 אלף דונם. לא מדובר בעוד פרויקט או 'שכונה' כפי שמנסחים זאת לא פעם, אלא בתוכנית לבנות מעל 20 אלף יחידות דיור – משהו בסדר גודל של רעננה – בפסגות שממערב לעיר. נדמה כי רוב רובם של המבלים והממנגלים בהרי ירושלים לא מבינים עד כמה הרה גורל העניין להרים אלו. רבים מכירים את הסטף כאחת הנקודות המתוירות ביותר באזור, שעלולה להישאר אי ירוק בים בטון ומלט.

אלפי בניינים יכסו את הרי ירושלים מרכס לבן (הידוע גם כרכס אורה-עמינדב), דרך רמת הדסה והר חרת הסמוך, וייצרו רצף בנייה עד למבשרת ירושלים. גם הלאה, צפון מערבה, אלפי דירות ילבלבו בגבעה העגולה שמול ליפתא. תוך מספר שנים נוכל כולנו לעמוד בפקקים של אוטוסטרדה חדשה, כביש הטבעת המערבי, שיחצה את ההרים המיוערים, יעלה באבק את שרידי חקלאות ההר הקדומה, את המעיינות, את הבוסתנים, את מרחב המחייה של הצבאים ושאר חיות הבר, ואת המרחב הירוק של כולנו.

ליחצו על התמונות להגדלה | צילומים: באדיבות החברה להגנת הטבע

התוכנית זכתה להתנגדות שאין לה אח ורע בנוף המקומי, הן מבחינת מספר ההתנגדויות שהוגשו לה (16 אלף), והן מבחינת זהות המתנגדים: אישי ציבור, אנשי רוח, אנשי אקדמיה, כלכלנים, ארגונים סביבתיים וחברתיים וחברי כנסת. הקואליציה למען שימור הרי ירושלים, שהתאגדה כדי להילחם בתוכנית, מתריעה שוב ושוב שמדובר בבזבוז מיליארדי שקלים בעבור תוכנית לא נחוצה,

פריחה בהרי ירושלים | צילומים באדיבות החברה להגנת הטבע

במחיר סביבתי כבד. הארגון גם הציג את מסמך "עתודות שטחי הבנייה בירושלים", המצביע על פוטנציאל לבניית 100 אלף דירות בתחומי מרכז ירושלים, כחלופה לבנייה במערב. גם נציב הדורות הבאים בכנסת, שלמה שוהם, מתנגד. שלא כמו ארגונים (וכותבים) ירוקים, שתפקידם לזעוק חמס על כל נרקיס, תפקידו לקבוע מה טוב ונכון לעשות בטווח העולה על קדנציה אחת.
החלטת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה היא השלב הסופי בתהליך התכנון הארוך. כבר בדצמבר שעבר התכנסה המועצה לאישור התוכנית. ההערכות היו שהמועצה תחליט לאשר אותה, אך מועד ההחלטה נדחה לאחר שחלק מחברי המועצה ביקשו ארכה ללמוד את החומר לעומקו. והיה אם תאושר התוכנית תיוותר דרך אחת לעצירתה – אישור הצעת חוק שימור הרי ירושלים, שהונחה זה מכבר על שולחן הכנסת. 

ליחצו על התמונות והמפה להגדלה | צילומים: באדיבות החברה להגנת הטבע

האם היית ביעד הזה?

  • 1

    כן הייתי

  • 0

    לא, אבל מתכנן

  • 1

    לא מעוניין

תאוות בשרים: תחנת האכלה לנשרים

האם המאמר הזה עזר לך?

עזר מאדדי עזרלא כל כך עזרכלל לא עזר





מסע אחר - המרכז לנסיעות

מרכז ההזמנות של מסע אחר

השוואת מחירי השכרת רכב בחו"ל
המחיר המשתלם ביותר - בלי הפתעות ובלי אותיות קטנות

מרכז ההזמנות של מסע אחר

טיסות במחירים שפויים - גאוני כמה שזה פשוט

השוואת מחירי השכרת רכב בחו"ל
המחיר המשתלם ביותר - בלי הפתעות ובלי אותיות קטנות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*

code

מסע אחר - המרכז לנסיעות