תפריט עמוד

תחת כיפת השמיים – פעילויות ליליות בקיץ

בקיץ, כשכל מה שמתחשק לעשות זה לרבוץ ליד המזגן, הזמן המתאים ביותר לפעילות הוא אחרי שהשמש שוקעת. בלילות הקיץ החמים אפשר לצאת עם כל המשפחה לפעילויות בשמורות הטבע, לבדוק מה עושות האיילות בלילות, להשקיף על אורות הכרך מראש מגדל או לצפות בכוכבים שבשמיים

בקיץ, כשהחום והלחות מטפסים לשיאים חדשים, כל מה שמתחשק זה להישאר הכי קרוב למזגן. אבל כמה אפשר להיות סגורים בחלל קטן וממוזג? בסופו של דבר, כולנו משתוקקים לבלות גם באוויר הפתוח – בהרכב משפחתי, עם הילדים שזקוקים למרחבים כדי לפרוק אנרגיה, או בחברת בן או בת זוג בבילוי רומנטי. אז מה עושים? יוצאים לטיולים ולפעילויות אחרי שהשמש שוקעת. בערבים, כשהטמפרטורות יורדות ורוח נעימה מלטפת, אפשר להיפרד מהמזגן ולצאת החוצה. ומה אפשר לעשות בלילות הקיץ? המון דברים: לצפות בכוכבים, לטייל לאור עששיות, לראות בעלי חיים שפעילים בלילה וגם פשוט ליהנות מתצפית רומנטית על אורות העיר. הנה כמה הצעות לפעילויות ליליות מהנות:

לטייל בטבע: שקיעות ועששיות
חום הקיץ הוא לא סיבה להפסיק לטייל בטבע: ברשות הטבע והגנים פותחים בשנים האחרונות בתקופת החופש הגדול את שעריהם של גנים לאומיים נבחרים בשעות הערב – חלקם על בסיס קבוע, אחרים בתאריכים נבחרים, שבהם מתקיימים לרוב גם אירועים ופעילויות מיוחדות. האווירה המיוחדת שיש בטיול לילי הופכת את הביקור בגנים הלאומיים לחוויה של ממש.


עששיות בגן לאומי אשקלון | צילום: ארכיון  רט"ג

גן לאומי אפולוניה התחדש הקיץ בשביל טיול מואר ונגיש. בשבתות הפארק פתוח עד השעה 21:00 (כניסה אחרונה ב-20:30) ומתקיימים בו סיורים מודרכים בשעות אחר הצהריים והערב. בזמן שהילדים ייהנו מהסיור בעקבות אבירים ונסיכים בעיר הצלבנית השוכנת על מצוק מעל הים, המבוגרים יתמוגגו מהשקיעות המרהיבות.

בכמה גנים לאומיים מוצעים בערבי הקיץ סיורי עששיות, חוויה מיוחדת במינה. אחד מהמקומות האלו הוא מבצר נמרוד המרשים שבו מתקיימים בכל קיץ סיורים עששיות בין מעברי הסתרים, האולמות ומגדלי השמירה. אתרים נוספים בהם מתקיימים מפעם לפעם סיורי עששיות הם תל אפק, מערות בית גוברין (שם יתקיים ב-21 וב-22 באוגוסט פסטיבל לילי שיכלול להטוטי אש, נגנים ועוד), מבצר יחיעם, קיסריה העתיקה ועוד.


החיזיון האורקולי במצדה | צילום: אבינועם מיכאלי

בשני גנים לאומיים מתקיימים מופעים אור קוליים מרשימים בשעות הלילה. בגן הלאומי בית שאן מתקיימת בימים שני עד חמישי בחודשים מרץ עד נובמבר פעילות "לילות שאן", חיזיון אור קולי מרהיב המעניק למבקרים את התחושה שהם עברו במסע אחרונה בזמן אל ימי בית שאן העתיקה, ואילו במערב מצדה מתקיים בחודשים מרץ עד אוקטובר בימים שלישי וחמישי בשעה 21:00 מופע אור קולי מיוחד המספר את סיפור ימיהם האחרונים של מתבצרי מצדה.

פרטים נוספים על כל הפעילויות הליליות בגנים הלאומיים בטלפון: 3639* או באתר רשות הטבע והגנים

חיות לילה: מה עושות האיילות בלילות
אחד הריגושים הגדולים שהלילה מזמן לנו הוא צפייה בהתנהגות של בעלי חיים ליליים. גן החיות התנ"כי בירושלים מזמין מבקרים לסייר לאחר שעות האור. יש כאן כמה סיורי ערב ולילה, כשגולת הכותרת היא הסיור "ישנים בגן החיות", שמתחיל ב-20:30 וכולל תצפית על בעלי חיים שפעילים בלילה ועל אורחי הלילה שמגיעים לגן, כמו קיפודים ועטלפים. בהמשך מתקיים קומזיץ ולאחריו פורשים ללינה בשקי שינה בשטח הגן. החוויה ממשיכה בבוקר עם צפייה בהאכלת למורים ופינגווינים, בספירת בוקר של יעלים ויחמורים ובארץ האפריקאית המתעוררת, ומסתיים בארוחת בוקר עם הברבורים ליד האגם.

סיורי הלילה בגן החיות התנ"כי מאפשרים הצצה לעולמם של היצורים שפעילים בחשכה | צילום: יערה פורסט תמרי

בגן החיות התנ"כי מתקיימים סיורי לילה נוספים, בהם "רכבת לילה אל המרחבים" – נסיעה ברכבת הגן לאזור החצר האפריקאית שבה חיים קרנפים, זברות והיפופוטמים, צפייה ביחמורים ובאיילים והמשך למפגש עם בעלי החיים הפעילים בלילה, או "לילה לבן" – סיור בהליכה הכולל ביקור בביתן החיות הקטנות, צפייה בחיות הפעילות בלילה כמו קנגורו ועטלפים ותצפית על העדרים של אוכלי העשב בשטח. ולטובת מי שמתקשה להישאר עירני בשעה מאוחרת, יש גם סיורי שקיעה. פרטים נוספים בטלפון 02-6750111 ובאתר גן החיות התנ"כי

למי שרוצה לצפות בבעלי חיים ליליים בטבע, אגמון החולה מציע סיורי ספארי לילה, הנמשכים כשעתיים וחצי ומסתיימים בקומזיץ. הסיורים כוללים תצפיות על עופות כמו עטלפים ותנשמות ועל יונקים כמו תנים וחתולי ביצות – כולם פעילים בשעות החשכה. הסיורים מתקיימים בעגלות מסתור, אשר מאפשרות להציץ על בחשאי על בעלי החיים מבלי להפריע את מנוחתם. פרטים נוספים בטלפון:  04-6817137 ובאתר האגמון

חתולת ביצות באגמון החולה | צילום: עינבר רובין

עוד חוויה לילית מרגשת היא סיור בעקבות צבי ים שזה עתה בקעו. צבות הים מגיעות לקראת הקיץ אל החופים, שם הן חופרות קן בחול הרך ומטילות בו ביצים. לאחר כמה שבועות צבי הים הקטנטנים בוקעים מהביצים ועושים את דרכם בחזרה אל הים. הצבים מגיחים החוצה במשך כשלושה לילות, כשבלילה השלישי או הרביעי פקחי רשות הטבע פותחים את הקנים על מנת לסייע לצבונים שהתקשו להגיח החוצה. סיורים בעקבות צבי הים מתקיימים בכל קיץ בחודשים יולי עד ספטמבר בשעות הערב בחופים גדור, ניצנים, זיקים וחוף הכרמל. רק ברגע -אחרון ממש אפשר לדעת מתי מתרחשת הבקיעה וההגחה של הצבונים מהקנים, לכן יש להירשם מראש ברשימת המתנה, ולקבל התרעה במסרון כמה שעות עד יומיים לפני קיום הסיור. פרטים והרשמה בטלפון 3639*


צבון שבקע חוזר אל הים | צילום: יניב לוי

שחיה לילית: תענוג רטוב
בקיץ, אחד מן התענוגות הגדולים ביותר הוא טבילה במים, אבל ביום פשוט חם מדי, מה גם שהרחצה בבריכה עמוסה בזאטוטים קולניים עשויה להוות תענוג מפוקפק גם עבור ההורים המסורים ביותר, לא לדבר על מבוגרים שרוצים ליהנות מבילוי שקט ונטול ילדים. ההנאה הגדולה באמת היא לשחות בשעות הערב, כשהשמש מתחילה לשקוע והבריכה מתחילה להתרוקן מהמוני המשפחות. שחייה לילית מוצעת בבריכות רבות ברחבי הארץ, אבל חוויה מומלצת במיוחד מצפה למשפחות, ולא רק להן, במרחצאות חמי געש. אתר המרחצאות הוותיק, שמפורסם בבריכות התרמו-מינרליות שלו, התחדש לאחרונה בבריכת מינרלים ומלחים קרירה שהטבילה בה היא תענוג צרוף. בימים שני-חמישי האתר פתוח עד 22:00 בלילה, כך שאפשר לבוא לכאן לערב של כיף עם כל המשפחה. בזמן שההורים מתפנקים בבריכות התרמו-מינרליות שבהן מים חמים, העשירים במלחים ובגופרית, הילדים מבלים בבריכת השחייה החצי אולימפית שבחוץ, שבה מים קרירים.
הרחצה בבריכה החיצונית, אגב, מומלצת לא רק לילדים. יש בה פינות ג'טים ומפלי מים שעושים עיסוי נעים לכתפיים ולשכמות, וכשיושבים מתחת למפל כזה ומביטים על הירח שמאיר למעלה, מתמלאים בכוחות מחודשים שעוזרים לשרוד בהצלחה גם את חום יולי-אוגוסט.
פרטים נוספים בטלפון 09-9529404 ובאתר האינטרנט

תצפיות עירוניות: אורות הכרך
בילוי לילי לא חייב להיות בטבע. מהנה לא פחות לבלות תחת כיפת השמיים גם בעיר וליהנות מתצפית נהדרת על אורות הכרך. אחד המקומות שמזמנים תצפית מוצלחת במיוחד על לילה עירוני הוא מצפה עזריאלי, בקומה ה-49 של המגדל העגול. כאן, בגובה 187 מטר, אפשר ליהנות בכל שעות היום מתצפית על כל תל אביב וגוש דן, עם הרי השומרון מצד אחד והים התיכון בצד השני. המראה הזה יפה במיוחד בשעת השקיעה וגם בלילה, כשהעיר מוארת כולה.

 


עיר ללא הפסקה, אורות תל אביב | צילום: משה פילברג

תצפית גבוהה פחות אבל רומנטית להפליא תמצאו בירושלים: ממרומי מגדל הפעמונים של ימק"א, בגובה 50 מטר, יש תצפית פנורמית על העיר העתיקה ועל שכונות העיר החדשה. גם מהר הזיתים ומטיילת ארמון הנציב יש תצפיות ליליות יפות. במהלך הקיץ, בחודשים יוני עד אוגוסט, נפתחת טיילת החומות הדרומית לקהל הרחב גם בשעות הערב והלילה. זוהי הזדמנות נהדרת לצפות מלמעלה על האתרים המרכזיים של העיר העתיקה כשהם מוארים בתאורת לילה ולהתרשם מאורותיה של העיר החדשה. הטיילת פתוחה בקיץ בימים א' עד ה' ובשבתות מ-17:00 עד 22:00, הכניסה משער יפו. משך ההליכה כשעה, משער יפו לכותל, המסלול אינו נגיש לכיסאות גלגלים או לעגלות ילדים. מומלץ להצטייד בפנסים, אפשר להיעזר במדריך קולי חינמי (בכמה שפות) באפליקציה "סיורים קוליים בירושלים".

סיור לילה על חומות ירושלים, מבט אל מגדל דוד | צילום: פמ"י

גם חיפה מציעה כמה תצפיות ליליות נהדרות: טיילת לואי במרומי הכרמל מאפשרת תצפית יפה במיוחד על מקדש הבאב בגנים הבהאיים ("כיפת הזהב"), על שכונת הדר והעיר התחתית ועל מפרץ חיפה. תצפית חיפאית יפה נוספת תמצאו בסטלה מאריס, בתחנה העליונה של הרכבל, משם כל מפרץ חיפה פרוש למרגלותיכם, ואפשר לזהות את האורות המנצנצים של הקריות, עכו, נהריה ואפילו הזרקור שעל המצוק בראש הנקרה. זווית אחרת, יפה לא פחות, הפעם מלמטה כלפי מעלה, יש מהכיכר בשדרות בן גוריון שבמושבה הגרמנית, משם אפשר לראות באופן מושלם את האורות הסימטריים להפליא של של הגנים הבהאיים.


מבט מלמטה למעלה על הגנים הבהאים בחיפה | צילום: שאטרסטוק

לילה של כוכבים
מהאורות של בני האדם נעבור לאורות אחרים, שמיימיים ורחוקים בהרבה. בשביל ליהנות מגרמי השמיים בלילה כדאי להרחיק למקומות מבודדים, עם כמה שפחות תאורה, מה שהופך את הנגב, מדבר יהודה והערבה למקומות מומלצים לצפות בכוכבים. אפשרות נוספת היא לבקר באחד ממצפי הכוכבים בארץ, המצוידים במכשור מדעי ובטלסקופים שמאפשרים להשקיף על הכוכבים.

מצפה הכוכבים גבעתיים, הוותיק בארץ, משמש כמצפה הראשי של האגודה הישראלית לאסטרונומיה. הוא נמצא בראש גבעה, בגן העלייה השנייה בגבעתיים, בנקודה הגבוהה ביותר בגוש דן. במקום יש טלסקופים מסוגים שונים וכן פלנטריום, ופעמיים בשבוע בשעות הערב (בתקופת החופש הגדול אף יותר) מתקיימות בו פעילויות מיוחדות, הכוללות הרצאה חווייתית שנועדה לקרב את הקהל הרחב לעולם האסטרונומיה, ביקור בפלנטריום בו אפשר ללמוד על קבוצות הכוכבים הרבות בשמיים ותצפית כוכבים באמצעות טלסקופים ממרפסת התצפית. הפעילות מומלצת מגיל שמונה ומעלה. פרטים על פעילויות קיץ במצפה הכוכבים בגבעתיים באתר האינטרנט.

מצפה נוסף שמציע פעילויות לקהל הרחב הוא מצפה הכוכבים ברקת שביישוב מכבים, מצפה הכוכבים הפרטי הגדול בארץ. במקום נערכות מפעם לפעם, בחופשות, תצפיות פתוחות לקהל הרחב. פרטים באתר האינטרנט.


שביל החלב מעל מכתש רמון, מהאזורים הטובים בארץ לצפייה בכוכבים | צילום: יונתן אליכיס

את החוויה הלילית האולטימטיבית תמצאו בדרום הארץ, שם אורות החשמל מפנים מקום למרחבים חשוכים ואפשר להבחין היטב וללא הפרעה באינספור כוכבים בשמיים. אם אתם רוצים להעמיק את הידע שלכם על כוכבים, תוכלו להזמין פעילות אסטרונומית מיוחדת לאזור בו אתם נופשים בנגב או בערבה: יונתן אליכיס, מפעיל מצפה כוכבים נייד עם טלסקופ בקוטר 30 ס"מ והמון ידע בגרמי השמיים. הפעילות, שנמשכת כשעה וחצי, כוללת הסברים על מיקומם של הכוכבים ועל מציאת כוכב הצפון, לצד תצפיות בטלסקופ על מכתשי הירח, על כוכבי הלכת ועל גלקסיות ערפיליות. פרטים נוספים בטלפון 054-6869582 או באתר האינטרנט

בתמונה הפותחת: תצפית על תל אביב מהגדל העגול של עזריאלי | צילום: משה פילברג

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים
טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים

החופשה הקולינרית "טעם מקומי" מתקיימת בסוף השבוע האחרון של כל חודש (ימי רביעי וחמישי). היא מתחילה בארוחת שף מופלאה בערב רביעי, ששמה על הבמה חומרי גלם של היצרנים המקומיים, בכל ארוחה במה ליצרן אחר, ולמחרת ממשיכה בבראנץ' עשיר ...

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...