תפריט עמוד

תה מנחה בין הסורגים

בסוף יום העבודה במסעדת הקלינק, הטבחים והמלצרים לא יכולים להחליף בגדים וללכת הביתה. כל אנשי הצוות הם אסירים בבית סוהר בדרום-מזרח אנגליה, שבין כתליו פועלת מסעדת הגורמה האלגנטית

ב-11 במאי 2009, אחרי ארבע שנים של תכנון והשקעה של חצי מיליון ליש"ט, מסעדת הקלינק (The Clink) נפתחה. בין המוזמנים המכובדים שהגיעו לפתיחה היה גם שר המשפטים הבריטי, ולא במקרה. הקלינק פועלת בין כתליו של בית סוהר אמיתי, ואנשי הצוות – הטבחים, המלצרים, המארח שמקבל את פני הסועדים – כולם אסירים שקיבלו הזדמנות יוצאת דופן לפתוח דף חדש בחיים. היוזמה המרגשת הזאת שייכת לשף אנגלי מעוטר ומוכשר, שעבד בכמה מסעדות יוקרה בלונדון לפני שקיבל ג'וב מאתגר – אספקת מזון לאסירים הכלואים בכלא HMP High Down בדרום מזרח אנגליה. מה שהתחיל כשירות קייטרינג חיצוני, הפך תחת הנהגתו של השף אלברטו קריסקי למטבח פעיל בין כתלי הכלא, שבו האסירים מבשלים בכל יום אלפי ארוחות ממוצרים טריים ובריאים לאסירים, לצוות הסוהרים ולבני המשפחות המבקרים.

בית הסוהר היי דאון בדרום-מזרח אנגליה. בתוך הבניין בעל החזות המדכדכת מסתתרת מסעדת גורמה מעוצבת להפליא

אבל השף הנמרץ לא הסתפק בהישג הזה, ופנה להנהלת הכלא בהצעה יוצאת דופן: לפתוח מסעדה בין כתלי בית הסוהר, שבה אורחים מבחוץ יוכלו ליהנות מאוכל משובח, עיצוב מוקפד ושירות קשוב, והאסירים מצדם יעשו צעד נוסף לקראת השתלבות בחברה לאחר שחרורם. מנהל בית הסוהר קיבל את ההצעה בזרועות פתוחות ובכוחות משותפים השניים הצליחו לרתום לפרויקט תרומות כספיות והצעות לעזרה בתחומים נוספים, כמו עיצוב המסעדה ובניית אתר אינטרנט עם מידע, תמונות, סרטונים ותפריטים. את הכספים החסרים להשלמת הפרויקט הוציא שף אלברטו מכיסו הפרטי, וארבע שנים לאחר שהגה את הרעיון, הוא ניצח על הפתיחה החגיגית.

כיום הקלינק פועלת כמסעדה לכל דבר, אם כי מי שרוצה לסעוד פה צריך להגיש בקשה זמן רב מראש, בין השאר על מנת שאפשר יהיה לבצע תחקיר ביטחוני. קבוצות, בעיקר מחברות וארגונים שמביעים עניין לתרום לפרויקט, מקבלות עדיפות, אבל גם אנשים פרטיים מתקבלים בברכה. למרות העיצוב האלגנטי, האווירה הנעימה והאוכל המושקע, אי אפשר לטעות במיקומה של הקלינק. בכניסה האורחים עוברים בדיקה בטחונית קפדנית והדרך אל המסעדה עוברת בחצר הכלא המדכדכת, תחת עינם הפקוחה של הסוהרים. בפתח המסעדה מקבל את פני הסועדים המארח הקבוע, אסיר שנשפט על הברחת סמים, שמוליך אותם בנימוס אל השולחן. כל השולחנות והכיסאות נבנו במקום על ידי אסירים, בהדרכתו של מעצב בריטי ידוע, וגם עבודות האמנות על הקירות הן פרי יצירתם של אסירים. הסו-שף, אף הוא אסיר, אחראי על צוות של 10 טבחים שמבשלים ומוציאים מהמטבח מנות מוקפדות ויפות, ממש כמו במסעדות גורמה אחרות. ומעל כולם מתרוצץ השף אלברטו, מציץ לסירים, טועם, מחזיר צלחת שאינה עומדת בסטנדרטים הגבוהים שלו, מזרז את הטבחים, מעודד את מי שזקוק לעידוד ונוזף במי שכשל במלאכה. כשישתחררו מהכלא, הם יודעים, השף ישמח להמליץ עליהם לחבריו המסעדנים וגם הוא עצמו דואג לשלב אסירים משוחררים בעסקי המזון שלו.

האסירים מוציאים מהמטבח מנות צבעוניות ומוקפדות, כנהוג במסעדות עילית

מלבד ארוחות מלאות, המטבח של הקלינק מספק גם ארוחות ארוזות שאפשר לקחת הביתה, בבקרים, בין 10:00 ל-11:00, המסעדה מגישה שתייה חמה במחירים נוחים במיוחד (אפשר לבחור בין "קפה לבן", מקיאטו, אספרסו, קפוצ'ינו ושוקו חם) בתוספת לחמניות שנאפות במקום, ובשעות אחר הצהריים יש תה מנחה – עבור 1.5 ליש"ט מקבלים קנקן תה (יש שבעה סוגים לבחירה) ועוגות מאפה בית. אחרי הכל, פשעים ועבירות בצד, אנגליה תמיד תהיה אנגליה.

The Clink
כתובת:
High Down Prison, Sutton, Surrey
טלפון להזמנות: 020-7147-6524
אתר אינטרנט

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.