ב־13 בספטמבר, עם שקיעת החמה, יוצא פסל עץ עדין, אך מפויח, של ישו הצלוב למסעו השנתי בחוצות העיר לוקה (Lucca) שבטוסקנה, איטליה. לפני היציאה מהקתדרלה ילבישו את פסל הצלוב בגלימת קטיפה רקומה בזהב (מהמאה ה־14), על ראשו יניחו כתר זהב (מהמאה ה־17) ולצווארו יענדו קולר זהב משובץ באבנים יקרות ערך. כבר מאות שנים מציינים בלוקה את "תהלוכת האורות של הצלב הקדוש" ימי הביניים היו תקופת הפריחה והשגשוג של לוקה. העיר נוסדה על ידי
הליגורים, אחריהם ישבו בה האטרוסקים, ובמאה השנייה לפני הספירה היא הפכה למושבה רומית. שרידי התוכנית הרומית – רחוב ראשי (קרדו) הנחצה על ידי רחוב רוחבי (דקומנוס) – ניכרים עדיין בעיר העתיקה, והכיכר היפהפייה, פיאצה דל אנפיתיאטרו (Anfiteatro), משמרת בצורתה את האמפיתיאטרון הרומי הקדום. מרשימות במיוחד חומות העיר: מעגל החומות הראשון נבנה על ידי הרומאים, השני הוא מימי הביניים והשלישי מהמאה ה־16. המעגל הרביעי, שבנייתו נמשכה יותר מ־100 שנה, הוא היחיד שהשתמר כמעט במלואו עד היום, והוא נמתח להיקף של יותר מארבעה קילומטרים. חומות העיר והשרידים נותרו על כנם בזכות תקופות השלום הארוכות שמהן נהנו תושבי העיר: לוקה נותרה עצמאית כ־500 שנה, עד כיבוש נפוליאון את העיר ב־1799 והקמתה, כמה שנים אחר כך, של נסיכות לוקה בהנהגת אחותו של נפוליאון, אֶליז. בשנת 1817 הפכה העיר לדוכסות תחת בית בורבון, ולבסוף נכללה בממלכת איטליה. ב־13 בספטמבר 1999 היו רחובות העיר מלאים אדם. בעת השקיעה, אל מול השמש, נראו רוכבי האופניים והולכי הרגל הרבים כצלליות בעלות מסגרת של זהב, ורצפת הבזלת השחורה, המסותתת בסירוק אלכסוני האופייני ללוקה, הפכה לפס זהב בוהק. קצת לפני רדת החשכה הדליקו עובדי העירייה את הפתילות באלפי כוסות הזכוכית שנתלו על חזיתות הבתים והחנויות. שקיפותן של הכוסות באור האחרון של היום והאש הדולקת בהן יצרו
משחקי אור יפהפיים, והן נצנצו למרחוק. לאחר שירד הלילה, פוזרו צלבים עשויים נורות ניאון ירוקות ואדומות לאורך הרחובות הראשיים של העיר. האגדה ממשיכה ומתארת כיצד הוסתר הפסל במשך מאות שנים בשל רדיפת הנוצרים, עד שבמועד מסוים הונח על סירה ונשלח ללב ים. בדרך נס חצתה הסירה את הים התיכון, הצליחה לחמוק מעיניהם של שודדי הים והגיעה בשלום לחופי לוני (Luni), באיטליה של ימינו. משם הגיע הפסל במאה השמינית לעיר לוקה בעגלה שאותה הובילו כוחות נסתרים. האגדה המקומית יודעת לספר גם על ניסים רבים שעשה הצלב הקדוש. כך, למשל, מסופר על הזמר הנודד ונוטו די פרנסיה, שעלה לרגל אל הצלב הקדוש, אך בשל עוניו הרב לא היה באפשרותו להציע ולו מנחה קטנה. הוא החליט להביע את דבקותו ואת אמונתו באמצעות נגינה בקתרוס (lute). רחמיו של ישו נכמרו על הטרובדור העני, והוא גרם לכך שאריח כסף ייפול למרגלותיו. זמן קצר אחר כך, כשנמצא האריח בכליו של הטרובדור, הוא נעצר בעוון גניבה וחילול הקודש, אך בסופו של דבר זוכה וניצל בזכות התערבות שמימית. במהלך ימי הביניים הפיצו סוחרי לוקה וטרובדורים צרפתים את אגדת הצלב הקדוש. פולחן הפסלון הטוסקני הגיע לכל מדינות אירופה, במיוחד לצרפת, לפלנדריה ולאנגליה, ומסופר כי מלך אנגליה וויליאם השני אף נהג להישבע בשמו: "למען הדיוקן הקדוש של לוקה"
כי דמותו של ישו, הקבועה על הצלב, גולפה זמן רב לפני שיצרו את הצלב עצמו ונקבעה על צלב קדום יותר. תיאוריה זו מאפשרת אולי ליישב את פערי הזמנים הקיימים בין המסורת העממית לבין ממצאי המחקר. במהלך הטקס הדתי יצא הפסלון המפויח ממאות טקסי אש, ובצידו פסעו האנשים המחופשים. "למן קדמת ימי הביניים היו התהלוכות הדתיות משמשות סיבה להתחפשות במסכות, בין שהיו ילדים בלבוש מלאכים מלווים את 'לחם הקודש' או את תמונות הקדושים ועצמותיהם הנישאות", כתב יעקב בורקהארדט בספרו "תרבות הרנסאנס באיטליה". "אולם לחגי הכנסייה הגדולים נתלווה כבר מזמן קדום עניין התהלוכה העירונית, שמעורבים היו בה סממנים חילוניים מרובים והטעם התמים של ימי הביניים לא היה נפגם מכך". עמדתי בסמוך לביתו של המלחין המפורסם ג'קומו פוצ'יני, יליד לוקה, שכתב אופרות מפורסמות, ובהן "לה בוהם" ו"טוסקה", ויצירות דתיות יפות לא פחות. מן הסמטה הבטתי בכנסיית סן מישל אין פורו המצעד האנושי עבר בסך למרגלות הכנסייה: נשים בבגדי פשתן וזהב, תלבושות ארגמניות שאפיינו את בני האצולה בעבר, כובעים שמזכירים את אלה שצייר פיירו דלה פרנצ'סקו ושלל תחפושות של לוחמים, נזירים, אצילים ועובדי אדמה, שהחזירו את לוקה כולה, ולו לשעות אחדות, לימי פארה וגדולתה. |