תפריט עמוד

את הכינוי "טוסקנה של ישראל" קיבלה שפלת יהודה בזכות נופי הגבעות הרכות, שמעניקות לאזור חן מיוחד. הפארקים והיערות הרבים הפזורים כאן מתאימים מאוד לטיולי הליכה או רכיבה על אופניים, ואפשר פשוט לשבת לארוחת פיקניק בלווית בקבוק של יין מאחד מיקבי האזור. 

שמורת גבעת גד
שמורה בדרום שפלת יהודה בסמוך למושב אמציה. השמורה, כמשתמע משמה, מורכבת בעיקר מנוף גבעות מסלעי קירטון, והיא מכוסה ברובה בחורש נמוך, בו צומחים אלת מסטיק, אשחר, עצי חרוב, לבנה רפואי ובר זית. בדרומה נטועים יערות אורן. הנקודה הגבועה ביותר היא גבעת גד (412 מטר מעל פני הים) ובה קבר שיח' ותצפית נוף פנורמית. בשמורה שרידי עתיקות שונים, כגון חורבת גבר, רסם א-רסום, חורבת מסד, חורבת זיתא ועוד. כמו כן עוברת בה מערכת מערות חזן, הסגורות למבקרים. שימו לב כי חלקה הדרום-מערבי של השמורה הינו שטח אש.

שמורת פורה
שמורה בת כ-12 אלף דונם המקיפה את אפיק נחל פורה ואת חורבת פורה. השמורה מצטיינת בפריחה יפהפייה, ובעונת החורף והאביב (במיוחד בין פברואר לאפריל) ניתן לראות בה דבורניות, נוריות, כלניות, רותם מצוי, פרג, לשון הפר, דמומית, עכנאי יהודה, עירית, מרווה ריחנית, אירוס מצוי, וינקה ועוד. הנחל הינו יובל של נחל שקמה. בחורף נוצר בו אגם קטן.


שמורת פורה. בחורף נוצר כאן אגם קטן ופריחה מקסימה מכסה את האזור | צילום: אורן פלס, פיקיוויקי

גן לאומי תל גזר
תל קדום סמוך לכרמי יוסף, במקום משכנה של אחת הערים החשובות ביותר בישראל המקראית. מיקומה של גזר העתיקה היה אסטרטגי – בסמוך למעיינות עין ירד ועין תנור ולאדמות סחף פוריות, ועל מפגש דרך ירושלים עם דרך הים. באתר במת פולחן ובו מצבות מאבנים מונוליטיות, שער שלמה הושער העיר הכנענית, ביצורים כנענים ומפעל מים מתקופת הברונזה.

יער חולדה (הרצל) ובית הרצל
יער זה שממזרח לקיבוץ חולדה הוא מראשוני היערות שנטעו על ידי הקרן הקיימת לישראל. לאחר מותו של חוזה המדינה החליטה הקרן הקיימת לישראל לנטוע במקום עצי זית לזכרו של הרצל ובנתה את בית הרצל המפואר בן הקומותיים. כיום שוכנת בו מסעדה ומוזיאון קטן על ההתיישבות במקום. היער נטוע בעצי אורן, שקמה, אשל, חרוב, זית, ברוש ועצי בוסתן. כיום משתרע היער על פני יותר ממאתיים דונם, הכוללים חניונים ושולחנות פיקניק, בריכת מים, אנדרטה וחורשה לזכרה של המשוררת רחל.


מערות לוזית | צילום: שאטרסטוק

פארק בריטניה
פארק מיוער רחב ידיים באזור גבעות בלב שפלת יהודה, המשתרע על פני כארבעים אלף דונם. חלקו יער נטוע (באזור יער משואה, בעיקר עצי אורן) וחלקו חורש טבעי, ובו אלון מצוי, אלה ארצישראלית, קטלב מצוי, לבנה רפואי, בר זית, אלת המסטיק, אשל ועצי בוסתן ופרי. בחורף ובאביב פורחים באזור הלוטם השעיר והמרווני, רקפות, צבעוני הרים ועוד. תצפית יפה על הרי יהודה ומישור החוף נשקפת ממצפה משואה. שרידים ארכיאולוגים ניתן לראות בחורבת שקלון, תל עזקה, תל גודד, וחורבת עקבה. אתר מעניין במיוחד הוא מערות לוזית.

נאות קדומים
שמורה מצפון-מערב למכבים-רעות, ליד יער בן שמן. היא מוגדרת כשמורה לאומית של טבע הארץ במקורות ישראל וכוללת גנים המורכבים מצמחים שנזכרו בתנ"ך, במשנה, בגמרא ובמדרשים, ושחזורים של נופי העבר של ארץ ישראל. המקום הוקם על פי רעיון של חנה ואפריים ראובני, שבוצע על ידי בנם נגה ראובני. המקום מציע סיורים ליליים, ערבי פולקלור וסיורים ברוח התנ"ך. הכניסה בתשלום.

נאות קדומים. פעילויות ברוח התנ"ך

פארק איילון (קנדה)
שמורה בת כ-7,000 דונם בשולי עמק איילון בגן הלאומי הרי יהודה. הפארק מכיל עצי בוסתן, מעיינות, תלים, עתיקות, אתרים היסטוריים ועוד. עיינות איילון הוא שטח בוסתנים שופע עצי פרי, ובהם תאנה, רימון, שקד, תות ועוד. בעמק המעיינות נמצאים שרידים של מערכת מים רומית וקבר רומי. בתל איילון כדאי לבקר בשרידי מבצר צלבני מהמאה ה-12. בחורבת עקד יש שרידים של מצודה ומחילת מסתור מהתקופה החשמונאית, ואילו בגבעה 312 נמצא מבנה קבר שיח' אבן ג'בל מהמאה ה-13.


פארק קנדה.בוסתנים, מעיינות ואתרים היסטוריים | צילום: יובל מנדלסון, פיקיוויקי

יער בן שמן
מהיערות הגדולים ביותר במדינה, המשתרע בין מחלף בן שמן למודיעין. כאן החל מפעל הייעור של הקרן הקיימת לישראל, בשנת 1908. יער בן שמן משתרע כיום על פני כ-21 אלף דונם והינו אתר פיקניקים פופולרי, ובו חניוני נופש פעיל, דרכים נופיות, מגדלי תצפית, קברי מכבים, אתרי עתיקות כביר א-שמי ותל גמזו ועוד. מסלול הליכה ייחודי באורך של כ-500 מטר על שם מוריס קאופמן מיועד לעיוורים, ומכיל צמחים ריחניים ושילוט בכתב ברייל.

יער בן שמן – קרני השמש בין עצי היער | צילום: ערן פלדמן, פיקיוויקי

יער המלאכים (שחריה)
יער עצי אורן המשתרע על פני כ-7,000 דונם ממזרח לקריית גת. שמו ניתן לו על שם תרומות מיהודי "עיר המלאכים" לוס אנג'לס. דרכים נופיות ושבילי אופניים עוברות ביער, ויש בו חניון נופש פעיל ופינות נוחות לפיקניק בחיק הטבע. בתחומו של היער נמצא שרידי חירבת כרוע (הגישה בדרך קדם המסומנת באדום). במדרון הצפוני יש שרידי בית בד קדום. לאורך דרך ערוגות הבושם העוברת ביער נטעו צמחי תבלין ריחניים, בהם זוטה לבנה, מרווה ורוזמרין.

תל לכיש
תל זה במערב השפלה ליד היישוב לכיש הינו מהחשובים בישראל. המקום יושב בשלהי האלף הרביעי לפני הספירה, ובתקופת הברונזה היתה לכיש לעיר חשובה ומרכזית באזור. העיר נהרסה ונבנתה מחדש שוב ושוב במרוצת השנים. בביקור במקום ניתן לראות ממצאים מתקופות שונות – משרידי סוללה אשורית משנת 701 לפני הספירה ועד מזבחות מהתקופה הפרסית. במרכז התל ניצבים שרידי ארמון מצודה מתקופת מלכי יהודה, ממנו נשקפת תצפית יפה של האזור. בסמוך לו שוכנים שרידי מקדש כנעני מהמאות ה-12 וה-13 לפני הספירה.

יקב ברקן – מרכז מבקרים
ולקינוח, קצת יין. מרכז המבקרים החווייתי של יקב ברקן, היקב השני בגודלו בישראל, נמצא סמוך ליקב – בלב הכרמים של קיבוץ חולדה, בין לטרון לרחובות. המרכז החדש והמפואר מציע סיורים מודרכים לקבוצות וליחידים, הרצאות, מפגשים עם יינן, סדנאות יין ועוד. הביקור כולל צפייה בתהליכים של עשיית היין וכלל טעימות מיינות היקב. אתר אינטרנט

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות משפלת יהודה ומישור החוף הדרומי

פסטיבל האוכל הכפרי ה-23 במטה יהודה: המלצות טעימות
פסטיבל האוכל הכפרי ה-23 במטה יהודה: המלצות טעימות

בראנץ' על טהרת הסלואו פוד, יין ומאפים מול נוף כרמים, ארוחה אתיופית צמחונית בחווה חקלאית וארוחה קוצ'ינית בבית במושב - אלו הן רק כמה המלצות טעימות במיוחד לפסטיבל האוכל הכפרי שיתקיים במהלך מרץ בפעם ה-23 במטה יהודה. כל ...

כתובת ארמית בלכיש שנחשבה עתיקה התגלתה כתרגיל לתלמידים
כתובת ארמית בלכיש שנחשבה עתיקה התגלתה כתרגיל לתלמידים

לראשונה בארץ: נחשפה כתובת חשובה ונדירה הנושאת את שמו של המלך הפרסי דריווש הראשון, אביו של אחשוורוש. את החרס בן 2500 השנה שעליו נחרטה הכתובת בכתב ארמי, גילו מטיילים במקרה, בגן לאומי תל לכיש * נראה שמדובר ב"פתק" ...

טיול באשדוד – על המתוק, המלוח ומה שביניהם
טיול באשדוד – על המתוק, המלוח ומה שביניהם

תושבי אשדוד התקבצו אליה מכל קצות תבל והפסיפס האנושי המרתק הזה אחראי, בין השאר, למבחר קולינרי מפתה. אל שלל הטעמים המתוקים והמלוחים מצטרפים מקומות מסקרנים של אמנות ותרבות. קפצנו לביקור באשדוד וחזרנו שמנמנים ומרוצים