תפריט עמוד

כמו בכל שנה בסתיו, כשמרימים את העיניים למעלה אפשר לראות בשמיים להקות ענקיות של ציפורים נודדות. ישראל נמצאת על ציר הנדידה של הציפורים, בנתיב היבשתי שמקשר בין אירופה ואסיה בצפון לאפריקה שבדרום, מה שמושך אליה מיליוני ציפורים מדי שנה. חלק מהציפורים רק חולפות בארץ בדרכן לאפריקה, כמו החסידות, וחלקן מגיעות לארץ בסוף הסתיו או בראשית החורף ונשארות בה עד ראשית האביב, כמו העגורים והאנפות.

אתר הצפרות הכי מפורסם בישראל הוא עמק החולה, אבל יש בארץ לא מעט אתרי צפרות נוספים שבהם אפשר להתרשם ממגוון רחב של מינים. כולם אתרים יפים שמהווים יעדי טיול מעניינים בכל עונה, אבל בסתיו ובחורף, עם בוא הציפורים, יש לביקור בהם ערך מוסף.


דיה בתעופה מעל עין אפק | צילום: אלון מאיר

שמורת עין אפק
שמורת הטבע עין אפק היא הפתעה אמיתית שמסתתרת בלב הקריות. כדי להגיע לשמורה ששוכנת מזרחית לקרית ביאליק יש לעבור דרך שיכונים אפרוריים, וקשה להאמין שבמרחק נסיעה קצרה נמצאת פנינת הטבע הזו, שריד אחרון לנופי הביצות של נחל נעמן שכיסו בעבר את עמק עכו. בשל הקרבה לעיר מתמודדים פה עם לא מעט קשיים סביבתיים, כמו התאורה מהכביש הסמוך שחודרת בלילות לשמורה והרעשים שמפריעים לקולות החיזור של בעלי החיים. בעלי החיים מתאימים עצמם ומסתגלים לשינויים הסביבתיים, ומיקומה של השמורה הופך אותה למקלט למינים רבים של בעלי חיים וציפורים.

שמורת עין אפק משתרעת על שטח של כ-660 דונם, ובהם מגוון של מקורות מים – נחל הנעמן, ביצות ובריכות מים יפות, כל אלה מהווים בית לצמחי מים כמו נימפאה תכולה וגרגר הנחלים ולצמחיית גדות ענפה. גולת הכותרת היא הטיול על גשרי העץ שצפים על המים.


שמורת עין אפק. שריד אחרון לנופי הביצות של נחל נעמן | צילום: אלון מאיר

בחורף, כשמפלס המים עולה, השמורה מהווה מקלט למינים רבים של עופות מים שחורפים בשמורה, כמו דיות, חסידות שחורות (שהן נדירות יותר מהחסידות הלבנות), קורמורנים גמדיים, דוחלים שחורי גרון, אנפות אפורות שקיננו בישראל עד ייבוש החולה וכיום הן רק חורפות בישראל, אדומי חזה וגם עיט צפרדעים, מין נדיר שנמצא בסכנת הכחדה עולמית. בעולם כולו יש בסך הכל כ-1,500 פריטים של עיט צפרדעים, מתוכם כמאה פריטים חורפים בישראל.

לא רק ציפורים אפשר לפגוש בשמורת עין אפק. יש בה מינים נוספים של בעלי חיים, כמו שפמנונים, צבי ביצה, דרבנים, חתולי ביצה וגם עדר של ג'מוסים שהובאו לשמורה מעמק החולה.

אזור הכנרת
את הכנרת, כמובן, אין צורך להציג. אבל אם בקיץ מגיעים לכנרת כדי לטבול במימיה, הרי שהסתיו והחורף הם זמן מצוין כדי ליהנות מהמוני הציפורים שמגיעות לכנרת. הדגה בכנרת מושכת מינים רבים של ציפורים, כמו קורמורנים, שחפים, טבלנים, ברווזים, אנפיות, לבניות ועוד.

אחת הדרכים המהנות ביותר להתרשם מהציפורים הרבות שמגיעות לכנרת היא בשיט צפרות במימי הכנרת. שייט כזה מתקיים במעבדה השטה, שיוצאת להפלגות בכנרת במהלך פסטיבל חורף של ציפורים (ראו בהמשך) וכן במהלך חגים וחופשות. מי שגונב את ההצגה במהלך השייט הם השחפים, בהם שחף האגמים ושחף צהוב רגל. השחפים מתקבצים סביב הספינה ומלווים אותה בהמוניהם לאורך השייט. אפשר לזרוק להם פרורי לחם והשחפים, שניחנים ביכולות תעופה מרשימות במיוחד, תופסים את הלחם באוויר. הנועזים במיוחד חוטפים אותו היישר מכף היד שמושטת לעברם.


שחפים מעופפים מעל הכנרת. גונבים את ההצגה | צילום: אייל ברטוב

את הסיור באזור הכנרת כדאי לנצל גם לצורך הליכה בשביל סובב כנרת. המסלול מאפשר הליכה באופן חופשי סביב אגן הכנרת, ומתוך כשישים קילומטרים הוכשרו כבר כ-45 קילומטרים, מרביתם על ידי בני נוער ומתנדבים. אפשר ללכת מקטעים מהשביל ולפגוש ציפורים לאורך הדרך.

עמק בית שאן וכפר רופין
אזור העמקים נהנה ממיקום נהדר במרכזו של ציר הנדידה העולמי הראשי, ודרכו עוברת רוב נדידת הסתיו בארץ. לעמק בית שאן יש יתרון מיוחד בנוסף – הוא עשיר בבתי גידול טבעיים ומלאכותיים, מאגרי מים, בריכות דגים, שדות ומטעים. כל אלה מושכים לאזור מגוון מינים מרשים – חסידות לבנות ושחורות, דיות, ניצים, עיטים ועוד. מינים רבים בוחרים לבלות באזור את החורף, ובהם ברווזים, עיט הצפרדעים, חסידות שחורות ומיני אנפות.


חסידות בעמק בית שאן | צילום: אייל ברטוב

במרכז הצפרות מקור החסידה שבקיבוץ כפר רופין אפשר ליהנות מתצפית נהדרת על נופי העמק, על מאגרי מים וגם על ירדן, כשהשמיים מלאים במינים רבים של ציפורים – חסידות שחורות, קורמורנים גמדיים, אנפות אפורות, דיות ועוד. אם מגיעים למקום לקראת השקיעה אפשר לראות בשמיים להקות להקות של ציפורים שמתכוננות לשנת הלילה שלהן.

בנוסף, מתקיימות במרכז לאורך כל השנה פעילויות מיוחדות שמתאימות לכל המשפחה: סיורי יום ולילה, הרצאות, תצפיות, סיפורים מרתקים וגם טיבוע ציפורים, חוויה מרגשת במיוחד. את המרכז מנהל דוד גלזנר המקסים ששמח לחלוק עם המבקרים את הידע האדיר שלו. בעוד כשנתיים צפוי להיפתח במקום מרכז צפרות בינלאומי עם פארק צפרות גדול ושירותי תיירות משודרגים.


תצפית על ציפורים ונוף במקור החסידה | צילום: דוד גלזנר


 

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגליל עליון ועמק החולה

צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות
צפת לקראת פסטיבל הכלייזמרים: יופי של סודות

הסמטאות של צפת מתמלאות בימים אלה בנגנים חדשים וותיקים, נגנים אשר גומעים קילומטרים רבים בסמטאות העיר ועושים שמח. אולם פסטיבל הכלייזמרים, לדברי המדריך, "הוא לא רק קשור לנגינה. יש בו מסר של פשטות. כולנו מוזמנים להגיע, לפשוט מעלינו ...

מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה
מהמולת "מחניודה" לאירוח אינטימי בראש פינה

סמטה מוצלת מובילה אל הבית המוקף בבוסתן המשתלב בגינת ירק ועשבי תיבול שהשף קוטף ומלקט מהם היישר למטבח. נוף פנורמי גלילי והחרמון באופק. בבית שני חדרי אוכל מרווחים. החללים והקירות משמשים רקע לאוסף חפצי אמנות וטעם משובח. השף ...

מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין
מבוא לנדודים 48: מערות ברכס פקיעין

"בעיצומו של קיץ, בחום יולי אוגוסט עליתי מהגליל התחתון אל הגליל העליון. הובלתי את הקרוואן בכביש הצר המטפס דרך הכפר ראמה, חלפתי על פני בית ג'אן וחרשים, ונכנסתי אל פקיעין". רונן רז חונה בגליל העליון, מכיר שכנים יהודים ...