תפריט עמוד

שוק הפשפשים ביפו – סיור יפואי

שוק הפשפשים ביפו הפך בשנים האחרונות למתחם בילויים תוסס, גם אחרי שהחנויות והדוכנים נסגרים. מסעדות חדשות ומעוצבות, מלון בוטיק בלב השוק, בירה ואוזו שנשפכים כמים - הצעה לכמה בילויים יפואים שיזכירו לכם, כדברי השיר, כי זוהי יפו שחודרת כמו יין לדם

יפו טומנת בחובה אינסוף פינות חמד גלויות ונסתרות בהן כל אחד יכול למצוא את עצמו. אלפי שנים של היסטוריה נמצאות בין הסמטאות העתיקות, השוק התוסס, מלונות הבוטיק שצצים אט אט והמסעדות הייחודיות בכל פינה. מאתרים המחברים אותנו לתולדות העיר ולדתות השונות: מגדל השעון שנבנה כדי להאדיר את כבודו של השליט התורכי, המסגד הגדול וה"סיביל" שנבנו על ידי המושל שכונה "אבו-נבוט" בגלל שיטות הגבייה האכזריות שלו, כנסיית פטרוס, שהיא היחידה בעולם הפונה לכיוון מערב, לעבר הים עליו הפליג שמעון כדי להפיץ את הבשורה, כיכר השעון, שער ירושלים, כנסיית סנט פיטר, גן הפסגה, שער האמונה, נמל יפו, סמטת האמנים, העץ המעופף, סמטת המזלות וכמובן שוק הפשפשים המיוחד, המשלב את הישן עם החדש, סוחרים של פעם עם ענתיקות של רהיטים, פרטי וינטאג', סרוויסים, מנורות עתיקות, מזכרות תיירותיות ואף בגדים של פעם, לצד חנויות מעצבים בוטיקיות של תכשיטים, רהיטים ובגדים מעצבים. לצד כל אלו, מכל עבר נשמעים צלילי הטברנה מהברים המסורתיים בהם יושבים על שרפרפי עץ נמוכים והבירה והאוזו נשפכים כמו מים, לצד מגוון של מסעדות חדשות ומעוצבות ובתי קפה. ולא שכחנו את התיירים המסיירים ברחובות יפו ברגל ועל גבי סגווי. כל אלו הופכים את הביקור ביפו בכלל ובאזור שוק הפשפשים בפרט לחוויה בלתי רגילה.

שוק הפשפשים ביפו. שילוב של ישן וחדש, סוחרים של פעם לצד בוטיקים מעוצבים

נתחיל את המסע היפואי בקפה שינדלר, נקודת מפגש בין אלגנטיות אירופית וחן לבנטיני בלב שוק הפשפשים. בחלל קטן ואינטימי בתוך חצר מקורה של מבנה יפואי עתיק, המחוברת לגלריית אומנות, נפתח קפה שינדלר- בר אוכל המחבר בין השפעות אירופאיות קלאסיות לבין חן מחוספס ולבנטיני, בצלחת ומחוצה לה. מאחורי קפה שינדלר עומדים דוד חן, אספן אמנות ובעל החנות נקודות חן והגלריה לאומנות תעשייתית דוד חן, צופית גרנט, שחקנית ויוצרת, והשף קונדיטור אושרת בן-חמו, אליהם חבר השף שלומי בן שימול ("פלימרקט", "לה שוק", "סושיאל קלאב"). דוד חן, שעיצב את המקום בעזרת תכולת מפעל האמייל של חסיד אומות העולם אוסקר שינדלר אשר פורק לפני כשנה בחבל מוארביה בצ'כיה, בחר לקרוא למקום על שמו ולהגיש בו, ברוח זו, מיזוג מלא קסם בין אלגנטי לאינטימי, ישן וחדש, מקומי ומיובא.

קפה שינדלר משלב בין אלגנטיות אירופית לחן לבנטיני | צילום: בן יוסטר

בתפריט, יצר השף בן שימול מנות מוקפדות, המשלבות בין טכניקות וחומרי גלם מערב אירופאיים לבין תבלינים, גבינות, דגה טרייה, ירקות, טחינה ושמן זית שמקורם במדינות מזרח אגן הים התיכון. מבנה התפריט מאפשר חוויית סעודה קלאסית אך גם סעודה משותפת משוחררת יותר המאפיינת את ארצות הים התיכון ומלווה בתפריט קוקטיילים ואלכוהול שהורכב במיוחד ומשלב גם הוא בין המיטב שבמקומי ובקוסמופוליטי. בין המנות בתפריט: טארט גבינות, תפוחי אדמה צרובים עם כרישה ותרד תורכי; כיסוני שישברק אפויים ממולאים בסלט עלי מנגולד, המוגשים על רוטב יוגורט קר; סיגרים מטוגנים ממולאים במוסר ים וסלמון, צ'ילי ותבלינים מרוקאים, המוגשים עם קרם טחינה ולימון כבוש; ריזוטו עגבניות מעושנות, עם בזיליקום, גרידת לימון, ציר דגים ויין לבן ועוד.  
איפה? נועם 3, פינת עולי ציון, יפו, טלפון: 050-577-9359. כשר

סלט עלי בייבי סלקים גבינה כחולה בקפה שינדלר | צילום: בן יוסטר

נמשיך אל פונדק דה לוקס, בר וגריל האוס אינטימי ושמח בסגנון מפגש ברביקיו אמריקאי, שוכן בלב שוק הפשפשים ביפו. בשרים העוברים תהליך עישון איטי ומוקפד בעבודת יד מוגשים לשולחנות העץ שסביב הבר או במדרכה הפונה לשוק באווירה עליזה וידידותית, בהתאם לחיי הרחוב והלילה השוקקים של המתחם האופנתי. חוויית הסעודה בפונדק דה לוקס מתבססת על נתחים נבחרים מגידול מקומי – ספייריבס, אונטריב, אנטריקוט, נקניקיות בוטיק ועוד – העוברים כל אחד תהליך עישון ארטיזנלי, שהותאם במיוחד עבורו ומוצגים בחזית הבר לבחירה. תהליך ההכנה מתבסס על מסורת הברביקיו האמריקאית הענפה – שיטת בישול בת מאות שנים אשר בשונה מ"על האש" או גריל, מתבססת על צלייה ועישון לאורך זמן בחום נמוך. הבשר עובר כמה שלבים של השריה, תיבול יבש או רטוב, שהייה במעשנת שיובאה במיוחד לארץ עם מגוון סוגי עץ טבעי לעישון חם או קר, ולבסוף צלייה ארוכה. התפריט של פונדק דה לוקס מחולק לנתחי בשר אדום ולבן, עוף, טלה, הודו ואווז, הנמכרים על העצם או במשקל, אותם הסועדים יכולים לבחור בעצמם מתוך הנתחים המוצגים בוויטרינת זכוכית, שעברו את תהליכי העישון ולפני הצלייה. לצדם מוגשות קומבינציות בשרים מעורבות ליחידים, זוגות או שלישיות, במחירים נוחים.
איפה? עולי ציון 7, שוק הפשפשים, יפו, טלפון: 03-5233186

פונדק דה לוקס. גריל האוס אינטימי ושמח | צילום: בן יוסטר

משם לפרויקט החדש של העיר תל אביב, פיתוח מתחם השוק היווני המתהווה, שנמצא בצדו המזרחי של מתחם השעון ביפו. הפרויקט הוא חלק נוסף בתוכנית ההתחדשות והשיפוץ הרחבה שכוללת את אזורי התיירות ביפו, בהם שוק הפשפשים, נמל יפו והרחובות המרכזיים של העיר. מתחם השוק היווני הוא המתחם המסחרי הראשון אשר נבנה מחוץ לחומות יפו העתיקה. המתחם ההיסטורי נבנה בשלהי המאה ה-19 על ידי כומר יווני אורתודוקסי. הסנונית הראשונה של המתחם היווני, השוכן בקצהו הצפוני של מתחם שוק הפשפשים, היא מסעדת הצועניה, בית אוכל ססגוני המגיש טעימה שופעת, מהנה ועדכנית מהמטבחים של אזור הבלקן. הצועניה שוכנת בחלל יפואי עתיק מהתקופה הביזנטית, המרוהט בערבוביה צבעונית, החלל שבין קירותיו הגבוהים מואר בתאורה רכה וברקע נשמעים הצלילים השמחים האופייניים לחבלי ארצות הבלקן. התפריט מציע מנות קלאסיות לצד מנות חדשות המתבססות על הטעמים המסורתיים. אלו מוגשות בכלים צבעוניים ובהגשה מהנה ולא מתחכמת ובתמחור הוגן, המאפשר ארוחה המתאימה לכל כיס ולכל שעה – מארוחת ערב מוקדמת ועד לבילוי מאוחר ורווי אלכוהול. האוכל הבלקני מושתת על מנות פשוטות ועזות טעם, שמבוססות על מוצרים אזוריים: שמן זית, ירקות טריים ועשבי תיבול, דגים, גבינות ובשר צאן. ביפו קמו לאורך השנים מוסדות קולינריים רבים השייכים למשפחות ממוצא בלקני וגם הם שימשו השראה למטבח העכשווי של הצועניה.
איפה? פנחס בן יאיר 3, השוק היווני, יפו, טלפון: 03-5521333


הצועניה – ערבוביה בלקנית ססגונית | צילום: בן יוסטר

בלב שוק הפשפשים ובמרחק צעדים מחוף הים ונמל יפו העתיקה, נפתח מלון מרקט האוס, מבית רשת מלונות הבוטיק אטלס. בזכות המיקום הייחודי, המלון מציע לאורחיו פסיפס של ההוויה היפואית הססגונית, שבאה לידי ביטוי בחוויית העיצוב, האירוח והשירות. מרקט האוס שוכן בבית אבן משוחזר בבית האשל, רחוב המלונות ובתי האירוח של יפו של בשלהי המאה ה-19. במלון הבוטיק יש 44 חדרים, המשלבים בין ההיסטוריה היפואית לאווירה התוססת של שוק הפשפשים הסמוך. חלל המלון וחדריו משופעים בחפצים ובפרטי אומנות שנאספו ונוצרו בכדי לבטא את האווירה החבויה ברחובותיה של יפו, ואילו קומת הכניסה מרוצפת ברצפת זכוכית דרכה נגלים שרידים ארכיאולוגיים של קאפלה ביזנטית מהמאה השמינית, שנחשפו במהלך העבודות. בעיצוב המלון כרכו המעצבים בין ישן וחדש, אורבני והיסטורי בכדי ללכוד את מרקם העיר הגדולה, הנמל והים, וההיסטוריה המקומית יחד עם נוף אנושי מרתק. בקומת הכניסה ישנו אזור לאונג', הזולג לרחוב, ובו מוגשת לאורחים ארוחת בוקר עשירה וכיבוד קל בשעות אחר הצהריים.
איפה? רח' בית האשל 5, יפו, טלפון: 03-7974000, 03-5425555

מרקט האוס, מלון בוטיק הממקום ברחוב המלונות ובתי האירוח של שלהי המאה ה-19 | צילום: נתן דביר

את כל המסלול הקסום הזה ומעבר לו, על הטיילת וברחובות הצרים, ניתן לעשות בקלילות על סגווי עם מדריך מוסמך. יש חברות רבות המציעות שירות שכזה, חלק מהסיורים מתחילים בגן צ'ארלס קלור ליד מוזיאון האצ"ל, נמשכים על הטיילת המשופצת לכיוון רציפי נמל יפו ואזור בתי הקפה והגלריות שבו. אזור הנמל שימש במשך אלפי שנים מקום מפגש מרכזי לעולי רגל, פולשים, ליגיונרים ודייגים. נמל יפו השפיע על התפתחותה של ארץ ישראל מראשית התיישבות ושימש כשער כניסה ראשי לארץ ישראל דרכו עברו המעפילים וסחורות. במסלול ניתן לעצור ליד ספינות דייגים, לצפות בגלים וליהנות מהבריזה המלטפת.

 

יפו החדשה ישנה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מתל אביב וגוש דן

מלון סינמה בתל אביב: לילה מהסרטים
מלון סינמה בתל אביב: לילה מהסרטים

מצלמות ומסרטות ישנות וכרזות קולנועיות בלובי, מוזיקה מפסקולים ברקע ואפילו פופקורן לכל אורח - מלון סינמה בכיכר דיזנגוף בתל אביב מציע לאורחיו חוויה קולנועית יוצאת דופן. יחד עם המיקום המנצח בכיכר דיזינגוף והנשנושים והאלכוהול שמוגשים בגג המלון בשעות ...

מפגש פסגה של הצלמים הטובים בעולם
מפגש פסגה של הצלמים הטובים בעולם

במסגרת פסטיבל הצילום הבינלאומי יתקיים מפגש פסגה מרתק בהשתתפות כמה מהצלמים המובילים בעולם. אנחנו מזמינים אתכם להכיר את הצלמים ואת יצירותיהם. לא תוכלו להישאר אדישים

מאחורי הקלעים: הצצה למלון בקסטייג'
מאחורי הקלעים: הצצה למלון בקסטייג'

כמעט מאה שנה אחרי שקבוצת תיאטרון האהל הוקמה, ושמונים שנים אחרי שזכתה במשכן קבע משלה, מלון בייקסטייג' נפתח במבנה ההיסטורי של תיאטרון האהל. החזית הלבנה והמעוגלת בגבה של כיכר דיזנגוף שוחזרה לימי הזוהר, החלל הפנימי הפך למלון בוטיק ...