תפריט עמוד

• עונה מומלצת: חורף ואביב.

• התאמת המסלול: לכל המשפחה.

• קושי המסלול: קל מאוד.

• אורך המסלול: קילומטר.

• משך המסלול: חצי שעה.

• מפה: מפת סימון שבילים מספר 14, "צפון הערבה ומזרח הר הנגב" .

• הגעה מהמרכז:
נסיעה לדימונה וממנה מזרחה בכביש מספר 25. כעבור עשרה קילומטרים נגיע אל צומת רותם ובה פניה דרומה (ימינה) לכביש מספר 206. ניסע בכביש זה כעשרה קילומטרים נוספים ונגיע אל פניה חדה שמאלה בדרך סלולה למחצה (הכביש הישן לאילת) שמספרה 227. השילוט מורה על מעלה עקרבים והמכתש הקטן. ניסע לאורך הדרך המשובשת כ-15 קילומטר. בהגיענו אל מזלג דרכים נפנה ימינה לעבר מעלה עקרבים (הפניה שמאלה מובילה אל בסיס צבאי ואל תצפית יפה על המכתש הקטן). בתום כברת דרך קצרה נגיע אל ראש מעלה עקרבים. נוכל לעצור לתצפית בטרם נמשיך לנסוע במורד הכביש המפותל עד סופו. קרוב לשני קילומטרים מתחתית הירידה נגיע לפניה ימינה (דרומה), לעבר שמורת הר ההר ומפעלי צין (סימון שבילים שחור) . לפנינו נסיעה בת שמונה קילומטרים עד למפעלים עצמם.הסימון השחור מסתיים עם ההגעה לצומת. ממשיכים ישר ועוקבים אחר הסימון הכחול. חולפים על פני ההר מימין ובנקודה בה הדרך נעשית משובשת פונים שמאלה בדרך שסימונה ירוק. כעבור 2.5 ק"מ מתעקלת הדרך שמאלה ומשמאל נמצא שדה הבולבוסים. הדרך מרובת פניות של דרכי עפר ולא אחת יש בה שינויים. בנקודות מסוימות ייתכן וניתקל בשילוט אל יעדנו (לעיתים הוא חסר).

• אזהרה: ברשת דרכי העפר סביב מפעלי צין שועטות משאיות. חשוב לנהוג לאט, בזהירות ולחצות כל צומת רק לאחר שבדקנו היטב שאף משאית דורסנית לא אורבת לנו מעבר לפינה.

• המסלול מעגלי, אין צורך בהקפצת רכבים.

בדרך דרומה, בחיפוש אחר דרך שלא מוכרת לרבים, שאיננה מתויירת ושמובילה אל אתר נידח ב'סוף העולם', כדאי לבקר כאן. עם הגיענו נצא להליכה רגלית קצרה. אין כאן שום מסלול הליכה מסודר, כך שאפשר לפסוע בנחת בין האבנים.

פרעושית גלונית מקשטת את האזור הצחיח

כשם שהר צין הסמוך מושך את תשומת לבנו כיום, כך הוא משך את תשומת לבם של הקדמונים. הבדואים נהגו לספר כי כאן ארע סיפור סדום ועמורה (מבחינת הטמפרטורות זה בהחלט עשוי להסתדר, עם זאת נדמה כי האבק לא ממש מעורר את אותם היצרים שנדרשו למימוש כל אותם חטאים דאז). לגרסה הבדואית לסיפור התנ"כי ישנו המשך מעניין. אללה קלל את יושבי העיר שברום ההר, החריב את בתיהם, הרגם והפך את ראשיהם לאבן – למען יראו וייראו. כן, אלו הן האבנים העגולות הפזורות בצפיפות בשדה מולנו. בולבוסים, כך נקראות אותן אבנים מוזרות שעשויות סלע גיר קשה. במקומות מסוימים בארץ ניתן למצוא בולבוסי אבן צור, אך נדמה שזהו המקום היחיד בארץ בו נמצאים בולבוסי אבן גיר ובריכוז כה גדול.

אופן היווצרות הבולבוסים הללו הוא בגדר תעלומה גם כיום. ראוי לציין כי האבנים העגולות הן ערך טבע מוגן מאוד. רבים המבקרים שניסו ליטול מכאן צעצוע במשקל טון לגינה ונתפסו על ידי פקח או עובד במפעל הפוספטים. מפגש מעין זה מערער מיד את תחושת סוף העולם, ולכן רצוי להימנע מכך.

לאלו מאתנו שמחפשים הרפתקאות נוספות, קיימת אפשרות לטפס הלוך ושוב אל מרומי הר צין. שביל מסומן ירוק יוצא מפינתו הצפון-מערבית של שדה הבולבוסים. לאחר שנתגבר על 140 מטר של הפרשי גבהים תלולים, נוכל לצפות על הסביבה כולה ממרומי ההר. לפי מסורות מסוימות זהו ההר, עליו נפטר אהרון הכהן (זיהוי אחר הוא ג'בל הארון בסמוך לפטרה שבירדן).

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהר הנגב

מבוא לנדודים 53: השביעי בספטמבר
מבוא לנדודים 53: השביעי בספטמבר

נסענו בנוף מטורף של שלושה הרים חרוטיים שליוו את נחל סרפד. שורות של אבנים פילסו חלקות חקלאיות והעידו על נוכחות אנושית בצפיפות היסטורית. שפע של מאגורות נחפרו בסלעי הקירטון ותעלות חפורות הזינו אותן במים. השעה מתאחרת, השמש שוקעת, ...

מבוא לנדודים 52: עזוז – על גמלים, אנשים ואבנים
מבוא לנדודים 52: עזוז – על גמלים, אנשים ואבנים

רונן רז נודד בעקבות חלום ילדות – להקים חווה לטיולי גמלים. בחאן בארותיים שבאזור עזוז הוא פוגש את עופר וגלי שהגשימו את חלומו בעשר אצבעותיהם, מטייל במדבר עם הג'יפ ופוגש גמלים צעירים, עדויות מרשימות לנוכחות הנבטים – מערכות ...

מבוא לנדודים 40: דרך איש במדבר
מבוא לנדודים 40: דרך איש במדבר

רונן רז נודד עם הקרוואן לפארן כדי לטייל עם גדעון במדבר: מדובר בטייל מושבע וחוקר נלהב בכל אמותיו, גידיו ונשמתו. בשנות התשעים גדעון עבר קורס מדריכי מדבר שהשתלב היטב עם אהבתו לצבור ידע ולהעביר אותו הלאה. הידע הנרחב ...