תפריט עמוד

שארם א-שייח: האתרים, המקומות והטיולים שאסור להחמיץ

שארם א-שייח', על חופיה הנפלאים, אתרי הצלילה, הנופים המדבריים, מלונות הפאר והאטרקציות הרבות, מסתמנת כיעד החם הבא. מה לעשות ומה לראות בשארם? כל התשובות בפנים

שארם א-שייח', עיר הנופש שממוקמת בקצה הדרומי של חצי האי סיני, מהווה כבר שנים מוקד משיכה לתיירים מכל העולם ובמיוחד מאירופה. התיירים הישראלים, לעומת זאת, לא הציפו את העיר בהמוניהם מאז הנסיגה הישראלית מסיני (אז העיר, שנקראה אופירה, היתה הרבה פחות מפותחת מבחינה תיירותית וכללה רק מלון אחד ואכסניה אחת), משום ששארם א-שייח' מרוחקת כ-200 ק"מ ממעבר הגבול בטאבה ומרבית הישראלים העדיפו להתמקם קרוב יותר לאילת – בטאבה, בדרך עד נואיבה או בדהב.

עם חידוש קו טיסות ישירות מנמל התעופה בן גוריון לנמל התעופה הבינלאומי שארם א-שייח', לצד הורדת רמת האיום בדרום סיני, זה משתנה, והישראלים מתכננים להגיע לשארם בהמוניהם. הרבה השתנה בעיר מאז שנות השמונים – מכפר דייגים שלו היא הפכה לעיר נופש מערבית עם ריזורטים ענקיים, גורדי שחקים נוצצים, קניונים, בתי קזינו ושפע של אטרקציות לכל המשפחה. מי שרוצה את סיני של החושות ימשיך להגיע לדהב ולנואיבה, אבל מי שרוצה חופשת בטן גב מפנקת וגדושה באטרקציות, בשילוב של טיולים מדבריים, חופים מדהימים ואתרי צלילה מהמרהיבים בעולם, יאמץ בשמחה את שארם.

מדריך מסע אחר לסיני כאן
צלילות באזור שארם
טיולים רגליים בהר הגבוה בסיני

היכרות עם שארם א-שייח'

שארם א-שייח' מחולקת לשלושה אזורים עיקריים:

אזור העיר העתיקה (אל הדאבה) וראס אום סיד – אזור ראס אום סיד הוא חצי אי עם רצועת חוף יפהפייה בו נמצאת גם שכונת אל הדאבה והעיר העתיקה. באזור זה נמצאים השוק של שארם, מסגד אל סבהה וגם שפע של מסעדות עממיות ומלונות זולים.

מפרץ נעמה – אזור זה, שבו נמצאים כמה מהחופים היפים בסיני, המחוברים ביניהם בטיילת ארוכה, הוא האזור התיירותי המרכזי והוא מאוד מפותח וכולל מלונות, מסעדות, ברים, בתי קפה וסניפים של רשתות מזון מהיר כמו מקדונלד'ס, פיצה האט והארד רוק קפה. לאורך הטיילת יש מועדוני צלילה, מרכזי ספורט ימי, עמדות מהן יוצאים סיורים וכו'. גם כאן אפשר למצוא מלונות במחירים סבירים. במפרץ נעמה יש גם מדרחוב ובו מסעדות, ברים וחנויות.

חוף במפרץ נעמה

חוף במפרץ נעמה

מפרץ הכרישים – באזור זה נמצאים כמה מאתרי הצלילה הטובים ביותר בשארם, וכאן נמצאים גם הריזורטים היוקרתיים והמפוארים ביותר. החופים במפרץ הכרישים נהדרים ובמרביתם אפשר לשנרקל בסמוך לחוף. בנוסף, באזור זה נמצא מתחם הבילויים Soho Square, עליו נרחיב בהמשך.

מה לעשות ולראות בשארם א-שייח'?

טיולים

הפארק הלאומי ראס מוחמד

הפארק הלאומי ראס מוחמד שוכן על לשון יבשה ארוכה בשטח 480 קמ"ר בנקודה הדרומית ביותר בסיני, ומציע חופים יפהפיים עם המון אפשרויות לשנורקלינג ישירות מהחוף, שוניות אלמוגים מרהיבות, דיונות חול, יער מנגרובים ואגם מים מלוחים, ובמילים אחרות – גן עדן לאוהבי טבע. אחד החופים היפים ביותר בפארק הוא חוף  Old Quay ששונית האלמוגים המרהיבה שלו נמצאת במרחק מטרים ספורים מהחוף. בקצה הדרומי של הפארק נמצא מצפה הכרישים – תל מאובנים ממנו נשקפת תצפית מרהיבה על הים האדום.

נוף בפארק הלאומי ראס מוחמד

נוף בפארק הלאומי ראס מוחמד

שמורת נאבק
כעשרים ק"מ מצפון למפרץ נעמה נמצאת שמורת נאבק, בה נמצא יער המנגרובים הצפוני ביותר בעולם, לצד דיונות חול וחופים מבודדים. אפשר לראות כאן מינים רבים של ציפורים וכן בעלי חיים נוספים כמו יעלים וצבאים. בנוסף, שוניות האלמוגים בנאבק הן מהמגוונות ביותר בים האדום המצרי, והשמורה היא אזור מצוין לשנורקלינג, עם אפשרות לצפות בעולם תת ימי עשיר ממש בקרבת החוף.

מנזר סנטה קתרינה וג'בל מוסא

אחד מהטיולים המרתקים ביותר באזור שארם (יציאה מהכביש לדהב), הוא הטיול למנזר סנטה קתרינה המרוחק כ-209 ק"מ מצפון-מערב לעיר (פניה מערבה מכביש ד'הב-נואיבה). המנזר הנוצרי היווני אורתודוקסי  שוכן למרגלות ג'בל מוסא, הוא הר סיני, אחד המנזרים הפעילים העתיקים בעולם, שאף הוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. לפי המסורת הנוצרית, גופה של קת'רינה הקדושה, אשר עונתה וראשה נכרת, נישא על כנפי מלאכים אל הר סיני. ספריית המנזר מכילה את האוסף השני בגודלו בעולם של כתבי יד וקודקסים יקרי ערך וכן אוסף של כאלפיים יצירות אמנות. מסביב יש בוסתנים עם עצי פרי, בריכות ומעיינות. חברות רבות מציעות סיורים מאורגנים משארם למנזר ולסביבתו.

המנזר, כאמור, שוכן למרגלות או ג'בל מוסא, כך שמומלץ מאוד לשלב בין השניים. מהמנזר יוצא גרם מדרגות ובו כ-3,000 מדרגות החצובות בסלע המטפסות לראש ההר, בגובה 2,285 מטר. מראש ההר נשקפת תצפית עוצרת  נשימה על האזור, והיא יפה במיוחד בזריחה. חברות רבות מוציאות טיולי זריחה משארם א-שייח' לג'בל מוסא.
אזור סנטה קתרינה נקרא "ההר הגבוה" ובו טרקים וטיולי הליכה רבים ומרהיבים (נדרש מדריך מקומי).

מנזר סנטה קתרינה, למרגלות ג'בל מוסא

מנזר סנטה קתרינה, למרגלות ג'בל מוסא

אתרי צלילה ושנורקלינג

צלילה היא הפעילות העיקרית בשארם א-שייח', הודות למים החמימים והצלולים, לשוניות האלמוגים הססגוניות ולעולם התת ימי העשיר. בנוסף לצלילה, בחופים רבים בשארם א-שייח' ניתן לעסוק בשנורקלינג, וזו כנראה הדרך הקלה והנוחה ביותר לחוות את העושר והמגוון של העולם התת מימי בשארם. השוניות של ראס מוחמד ומיצרי טיראן הן ממוקדי הצלילה הטובים בעולם, וניתן להגיע אליהן בשייט של כשעתיים משארם א-שייח'. בראס מוחמד, הודות לריכוזים גבוהים במיוחד של פלנקטון, אפשר לראות המון דגים, ובמיוחד להקות של ברקודות וכרישים. הנה כמה מאתרי הצלילה והשנורקלינג הטובים באזור שארם א-שייח':

הספינה הטרופה טיסלגרום
אחד מאתרי הצלילה המרתקים בשארם ואחד מאתרי הספינות הטרופות המרתקים בעולם הוא האתר בו נמצאת הספינה הטרופה טיסלגרום (Thistlegorm). זוהי ספינת משא בריטית אשר היתה בדרכה לאלכסנדריה לספק אספקה לצבא הבריטי, כולל משאיות, אופנועים, קטרי רכבת ועוד, אך הוטבעה על ידי מטוס גרמני במלחמת העולם השנייה. בכל האספקה הזו ניתן להבחין במהלך צלילה במקום, כמו גם במושבות האלמוגים שהתפתחו מסביב לספינה ועליה. האתר נמצא בעומק 30-17 מטר והוא מתאים לצוללנים מנוסים.

אופנועים בספינה הטרופה טיסלגרום, מאתרי הצלילה המרתקים בשארם א-שייח'

אופנועים בספינה הטרופה טיסלגרום, מאתרי הצלילה המרתקים בשארם א-שייח'

יולנדה

אחד מאתרי הצלילה הטובים ביותר בפארק הלאומי ראש מוחמד הוא שונית האלמוגים יולנדה. את שמה קיבלה השונית מספינת משא קפריסאית שהובילה מטען של חרסינה לחדרי רחצה ועלתה על שרטון בשונית ב-1980. הספינה הטרופה היא כמובן האטרקציה המרכזית של השונית, אבל התפאורה, של שונית אלמוגים ססגונית עם קירות תלולים, מרשימה לא פחות. בין היתר תוכלו לפגוש כאן צבי ים, צלופחים וברקודות.

ריף ג'קסון

אתר צלילה פופולרי נוסף הוא ריף ג'קסון שבמיצרי טיראן. זוהי שונית האלמוגים הצפונית ביותר במיצרי טיראן. היא מתאפיינת בגני אלמוגים רכים וקשים והיא נחשבת לאחד האתרים הטובים ביותר לצפייה בפטישן כד-חרטום (הידוע גם ככריש פטיש) ובמנטות. גם כאן אפשר להתרשם משרידי ספינה שעלתה על שרטון – הספינה לארה שטבעה ב-1981.

ריף תומאס
אחת משוניות האלמוגים הקטנות אך המרהיבות ביותר באזור מיצרי טיראן, עם חומות אלמוגים תלולות, להקות גדולות של דגים ואף כרישים. העומק של האתר עשוי להגיע ליותר מ-40 מטרים והצלילה בו מתאימה לצוללנים מנוסים.

ראס אום סיד
ממש בקצה הדרומי של העיר העתיקה, ליד המגדלור, נמצא אחד מאתרי השנורקלינג הטובים ביותר בשארם. במרחק ממש קצר מהחוף, במיקום שנגיש גם למי שאינו צולל, יש שונית אלמוגים יפה אשר סביבה אפשר לראות מגוון גדול של דגי שונית. קצת יותר רחוק מהחוף נמצא אתר הצלילה ראס אום סיד שמתאים במיוחד לצוללנים מתחילים.

עולם תת ימי עשיר בראס מוחמד

עולם תת ימי עשיר בראס מוחמד

אטרקציות

פארקי מים
מלונות רבים בשארם א-שייח' מציעים לאורחיהם פארק מים. גם אם אינכם מתארחים במלון כזה, ישנם כמה פארקי מים (חלקם שייכים למלונות) אשר פותחים את שעריהם לקהל הרחב. פארק מים הגדול ביותר בשארם ובמצרים הוא AQUA BLU SHARM שבמלון Albatros ובו שמונה בריכת שחייה, שלוש בריכות ילדים ו-64 מגלשות ומתקני מים. פארק מוצלח נוסף הוא Cleo, המעוצב בסגנון מצרים העתיקה ומציע מגלשות מים, בריכת גלים, מסלול אבובים ואזור ילדים.

פארק מים בשארם א-שייח', אחת הפעילויות הפופולריות בקרב משפחות | Lazy_Bear, שאטרסטוק

פארק מים בשארם א-שייח', אחת הפעילויות הפופולריות בקרב משפחות | Lazy_Bear, שאטרסטוק

שייט בסירת זכוכית

שייט בסירות עם קרקעית שקופה מאוד נפוץ בשארם ומאפשר גם למי שאינו צולל ליהנות מהעולם התת ימי העשיר של שארם א-שייח'. סירות רבות יוצאות ממפרץ נעמה. בחלקן אפשר לעשות גם שנורקלינג. אחת האפשרויות המוצלחות ביותר היא Royal Seascope, ספינה דמוית צוללת שהחלק התחתון שלה שקוע במים ושקוף מכל צדדיו וגם בקרקעית. אתר: https://www.egyptsunmarine.com/royal-sea-scope

קארטינג

אחת האטרקציות המלהיבות למשפחות בשארם א-שייח' היא מסלול מכוניות קארטינג. במפרץ נעמה תמצאו את מסלול הקארטינג Ghibli Raceway. במתחם יש ארבעה מסלולי קארטינג, אורכו של הארוך שבהם הוא 859 מטר וזה המסלול בו נערכות תחרויות לאומיות רבות במצרים. אורכו של המסלול הקצר ביותר הוא 229 מטר והוא מיועד לגילאי 7 ומעלה אשר גובהם 1.50 ומעלה.

מתחם הבילויים Soho Square

המתחם הזה גדוש באטרקציות לכל המסעדה לצד מסעדות, ברים וחנויות. במתחם יש מזרקה מוזיקלית, זירת החלקה על הקרח, אולם באולינג, קולנוע תלת ממד בו מוקרן סרט עתיר אפקטים על ההיסטוריה של מצרים, מיני לונה פארק, ג'ימבורי, משחקי וידאו ועוד. במתחם יש גם מבחר גדול של מסעדות מכל מטבחי העולם, בהן מסעדה הודית, מסעדה תאילנדית, מסעדה סינית, מסעדות יפניות, ביסטרו צרפתי ומסעדת בשרים. הברים שבמתחם כוללים בין היתר פאב בריטי ובר קרח שבו הכל עשוי מקרח, כולל הקירות, הרהיטים ואפילו הכוסות.

המזרקות המרקדות במתחם הבילויים סוהו סקוור צילום: Soho A Studio, שאטרסטוק

המזרקות המרקדות במתחם הבילויים סוהו סקוור צילום: Soho A Studio, שאטרסטוק

ערב צפייה בכוכבים

ישנן כמה חברות קומיות שמפעילות סיורי צפייה בכוכבים. לא מדובר בסיור אסטרונומי, כפי שאפשר היה לחשוב, כי אם בסיורים שכוללים טיול רכיבה על גמלים, ארוחת ערב בסגנון בדואי, מופע (לרוב ריקודי בטן), וטלסקופים עוצמתיים דרכם אפשר לצפות בשמיים הזרועים בכוכבים.

מוזיאון שארם א-שייח'

קצת מפתיע, אבל בשארם א-שייח' יש כמה מוזיאונים מעניינים למי שרוצה לגוון קצת את שגרת הים-בריכה-צלילה. אחד מהם הוא מוזיאון שארם א-שייח' אשר בנייתו הושלמה ב-2017. זהו מוזיאון מרתק ועצום בגודלו המוקדש להיסטוריה של שארם ושל מצרים ובכלל מהעת העתיקה ועד ימינו, ובו מומיות של בעלי חיים, ארונות קבורה, אוסף פפירוסים, כלי בושם ועוד פנינים שישמחו כל חובב היסטוריה וארכיאולוגיה.

השוק הישן של שארם

השוק האתני הוא מקום מצוין להצטייד בו במזכרות – מנורות ערביות, נרגילות, עבודות עץ ועור וכו'. זה גם המקום לאכול אוכל מצרי אותנטי (בשונה מהמסעדות של אתרי הנופש שמציעות מטבח בינלאומי). השוק גדוש בבתי קפה ומסעדות מקומיות זולות וכן בדוכני אוכל רחוב.

מסגד אל סאאבה
בסמוך לשוק של העיר העתיקה נמצא מסגד אל סאאבה העצום שמשתרע על שטח של יותר מ-3,000 מ"ר. המסגד הזה הוא פלא ארכיטקטוני שנראה כאילו נלקח מסיפורי אלף לילה ולילה. גם אם לא תיכנסו פנימה, לא תוכלו להישאר אדישים לכיפותיו העצומות ולצריחים הנישאים. עלות הקמתו של המסגד מוערכת בכ-30 מיליון לירות מצריות.

מסגד אל סאאבא. כאילו נלקח מסיפורי אלף לילה ולילה

מסגד אל סאאבה. כאילו נלקח מסיפורי אלף לילה ולילה

איפה ישנים?

שארם גדושה בבתי מלון מפוארים ויוקרתיים במיוחד, בהם תוכלו ליהנות מחופשה מפנקת במיוחד במחירים הזולים משמעותית ממחירי אילת. המלון המפואר והמפורסם ביותר הוא Four Seasons Resort Sharm El Sheikh ששוכן על רצועת חוף פרטית יפהפייה ועטורת דקלים שאורכה כקילומטר באזור מפרץ הכרישים. במלון חדרים מרווחים, סוויטות ווילות בעיצוב ערבי, מרכז צלילה, כמה מסעדות וברים, חמש בריכות, ספא, מגרשי טניס וסקווש ומועדון ילדים.

Albatros Aqua Park Sharm הוא מלון חמישה כוכבים ידידותי במיוחד למשפחות, הודות לפארק המים הענקי שנמצא בשטחו, עם 24 בריכות, 59 מגלשות מים ו-35 שעשועי מים. בנוסף יש במלון מגרשי ספורט, מיני גולף, גן שעשועים ומועדון ילדים, וכן ארבע מסעדות וכמה ברים. האירוח במקום הוא על בסיס הכל כלול.

אם אתם רוצים להגיע לשארם בעיקר בשביל הצלילה והטבע, תמצאו כמה מלונות זולים, פשוטים וטובים, בעיקר באזור מפרץ נעמה. אחד מהם הוא Oonas Dive Club Hotel מלון שלושה כוכבים ובו חדרים ממוזגים עם נוף למפרץ נעמה, מסעדה ובר ומועדון צלילה.

מפת שארם והסביבה:

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. אתר מסע אחר נחשב בעיני לאחד מהיותר רציניים בתחום. גם בכתבה הזו מצאתי מידע רב ערך. עם זאת, ממליץ מאד לעורכי האתר לקרוא בעיון את הטקסט של הכתבה ולתקן את הליקויים הרבים שנפלו בה 🙁

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מסיני

הבוסתנים בהר הגבוה בסיני: תחת גפנם ותחת תאנתם
הבוסתנים בהר הגבוה בסיני: תחת גפנם ותחת תאנתם

חקלאות הבוסתנים העתיקה במרומי סיני היא בת מאות שנים, אך רק במאמץ, ברגל, בשוטטות בוואדיות מחוץ לשבילי התיירות, ניתן לגלותה. שבטי הבדואים בהר הגבוה עדיין שומרים עליה, אבל השינויים באורח החיים מהווים סכנה למורשת הייחודית. האם הפלא הזה ...

מסלולי הליכה בהר הגבוה בסיני
מסלולי הליכה בהר הגבוה בסיני

קשה לתפוס כמה פשוט להתארגן מהבית לטיול ב"הר הגבוה" בסיני. הקורונה מאחורינו, סיני פתוחה למעבר 24 שעות ביום, הוכשרו מדריכים חדשים מקרב הבדואים ועוד ועוד בוסתנים נפתחו בהרים ללינת מטיילים. במרחק של  שעתיים נסיעה מהגבול בטאבה מגיעים לאזור ...

"יצירת חיי": ריטריטים ומוזיקה בסיני
"יצירת חיי": ריטריטים ומוזיקה בסיני

שקט, פשטות, צלילים, מנוחה, קלילות, ים, משחק, נגינה, יחד, שירה, הרים, לבד, יצירה, עוד שקט, שפיות, פירגון, צחוק, עוד צלילים, שלום בפנים, שלום בחוץ, כוכבים, טחינה, היכרות, מגע, גמישות, שמחה, א ה ב ה. רפי קלמר חזר לסיני ...