תפריט עמוד

רמת הנדיב: טיול בטבע

איפה תמצאו שילוב של גנים מטופחים בסגנון אירופי, שבילי הליכה בחורש טבעי, תצפיות נוף מרהיבות ומסלולי רכיבה על אופניים – והכל במרכז הארץ? רמת הנדיב מציעה את כל אלה ועוד. הצעה לטיול משפחתי בחגים

אתם בטח מכירים את זה: אחרי שבוע עבודה מאומץ, כשמגיע סוף השבוע או יום חג, במקום להישאר סגורים בין ארבעה קירות, צמודים למסכים, מתחשק לצאת לטיול קליל בטבע, אבל לא טיול שיצריך התארגנות ארוכה או נסיעה מתישה. פשוט לטייל בנופים ירוקים, לנשום אוויר צלול, להשקיף על נוף קסום של הר וים, ואם אפשר – ערוגות פרחים שישמחו את העין ומעיין קטן לשכשך בו את הרגליים… נשמע כמו רשימה בלתי אפשרית? ממש לא.

במרכז הארץ, בין זכרון יעקב לבנימינה, נמצא אחד המקומות המקסימים שאנחנו מכירים – רמת הנדיב. תוכלו ליהנות שם משילוב מושלם של גנים מטופחים עם משטחי דשא ירוקים, עצים מצלים, בריכות מים וערוגות פרחים ססגוניות; ובסמוך, חורש טבעי עם שבילי הליכה, תצפיות נוף מרהיבות, אתרים ארכיאולוגיים, מעיינות ועוד. אפשר ליהנות מכל אלה גם ברכיבה באחד משבילי האופניים החדשים שנחנכו באזור.

ירוק מכל עבר: הגנים ברמת הנדיב

ירוק מכל עבר: הגנים ברמת הנדיב | צילם: עמית גרון

שבילים בנופים ירוקים

רמת הנדיב, שנמצאת בחוטם הכרמל, מוקדשת להנצחת זכרו של הברון בנימין (אדמונד) דה רוטשילד. כ-70 דונם של גנים מטופחים מקיפים את הקבר של הברון דה רוטשילד ואשתו עדה. הטיול בשבילי הגנים, בין מדשאות, עצים רבי רושם וערוגות פורחות ממלא את הלב בהרבה שמחה והתרגשות, בין אם אתם בני שש או בני שישים. הטיול בגני הזכרון חולף על פני כמה גנים – גן ורדים, גן דקלים, גן ריחות ועוד, וכשמתעייפים אפשר לשבת על ספסל בצל העצים ולהתבונן בכל הירוק מסביב או להשקיף על הכרמל והים.

שתי אופציות לשדרוג הטיול המשפחתי: ספר "אגדת חד הקרן", סיפור אגדה קסום המלווה את הטיול בגן במשימות והסברים (מתאים לילדים מגיל 5 ומעלה); חוברת "עלעלים" המאתגרת את כישורי האיור של הקטנטנים ומתאימה לילדים מגיל 3 ומעלה. פעילויות אלו ועוד תוכלו למצוא בחנות המידע שבמרכז המבקרים, בה אפשר לקבל ייעוץ ומידע לגבי מגוון אפשרויות הביקור במקום, דפדפות שבילים ומפות. אם הרעב תוקף תוכלו לאכול במסעדת מטעים, בית קפה-מסעדה חלבית וכשרה.

הגנים המטופחים ישמחו כל מטייל, בין אם הוא בן 6 או 66

הגנים המטופחים ישמחו כל מטייל, בין אם הוא בן 6 או 66 | צילום: עמית גרון

כל היופי והשלווה הללו זמינים לקהל הרחב בחינם. שעות הביקור: ראשון עד חמישי ושבתות 8:00 – 16:00, שישי 8:00 – 14:00.

אל המעיין

גני הזכרון הם אולי החלק המוכר ביותר ברמת הנדיב, אבל בהחלט הביקור לא מתמצה בהם. רמת הנדיב כוללת פארק טבע רחב ידיים שבו יש שבילי הליכה ותצפיות נפלאות. אחד השבילים הללו, שמתאים במיוחד למשפחות, נקרא שביל המעיין. אורכו של השביל, המסומן בכחול, הוא כ-2.5 ק"מ, הטיול בו אורך כשעה וחצי והוא מתאים מאוד גם לילדים.

עין צור בשביל המעיין

עין צור בשביל המעיין

עין צור בשביל המעיין | צילומים: טל גליק

זהו מסלול מעגלי, שמתחיל ומסתיים בכיכר "ראשית השבילים", ולאורכו תגלו שלל נקודות עניין. בין השאר, ההולכים בשביל יראו בית מרחץ עתיק, שרידים של חווה עות'מאנית, פלג מים ועוד. לאורך המסלול יש נקודות תצפית נהדרות על בקעת הנדיב והרי השומרון ומעט אחרי מחצית הדרך תגיעו לדובדבן שבקצפת – עין צור, המעיין שהעניק לשביל את שמו ואשר מפכה כל השנה מתוך ניקבה חצובה בסלע. זה מקום אידיאלי למנוחה וטבילת רגלים במים.

חוברת פעילות, המאוירת בחן רב על ידי יוסי אבולעפיה, תוסיף עניין, אתגר ופעילות לילדים לאורך המסלול (ניתן לרכוש בחנות המידע שבמרכז המבקרים לפני היציאה למסלול).

על שני גלגלים

דרך נוספת ליהנות מהאזור היא ברכיבה על אופניים. רמת הנדיב מציעה שני מסלולים מסומנים לחוויית רכיבה המשלבת בין מגוון נופים, אתרים ארכיאולוגיים ונקודות עניין. המסלולים מיועדים למשפחות ולרוכבים מנוסים, בהתאם לבחירת המסלול, והם הוכשרו תוך שמירה על חיות הבר המקומיות, הצומח הים תיכוני, הקרקעות והנופים המקנים למקום את אופיו הייחודי.

רוכבי אופניים בחרבת עקב

רוכבי אופניים בחרבת עקב

רוכבי אופניים בחרבת עקב | צילום: ארכיון אפיק ישראל

יש שני מסלולי אופניים ברמת הנדיב:

שביל החורש (מסומן בתכלת) מציע רכיבה קלה לאורך מסלול של כ-7.5 ק"מ על דרכי עפר. השביל מתאים גם למשפחות ולרוכבים פחות מנוסים. נקודות עניין לאורך המסלול: כלוב הנשרים, תצפית לנחל הנדיב, חורבת עקב – בית חווה מהתקופה הביזנטית ותצפית על מישור החוף.

שביל המצוק (מסומן בכתום) מציע מסלול שאורכו כ-10 ק"מ, המשלב דרכי 4X4 ומקטעי סינגל. השביל הזה מתאים לרוכבים מיומנים יותר. אל נקודות העניין שהוזכרו בשביל החורש מצטרפות עוד כמה: שדה הרגמים – קברים במבני אבן עגולים, מעיין עין צור, חורבת עלק ועוד.

חלק מהמקטעים משותפים לשני המסלולים ומסומנים בשני הצבעים במקביל. רוכבים המעוניינים ברכיבה ארוכה יותר, יכולים להמשיך דרומה לכוון מחצבת בנימינה ולהתחבר אל מסלולי אהוד בהר חורשן, שביל נחל תנינים, שביל היוממות לבנימינה ומסלולי רכיבה נוספים.

מפת מסלולי אופניים ברמת הנדיב

מפת מסלולי אופניים ברמת הנדיב

פרטים נוספים על שבילי הליכה ורכיבה בפארק הטבע ופעילויות בגני הזכרון תמצאו באתר של רמת הנדיב

תמונה פותחת: צילום ידיד לוי

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.