תפריט עמוד

רייקיאוויק – לוהטת בחורף

רייקיאוויק, בירת איסלנד, היא מקום לוהט בחורף: ריקודים סוערים, חיזורים סוערים, המון אלכוהול. תנו לחושך להשפיע עליכם, לקור לצמרר אתכם, לבליינות להמיס אתכם. סופשבוע באיסלנד, ולנועזים – הצעה לטיול בצפון הפראי

"את האור אנחנו משאירים דלוק בשבילך כל הלילה, בקיץ" – זו הכתובת המקדמת את פני הבאים לשדה התעופה הבינלאומי של איסלנד, סמוך לרייקיאוויק (REYKJAVIK) הבירה. ובחורף?? – משלים המבקר את המשפט בלבו. יש מחלוקת גדולה לגבי תקופת הטיול הכי טובה באיסלנד. על דבר אחד אין מחלוקת – חיי הלילה בחורף מתחילים מהשעות הצהריים המוקדמות, ואלו גם החודשים הכי פוריים לשירות הפסיכולוגי המקומי, שמדווח על עלייה של עשרות אחוזים בדיכאונות.

הגעתי במקרה. נו טוב, לא ממש במקרה. הייתי בקופנהגן בכנס משעמם, וחיפשתי מקום חמים לבלות בו סוף שבוע ארוך, מקום קצת אחר. איסלנד תמיד משכה אותי, וכשיש הזדמנות – מנצלים אותה. שעתיים וחצי טיסה מקופנהגן הסמוכה והגשומה, שנראית במבט ראשון (וגם שני) כמו עיר אירופאית חביבה, ואני באיסלנד. הבית של ביורק. הבית של יותר מ-20 אחוז מהקרח בעולם (חוץ מהקטבים), הבית של הרבה בלונדינים ובלונדיניות. בקיצור – מקום מדהים. תנו לחושך להשפיע עליכם, לאור לסנוור אתכם, לחום המקומיים להמיס אתכם, לקור לצמרר. ביציאה, בשדה התעופה, תנשמו עמוק, הביטו לאחור, צבטו את עצמכם ותוודאו שהייתה זו מציאות ואם כן, קמצו אגרוף או הצמידו שתי אצבעות, מה שמקובל אצלכם, ותלחשו – "עוד נשוב". ובחזרה להתחלה.

איסלנד בחורף. קרחונים, דמדומי אור גם בשעת צהריים ויופי שלא מהעולם הזה

אין עוד יום
השעה 20:00, הרוח בחוץ יכולה להעיף אדם במשקל סטנדרטי, קרח מצטבר בכל פינה, טס במהירות לכל עבר. נהג המונית יושב וידו נשענת מאדן החלון החוצה, כאילו הוא נוסע לאורך חוף תל אביב ביום חורף שמשי. הוא בוהה בי במראה, מנסה להבין על רקע רעש נקישות השיניים שלי מה בדיוק אני שואל. "אה. לא. לא אדוני, רק מחר אמור להתחיל להתקרר…". התשובה שלו גורמת לי לשקוע עמוק יותר בכיסאי.

שעה אחר כך במלון אני שוקע בשינה, מקווה להתעורר ליום שמש, או לפחות להתעורר. כשאני מתעורר סוף סוף, ההרגשה היא כאילו ישנתי שעות רבות, אבל בחוץ חושך. על השעון – עשר. מוזר. כנראה ישנתי רק שעה. חוזר לנמנם, כעבור שעה – אחת עשרה, כצפוי. מה כאן לא בסדר, לוקח לי זמן להבין שהבוקר בשיאו, רק פרט אחד חסר בו: אור. היום, במשמעותו הרגילה, נמשך באיסלנד, בעונה זו של השנה, רק כמה שעות בודדות.

לפתע, תפנית בעלילה: זוג איסלנדים לבושים ספורטיבי מאוד נעמדים באמצע הלובי ומקבצים סביבם אנשים. מהקצה השני של הלובי מתחילות להישמע צהלות וצחקוקים הולכים וגוברים, תיירים לבושים ספורטיבי, ממש כמו האיסלנדים, מעמיסים על גבם כמה תיקים וממהרים החוצה. הם נראים מאושרים, גם אני רוצה.

אני מושך בשרוולו של המלצר, "על מה המהומה?". דקותיים אחר כך אני מוצא עצמי רץ לחדרי, מחליף מהר לבגדים הכי דומים לספורטיביים שמצאתי, זורק עלי מעיל עבה שמכפיל את גודלי ברגע אחד, ומנסה להיחלץ מדלת המעלית שפתאום נראית קטנה למידותי, בדרכי להצטרף לטיול. מחיאות כפיים וקריאות שמחה מקדמות אותי, אפילו כמה חבטות בגבי. והנה אנחנו בדרך להיכן שהוא.


על הימים החשוכים בחורף מפצים מופעים מרהיבים של הזוהר הצפוני

הסבר קצר מלמד אותי שהצטרפתי לטיול לרמת הקרח. זהו כינוי לכל מרכז האי. מההסבר אנו למדים שהאי מורכב משפלת החוף, מאזורי הפיורדים וממרכז האי, שהוא רמת קרח. מבטיחים לנו שמקום כזה עוד לא ראינו בימי חיינו. בדרך כלל אני מגיב בהרמת גבות ובחוסר אמון לאמירות מסוג זה הבאות מפי מדריכי טיולים במקומות שונים בעולם המנסים להלהיב את צאן מרעיתם. הפעם, אולי בגלל הערגה לשינוי הדרמטי בעלילה, אני מרגיש שאני מאמין להם.

נחיתה ביקום אחר

בחוץ כבר יש די אור ואני מתחיל להבחין בנוף הפראי של האדמה הזאת. הר קרח אדיר ממדים מתרומם לפנינו. אנחנו בשמורת הת'ורסמורק. חלק גדול מהשמורה היא עמק שמסביבה הרי קרח עצומים. נראה כי הדבר הנכון ביותר לעשות כרגע הוא פשוט להדביק את האף לזגוגית החלון, לעצור את הנשימה (כדי שלא יהיו אדים) ולא להאמין. עוצרים. כולנו יוצאים החוצה מנסים לגעת בנוף. שקט. אני מסתכל בחשש לעבר כלי התחבורה שהביא אותנו לכאן, תוהה אם לא עלינו בטעות על דיסקברי המעבורת, שהנחיתה אותנו ביקום אחר. דקות ארוכות לקח לנו להתאושש. חלקנו התחילו לתקתק במצלמותיהם, יודעים שיצטרכו להסביר בבית מסביב לאח, שזה נראה הרבה יותר יפה במציאות ואין בכלל מה להשוות וחייבים להיות שם כדי להאמין…

התחלנו לצעוד לכיוון מה שנראה כמו קרחון ענק, קרחון המירדסיוקל. מתחתיו זורמים בשצף מדהים עשרות נהרות, ביניהם אחד המפלים המרשימים שראיתי, מפל סקוגרפוס הנושא על כתפיו שברי קרח לבנים שמתנודדים מצד לצד כאילו הצטרפו לחגיגת השתייה הבלתי נפסקת של המקומיים. חגיגה שמלוא עוצמתה תתברר לנו רק בלילה. אחר כך עוד הספקנו לשבת בתוך המים הלוהטים של הלגונה הכחולה שיוצאים ישר מהאדמה הרוחשת פעילות געשית. התענגנו על החמימות הארצית בעוד פתיתי קרח צונחים מלמעלה, ונדהמנו מעוצמת המפלים, שנדמה כאילו הם נופלים מהשמים, ובשמחת האיסלנדוס, שאפילו החושך המוקדם לא הצליח להסתיר.

איסלנד היא האדמה הכי פעילה בעולם – בכל מה שקשור לפעילות געשית, ככה אומרים. התושבים לא ממש מתים על ההגדרה הזאת, הם היו מעדיפים לראות את עצמם קודם כל כאנשים פעילים ורק אחר כך כשוכני האדמה הרוחשת הזאת. הוכחה לטענתם תתקבל בלילה, עוד נגיע לזה. בואו נחזור רגע לדיסקברי שלנו. שוו בנפשכם נסיעה מהירה ברמת קרח עצומה, לבנה ובוהקת, בעוד אתם שומעים הסבר מלומד על הבולענים העצומים שנמצאים אי שם מתחת לגלגלי השלג שלנו, שרק מחכים שנעבור מעליהם (בעונה זו של השנה יש פה ושם בולענים כאלו שיודעים לבלוע הרבה מאוד בשניות קצרות). אף אחד לא ילגלג עליכם אם תחשבו שאתם שומעים את רעש ההתבקעות, ומדמיינים נפילה למעמקי הקרח.


גייזר מתפרץ. האדמה באיסלנד לא נחה לרגע

הנסיכה הקסומה, הסיפור האמיתי
שעה נוספת והגענו בשלום ליעד הבא – אזור הגייזרים המפורסם של איסלנד, סמוך למפלי גולפוס והר הקלה. שם נמצא גם הגייזר הגדול (The great geysir) שנחשב היום לגייזר שאינו פעיל (התפרצותו האחרונה תועדה לפני כמה עשרות שנים). לעומת זאת האזור כולו הוא אזור פעיל מאוד, הליכה קצרה ואנחנו מגיעים למישור ובו שטחים של כמה מטרים רבועים מגודרים ומשולטים בהרבה שפות שאומרות בגדול – "חכו ותראו, אבל לא להתקרב יותר מדי".

מי שראה את הסרט הנסיכה הקסומה וזוכר את היער שאליו ברחו הנאהבים מאימת הדוכס הרע, יכול לדמיין לעצמו מקום דומה, רק בלי יער. בכל מקום בו תנוח כף רגליכם, גם אם הוא לא מגודר ומשולט, יש פוטנציאל להתרחשות געשית רגעית. גייזרים, אש גופרית ותימרות עשן עם רעש אדיר של שחרור קיטור.

כחום הלילה
יום שישי בלילה. לילה אמיתי, לא רק חושך. תודו, אתם לא מצפים לחיי לילה. ובכן, אפשר לצפות. רייקיאוויק רותחת, חיי הלילה לא מפסיקים לרגע אחד, נראה כאילו כל תושבי איסלנד (בסך הכל כ-307,000 אנשים, יותר ממחציתם בעיר הבירה) לא מפסיקים לשתות, לרקוד, לצחוק, הסקס נמצא באוויר, ובגלל שקר הוא נכנס מהר מאוד למיטה להתחמם.

סוף שבוע בעיר הזאת משנה את כל מה שחשבתם על תושבי הבירה הצפונית בעולם. אמנם יש אתרים היסטוריים חשובים, אבל הם לא נראים מי יודע מה. הפרלמנט הראשון בעולם, האלת'ינג, נראה סתם כמו בית מגורים או בית תפילה ממוצע. גם הסאגות המפורסמות, היצירות הספרותיות העתיקות מהמאה ה-13 ובהן תולדות אלים וגיבורים קדומים, הן לא דבר מוחשי שניתן לבקר בו. אבל בעיני האיסלנדים הסאגות נמצאות בכל פינה. רבים משמות הרחובות והשדרות הן של גיבורי סאגות (ושל אויביהם הענקים).

בקיצור, האתרים ההיסטוריים לא משהו, אלא אם כן דחוף לכם לדעת היכן בדיוק פרקו את הדג הגדול שנשלה אי פעם מהים. אבל בכל הקשור ללילה, העיר מרתקת. הבר של מלון "סאגה" מלא עניבות, שמלות ערב של מעצבים, בושם יקר באוויר, שיבס ריגל והרבה בירה. התחנה הבאה – מרכז העיר. "המרכז" מורכב משני רחובות מקבילים, שבהם מרוכזים מרבית הברים, המועדונים ובתי הקפה. מעקב צמוד אחר הצעירים המקומיים מספק לנו פרספקטיבה חדשה על המושג "היום שאחרי". הוא פשוט לא קיים. ריקודים סוערים. חיזורים סוערים. המון המון אלכוהול. אושר. שחרור. אין מחר. אין לילה. לא הולכים לישון.


רייקיאוויק, ברבורים באגם

ההמלצה שלנו היא לדלג ממקום למקום, להתפרק יחד עם האיסלנדים, שדומה שכולם מכירים את כולם, לצלילי מוסיקה עדכנית לצד מוסיקה של להקות מקומיות, שכולן שואפות להצליח כמו מלכת הרוק הבלתי מעורערת של איסלנד – ביורק.

מידע מעשי
מישראל אפשר להגיע לאיסלנד דרך ערים רבות באירופה – אייסלנדאייר מפעילה טיסות מ-24 יעדים באירופה לרייקיאוויק הבירה. בנוסף, אייסלנדאייר מפעילה טיסות בין רייקיאוויק ל-12 יעדים בצפון אמריקה. פרטים נוספים באתר האינטרנט

שיא עונת התיירות באיסלנד הוא בין יוני לספטמבר, אך איסלנד מדהימה בכל עונה. בחודשי הקיץ יש 20 שעות אור ביממה, מזג אוויר נעים יחסית והטמפרטורה הממוצעת ברייקיאוויק, שנהנית מהקרבה לים ולזרם הגולף החם שעובר בסמוך,  מגיעה ל-13 מעלות. בחורף, לעומת זאת, יש רק ארבע שעות אור ביממה והטמפרטורות יורדות מתחת לאפס, אבל האווירה התוססת והמראות המדהימים הופכים את הביקור לחוויה ייחודית ומומלצת מאוד.

מעבר לבילויים המתבקשים בעיר, אם כבר הגעתם לאיסלנד, אל תחמיצו טיול בטבע. אפשר לשכור מכונית או להצטרף לסיור מאורגן. הנה כמה מהאתרים המומלצים: הלגונה הכחולה, מפלי גולפוס GULLFOSS, איזור הגייזרים, שמורת ת´ורסמורק THORSMORK, הוטנהיוקל – הקרחון הגדול באירופה, מפלי גודפוס GODAFOSS.

עוד על טיול לאיסלנד

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מאיסלנד

טיול לאיסלנד לפני גיוס: אימא ובן
טיול לאיסלנד לפני גיוס: אימא ובן

מסע של אימא ובן לפני גיוס: "איסלנד לא דומה לשום מדינה אחרת בה טיילנו עד כה. משהו דינמי קורה פה. הנופים מתפסלים, נבנים, מתעצבים ומכלים את עצמם ללא הרף... אי בו נפגשות תופעות טבע עוצמתיות יותר מכל מקום ...

טרק באיסלנד: הרחק מההמון הסואן
טרק באיסלנד: הרחק מההמון הסואן

רבים מאתריה המפורסמים של איסלנד נמצאים סמוך לכביש הטבעתי המקיף את האי, ולכן הם עמוסים כל כך במטיילים. אבל הרי לא הגעתם עד איסלנד כדי שיסתירו לכם את הנוף... יזהר דמטר, חובב טרקים מושבע, מספר על היופי הפראי ...

טיול באיסלנד – תמונות מארץ בלתי נשכחת
טיול באיסלנד – תמונות מארץ בלתי נשכחת

במהלך טיול באיסלנד המצלמה לא נחה לרגע. בכל פינה מחכה הפתעה חדשה: מפלים אדירים, גייזרים מתפרצים, בריכות תרמיות תכולות, קרחונים, שדות לבה, הזוהר הצפוני. רותם פריפר חזרה נפעמת מטיול בארץ האש והקרח והביאה איתה אינספור צילומים. הנה אוסף ...