תפריט עמוד

ראש הנקרה – הפינה והפנינה

בפינה הצפון מערבית של מדינה ישראל, בנקודה בה נפגש הים התיכון עם רכס סולם צור, נמצא אתר ראש הנקרה. ביקור באתר הייחודי כולל הצצה לתוך הנקרות, התפעלות מצבע המים, אבל גם הרבה יותר מזה

 

הנקרות
הים והסלע מנהלים כאן מערכת יחסים של אלפי שנים. שרשרת זעזועים תת קרקעיים יצרה סדקים רבים בסלע. מי הגשמים שירדו במשך הזמן חדרו בעד סדקים אלה אל ליבו של הסלע, המסו והרחיבו אותם עד שיצרו בתוכם מחילות ומערות קטנות. גלי הים הפורצים לתוך הסדקים ממשיכים את מלאכת ההרחבה, מלחכים את הסלע וחורטים בו צורות. בעבר אפשר היה להגיע אל הנקרות רק בשחייה, כיום מגיעים אליהן ברכבל ומנהרה חצובה מוליכה לאורכן.

הרכבל
שתי קרוניות, האחת יורדת השנייה עולה, משך הנסיעה בכל כיוון כדקה וחצי. הנוף הנשקף מהקרונית במהלך הנסיעה ברכבל מרהיב עין, מרחבי הים והצוק הלבן נפרשים לפניכם.

מנהרות הרכבת
הבריטים החליטו לעבור דרך הצוק ולא מעליו. במאמץ אדיר שמטרתו ליצור קשר רכבות ממצרים דרך ארץ ישראל, לבנון, תורכיה וממנה אל אירופה, נחצבו שתי מנהרות באורך כ –190 מטר וביניהן גשר שנמתח על פתחה של הנקרה הגדולה. במנהרה הצפונית מוקרן המיצג האורקולי "הים והסלע".

הרכבת הקטנה
רכבת תיירותית הנוסעת על גלגלים, יוצאת ממגרש החניה של האתר מתחברת לדרך החוף ונוסעת לאורך הטיילת עד אכזיב וחזרה, מלווה במדריך המסביר אודות קטע החוף ראש הנקרה אכזיב. משך הנסיעה כ – 40 דקות.

הטייילת
הטיילת עוברת בתוך שמורת הטבע של ראש הנקרה, ממשיכה לחוף בצת, שהינו חוף רחצה מהיפים בארץ – אל חוף זה מגיעים צבי הים הענקיים להטיל את ביציהם, בהמשך הטיילת נחצה את נחל בצת וניתן להמשיך רגלית עד לפסל המנציח את ההעפלה, הפסל עשוי משברי אוניות המעפילים, בניהן אוניות שהגיעו לנהריה, ממול אנדרטה לזכר הנופלים בליל הגשרים.

טיול מומלץ
מתחילים את הטיול בירידה ברכבל ובביקור בנקרות שבאתר התיירות של ראש הנקרה , בצפייה במייצג האור קולי ועוד (הכניסה לאתר בתשלום) , לאחר מכן יוצאים לטיילת החוף דרך מנהרת הרכבת המנדטורית שבאתר (בשבת וחג המעבר פתוח), צופים על המפרץ הדרומי, מחפשים את שפני הסלע ומשם ממשיכים ללכת רגלית, ומומלץ יחפים לאורך טיילת החוף על שפת המים , ניתן לעשות הפסקות בחוף בצת או בחורשת בצת או במצפורי הנוף הרבים שלאורך הטיילת.

בימי שבת וחג ניתן לצאת לטיילת דרך מנהרת הרכבת המנטדורית שבאתר ובחזור לעלות שוב ברכבל ולהגיע לחניית המכוניות, ביתר ימות השבוע , לאחר הטיול באתר התיירות של ראש הנקרה יש לנסוע עם הרכב להחנותו סמוך לשער של מנהרת הרכבת (הקצה הצפוני של טיילת החוף).

תצפית נוף – מיצפור
תצפית נוף החולשת על כל רצועת החוף הצפונית של ישראל – מומלץ להביא משקפות. בימים בהם הראות טובה ניתן לראות את טיילת החוף המגיעה עד אכזיב, את נהריה, עכו, הקריות וחיפה. במבט לכיוון הים ניתן לראות את איי ראש הנקרה: תכלת, שחף ונחליאלי ורחוק יותר את איי אכזיב: אכזיב ושגביון (האי שגביון קרוי על שם שגביון, ראש בית כנסת בעיר אכזיב בתקופת המשנה). איי אכזיב הם יחידה גאולוגית אחת עם איי ראש הנקרה, האיים הם פסגותיו של רכס הכורכר המערבי של מישור חוף הגליל, הם נוצרו בעקבות תהליכי גידוד שגרמו להרס הרכס ולנסיגתו של קו החוף מזרחה.

רגל הפיל
פסל טבעי גדול מימדים שיצר הים בסלע הקירטון בדמות רגלו של הפיל, רגל הפיל היא המשכו של המצוק הלבן היורד לים , רגל הפיל נגלית לעינינו מיד עם היציאה ממסלול הנקרות.

צוק המאובנים
על גבי הצוק הלבן ביציאה ממסלול הנקרות ניתן למצוא שרידי מאובנים של כוכב ים – לילדים שבינינו, אנו ממליצים לטפס בזהירות ולספור כמה שרידים כאלה ניתן לגלות.

צילום: שאטרסטוק

 

לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהגליל המערבי

מבוא לנדודים 49: הכפרים האבודים של הגליל
מבוא לנדודים 49: הכפרים האבודים של הגליל

בין המושבים היהודים אלקוש ואבן מנחם, הכפר הערבי נוצרי פסוטה, מצפה אבירים והכפר הדרוזי הגדול חורפייש נמצא אחד האזורים המרתקים ביותר בארץ ישראל בכלל ובגליל בפרט. זהו אזור של חורש ים תיכוני צפוף וקוצני, ובו בליל של שמורות ...

אביב בגליל המערבי: נופים, אנשים ואוכל טוב
אביב בגליל המערבי: נופים, אנשים ואוכל טוב

הגליל המערבי מציע לא רק נופים מרהיבים ואתרים היסטוריים, אלא גם מפגשים רב תרבותיים, מיזמים קולינריים, סדנאות עם בעלי מלאכה ועוד המון הפתעות. פסטיבל אביב בגליל המערבי הוא הזדמנות נהדרת להיחשף לכל העושר שיש לאזור להציע

בעקבות ערים אבודות בגליל המערבי
בעקבות ערים אבודות בגליל המערבי

בגליל המערבי קיימות מספר "ערים אבודות" - ישובים עתיקים והרוסים המבצבצים מהיער המקנה להן מראה מסתורי ומסקרן. יואב יעקובי לוקח אותנו לכמה מהן, לטיולים רכובים עם קטעי הליכה קצרים. מתאים גם למשפחות