תפריט עמוד

קרקוב: הצעה לטיול בעיר היפהפייה

קרקוב היא אחת הערים היפות בפולין, אם לא היפה שבהן, והיא מתהדרת באדריכלות עתיקה מרשימה. לצד המבנים ההיסטוריים והכיכרות המדהימות, יש כאן גם אוכל מצוין, שווקים משמחים, נופים יפים ואווירה שמחה. ויש גם המלצות לטיולים מוצלחים במרחק קצר מהעיר

מדריך טיולים שפגשתי פעם בבירת פולין, ורשה, ניסה להסביר לי את ההבדל בינה לבין קרקוב: תחשבי על תל אביב וירושלים, אמר. האחת, עיר תוססת ועכשווית שחוגגת ומבלה ללא הפסקה, השנייה – עיר יפהפייה עם היסטוריה ארוכה ושכיות חמדה רבות. ההשוואה הזאת כמובן פשטנית ולא מדויקת, אבל היא מספקת הצצה ראשונית למה מצפה לכם בכל אחת מהערים האלה, שתיהן נמצאות בראש יעדי התיירות הנחשקים של פולין.

עוד כתבות ומידע על קרקוב

גשר להולכי רגל מעל נהר ויסלה. קרקוב נחשבת לאחת הערים היפות בפולין, אם לא היפה מכולן

גשר להולכי רגל מעל נהר ויסלה. קרקוב נחשבת לאחת הערים היפות בפולין, אם לא היפה מכולן

כיכר השוק הומה

האתר המפורסם ביותר בקרקוב הוא הכיכר המרכזית (Rynek Główny בפולנית), שנמצאת בלב העיר העתיקה. הכיכר הריבועית משתרעת על שטח עצום והיא נחשבת לאחת הכיכרות הגדולות באירופה שנותרו מימי הביניים. היא גם הוכתרה בתור אחת היפות בעולם. הכיכר מוקפת בשלל בניינים היסטוריים, כנסיות, מגדל העירייה (בניין העירייה עצמו לא שרד), אולם הבדים מתקופת הרנסנס ומבנים רבים נוספים.

הכיכר המרכזית של קרקוב

הכיכר המרכזית של קרקוב

הכיכר המרכזית של קרקוב

מעבר לבניינים היפהפיים, ששווה להקדיש להם תשומת לב, בכיכר יש אינספור מסעדות ובתי קפה וכן עומדות בה כרכרות רתומות לסוסים, מצפות לקחת תיירים לסיבוב ברובע. הכיכר, כאמור, נמצאת בלב העיר העתיקה של קרקוב, אשר הוכרזה כולה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. הרובע העתיק נותר כמעט ללא שינוי מאז ימי הביניים ויש בו מספר רב של כנסיות ואתרים היסטוריים, לצד הרבה חנויות קטנות, גלריות, בתי קפה ודוכני אוכל. בקיצור, כל מה שצריך כדי להעביר כמה שעות נעימות במיוחד, עדיף בשיטוט רגלי.

הדרך הטובה ביותר לחוות את העיר העתיקה היא בשיטוט רגלי

הדרך הטובה ביותר לחוות את העיר העתיקה היא בשיטוט רגלי

מאכלי רחוב שווים במיוחד

למרות שיש הרבה מסעדות מומלצות בקרקוב (ראו בהמשך), בכל זאת אל תוותרו על שני מאכלי רחוב, זולים מאוד וטעימים מאוד. הראשון הוא סופגניות נפלאות שנקראות בפולנית paczki. הן באות כמו שהן או ממולאות בשלל מילויים, ובהחלט לא פשוט להחליט באיזה מהם לבחור. המלצה אישית: תשכחו את הדיאטה ונסו כמה סוגי סופגניות, רק כך תדעו מה הסוג האהוב עליכם…

סופגניות ממולאות בשלל מילויים - משוקולד ועד רסק תפוחים

סופגניות ממולאות בשלל מילויים – משוקולד ועד רסק תפוחים

אם אתם פחות מתחברים למתוק, תוכלו לקנות באחת העגלות הקטנות ברחבי העיר בייגלה – Obwarzanki בפולנית. יש גרסה פשוטה ללא תוספות ויש גם בייגלה עם מלח, שומשום או פרג. הבייגלה הוא חלק בלתי נפרד מהמטבח המקומי, עד כדי כך שהקדישו לו אפילו מוזיאון קטן ונחמד במרכז העיר, לא רחוק מהכיכר המרכזית (מוזיאון הבייגלה, כתובת: Ignacego Paderewskiego 4, אתר).

שוק Stary Kleparz

שוק Stary Kleparz, מול מוזיאון הבייגלה

שוק Stary Kleparz, מול מוזיאון הבייגלה

כמה צעדים ממוזיאון הבייגלה נמצא שוק מקורה קטן ומקסים במיוחד, Stary Kleparz שמו. יש כאן דוכנים של ירקות ופירות, יפים ומבריקים כאילו מישהו צחצח בקפידה כל אחד מהם, גבינות, נקניקים, עשבי תיבול, תערובות תה, פרחים ועציצים, כלי בית ועוד. בפתח השוק, בחנות לטחינת קפה, תוכלו לקנות קפה חזק וטוב ולשתות אותו בחצר הזעירה בחזית החנות.

איפה? השוק נמצא ב-Rynek Kleparski 20.

טירה, כנסייה ונוף לנהר

לא רחוק מהכיכר המרכזית נמצא עוד אחד מהאתרים המפורסמים של קרקוב – גבעת ואוול (Wawel). הגבעה מתנשאת לגובה של 228 מ' בגדה השמאלית של הוויסלה. עוד לפני שתתרשמו מהמבנים בראש הגבעה כדאי לעצור לצד החומה ולהשקיף מעליה על הנהר. מכאן אפשר לראות את הכדור הפורח, אטרקציה תיירותית שמאפשרת לראות את העיר מלמעלה (פרטים על הכדור הפורח תמצאו כאן).

הנוף הנשקף מגבעת ואוול

הנוף הנשקף מגבעת ואוול

הגבעה היתה המרכז הדתי והשלטוני של פולין בין המאות ה-11 ל-17, ועדות לכך ניתן לראות בטירה המרשימה שבה גרו בעבר מלכי פולין והקתדרלה, שם הם הושבעו לתפקידם ונקברו לאחר מותם. המתחם כולו מטופח ויפה מאוד, אבל גם צפוף מאוד שכן זה אחד האתרים הפופולריים בעיר, לא רק לתיירים אלא גם לתלמידים ומטיילים מקומיים.

טירת ואוול

המתחם של טירת ואוול היה בעבר המרכז השלטוני והדתי של קרקוב

המתחם של טירת ואוול היה בעבר המרכז השלטוני והדתי של קרקוב

הצצה אל קרקוב היפה

הרובע היהודי – פעם ועכשיו

לפני מלחמת העולם השנייה הקהילה היהודית של קרקוב מנתה 65 אלף אנשים, כ-25% מאוכלוסיית העיר בימים ההם. היהודים גרו בעיקר בשכונת קז'ימייז' (Kazimierz), שבמקור היתה עיירה נפרדת, שנחל חצץ בינה לבין קרקוב. בסוף המאה ה-19 אפיק הנחל נסתם בעפר וקז'ימייז' הפכה חלק מקרקוב.

קז'ימייז', בעבר עיירה נפרדת, כיום חלק מקרקוב

קז'ימייז', בעבר עיירה נפרדת, כיום חלק מקרקוב

קז'ימייז', בעבר עיירה נפרדת, כיום חלק מקרקוב

הקהילה היהודית המפוארת שחיה כאן והיתה אחת הגדולות בפולין נרצחה כמעט כולה בשואה, והיום נותר כאן רק קומץ קטן של יהודים. עם זאת, גם בימינו אפשר לראות שרידים של החיים היהודיים בשכונה, בעיקר ברחוב שורקה (Szeroka), שנראה יותר כמו כיכר מאשר רחוב. יש כאן בית כנסת, בית קברות יהודי, מסעדה ובית קפה שמגישים אוכל יהודי, חנות ספרים בעברית ואידיש וכמה מוסדות תרבות.

רחוב שורקה בקז'ימייז'. גם כיום נותרו בו סממנים יהודיים רבים

רחוב שורקה בקז'ימייז'. גם כיום נותרו בו סממנים יהודיים רבים

רחוב שורקה בקז'ימייז'. גם כיום נותרו בו סממנים יהודיים רבים

הטיול בחלק היהודי של קז'ימייז' מרתק, וכל שלט בעברית או באידיש מעורר התרגשות של ממש. הזכרונות מהעבר היהודי מתעוררים לתחייה בכל חודש יוני, אז מתקיים כאן פסטיבל של תרבות יהודית ובמהלכו יש הופעות חיות של כלייזמרים.

בית כנסת בשכונת קז'ימייז'

בית כנסת ובית קברות יהודי בקז'ימייז'. שרידים מהקהילה היהודית המפוארת שחיה כאן עד המלחמה

בית כנסת ובית קברות יהודי בקז'ימייז'. שרידים מהקהילה היהודית המפוארת שחיה כאן עד המלחמה

בנוסף לחיים היהודיים, קז'ימייז' הוא רובע מתחדש, עם הרבה בתי קפה וברים מלאי אווירה. הסצינה הצעירה והתוססת מתרכזת בעיקר סביב הכיכר פלאק נובי (Plac Nowy). בין השאר תמצאו שם בר אפלולי בשם אלכימיה, המעוטר בכלים עתיקים של אלכימאים, וקפה מקסים שנקרא זינגר ולא במקרה – השולחנות של בית הקפה הן למעשה שולחנות של מכונות תפירה, ובמרכז כל אחד ניצבת מכונת תפירה ישנה של חברת זינגר.

בר אלכימיה. בשנים האחרונות קז'מייז' הפכה לאזור תוסס החביב על צעירי העיר

בר אלכימיה. בשנים האחרונות קז'מייז' הפכה לאזור תוסס החביב על צעירי העיר

אל בטן האדמה

פחות מחצי שעה נסיעה ממרכז קרקוב נמצאים מכרות המלח של ווייציצ'קה (Kopalnia Soli Wieliczka), אשר פעלו באופן רצוף במשך 700 שנה, מהמאה ה-13 ועד סוף המאה ה-20 (כיום מתבצעת כאן כרייה מינימלית, בעיקר לצורך תחזוק המכרות והפקת מלח למוצרים תיירותיים). המכרות, שהם מהעתיקים מסוגם בעולם, מהווים עולם תת קרקעי מופלא, הכולל מסדרונות, אולמות וכוכים שנחצבו לאורך 300 ק"מ ולעומק של יותר מ-320 מ' מתחת לפני הקרקע.

עמוק באדמה: האולם המרכזי במכרות המלח. במקום נערכים אירועים, קונצרטים ואפילו חתונות

עמוק באדמה: האולם המרכזי במכרות המלח. במקום נערכים אירועים, קונצרטים ואפילו חתונות

מתוך תשע הקומות התת קרקעיות במכרות המבקרים מורשים ללכת לאורך שלושה וחצי קילומטרים עד לעומק של 135 מ'. הדרך כרוכה בירידה במאות מדרגות עץ ומעבר דרך מסדרונות צרים (אם אתם מתקשים בהליכה או סובלים מקלסטרופוביה כדאי לקחת זאת בחשבון), אשר מובילים לאולמות שבהם חצבו הכורים פסלים, תחריטים, נברשות ועוד – והכל ממלח. רבות מיצירות המלח קשורות לנושאים דתיים, ויש אפילו קפלה מעוטרת שמוקדשת לקדושה קינגה, מגינת הכורים. באולם המרכזי עצום הממדים נערכים מדי פעם אירועים, קונצרטים וחתונות. עוד רואים אל מעמקי המכרה כמה אגמים קטנים.

בין ההפתעות המחכות ליורדים לבטן האדמה במכרות המלח יש גם כמה אגמים תת קרקעיים

בין ההפתעות המחכות ליורדים לבטן האדמה במכרות המלח יש גם כמה אגמים תת קרקעיים

אם את הדרך למטה עושים בלא פחות מ-800 מדרגות, הרי שבחזרה עולים במעלית, שמביאה אתכם כהרף עין אל אור השמש בחוץ.

מכרות המלח של ווייציצ'קה הם אחת האטרקציות הפופולריות באזור קרקוב והם מושכים מבקרים רבים מאוד. במרחק של כ-20 ק"מ משם יש עוד מכרות מלח, מוכרים פחות. אלו הם מכרות המלח של בוכניה (Kopalnia soli w Bochn), שאף הם פתוחים למבקרים. מכרות המלח בשתי העיירות הוכרזו כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. מידע נוסף באתר

מכרות המלח בווייציצ'קה

מסעדות מומלצות בקרקוב והסביבה

• Szara Gęś w Kuchni ("האווז האפור" בפולנית) היא מסעדה מהודרת למראה שנמצאת בבניין מהמאה ה-13 בכיכר המרכזית של קרקוב. למרות שהמנות מגיעות מהמטבח המסורתי, ניתנת להן פה פרשנות מודרנית והגשה עכשווית ומפתיעה. כיאה לשם המסעדה, התפריט מכיל מנות שונות של אווז וברווז, ויש גם דגים, סטייקים ופירוגי שלא דומים כלל לפירוגי המסורתיים. אבל ההפתעה האמיתית הגיעה לשולחן בשלב הקינוח: המלצרית הניחה לפנינו צלחת ועליה קן ענקי עשוי משערות סבתא ובמרכזו ביצה. את קליפת הביצה ושוברים עם כפית וחלמון כתמתם זולג ממנה. למרות המראה הלא קינוחי, טעמנו וגילינו שהקליפה עשויה משוקולד לבן והחלמון הנוזלי הוא למעשה מוס מנגו מענג.

מתאבנים לפתיחת הארוחה במסעדת האווז האפור. מטבח פולני בפרשנות סופר מודרנית

מתאבנים לפתיחת הארוחה במסעדת האווז האפור. מטבח פולני בפרשנות סופר מודרנית

המחירים במסעדה הזאת לא זולים במונחים מקומיים, אבל בהחלט תשלמו הרבה פחות מהסכום שתשאירו בסוף ארוחה במסעדה ברמה דומה בישראל. תפריט טעימות של חמש מנות עולה 270 זלוטי לסועד (כ-205 שקלים), המנה היקרה ביותר בתפריט הרגיל, פילה בקר, עולה בסביבות 100 שקלים.

איפה? Rynek Główny 17, אתר

מסעדה מומלצת נוספת היא Pod Baranem הנמצאת ליד גבעת ואוול. זוהי מסעדת שף נעימה, בעיצוב מודרני, וגם כאן התפריט מבוסס על מנות פולניות מסורתיות בפרשנות מודרנית. בין השאר תמצאו מנות דוגמת כרוב ממולא, מרקים שונים, בהם מרק בשר עם אטריות, מרק שיפון חמצמץ ובורשט עם כיסונים, סטייק טרטר, חזה ברווז, מדליוני כבש ועוד. לקינוח אכלנו עוגת שכבות אלכוהולית מאוד, מה שהוסיף לשמחה. גם פה המחירים מצחיקים בהשוואה לישראל עם מנות בשריות עיקריות בסביבות 60 שקל.

איפה? Świętej Gertrudy 21, אתר

אם בשתי המסעדות הקודמות המטבח הפולני קיבל זווית מודרנית ועכשווית, במסעדה הזאת האוכל הפולני המסורתי מוגש כמו שהוא. מסעדת Karczma Pod Wielką Solą היא פונדק חמים ומזמין בעיירה ווייציצ'קה, שבה נמצאים מכרות המלח. אפשר ללגום כאן בירה מהחבית ולבחור מנות מתוך תפריט רחב מאוד. בין השאר מגישים פה פירוגי, לביבות תפוחי אדמה בגודל של צלחת, מרק פטריות שמוגש בתוך כיכר לחם, מנת צלעות שתשביע שלושה לפחות. לקינוח יש כמה סוגים של עוגות עשירות, ומי שחשב שגלידה תהיה קינוח קליל,  הופתע לקבל גביע עצום ממדים עם שכבות של קצפת, פירות יער ושלל כדורי גלידה בטעמים שונים. מעבר לנדיבות של המנות ולטעמים המנחמים, המחירים זולים להפליא – המנה העיקרית הכי יקרה בתפריט עולה בסביבות 40 שקלים!

איפה? Grunwaldzka 46, Wieliczka, אתר (בפולנית)

עוגת תפוחים עם קרם קרמל וגלידה ב-Karczma Pod Wielką Solą

עוגת תפוחים עם קרם קרמל וגלידה ב-Karczma Pod Wielką Solą

טיולים מחוץ לקרקוב

קרקוב אמנם יפהפייה ויש עוד המון מה לעשות ולראות בה, אבל אם יש לכם זמן, מומלץ בחום לשלב גם טיול או שניים מחוץ לעיר. קרקוב היא בירת פרובינציית מלופולסקה (Małopolska), הידועה גם בשם פולין קטן. הפרובינציה הזאת, בדרום פולין, התברכה בנופים יפהפיים, עם רכסי הרים והרבה אגמים ויערות. יש במחוז לא פחות משישה פארקים לאומיים, הידוע בהם (ויש האומרים היפה מכולם) הוא הפארק הלאומי טטרה. אם אתם אוהבי טבע, שווה להקדיש לפחות יום אחד מהחופשה בקרקוב לטיול בפארק הלאומי. בשטח הפארק, שנמצא בהרי הטטרה, שהם הגבוהים ביותר בפולין, יש הרבה מסלולי הליכה ורכיבה באופני הרים והנופים המקסימים יספקו רקע לאינספור צילומים פנורמיים.

הפארק הלאומי טטרה, טיול מומלץ לחובבי טבע

הפארק הלאומי טטרה, אזור מושלם לחובבי טבע | הצילום באדיבות לשכת התיירות הפולנית PTO

שער היציאה לטיול בהרי הטטרה היא העיירה זקפונה (Zakopane) שבחורף מושכת המוני גולשים לאתר סקי הגדול והמוצלח שלה ובקיץ היא מציעה אפשרויות רבות לטיולים בטבע. גם אם אתם לא מתכננים לצאת לטיולים מהעיירה, נחמד מאוד לשוטט בה וליהנות מהאווירה המיוחדת.

פארק השעשועים אנרג'ילנדיה, כשעה נסיעה מקרקוב | צילום: Bumble Dee / Shutterstock.com

פארק השעשועים אנרג'ילנדיה, כשעה נסיעה מקרקוב | צילום: Bumble Dee / Shutterstock.com

אם הגעתם לקרקוב עם ילדים, תשמחו לדעת שכשעה נסיעה משם, בעיירה זאטור (Zator), נמצא פארק שעשועים מוצלח במיוחד. כמקובל בפארקים גדולים ומושקעים, גם פארק השעשועים אנרג'ילנדיה (Energylandia) מורכב מכמה אזורים, בהם כאלה המיועדים לילדים צעירים, לכל המשפחה ולחובבי אקסטרים ויש גם פארק מים עם מתקנים נחמדים. אפשר להגיע אל העיירה זאטור מקרקוב ברכב או בתחבורה ציבורית, הנסיעה אורכת בסביבות שעה. כרטיס כניסה לפארק עולה 159 זלוטי לאדם, כרטיס לילד מתחת לגובה 1.40 מ' ובני 65 ומעלה עולה 109 זלוטי.
מידע נוסף באתר

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.