תפריט עמוד

קרטייה ברסון – הרגע המכריע

הצלם הצרפתי הנרי קרטייה ברסון נחשב אחד מגדולי הצלמים במאה האחרונה ואבי הפוטו-ז'ורנליזם. ברסון הראה את הדרך לכל צלם שיוצא אל הרחוב בחיפוש אחר הרגע המכריע.

הנרי קרטייה ברסון נולד ליד פריס ב-22 באוגוסט 1908. הוא הלך לעולמו ב-3 באוגוסט 2004 בגיל 95.
להכרה בינלאומית רחבה זכה כאשר צילם בהודו את הלווייתו של מהטמה גאנדי. רבים מצילומיו בסין ובמזרח הרחוק העניקו לו מוניטין מצוין וכאשר יצא ב-1952 ספרו "הרגע המכריע" הבינו כל העוסקים בתחום שמדובר במחדש ובמכתיב דרך.

"עליך להתרכז, לחשוב ולהביט – זה הכל. ההבדל בין תמונה בינונית לתמונה טובה טמון במילימטרים בודדים בלבד". דברים אלה אמר אנרי קרטייה ברסון, מגדולי הצלמים בדורנו. ברסון הוא שטבע את המושג "הרגע המכריע" (The Decisive Moment). רגע זה הוא אותו שבריר שנייה שבו מתמזגים הסביבה ואירוע מסויים בתוכה, ויוצרים יחדיו הרמוניה וייחוד.

ברסון מעולם לא ביים את תמונותיו ובעבודותיו הוא מציב את עצמו כצופה מן הצד. גישתו היא להביא לידי ביטוי דווקא את ההיבטים המוכרים פחות, אך רבי המשמעות, של חיי היומיום. ברסון טען שאיכות התמונה נקבעת רק ברגע הצילום עצמו ואינה ניתנת לשיפור (חיתוך או ריטוש) מאוחר יותר. "רגע היצירה שלי הוא החלק ה-125 של השנייה", העיד על עצמו. בתמונותיו הוא מתייחס לקומפוזיציה של כל הסביבה הנכללת במסגרת הצילום, ונותן דגש מיוחד לצורניות ולאירוע המיוחד המתאימים לה.

על פי ברסון נדרשת מהצלם היכולת לבודד אירוע מסויים מתוך מכלול האירועים וליצור עבורו קומפוזיציה מעניינת. עליו להיות בעל יכולת ומיומנות להוציא את הדברים מהקשרם המיידי ולהטביע בהם את חותמו האישי.

רוב תמונותיו של ברסון צולמו ברחוב, ובצילומי רחוב כדאי להפריד בין צילום מתוכנן ובין צילום בחטף. בצילום מתוכנן אנו בוחרים את ה"תפאורה" המבוקשת ומתכננים את הקומפוזיציה הרצויה ואת החשיפה הנכונה (מהירות צמצם). במקרים מסויימים ניתן אפילו למקד את המרחק ולהמתין להתרחשות שתשלים את התמונה. בפעילות מסוג זה אפשר להשתמש בחצובה ובכבל מחשוף רגיש. רצוי, כמובן, להתאזר בהרבה סבלנות, המהווה ערובה להצלחת הצילום המתוכנן.

אנרי קרטיה ברסון – "מאחורי תחנת סנט לזר, פריס" 1933 (צילום בחטף)

צילום בחטף מתבצע כאשר אנו נתקלים בהתרחשויות פתאומיות וחולפות, המאלצות אותנו לצלם ללא תכנון מוקדם. במקרה זה רצוי ללחוץ על ההדק מייד ולהנציח את הרגע במהירות האפשרית. רק לאחר מכן כדאי להתחיל לתקן את הנתונים (צמצם, מהירות, מיקוד) ולבצע חשיפה שנייה במידה האפשר. כמובן שעם הניסיון והזמן הופכת הפעולה ספונטנית ומהירה. מספרים שקרטייה ברסון היה מספיק לצלם חמש תמונות מרגע שהבחין בהתרחשות ועד שהביא את עינית המצלמה לעינו. עד שנגיע למיומנותו ולניסיונו של ברסון, מומלץ בצילום מסוג זה, להשתמש בסרט רגיש, בצמצם סגור ככל שניתן ובעדשות רחבות זווית. יתרון משמעותי מוענק כאן למצלמות המצויידות במנוע להעברת התמונה.


טירת הנשרים בדרום צרפת

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מצרפת

פאריס הפחות מוכרת: הגדה הימנית
פאריס הפחות מוכרת: הגדה הימנית

הפעם אביטל ענבר מציג אתרים לא מאוד מוכרים בפאריס השוכנים על הגדה הימנית של הסן. הואיל והנהר זורם מערבה, במפה היא "מעל" הנהר. מתחיל באתרים שבמרכז העיר, ומרחיק קילומטרים שבגבול פאריס. בצפון מערב, פרבר סן-דני. בדרום-מערב, בולוניה-ביאנקור

פאריס הפחות מוכרת, הגדה השמאלית
פאריס הפחות מוכרת, הגדה השמאלית

בספרו החדש, פאריס של כולנו, מספר הסופר אביטל ענבר על פאריס שהוא מכיר זה 65 שנה. במסע אחר הוא בחר להציג פנים מוכרות פחות של העיר, מקומות שרוב התיירים אינם מכירים. כאן התמקד בגדה השמאלית, כלומר, פאריס שמדרום, ...

מסע אל התרבות והעבר של נורמנדי ובריטאני
מסע אל התרבות והעבר של נורמנדי ובריטאני

תרבותו של עם צומחת בעיקר מהסביבה הפיזית ומההיסטוריה שלו, מהאירועים שעברו עליו וההשפעות שהוא קיבל מאומות אחרות לאורך השנים. ביקור בחבלי הארץ של נורמנדי ובריטאני הוא ביקור בהיסטוריה של צרפת בזעיר אנפין, כמעט כל חלק ממנה מיוצג כאן ...