תפריט עמוד

קפדוקיה: נופי ירח ומבוכים תת קרקעיים

קפדוקיה מתהדרת בנופים שלא מן העולם הזה: פטריות אבן, ארובות סלע, מצוקים צבעוניים. אבל האזור מציע למבקרים הרבה יותר מנופים מסחררים. תמצאו כאן היסטוריה עשירה, פולקלור מרתק, אוכל טעים ושלל מסלולי הליכה ורכיבה על אופניים. עכשיו אפשר להגיע אל כל היופי הזה בטיסות ישירות

איזור קפדוקיה מציע לבאים בשעריו נוף עוצר נשימה ורשת תת קרקעית מרשימה של מערות מגורים, כנסיות קדומות ומלונות מודרניים. אבל זהו רק חלק מהסיפור: בכפרים הציוריים חיים ופועלים אומנים מסורתיים, אפשר להציץ לתוך בתי מערה ואפילו ללון במלון שנחצב בסלע. ואם לא די בכל אלה, הנוף הירחי מכיל מסלולי הליכה ורכיבה רבים שחולפים בין ארובות סלע, מצוקים וגבעות צבעוניות.
כוחות הטבע יצרו כאן נוף וולקני ייחודי ופיסלו בקרקע צורות שונות ומשונות, שמסעירות את הדמיון. האדם הוסיף על כל אלה וחצב בקרקע מערות, כנסיות וערים תת קרקעיות. כל שנותר הוא להגיע ולהתרשם מן הנופים האלו – ברגל, באופניים או בכדור פורח
.

ארובות הפיות ומבוך של מערות
הביקור בקפדוקיה, שנמצאת במרכז רמת אנטוליה, מעורר פליאה שאינה נגמרת. אם תטפסו במדרגות התלולות אל ראשו של צוק הסלע המתנשא מעל בתי הכפר אוצ'היסר, סיפורו עוצר הנשימה של האזור יפרש כולו מולכם: חרוטי סלע ופטריות אבן עצומים, חלקם בודדים ואחרים מחוברים זה לזה, בגוונים של לבן, ורוד או אפור (לפי האמונה המקומית הם שימשו למגורי פיות ולכן מכנים אותם "ארובות הפיות"), סלעים לבנים הנראים כענני קצפת, גבעות רכות בשלל צבעים. אולם זוהי רק מחצית מתמונת הנוף המופלאה: מתחת לשטח מצוי מבוך עצום של מערות ומחילות שנחפרו בסלע הרך במשך אלפי שנים. חלק מהמערות בנויות במפלסים, והן מכילות אזורים שנועדו למגורים, מחסנים, בתי אוכל, יקבים, אפילו כנסיות עתיקות. ואם לא די בכל אלה, האזור כולו מנוקד בגושי סלע ענקיים, שהמקומיים מכנים "מצודות", שבהם נחצבו חללים המשמשים למגורים. גם מראשי "המצודות" הללו, שנראות כמעין גורדי שחקים מוזרים וקדומים, נשקפים הנופים המופלאים של קפדוקיה.

דרך נוספת ליהנות מהנוף הירחי של קפדוקיה היא בטיסה בכדור פורח. טיסה בכדור פורח היא חוויה מלהיבה ומרגשת כלשעצמה, ואם צריך לבחור מקום אחד לטוס בו בכדור פורח, קפדוקיה היא ללא ספק המקום לעשות זאת. המראה של ארובות הפיות, הפטריות, עמודי האבן, המערות והצמחייה הייחודית מרשים עוד יותר מלמעלה. הפופולריות העצומה של הטיסות בכדור פורח מביאה לכך שבשעות הבוקר המוקדמות שמי קפדוקיה מתמלאים בכדורים פורחים. הטסים, נהנים, בנוסף לנוף, גם ממראה הכדורים הצבעוניים שמעופפים סביבם.

בשעות הבוקר המוקדמות מתמלאים שמי קפדוקיה בכדורים פורחים

שטיחים, רחת לוקום ומלונות בסלע
אבל לא על הנוף לבדו יחיה האדם. קפדוקיה היא מקום נפלא להתרשם ממלאכות מסורתיות, כמו קדרות ואריגת שטיחים. השטיחים של תורכיה מפורסמים ביופיים ובאיכותם והתורכים מתייחסים לאריגת השטיחים כאל מעשה אמנות. מומלץ לבקר בכמה בתי מלאכה כדי להתרשם מהתוצרת היפהפייה. אחד המקומות המומלצים הוא Yuksel Carpets שבכפר אוסהיצ'ר. גאווה מקומית נוספת היא עבודות הקדרות. הכפר Avanos ידוע בכלי החרס האדומים המיוצרים בו. בסדנאות הקדרות הרבות שבו תוכלו להתרשם מעבודת האמנים ואף להתנסות בעצמכם.
האוכל כאן מצוין, והכוכב הראשי הוא הבשר, שמגיע בשפע צורות ואופני הכנה. הקבאב מוצלח במיוחד, ולצדו אפשר למצוא הרבה מנות של בשר בגריל, בעיקר כבש וטלה. גם הממולאים והסלטים טובים מאוד. הצמחוניים ימצאו פה מגוון גדול של ירקות, סלטים ומאפים. ואיך אפשר בלי משהו מתוק לקינוח? אנחנו ממליצים על רחת לוקום וחלבה, לצד תה ארומטי, המוגש בכוסות זכוכית קטנות עם קוביית סוכר בצד, או קפה שחור חזק וטוב. גם אם המסעדה במלון משובחת, אל תוותרו על המעדנים המקומיים המוגשים במסעדות הקטנות ובבתי הקפה שבכפריםיות זכוכית עם קוביית סוכר בצד או קפה שחור וחזק. היין המקומי מוצלח מאוד, ואם אתם מגיעים הנה בחודש ספטמבר, תוכלו לטעום ממנו בפסטיבל היין של אורגופ.
קפדוקיה מציעה מגוון גדול של בתי מלון, חלקם מודרניים וחסרי ייחוד, אחרים נמצאים בתוך מערות החצובות בסלע. לא כל המלונות התת קרקעיים זהים: יש בהם כאלה שמציעים תנאים בסיסיים ומחיריהם בהתאם, אחרים מעוצבים להפליא והם מציעים תנאים מפנקים. חווית הלינה במלונות אלה היא ייחודית מאוד וכדאי להתנסות בה, אך כדאי לקחת בחשבון שבחלק מן המקומות, בעיקר הזולים שבהם, שורר ריח טחוב המרמז על המיקום הלא שגרתי.
אם אתם מגיעים לקוניה בחודש דצמבר, אל תחמיצו אירוע דתי יחודי: בחודש זה מציינים בני הכת המבלנית את יום השנה למותו של מנהיגם, מייסד מסדר הדרווישים. את התאחדות של המנהיג עם אלוהיו, מציינים הדרווישים ברקודים מהפנטים, שהם גברים לבושים בשמלות לבנות מסתחררים עוד ועוד במעגלים.

כדור פורח בקפדוקיה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.