תפריט עמוד

מסע עם אסקימואים ומזחלות כלבים בקנדה

רתימת הכלבים למזחלות שינתה את חייהם של האסקימואים מן הקצה אל הקצה. הם מעניקים מהירות, ניידות, יכולת נשיאה וכושר עבירות מדהים. רבים מבעליהם מתייחסים אליהם בקשיחות רבה, אבל גם מודים שהוויתור על הכלבים הוא מהפך סמלי בחיי תושבי החוג הארקטי.

זה היה היום האחרון של מסע ציד ארוך אליו יצאנו אני ופנאולי, צייד אסקימואי מן הכפר פונד אינלט (POND INLET) שבצפון האי באפין (BAFFIN), קנדה. הכלבים, שהריחו את הכפר המתקרב, דהרו בכל כוחם, מושכים את המזחלת הכבדה במהירות רבה. רוח חזקה סחפה פתיתי שלג וקרח, ודומה היה שהכלבים דוהרים על ענן צמר גפן.

הדבר היה בתחילת יוני, אך הטמפרטורה היתה עדיין הרבה מתחת לאפס, ואני ישבתי מכורבל בפרוות קריבו כבדה, רועד עד לשד עצמותי. פנאולי ישב בחלקה הקדמי של המזחלת. הכלבים, שהכירו היטב את הדרך וידעו כי בכפר מצפה להם המנוחה, הותירו אותו מחוסר עבודה. השוט הארוך, בו נאלץ להשתמש פעמים רבות בשבועיים האחרונים, נגרר כנחש עייף מירכתי המזחלת, מותיר בשלג פס דק.

לפתע, כמו הגיע להחלטה שהתבשלה בו זמן רב, החל פנאולי למשוך ברצועה שהיתה מחוברת לכלב זקן שרץ צולע לצד המזחלת, ורק בקושי רב הצליח לשמור על הקצב. הכלב, שהרגיש במתח הפתאומי של הרצועה, ניסה להגביר את קצב ריצתו, אבל פנאולי משך אותו אליו והצמיד אותו לצד המזחלת. כשהוא אוחז ברצועה ביד אחת, הושיט את ידו השנייה אל בטנו של הכלב ובתנועה אחת שחרר את הרתמה שהיתה כרוכה סביב הכלב. בטרם אצליח להבין את המתרחש, חזר פנאולי למקומו בלי להביט לאחור. הכלבים המשיכו לרוץ קדימה בכל כוחם, ועל הים הקפוא, מאחור, נותר כלב בודד שדמותו הלכה והתרחקה, עד שהפך לנקודה שחורה קטנה בלב המרחבים הלבנים והקפואים.

עדיין לא הבנתי, ובתמימותי הפניתי את תשומת ליבו של פנאולי לדמות המיותמת, המביטה בנו מרחוק בלי לנוע. פנאולי שלח אל הכלב מבט קצר, הביט בי ואמר: "הוא לא טוב יותר. בשבילי הוא זבל, ננוק (דוב לבן) יאכל אותו".

כלבים באי באפין, קנדה, במהלך ניסיון עיקש לחצות תעלה של מים קפואים

 

חיות עבודה
עבור פנאולי, כמו עבור בני קבוצות אסקימואים מעטות באזורים הצפוניים ביותר של אלסקה, הכלבים אינם חיות מחמד אלא חיות עבודה, העוזרות בשמירה, בציד ובגרירת המזחלות. ההיסטוריה של יחסי האסקימואים עם הכלבים ארוכת יומין. לפני כ־10,000 שנים חצתה קבוצה של נוודים ממוצא מונגולי את מיצר המים המפריד בין סיביר לאלסקה. המהגרים החדשים נדחקו צפונה בידי האינדיאנים, תושביה הראשונים של יבשת אמריקה, והתיישבו לאורך חופיו הקפואים של האוקיינוס הארקטי. הם נדדו בקבוצות קטנות והתקיימו בעיקר מציד קריבו וכלבי ים.

הכלבים שהביאו איתם מאסיה היו ממין תן, ועזרו להם בשמירה על המחנה ובציד. זיווגם עם זאבים ארקטיים הביא להתפתחות גזעים חדשים, שהיו חזקים ועמידים יותר בתנאי מזג האוויר והארץ הקשים. עד לתקופה שבין 3,500 ל־2,500 לפני הספירה התפתחו שבעה סוגי כלבים עיקריים באיזור הארקטי. מאוחר יותר כונו כולם על ידי האדם הלבן בשם האסקי (HUSKY, סירוס של המלה ESKY, שהוא כינוי סלנג לאסקימואי).

המהפך הגדול בחברה האסקימואית התרחש לפני כאלף שנים. עדויות ארכיאולוגיות, שנאספו בכל רחבי האיזור הארקטי, גילו שבתקופה זו התפתחה תרבות חדשה לאורך חופיו של האוקיינוס הארקטי, שהתפשטה בתוך 75 שנים ממערב אלסקה עד מזרח גרינלנד. שלוש ההמצאות שייחדו את התרבות הזו – המכונה ת'ולה (THULE) – היו הקייק, הצלצל ורתימת הכלבים למזחלת. בפעם הראשונה הפכו הכלבים לאמצעי תחבורה, והגדילו את כושר הניידות החשוב כל כך לחברת הציידים הנודדים.

כלבים הגוררים מזחלות באי באפין, שבצפון–מזרח קנדה. במקומות רבים החליפו אופנועי השלג את כלבי המזחלות, אבל לעיתים עדין משלבים אותם במסעות הציד

 

שיטות הציד החדשות כללו שימוש בקייק, בצלצל ובמזחלת הכלבים, ושינו את מבנה החברה האסקימואית. היכולת להתמודד עם לווייתנים ודובים לבנים, לצד כושר הניידות הגבוה של הקבוצה, איפשרו לה להתרחב ממשפחות ספורות לכמה עשרות. לכלבים היה תפקיד מפתח בשינוי זה. עד לשנים האחרונות לא השתנה מעמדם של הכלבים בחברה האסקימואית; הם המשיכו למלא תפקידי שמירה, עזרו בציד וגררו את המזחלות.

עבור האסקימואים, מדובר כאמור בחיות עבודה. בביקורי באלסקה הבחנתי כי חלקם התנהגו לכלביהם בקשיחות רבה, ואילו אחרים גילו התנהגות רכה יותר, אך עבור כולם היו אלה חיות הממלאות את המוטל עליהן. המפגש עם האיש הלבן גרם לזעזועים גדולים בתרבות האסקימואית, וכמעט הביא להיעלמותה. הרובה החליף את הקייק והצלצל, ואופנוע השלג התגלה כיעיל יותר מהכלבים. במרבית האזורים נעלמו הכלבים כמעט לחלוטין, או הפכו לחיות מחמד.

קרנבל החורף בקוויבק

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מקנדה

חשיפה כפולה 5: הרוקיס הקנדיים מחוץ לעונה
חשיפה כפולה 5: הרוקיס הקנדיים מחוץ לעונה

אורית ורפי חצו את הרוקי'ס הקנדיים דווקא מחוץ לעונה, והיתרונות הרבים עלו החסרונות המעטים: אמנם חלק מהמסלולים לא נפתחו עדיין לטיול, אבל אלה שפתוחים לא עמוסים, נותני השירות פתוחים ולבביים, מקומות האירוח מקבלים גם ברגע האחרון ובמחירים זולים ...

צילום: ליליות אפורות בחורף הקנדי
צילום: ליליות אפורות בחורף הקנדי

כדי לצלם ליליות אפורות, אחד המעופפים היפים בטבע, שלמה ולדמן הרחיק לקנדה בעיצומו של החורף, התמודד עם תנאי קור קיצוניים, חרש את המרחבים העצומים ברכב שטח וקיווה שהמזל יאיר לו פנים... התוצאה: צילומים מרהיבים של ליליות אפורות ובעלי ...

הרוקיס הקנדיים: חלום בירוק, כחול ולבן
הרוקיס הקנדיים: חלום בירוק, כחול ולבן

את יופיים של הרי הרוקי הקנדיים אפילו תמונות לא מעבירות באופן מושלם. שני ישראלים מצוידים במצלמות טיילו מחוץ לעונה החמה בין אגמים קפואים למחצה, פסגות מושלגות והמון בעלי חיים. לפניכם הצצה ליופי שאין לו שיעור