חשיפה כפולה 5: הרוקיס הקנדיים מחוץ לעונה

אורית ורפי חצו את הרוקי'ס הקנדיים דווקא מחוץ לעונה, והיתרונות הרבים עלו החסרונות המעטים: אמנם חלק מהמסלולים לא נפתחו עדיין לטיול, אבל אלה שפתוחים לא עמוסים, נותני השירות פתוחים ולבביים, מקומות האירוח מקבלים גם ברגע האחרון ובמחירים זולים יותר, והכי הרבה - החופש המושלם להיות ספונטניים

את הטיול לרוקי'ס הקנדיים תכננו, בדיוק כמו שאנחנו אוהבים, ל-Off season. רגע לפני האביב ה"מוכרז" בקנדה. כמו תמיד, זו גם הסתברה להיות ההחלטה הנכונה.

לטיול שלא בעונה, יש יתרונות רבים, של מסלולים לא עמוסים, נותני השירות פנויים ולבביים, מבחר מקומות אירוח פנויים גם ברגע האחרון (ואיתם גם מחירים נוחים ואף זולים משמעותית מהרגיל), אבל מעל לכל, מה שמסמל בעינינו את החופש המושלם: האפשרות להיות ספונטניים, ללא צורך לתכנן או להחליט מראש על המסלול המדויק, אפילו לא על מקומות הלינה. ואת היתרונות האלה ניצלנו עד תום.

יש גם חסרונות, ובהם חלק מהמסלולים שטרם נפתח, אגמים שטרם הפשירו (לא תמיד חיסרון… בטח לא לצלמים, וראו את התמונות) והחשש שאולי לא נחווה את הטבע בשיאו. ואם אמרנו רוקי'ס קנדיים – אמרנו דובים, שלפני תחילת האביב הסיכוי לפגוש בהם היה, לפחות על הנייר, קטן יותר. אז זהו – שלא.

בעמק חמשת האגמים

רפי בלייק לואיז הקפוא

חוצים את הרוקי'ס ממערב למזרח

את הרוקי'ס בחרנו לטייל ממערב למזרח, התחלנו בעיירת התיירות והסקי המקסימה, ג'ספר, השוכנת בפארק הלאומי ג'ספר (JASPER), דרך הר רובסון, מפלי את'בסקה, תצפית Colombia Icefield skywalk, קרחון את'בסקה, לייק לואיז, ועד לפארק הלאומי באנף (Banff National Park). מכיוון שלא הזמנו מראש את מקומות הלינה, טיילנו בעקבות הלב. רצינו להמשיך – המשכנו, רצינו להישאר עוד יום – הזמנו עוד לילה באותו המקום. היו מסלולי נסיעה שגם חזרנו עליהם שוב בכיוון השני ואז שוב בחזרה, כי הרגשנו שאנחנו רוצים למצות אותם ואת נופיהם, עם ההרים המזדקרים והקרחונים האדירים, עד תום.

את הנסיעות לאורך השמורה שיבצנו בעצירות לטיולים רגליים, חלקם קצרים וחלקם ארוכים, כמו למשל עמק חמשת האגמים (Valley of 5 Lakes), שסיפק לנו הליכה בדרגת קושי קלה-בינונית, לצד נוף נפלא, המון אוויר וכמובן טבילה קפואה (של רפי) באגם מי שלגים מפשירים. מסלול ארוך יותר צעדנו עד לאגם קיני (Kinney) ובחזרה. לצלמים שבינינו, נסו לעשות צילום "חשיפה ארוכה" כשרגליכם עומדות במי אגם מקפיאים, כל כך קפואים עד כאב, ובכל זאת, התמונה מחייבת, והסבל משתלם, עם קבלת השתקפות מושלמת של ההר שממול, עדיין מושלג.

את אגם אמרלד (Emerald Lake) המפורסם אנחנו חווינו בשני מצבי צבירה. כשהוא קפוא, ורק יומיים לאחר מכן, לאחר ההפשרה, ואז גם סבבנו אותו במסלול רגלי נפלא, עדיין עם שאריות קרח לאורכו. כך, תוך יומיים היו לנו תמונות (וחוויה) שונות לחלוטין מאותו המקום בדיוק.

אנחנו כמטיילים בכלל, אבל כצלמים בפרט, מקדשים בטיולים שלנו את עצירות הפתאום. כל מה שנראה לנו מעניין או מפתה, או בעל פוטנציאל להרפתקה, מצדיק עצירה, גם אם הוא מחוץ למסלול המתוכנן, שכאמור גם הוא היה גמיש למדי, מלבד הכיוון הכללי.

לייק לואיז

COLOMBIA ICEFIELD SKYWALK

רפי בלייק לואיז לעת ערב

לאן הברווזים עפים כשהאגם קפוא. אמרלד לייק

כן דובים וכן יער (או: ילדים, אל תנסו את זה בבית)

עצירת פתאום שלא תישכח, היא עצירה לצד הדרך, כשבין השיחים התגלתה תנועה מבטיחה, ומספר רכבים כבר עמדו בצד, סיטואציה מבטיחה עוד יותר. הדוב הראשון בטיול! שלא כמו יתר המטיילים הנורמטיביים, השפויים יש לומר, רפי, אחוז תזזית, יצא מהרכב (אורית היא זו שנהגה מבנינו), החליף עדשת מצלמה במהירות שיא, ונבלע בין השיחים אחרי הדוב. יתר המכוניות חזרו לכביש והמשיכו בדרכן, כי האטרקציה-דוב נעלם מהעין, ואורית נותרה ברכב בודד לצד הדרך, עם דלת קדמית של הנוסע פתוחה, וכל שיכלה לעשות באותו רגע (חוץ מלעצור את הדמעות ואת תרחישי האימה שעלו במוחה), הוא רק לשפר מיקום בנסיעה אחורה, עם הדלת הפתוחה, כדי לתת לרפי (או מה שיישאר ממנו…) דרך מילוט מהירה במנוסתו.

את הסיפור הזה שלנו כבר הרבה מכירים, אז לא נאריך בו, והוא אף עלה מעל גלי האתר בתוכנית רדיו ידועה. גם את התמונה האלמותית (תרתי משמע) שיצאה מהסיטואציה המבהילה הזאת, של הדוב מביט ברפי בלבן של העיניים, בעודו ממשיך ללעוס פרחי בר בנינוחות, אין עוד הרבה שפספסו.

עם זאת, לא הרבה שמעו ויודעים שלאחר האירוע, אורית בחרה, במקום נאום התוכחה המצופה, להפנות את רפי, בזמנו החופשי, ואחרי צניחת האדרנלין וההתלהבות מהתמונה הבאמת-נפלאה שהשיג, לכמה עובדות יבשות על דובים, מהירות ריצתם, ותוצאות מפגשיהם עם בני אדם.

בדרך למקום הלינה שלנו באותו ערב, נפגשנו בדוב נוסף, שלאחר מכן הסתבר לנו שהוא קרוי "הבוס", כי הוא הדוב הנצפה הגדול ביותר בשמורה. הוא כבר צולם ממרחק זהיר יותר ובטוח, ובסמוך לרכב. אחרי המפגש הנוסף כבר היה ברור לנו ש-א': סימנו "וי" על לראות (ולצלם) דובים בטיול, ו-ב': שככל הנראה ועל אף הספק שהעלינו בשל העונה, נראה שעוד יזדמנו לנו מפגשים איתם בהמשך הטיול, כפי שאכן אף היה (כולל גור חמוד שמנסה לעלות תלולית עפר אחרי אימו).

עייף ומרוצה באותו הערב, רפי ככל הנראה החליט בכל זאת לבקר באתר ויקיפדיה ולהבין את יכולותיו הפיזיות של דוב הגריזלי שפגש, ושל אחיו הדובים, שכבר הבנו שהתעוררו השנה משנת החורף שלהם מוקדם מהצפוי, לאור החורף השחון, הטמפרטורות הגבוהות והפשרת השלגים המוקדמת יחסית.

למחרת בבוקר, קמנו בשעת זריחה למסלול הליכה קצר באי פירמיד (Pyramid Island) הצופה אל הר פירמיד הסמוך. זו היתה אמורה להיות הליכה נינוחה ונעימה, עד כמה שצינת הבוקר הקפואה איפשרה זאת. למרות זאת, עודנו מושפעים מחוויות האתמול, ו"מרועננים" באינפורמציה שהודחקה יום קודם לכן, הלכנו והבנו שהמסלול למעשה "לוכד" אותנו במעין חצי-אי, שדרך המילוט ממנו היא רק אחת – הדרך בה הגענו, והיא צרה ומוגבלת גישה, וגם חשופה.

בשלב הזה, כל הגבורה (שלא לומר הטיפשות) שאפיינה את אירוע צילום הדוב של אתמול, התחלפה בפחד אמיתי, ובהבנה שמפגש חוזר עם דב בסיטואציה הנוכחית, הרחק מהרכב שחנה בתחילת המסלול ומכל אוכלוסייה או מקום ישוב, יכול להיות הרבה פחות חינני, ושרוב הסיכויים שבמפגש איתנו, כל דוב סביר יבחר בנו, ולא בפרחים צהובים, שגם לא היו בנמצא.

חזרנו שלמים ובריאים, ועם שלל תמונות חורף-אביב ומה שביניהם. את מוסר ההשכל אנחנו משאירים לכל בר דעת, אם כי רפי עדיין דבק בגירסה שהוא היה מוכן שזו תהיה התמונה האחרונה שישאיר. לאור הטיולים שעברנו מאז, והתמונות שצולמו ופורסמו, יהיו שיחלקו (אל תנסו את זה בבית).

"הבוס", הוא הדוב הנצפה הגדול ביותר בשמורה

גיבור הסיפור עם הפרח בפה

בין צילום לזוגיות – הסודות שלנו להצלחה

• טיילו מחוץ לעונה. היתרונות גוברים על החסרונות.
  • השאירו לפחות חלק מהימים פתוחים לתיכנון ספונטני, לגמישים מבינכם גם של מקומות הלינה, לאחרים – לפחות של המסלולים היומיים. אפשרו לעצמכם סטיה מהמסלול.
  • אגם קפוא, או כל מצב מזג אוויר קיצון מצטלמים נהדר, ומייצר תמונה מקורית ושונה מזו ש"כולם" מצלמים. נסו לחוות אותו מקום במזג אוויר שונה. הוא ייראה לכם אחרת!
  • שלבו מסלולי הליכות רגליות, לפי רמת הכושר שלכם, או החשק, לאורך טיול של כמה ימים. אפשר למצוא כאלה בכל מקום שתהיו בו באפליקציות טיולים, או פשוט בנקודת אינפורמציה קרובה.
  • שמרו על כללי בטיחות, ועל הנחיות ספציפיות שמפורסמות בשמורה ובנקודות המידע.
  • ידע ישמור עליכם בריאים ושלמים. וברצינות: בלי שטויות.
אורית צופה אל מפל את'בסקה

טובל במי שלגים - VALLEY OF 5 LAKES

טובל במי שלגים – VALLEY OF 5 LAKES

מפת הרוקיס הקנדיים:

————-

אורית גוטרבוים-פרטוק ורפי קורן, זוג מכרכור בשנות ה-50 המוקדמות לחייהם, האוהבים לטייל, לצלם, ולספר סיפורים.
אורית, אם לארבעה בנים, בעלת משרד עורכי דין.
רפי, אב לבן ובת, מתמחה בהדרכת צילום בארץ ובחו"ל לצלמים מקצועיים ולחובבי צילום. מוזמנים לעקוב:
photog-rafi.com
facebook.com/rafikoren23

קרנבל החורף בקוויבק

1. הרוקיס הקנדים זה מקום מופלא , רק שבכל מקום צריך צריך לבחור את המועד המתאים , באזור ישנם כבישים רבים שנסגרים בגלל שלג גם שמורות נסגרות .
    מזג אויר קשה מאוד שם מעבר לחודשי בקיץ לכן לנו הישראלים מתאים לטייל בעונות הקייץ , לשלם יותר על צימרים