תפריט עמוד

קליפורניה מחוץ למסלול המוכר

אחרי שביקרתם בלוס אנג'לס וסן פרנסיסקו, התפעלתם מהנוף בכביש מס' 1 וניסיתם לחבק גזע של עץ סקוויה, בואו להכיר אזורים נוספים של קליפורניה. עיירות קטנות, אגמים תכולים, כרמים ויקבים, שכולם נמצאים מחוץ למסלול המוכר

קליפורניה, המדינה המאוכלסת ביותר בארצות הברית והשלישית בגודלה מבחינת שטח (אחרי אלסקה וטקסס) היא אחד היעדים החביבים על מטיילים בצפון אמריקה. הדבר לא מפתיע, שכן יש בקליפורניה כל מה שצריך לטיול מוצלח: ערים שישמחו כל חובב תענוגות אורבניים, חופים מצוינים, חלקם חוליים ורחבים, אחרים מפורצים וסלעיים, שמורות טבע מרהיבות, הרים, מדבר, עמקים פוריים ואזורי יין משובחים. ולמטיילים עם ילדים – פארקי שעשועים ענקיים ואטרקציות נוספות. אבל למרות הגיוון האדיר הזה, רוב המטיילים מגיעים כמעט תמיד שוב ושוב לאותם מקומות מוכרים – לוס אנג'לס וסן פרנסיסקו, הפארקים לאומיים יוסמיטי וסקויה, עמק נאפה לטיול רומנטי בין כרמים ויקבים. כל אלה אכן יעדים נפלאים וראויים מאוד לביקור, אבל אם כבר הרחקתם עד לחוף המערבי של ארצות הברית וזמנכם בידיכם, יש לנו הצעות לכמה מקומות יפים מאוד והרבה פחות מוכרים, שכדאי לשלב במהלך הטיול.

בין אוחאי לאבלון – העיירות הקטנות של קליפורניה
לצד הערים הגדולות – לוס אג'לס, סן דייגו וסן פרנסיסקו, וערים קטנות יותר כמו סנטה ברברה ומונטריי, שרבים מכירים, קליפורניה מנוקדת בעיירות קטנות ומקסימות, חלקן לאורך חופי האוקיינוס, אחרות נחבאות בהרים. יש בהן יפות במיוחד, שגם אם לא תעצרו שם ללילה או שניים, מומלץ לבקר לפחות לכמה שעות כדי לספוג את האווירה ולגלות זווית אחרת על אורח החיים הקליפורני.

כ-150 ק"מ מצפון ללוס אנג'לס נמצאת העיירה אוחאי (Ojai) השוכנת בעמק מוקף בהרים וגבעות. וגבעות. למרות הבידוד היחסי, אל תצפו למקום נידח, שרגל תייר זר לא דרכה בו. זוהי עיירה אמנותית ותוססת, שמרכזה מהווה דוגמה מצוינת לסגנון אדריכלות שאפיין את קליפורניה במאה ה-19. לצד גלריות ובוטיקים, יש גם כמה מלונות בוטיק ושוק איכרים אורגני המתקיים בכל יום ראשון. כל שנה, במשך שבוע בחודש יוני, מתקיים כאן פסיטבל מוזיקה קלאסית, שבמסגרתו יש קונצרטים, סדנאות אומן ואירועים מוזיקליים נוספים.

אוחאי. בנייה בסגנון ספרדי ואווירה אמנותית | צילום: David McSpadden, פליקר

 אם לא די בכל אלה, המיקום הנהדר, בפתח פארק המדינה לוס פאדרס (Los Padres National Forest), מאפשר לצאת בקלות לטיולים ברכב וברגל באזור ההררי והמיוער.
איך מגיעים? מלוס אנג'לס סעו בכביש 101 עד יציאה B70, שם עוברים לכביש 33 המוביל לאוחאי.

הנוף מסביב לאוחאי מזמין לצאת לטיולים ברכב או ברגל 

רגע לפני שאתם עולים על כביש מס' 1 המפורסם, שמתפתל לאורך החוף הפסיפי, כדאי לבקר בעיירה סולבנג (solvang), שבלב חבל היין של סנטה ברברה. כאן מחכה לכם הפתעה: עיירה קטנה, עם בתים צבעוניים מעוטרים בקורות עץ וגגות משתפלים, טחנות רוח, גרסה מוקטנת של מגדל רונדטורן מקופנהגן ואפילו פסל של בת הים הקטנה. אם סולבנג נראית כאילו הובאה לכאן היישר מדנמרק, כולל שמה, שפירושו בדנית "שדה שטוף שמש", זה לא במקרה. ב-1911 הקימה אותה קבוצה של מהגרים דנים, שהתיישבו תחילה במערב התיכון ונסו מהחורפים הקשים אל השמש הקליפורנית. בעיירה הססגונית תמצאו גלריות, בוטיקים, מוזיאון להיסטוריה ואמנות, המתגאה בכך שהוא היחיד מחוץ לגבולות דנמרק שמתמקד בנושאים הקשורים לתרבות הדנית, ומסעדות המגישות אוכל דני. לצד כל אלה, יש כאן יקבים ומרכזי טעימות של יינות קליפורנים מהאזור. מלבד שיטוט בעיירה, אפשר גם לצאת לטיול בכרכרה רתומה לסוסים או לשכור אופניים ולדווש בסביבה.

זכרונות מארץ המוצא של תושבי העיירה סולבנג (דנמרק, למקרה שלא זיהיתם) ניכרים מכל עבר
 

איך מגיעים? מסנטה ברברה סעו בכביש 154 לכיוון צפון, בהצטלבות עם כביש 246 רדו אליו והמשיכו עד סולבנג. אם אתם מתכוונים להמשיך מכאן לנסוע לאורך החוף בכביש מס' 1, חזרו מסולבנג בדרך אחרת: סעו בכביש 246 לכיוון Buellton, עברו לכביש 101 לכיוון דרום והמשיכו איתו עד Las Cruces והקצה הדרומי של כביש מס' 1.

באי סנטה קטלינה, אחד משמונת איי התעלה של קליפורניה, יש רק שני יישובים קטנים, העיירה אבלון (Avalon) והישוב זעיר טו הארבורס (Two Harbors). האי ההררי, עם מפרצים קטנים ומקסימים, הוא יעד טיול פופולרי, בין השאר בשל קרבתו ללוס אנג'לס. זהו אתר חביב על צוללים ומי שמעדיף להישאר יבש ועדיין ליהנות מהשוניות והספינות הטרופות שמתחת למים יכול לשוט בסירת זכוכית. אבלון עצמה היא עיירה יפה מאוד, עם ניחוחות ים תיכוניים, בתים צבעוניים שגולשים במורדות הגבעות אל המרינה ורחובות נאים מעוטרים בדקלים. מזג האוויר כאן נוח כל השנה ונעים לשוטט בין החנויות הקטנות והגלריות, לשבת בבית קפה או מסעדה שמשקיפים אל הים ולהשתזף בחוף החולי. לגבי טבילה במים, זאת כבר החלטה שלכם – לטעמנו מימי האוקיינוס קרים מדי גם בקיץ.


העיירה אבלון, באי סנטה קטלינה, עם בתים שגולשים לים ומרינה שוקקת  | צילום: Daniel Pouliot, פליקר

איך מגיעים? אם אתם בעלי ממון, תוכלו לטוס בהליקופטר לסנטה קטלינה, אבל הדרך המקובלת יותר היא להגיע בהפלגה בת כשעה. יש כמה נמלי יציאה ושתי חברות שמפעילות מעבורות לאבלון: הקטלינה אקספרס יוצאת כמה פעמים ביום מלונג ביץ', מסן פדרו ומדנה פוינט; הקטלינה פלייר יוצאת פעם ביום, בבוקר, מניופורט ביץ' וחוזרת מקטלינה בשעות אחר הצהריים.

גם לקליפורניה יש מחוז אגמים
מצפון למפרץ סן פרנסיסקו ולעמק נאפה, שני אזורים מתוירים ומוכרים מאוד, שוכן מחוז האגמים הקליפורני. האזור, שלא רבים מכירים, קיבל את שמו מאגם קליר (Clear Lake), אגם המים המתוקים הגדול בקליפורניה . מחוז האגמים מנוקד בכרמים ויקבים, עיירות קטנות וחוות חקלאיות, וגולת הכותרת שלו הוא האגם הגדול, המוקף בהרים. סביב האגם יש 160 ק"מ של חופים והוא מציע שלל פעילויות כמו דיג, שייט, סקי מים, גלישה רוח ועוד. האגם מהווה מוקד משיכה לא רק לבני האדם אלא גם לבעלי כנף, וסביבו אפשר לראות עופות מים רבים. בכל שנה, בתחילת חודש מאי, מתקיים אירוע שנקרא ימי האנפה (Heron Days) המושך צפרים וחובבי ציפורים ואשר במהלכו מתקיימים סיורי צפייה בציפורים, שייט לצפות באזורי קינון ועוד.


אגם קליר, גוף המים המתוקים הגדול בקליפורניה

מלבד האגם והפעילויות סביבו, מחוז האגמים מציע גם הזדמנות לסייר בין יקבים, אמנם לא בסדר גודל של עמק נאפה המפורסם, אבל יש כאן כעשרים יקבים, ואפשר לשלב סיור ביקב וטעימות מיינות מקומיים. ואם לא נרגעתם מספיק מהיין, תוכלו לשקוע בשלווה מושלמת במרחצאות הארבין (Harbin Hot Springs), אתר שמשלב את תענוגות הספא עם רוחניות קליפורנית. במקום יש בריכות תרמליות, ואפשר להזמין טיפול וואטסו במים. מי שמעדיף עיסוי ביבשה ישמח לדעת שכל המטפלים מתמחים לא רק ברזי העיסוי אלא גם בפולחנים רוחניים. במקום מתקיימות סדנאות רבות ומגוונות, בהן סדנת מגע, סדנת "תנו לילד המשוגע שבכם לכתוב" וסוף שבוע של יוגה ופולחנים. מי שהתחבר לרוח ורוצה לבלות כאן כמה ימים, יכול ללון בחדרים פשוטים (חלקם ללא שירותים צמודים), בקתות עץ או באוהלים. יש גם "קמפינג פנימי", שזו דרך מעניינת לתאר לינה בשקי שינה בחדר גדול.


מרחצאות הארבין. שילוב בין תענוגות גשמיים לרוחניות קליפורנית | צילום: Luiza Leite, פליקר

פרטים נוספים על אירועים, סיורים ואטרקציות במחוז האגמים תמצאו באתר האינטרנט
איך מגיעים? מסן פרנסיסקו נוסעים בכביש 101 לכיוון צפון, ב-Hopeland יוצאים לכביש 175 לכיוון מזרח וממשיכים איתו עד לאגם קליר. 

ים המלח ונופי שווייץ מתאחדים במחוז מונו
אחרי שטיילתם בפארק הלאומי יוסמיטי והתפעמתם מהמראות והנופים ולפני שאתם חוזרים לאזור החוף במערב קליפורניה, למה שלא תיסעו מרחק קצרצר מזרחה, אל מחוז מונו (Mono County), הגובל עם מדינת נוואדה. המחוז, המיושב בדלילות, הוא מקום נפלא לטיולים ברכב, באופני הרים וברגל, והוא גן עדן של ממש לצלמים, שימצאו בכל פינה ועל כל שעל אפשרויות צילום מעניינות. יש כאן נופי בראשית של רמות צחיחות ופסגות מרשימות ופה ושם פזורים אגמים מהפנטים ביופיים. הגדול שבהם הוא אגם מונו (Mono Lake), אגם מלוח שמזכיר במקצת את ים המלח שלנו, אלא שבשונה ממנו הוא נמצא בגובה של 2,000 מ', מוקף בפסגות שבחורף מתכסות בשמיכת שלג לבנה. מי התכלת של אגם מונו מנוקדים באיים געשיים קטנים ובעמודי סלע מרשימים, שלעת ערב, עם השקיעה, נצבעים בכתום. בסביבת האגם אפשר לצפות בציפורים ובעופות מים רבים.


אגם מונו, הגרסה הקליפורנית לים המלח, עם פסגות מושלגות מסביב 

אגם נוסף, קטן בהרבה, הוא אגם ג'ון (June Lake), הנמצא בעמק גבוה (2,333 מ'), מוקף בהרים ובעצים מחטניים. הנופים כאן יזכירו לכם את שווייץ (ואכן האזור מכונה "שווייץ של קליפורניה") ויש כאן מסלולי הליכה רבים, אפשרויות לטיפוס מצוקים והמון דגי שמך (פורלים) בנחלים, מה שמושך לכאן חובבי דיג רבים. אם תתאהבו באוויר הצלול, בנופים היפים ובשקט המבורך ותרצו להישאר ליותר מיום, בעיירה ג'ון לייק הנושקת לאגם יש אפשרויות לינה מגוונות, ממלון ספא, דרך בקתות עץ ועד אתר קמפינג.

אגם ג'ון בסתיו – העונה היפה ביותר לטייל באזור

מחוז מונו יפה כל השנה (בחורף, כשההרים מתכסים שלג, פועל בג'ון לייק אתר סקי), אבל הזמן הטוב ביותר לטייל כאן הוא הסתיו, כשצבעי השלכת מוסיפים נדבך נוסף של יופי. פרטים נוספים על אפשרויות הטיול והלינה במחוז מונו תמצאו באתר האינטרנט
איך מגיעים? מיוסמיטי נוסעים בכביש 120 לכיוון מזרח עד שהוא מסתיים במפגש עם כביש 395. אם תיסעו בו צפונה תגיעו לאגם מונו, דרומה – לאגם ג'ון.

בתמונה הפותחת: אגם ג'ון שבמחוז מונו במזרח קליפורניה

לקריאה נוספת:

קליפורניה: האתרים שלא כדאי להחמיץ 
קליפורניה: האתרים שלא כדאי להחמיץ
קליפורניה היא אחת המדינות המגוונות בארצות הברית עם שילוב מרתק של טבע מפעים וערים ענקיות ומלאות עניין. מיערות הסקויה בצפון ועד סן דייגו בדרום, הנה כמה אתרים שלא כדאי להחמיץ בקליפורניה

 

שבע סיבות לבקר בסן פרנסיסקו 
שבע סיבות לבקר בסן פרנסיסקו
נופים עוצרי נשימה, פארקים ירוקים, חיי תרבות עשירים, אוכל מצוין – בחרנו שבע סיבות מתוך רבות לבקר בסן פרנסיסקו

 

קליפורניה: דרכים צדדיות בין הכרמים 
קליפורניה: דרכים צדדיות בין הכרמים
כשיוצרי הסרט "דרכים צדדיות" מיקמו סרט מסע מהורהר באזור היין של קליפורניה, הם ידעו מה הם עושים. אין כמו יין לאוורור הרגשות. ובכל זאת אנחנו מציעים להשאיר את ההרהורים הנוגים בבית, לזרום עם הקלישאה ולצאת למסע רומנטי בין הכרמים

מפת קליפורניה:


לחצו להגדלה

 

 

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.