תפריט עמוד
"אלפי בני אדם מותשים ומרוטי עצבים מציוויליזציית-יתר מתחילים לגלות שהיציאה להרים היא ההגעה הביתה, שהפראי הוא צורך, ושההרים והשמורות אינם רק מקורות לעץ ולמי השקיה, אלא הם מקורות החיים עצמם…"
ג'ון מיור, 1898

יער מיוּר (Muir Woods National Monument) הוא אתר יפהפה, המרוחק כ-25 קילומטר בלבד מסן פרנסיסקו. קשה להאמין, אבל בסמיכות גיאוגרפית רבה כל כך למרכזים האורבניים הצפופים של אזור המפרץ נמצא עולם קסום ורגוע של עצים, טבע ונוף.

כדי להגיע ליער, הנמצא צפונית לסן פרנסיסקו, חוצים את גשר שער הזהב ונוסעים בכביש 101, ולאחר מכן בכביש 1. שילוט מפנה לדרך הנוף
(Panoramic Highway), וממנה פונים בדרך יער מיור (Muir Woods Road). בסופי שבוע ניתן להגיע למקום באוטובוס מספר 63, המוביל מסן פרנסיסקו אל דרך הנוף שמעל ליער, ומשם יורדים אליו ברגל, בשבילים שאורכם קילומטר עד שניים.

שביל לולאה מוביל את המטיילים במקום לאורך נחל קטן, במסלול קל שאורכו כקילומטר וחצי, ובו שלטי הדרכה. שבילים אחרים מאפשרים להעמיק אל לב היער ולטפס במדרונות ההר.

החלק המרשים ביותר ביער הוא, כמובן, מתחם עצי הסקוויה. מדובר בסקוויית החוף (Sequoia sempervirens; היא ידועה גם כ"סקוויה ירוקת עד"), מין של עצי ענק המתנשאים עד לגובה מאה מטר וגדלים באזור המתאפיין באוויר לח ובערפל. המשורר וולט ויטמן כינה את העצים האלה "אחים רבי הוד"
(Majestic Brothers), ובמאים מצאו ביער מיור את האווירה המתאימה לצילום סרטי מסתורין.

היער ניצל בדקה התשעים
יער מיור הוא שריד מיערות הסקוויה שכיסו בעבר את מדרונות הר טמאלפיס
(Tamalpais) במחוז מרין (Marin) שבמרכז-מערב קליפורניה. השטח של האתר נרכש ב-1905 על ידי חבר הקונגרס ויליאם קנט ואשתו אליזבת, בניסיון להציל את העצים שבו מכריתה. האזור היה יעד לתוכניות פיתוח נרחבות, והשניים הבינו, שאם אלה ימומשו, תבוא על היער כליה.

כדי להציל את עצי הסקוויה, תרמו בני הזוג קנט את השטח שרכשו, כ-1,200 דונם, לממשלה הפדראלית, ולפי בקשתם, הכריז עליו הנשיא רוזוולט ב-1908 כעל אנדרטה לאומית להנצחת ג'ון מיור (John Muir, 1914-1838). מיור, יליד סקוטלנד, הוא דמות אגדית, גיאולוג, איש טבע וסַייר, שעבר ברגל מאות קילומטרים בהרי סיירה נבדה וביערותיהם (כולל טיול קמפינג שערך ב1903- עם הנשיא תיאודור רוזוולט ביוסמיטי). הוא היה פילוסוף וסופר, מחלוצי שמירת הטבע בארצות הברית ובעולם כולו, והנשיא הראשון של ה"סיירה קלאב"
(Sierra Club), ארגון הנאבק למען שמירת הטבע. על שמו קרויים גם "נתיב מיור" (אורכו כ-360 קילומטר) ברכס סיירה נבדה, וקרחון באלסקה.

סקוויית החוף עמידה בפני מחלות, מזיקים ושריפות יער, ומסוגלת להתרבות הן באמצעות זרעים והן על ידי ייחורים. העצים מאריכים ימים: אחדים מעצי הסקוויה הגדלים בקליפורניה נבטו מזרעיהם כבר לפני הספירה הנוצרית (ביער מיור עצמו יש עצים בני יותר מאלף שנה), והאויב היחיד שלהם הוא האדם.
בקליפורניה גדל מין נוסף של עצי סקוויה, הסקוויה הענקית, הידועה גם כ"סקוויית ההרים" (Sequoiadendron giganteum). עץ זה הסתגל לאקולוגיה של שריפות יער, המסייעות לנביטת הזרעים (דרך אגב, הראשון שעמד על כך היה ג'ון מיור עצמו). עצי הסקוויה קרויים על שם סקוויה
(Sequoyah), בן שבט הצ'ירוקי, שחי במאות ה-18 וה-19 ופיתח עבור בני שבטו כתיב בן 86 סימנים, המייצגים הברות.

בנוסף לעצים, אפשר לראות ביער, ששטחו נאמד כיום ב-2,200 דונם בקירוב, גם בעלי חיים רבים, ובהם האייל הפרדי שחור-הזנב, הדביבון, מגוון עופות, ודגי פורל וסלמון בנחלים שבמקום. אבל החוויה העיקרית היא פשוט השוטטות בין עצי הענק וההתחברות אל הטבע, חוויה שהייתי מגדיר אותה כ"רוחנית מזככת", וכל המגיע לסן פרנסיסקו מוזמן להתנסות בה בעצמו.

יער מיור
טלפון: 1-415-3882595

אתר היער

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.