תפריט עמוד

קיץ במצפה רמון: כוכבים בשמי המדבר

ביקור קיצי במצפה רמון מגלה שמלבד המכתש היפהפה יש כאן אוויר צלול ויבש, אווירה מיוחדת שלא תמצאו בשום מקום אחר ושלל אטרקציות לכל המשפחה. בלילה, אחרי שמסיימים לצפות בכוכבים, אפשר לחגוג עם המקומיים ברובע דרכי הבשמים עד השעות הקטנות

רבע לחצות, יום חמישי באמצע יולי. רובע דרכי הבשמים בכניסה למצפה רמון שוקק חיים: המוני צעירים גודשים את הכניסה, המדרגות והחצר של פאב הברך – בירה ביד אחת, פיצה שזה עתה יצאה מהתנור ביד השנייה (שיתוף פעולה עם המלאך – מטעמים מהטאבון), רבים מהם יחפים, עם שיער פרוע או רסטות, מכנסיים קצרים, שרוואלים וחצאיות פרחוניות הם האופנה השלטת. ומי שלא כאן, נמצא כמה צעדים מהפאב, ב"מעבר", האנגר אדמה לשעבר שהפך למרכז תרבות, הופעות ומסיבות. די.ג'י מזוקן מקפיץ את הנוכחים, רובם בשנות העשרים המוקדמות, עמוק אל תוך הלילה, אולי אפילו עד לזריחה, שתעלה מעל המכתש ותהפוך את אוצר הטבע המרהיב הזה שמצפה רמון שוכנת על שפתו, למדהים עוד יותר.

מבלים בפאב הברך ברובע דרכי הבשמים | צילום: רותם בר כהן

מבלים בפאב הברך ברובע דרכי הבשמים | צילום: רותם בר כהן

מקום לא שגרתי הוא מצפה רמון: שילוב של תושבים ותיקים שיושבו כאן בשנות החמישים בשיכוני רכבת מוקפים בנוף צחיח, תושבים חדשים שהגיעו בעשורים האחרונים, רבים אוחזים בראיית עולם רוחנית (שקיבלה חיזוק מהנוף המדברי הבראשיתי), לצד גרעין של חוזרים בתשובה ותלמידי ישיבה. הרוח, הפיזית והמטאפיזית, שנושבת כאן מערבלת את המטייל, המגיע מהצפון הצפוף והגשמי, לתוכו של עולם מיוחד במינו, עם שקיעות וזריחות הכי יפות שאפשר לתאר, צעירים שנראים כאילו הרגע נחתו ממסע ארוך בהודו, יעלים הפוסעים בנחת על קצה המכתש ובין השיכונים, אנשים שהמדבר בנפשם ונפשם במדבר, ומעל הכל – המכתש העצום, ששובה את העין ומרטיט את הלב, ולא רק כי הוא הגדול מסוגו בעולם.

המכתש בשעת בין ערביים, מראה ממרפסת התצפית | צילום: רותם בר כהן

המכתש בשעת בין ערביים, מראה ממרפסת התצפית | צילום: רותם בר כהן

למרות שמש הקיץ היוקדת, גובהו של המקום (900 מ' מעל פני הים) והאוויר היבש הופכים את השהות כאן לנסבלת במהלך היום ולנעימה להפליא בלילות הקיץ. כשבתל אביב שוררים 70 אחוזי לחות וגם באמצע הלילה קשה לנשום, במצפה רמון הלילה הקיצי קריר כל כך עד שנזקקנו לז'קט קל. רק בשביל זה היה שווה לעשות את כל הדרך לכאן.

לילה של כוכבים נופלים

אם מישהו צריך תירוץ נוסף כדי להגיע למצפה רמון דווקא בקיץ, חודש אוגוסט מספק אותו בשפע. באוגוסט, כשכדור הארץ חולף במסלולו של כוכב השביט סוויפט טאטל (Swift–Tuttle), אפשר ליהנות ממופע אסטרונומי מרתק – מטר של אסטרואידים, "כוכבים נופלים", המציירים פסים בוהקים בשמי הלילה.

באזור מצפה רמון, שם השמיים אפלים ונקיים  מזיהום אור, המראה יפה במיוחד. שלא כמו בשנים קודמות, השנה פוזרו הפעילויות המיוחדות הקשורות לתצפיות הכוכבים על פני ארבעה סופי שבוע באוגוסט, כך שיש מספיק זמן להתארגן, לאסוף חברים או בני משפחה ולרדת דרומה. בין השאר, במהלך לילות חמישי ושישי באוגוסט יוחשך רובע דרכי הבשמים  ויתקיימו פעילויות ליליות לכל המשפחה: מתחם אסטרונומיה עם טלסקופים, תצפיות ירח וכוכבים, מספרי סיפורים, סרטים על כוכבים, טיולי שקיעה, סיורי עששיות, ספארי עקרבים ועוד.

צופים בכוכבים בפעילות קיץ במצפה רמון | צילום: אירוס חיון

צופים בכוכבים בפעילות קיץ במצפה רמון | צילום: אירוס חיון

אפשרות אחרת היא להצטרף לפעילות המשפחתית של חאן צל מדבר, שבמהלך סופי השבוע של אוגוסט יציע חבילה מיוחדת הכוללת לינה על בסיס של חצי פנסיון (ארוחות בוקר וערב) ופעילויות חוויתיות לכל המשפחה. לפרויקט הקיצי של צל מדבר שותפים גם צוות בטבע, בית ספר שדה הר הנגב, חץ וקשת מדברי, חוות האלפקות, מפעל פארן ורשות שמורות הטבע, ובמהלכו אפשר יהיה לחוות את המדבר והטבע בתחומי החאן המקסים, השוכן על שפת המכתש, בקו הראשון לנוף (נוף דומה לזה שרואים ממלון בראשית). סופי השבוע של אוגוסט, מחמישי עד שבת, כוללים צפייה מודרכת בכוכבים, סיורים מודרכים, כניסה חופשית לבריכת השחייה של מצפה רמון, קבלת שבת, פעילויות של חץ וקשת ועוד. ובזמן שהילדים משחקים או מתאמנים בירי של חץ וקשת, המבוגרים שבחבורה יכולים לנמנם מול הנוף או ללגום בנחת כוס יין מיקב רוג'ום, יקב הבית של צל מדבר. פרטים נוספים על חבילות לינה משולבות בפעילויות וצפייה בכוכבים בטלפון: 054-5400195.

בזמן שהילדים עסוקים בפעילויות מדבריות, ההורים יכולים להירגע עם כוס יין מיקב רוג'ום של צל מדבר | צילום: רותם בר כהן

צל מדבר. אפשר להירגע עם כוס יין של יקב רוג'ום המקומי | צילום: רותם בר כהן

אמנם באוגוסט יתקיימו פעילויות מאורגנות של צפייה בכוכבים, אבל גם בשאר השנה, בתיאום מראש, תוכלו ליהנות מיופיים של שמי הלילה במדבר. נדב סילברט מחברת בטבע היה זה שפירש לנו את מפת השמיים והסביר על ההבדלים בין צבירים, גלקסיות, ערפיליות וכן הלאה. שלושה טלסקופים שהעמיד כוונו לשלוש רוחות השמיים, התצפית שובת הלב ביותר היתה זו על שבתאי, שנראה באופן ברור ומושלם מוקף בטבעותיו. אם אתם מגיעים לכאן בתקופות אחרות של השנה, תוכלו לתאם מראש תצפית כוכבים בטלפון: 08-8680742.

לחמים, סבונים ושטיחים

ומה עושים במצפה רמון במשך היום? כמו שגילינו בביקור קצר, מי שלא חושש להיפרד מהמזגן ימצא כאן המון מה לעשות ולראות. אם נחזור לרגע לרובע דרכי הבשמים, שבו פתחנו בסערה את הלילה הראשון, נמצא שם כמה מקומות מרתקים ולא צפויים. למשל, אתנוסנטר, מרכז מורשת תרבות יהודי הקווקז, שמנהלת אלונה רחמילוב, אורגת שטיחים שעלתה לישראל מדאגסטן, על שפת הים הכספי. כבר בגיל חמש, היא מספרת, למדה לטוות חוטי צמר, לצבוע אותם בצבעים טבעיים ולארוג מהם שטיחים מופלאים. אלונה, אישה רבת קסם, מוליכה את המבקרים במרכז הקטן וחושפת בפניהם את סיפור חייהם של יהודי קווקז, שוזרת ביד אמן סיפורים על שטיחים, מסורת ואריגה.
אתנוסנטר, נחל כרכום 30, טלפון: 052-8823895. מחיר הסיור: 25 שקל למבוגר, 15 שקל לילד.

אלונה והשטיחים באתנוסנטר | צילום: רותם בר כהן

אלונה והשטיחים באתנוסנטר | צילום: רותם בר כהן

חוטים שנצבעו בצבעים טבעיים, שנרקחו מפירות, חזזיות, סרפד ועוד | צילום: אלי פרכטר

חוטים שנצבעו בצבעים טבעיים, אשר אלונה רוקחת מפירות, חזזיות, סרפד ועוד | צילום: אלי פרכטר

דקת הליכה מאתנוסנטר נמצאת מאפיית לשה של הדס מאיר. הדס, שהגיעה לפני כעשור לסוף שבוע במצפה רמון, התאהבה במקום וברוח המיוחדת שלו ומיד עזבה את חייה הגשמיים בתל אביב לטובת חיי רוח במדבר. היא התחילה לאפות לחמים ו… "קרה לי נס", היא מספרת בעיניים בוהקות, "כל אדם שטעם מהלחם, רצה לקנות". נס רדף נס ואחרי ארבע שנים שבהן אפתה לחמים בבית, הדס פתחה את לשה, מאפיית בוטיק שבה היא וצוות הנשים שעובד לצדה (רק לאחרונה הצטרף גבר ראשון אל האופות) מכינות לחמי מחמצת, עוגות, עוגיות, מאפים וקישים. בימי שישי בבוקר התור שמשתרך מחוץ למאפייה הזעירה מעיד כי הלחמים והחלות יגיעו לשולחנות רבים בעיירה וגם מחוצה לה. אנחנו יושבים בחצר האחורית עם קפה קר ועוגת שמרים חמימה ששווה בהחלט לשבור בשבילה את הדיאטה. למחרת, נחזור לכאן כדי להצטייד בלחם כוסמין דחוס ומלא טעם – מזכרת טעימה מהטיול הדרומי.
לשה, רח' הר בוקר 8, טלפון: 08-8650111. פתוח ראשון עד חמישי בין השעות 9:00 ל-19:00, שישי מ-8:00 עד 16:00. סגור בשבת.

הדס מאור עם הלחמים והמאפים במאפיית לשה | צילום: אלי פרכטר

במו ידיה: הדס עם לחמים, מאפים ועוגות במאפיית לשה | צילום: אלי פרכטר

עדיין ברובע דרכי הבשמים, חובבי סבונים וקוסמטיקה (ובינינו, מי לא?) ישמחו לבקר במרכז המבקרים פארן לקוסמטיקה אורגנית. הריחות שעולים בכניסה למפעל מתחברים אצלי עם המור והלבונה שהנבטים הובילו בדרכי המסחר העתיקות שעברו בקרבת מקום. סיפורו של המפעל התחיל, כמו הרבה דברים בחיים, לגמרי במקרה. מכונת כביסה שהתקלקלה פתחה את עיניו של איתי, מדריך קראטה בגלגול הקודם, לאפשרות למחזר מים, ומכאן נבע הצורך בסבון כביסה טבעי ואורגני שלא יפגע בצמחי הגינה שאליה הועברו מי הכביסה. ממפעל סבונים אורגניים שהקימו איתי ואשתו בדירה הסמוכה לשלהם, פארן התפתח למפעל המייצר כ-100 סוגים של סבונים (חלקם מיוצרים בעבודת יד, תהליך שאורך חודש שלם!) ומוצרי קוסמטיקה ואיפור רבים, כולם עשויים מתמציות, שמנים ומינרליים טבעיים. בתיאום מראש, קבוצות של שמונה מבוגרים ומעלה יכולות להשתתף בסיור בפסי הייצור של המפעל ולהציץ לגינת צמחי המרפא והתבלין הנהדרת שמשגשגת מאחור. הסיור מתאים גם לילדים ואינו עולה כסף. ואם תכננתם להשאיר את הקנייה להזדמנות אחרת, כדאי שתדעו שמוצרי פארן נמכרים רק בשתי חנויות בארץ: במצפה רמון ובמה שאיתי מכנה "הצפון הרחוק" – צריף בן גוריון בשדה בוקר… אבל אפשר להזמין מוצרים באינטרנט.
פארן, הר ארדון 12, טלפון: 08-6539333

סבונים טבעיים של פארן. סבונים בעבודת יד לוקח לייצר חודש שלם | צילום: אלי פרכטר

סבונים טבעיים של פארן. סבון בעבודת יד לוקח לייצר חודש שלם | צילום: אלי פרכטר

מרובע דרכי הבשמים עברנו לצד השני של העיירה, לפעילות של חץ וקשת מדברי. כמו כמה וכמה אנשים שפגשנו במהלך הטיול, גם יעקב אוורט, בעליו של המיזם המיוחד הזה, התגלה כאדם לא שגרתי. במבטא אנגלוסקסי כבד הוא מספר על חלום שחלם ואשר הביא אותו לפתוח את המיזם דווקא כאן: בחלומו הוא שיחק גולף, אבל את כרי הדשא החליפה אדמת המדבר ואת הכדורים הלבנים – חץ וקשת. בין אם אתם מתחברים לצד הרוחני של הירי בחץ וקשת או לצד התחרותי, אין ספק שמדובר בפעילות יוצאת דופן. המשתתפים הולכים בשבילי מדבר זרועי אבנים, כשהם אוחזים בגאון את הקשת, בנקודות מסוימות עוצרים, מרימים את הקשת כלפי מעלה, מייצבים את החץ, מותחים את המיתר עד סופו, נושמים עמוק (לעיתים, בעצתו של יעקב עוצמים עין או אפילו שתיים), מתחברים לדבר מה פנימי – ומשחררים. מפתיע עד כמה רחוק נורה החץ, גם אם לא פגע במטרה המסומנת. מכאן הולכים אל החץ, אוספים אותו וממשיכים הלאה, בין גבעות רכות ותילי אבנים. המחיר לאדם בקבוצה (או משפחה) של 5-4 משתתפים – 70 שקל (במהלך סופי השבוע באוגוסט הפעילות כלולה במחיר משולב ומוזל).
חץ וקשת מדברי, ליד חוות האלפקות, טלפון: 050-5344598

חץ וקשת מדברי. מיזם שהתחיל מחלום לא שגרתי | צילום: אלי פרכטר

חץ וקשת מדברי. הכל התחיל מחלום לא שגרתי על גולף | צילום: אלי פרכטר

הדרך מהר הנגב למצפה רמון, לאורך כביש 40, רצופה בחוות בודדים, בחלקן אפשר ללון, באחרות תוכלו לבקר, להתרשם מאורח החיים המיוחד ולטעום זיתים או יין מהיקב המקומי. קילומטרים בודדים ממצפה רמון נמצאת חוות כרמי הר הנגב, שהקימו במו ידיהם יוסי ויהודית קשקש. כל מה שרואים כאן – המבנים, האורווה, הצימרים, אוהלי האירוח, מטעי הפרי וכרמי הזיתים, הכל נבנה, נשתל וטופח בארבע ידיים, בעבודה קשה ומתוך אהבה גדולה. אחרי שהתכבדנו בפירות שנקטפו זה עתה (את טעמם הנפלא של השזיפים הצהובים קשה לשכוח גם אחרי שחוזרים הביתה, לעיר הגדולה), יצאנו לבקר בבית הבד. זהו בית הבד היחיד ברדיוס של 100 ק"מ ותושבי האזור באים לכאן עם זיתים שמסקו על מנת שיכינו עבורם שמן זית. אחרי הסברים על תהליך הייצור, אנחנו טובלים קרעי פיתה בצלוחית שמן זית של החווה, נגיעות מפתיעות של חריפות צובטת בגרון.

בדרך החוצה אנחנו מציצים בשלושת הצימרים המטופחים, הנקראים על שמות סוגים של ענבי יין וששיחי ורדים בצבעים הולמים לצבעי היינות פורחים בגינתם. מי שמעדיף תנאי לינה פשוטים יותר או שהגיע בחבורה גדולה של כמה משפחות, יכול ללון על מזרנים באוהל אירוח רחב ידיים, מחומם או ממוזג בהתאם לעונה. הסיור בחווה, שעובר דרך הכרמים, לצד שרידים של מבנים נבטים וטראסות חקלאיות עתיקות ומסתיים בבית הבד, מבהיר שבשקט ובנחישות, רחוק מן העין, החזון של בן גוריון על התיישבות בנגב מתגשם גם בימינו.

סיורים בחוות כרמי הר הנגב מתקיימים בתיאום מראש, במחיר של 20 שקל למשתתף (מגיל 3). הקטנטנים יכולים לרכוב על סוסי פוני ולהאכיל את חיות המשק.

יוסי עם בקבוק של שמן זית של חוות כרמי הר הנגב | צילום: רותם בר כהן

יוסי בבית הבד בחוות כרמי הר הנגב. הכל נבנה בארבע ידיים ובאהבה רבה | צילום: רותם בר כהן

איפה לנים?

במצפה רמון יש אפשרויות לינה רבות ומגוונות, ממתחמי קמפינג ועד למלון בראשית, אחד המלונות היוקרתיים בארץ. אנחנו התארחנו במלון רמון, הממוקם בשיכון ששודרג כמה דקות הליכה ממרפסת התצפית על המכתש – אידיאלי לחרוצים שמשכימים קום לצפות בזריחה. זהו מלון פשוט ונעים, עם חדרים מרווחים בגדלים שונים המתאימים גם למשפחות. במלון יש בריכה מקורה, לובי נחמד וחדר אוכל שבו מוגשת ארוחת הבוקר. כתובת: נחל מישר 8, אתר אינטרנט.

מי שרוצה לישון קרוב יותר לטבע יכול ללון בצל מדבר, ב"אוהלוגים" – אוהלים אקולוגיים הבנויים מיריעות בד, אדמה וחומרים ממוחזרים, השומרים על טמפרטורה נעימה גם בקיץ. במקום יש גם אוהל בדואי המתאים ללינת קבוצות ואזור לקמפינג עצמאי. החאן ממוקם בכניסה למצפה רמון, בין כביש 40 למצוק מכתש רמון, 400 מטרים מצפון לכיכר המרכזית. אתר אינטנרט.

אפשרות נוספת היא ללון בחוות כרמי הר הנגב, הנמצאת כחמש דקות נסיעה ממרכז מצפה רמון. לינה בקמפינג – 50 שקל לאדם, באוהל ממוזג / מחומם – 90 שקל לאדם (בקבוצה של 10 אנשים ומעלה), לילה בצימר זוגי 550 שקל לזוג, ארוחת בוקר בתוספת תשלום. טלפון: 050-8725233, אתר אינטרנט.

איפה אוכלים?

אחרי שהתמלאנו בלחמים טריים ומאפים חמימים במאפיית לשה, חשבנו שאנחנו מסודרים עד למחרת היום, אבל פעילות של חץ וקשת וצפייה ביעלים ממרפסת המכתש החזירו לנו את התיאבון וכך מצאנו את עצמנו במסעדת הקצה, המורכבת מחלל פנימי גדול וחצר אחורית שבה אפשר לשקוע בנינוחות בין כריות צבעוניות ולהתמזג באווירת השאנטי. האוכל הביתי כולל תבשילי עוף, קציצות ברוטב, קוסקוס, סלטים ועוד, הכל מעשי ידיהם של בעלי הבית. כדאי לצלצל לפני שמגיעים כדי לוודא שהמקום פתוח (כתובת: הר ארדון 2, טלפון: 08-659-5273‏).

מידע נוסף על קיץ של כוכבים במצפה רמון תמצאו באתר של תיירות הר הנגב

צילום תמונה פותחת: שיר פרסר

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות ממצפה רמון

מטר המטאורים הגדול – המדריך המלא
מטר המטאורים הגדול – המדריך המלא

שאו עיניים לשמיים והכינו את המשאלות: בלילות הקרובים מגיע מטר המטאורים הגדול לשיאו  -  מהיכן נוכל לראות הכי הרבה "כוכבים נופלים"? במה כדאי להצטייד? מה מומלץ לשלב בבוקר שאחרי באזור ומה לא כדאי להחמיץ, וגם: איך תצליחו לצלם ...

מצפה רמון והמכתש: מסלולי טיול משפחתיים
מצפה רמון והמכתש: מסלולי טיול משפחתיים

הצעה לשלושה מסלולי טיול המתאימים למשפחות בנופים המהפנטים של מכתש רמון. אם תגיעו בסוף החורף, בנוסף לנופי המדבר הייחודיים תוכלו ליהנות גם משפע של מים ופריחה יפה. ואחרי יום טיולים חווייתי, אין כמו לילה במקום נעים ונוח, הממוקם ...

אוגוסט בהר הנגב: כוכבים נופלים במדבר
אוגוסט בהר הנגב: כוכבים נופלים במדבר

אוגוסט בנגב? הכי כן! הלילות קרירים ויבשים, בשמיים החשוכים נוצצים אינספור כוכבים ומטר המטאורים ("כוכבים נופלים") מרגש בכל פעם מחדש. יצאנו למדבר להכיר כמה מקומות חדשים ולחזור למקומות אהובים