תפריט עמוד

קולנוע סביבתי: האמת המטרידה מלבלבת בירוק

קולנוע סביבתי זוכה לאחרונה לפריחה אדירה. הבעיות האקולוגיות והצלחתו של הסרט "אמת מטרידה" מביאות את הסרטים הסביבתיים לתודעתם של רבים. צור משעל, מנהל פסטיבל "אקולנוע" לסרטי סביבה, מבהיר מהו ערכו של קולנוע סביבתי

במסגרת חיפושי סרטים, כמנהל האמנותי של פסטיבל סרטים סביבתיים בישראל, ביקרתי לאחרונה בפסטיבל סרטי סביבה בוושינגטון. ביקור בעיר מבהיר מיד את הקשר בין המלחמה בעיראק למאבק הסביבתי. וושינגטון רוחשת וגועשת. לצד הפגנות נגד המלחמה בעיראק, מתנוססות מודעות פרסום למכוניות היברידיות (בעלות מנוע חשמלי לצד מנוע בנזין), אנרגיה נקייה וכו'. העיתונאי תום פרידמן אומר בסרטו החדש "מכורים לנפט" (Addicted to Oil), "להיות ירוק זה הדבר הכי פטריוטי שאמריקאי יכול לעשות היום". למה? כי רק כך אפשר להפסיק את התלות האמריקאית בדלק מארצות ערב.

הנפט מסבך לדעת פרידמן את ארצות הברית במלחמות בלתי אפשריות. בנוסף הוא היה שמח לראות את העולם ממשיך להתקיים, אבל זו הסיבה השנייה שהוא מונה. כך נהוג לפנות לעם האמריקאי – קודם כול דואגים לאינטרס הפרטי. אבל מה זה משנה, העיקר שאחד מבכירי העיתונאים וקובעי דעת הקהל בארצות הברית מבין שהעסק צריך להשתנות מהותית, ומהר.

הסרט החדש של תומס פרידמן הוא למעשה כתבה ארוכה. פרידמן מסייר בין יזמים המציעים אלטרנטיבות שעד ממש לא מזמן נחשבו להזויות או שוליות, כמו טורבינות רוח, רכבים קלים וחשמליים ועוד, וטוען שהם יכולים להוות תחליף אמיתי לאנרגיה המזהמת ולהניע את העולם באנרגיה נקייה. זו בשורה מרגשת מאוד, אבל האם זהו סרט דוקומנטרי או כתבת טלוויזיה?

כרזת הסרט "אמת מטרידה". אחד הסרטים הבודדים שבאמת אפשר לטעון ששינו את העולם

השאלה הזו רלוונטית לגבי חלק גדול מן הסרטים שהוצגו בפסטיבל סרטי הסביבה של וושינגטון, ובכלל לגבי הסוגה החדשה בשכונה, "קולנוע סביבתי". אז ממתי יש קולנוע סביבתי ולמה?

הקולנוע הסביבתי צמח מתוך ז'אנר סרטי הטבע. בפסטיבל של וושינגטון, שחגג השנה 15 שנים להיווסדו, ניתן לראות את השורשים הללו היטב, וחלק לא קטן מהסרטים הם עדיין סרטי טבע קלאסיים, המספרים סיפור על העולם הפראי והיפה הרחק מן העיר. אחד היוצרים החשובים של סרטי טבע וסביבה, ותוכניות טלוויזיה בנושא, הנחשב בצפון אמריקה כמעט לגורו הוא דיוויד סוזוקי. בפסטיבל הרצה סוזוקי בן השבעים והציג את הביוגרפיה העשירה שלו. הוא הסביר את המעבר מסרטי טבע לסרטי סביבה. הוא סיפר לקהל שבימים בהם

דיוויד סוזוקי, אחד היוצרים החשובים של סרטי טבע וסביבה | צילום: צור משעל

הייתה נהוגה הפרדה בין כל מה שקשור לאדם לבין כל מה שקשור לחיות אחרות, צמחים ובכלל 'טבע', לא היו סרטים סביבתיים אלא רק סרטי טבע. אולם במהלך חמש עשרה השנים האחרונות חזרנו להבין סוף סוף שאנחנו למעשה חלק מהטבע, ושלא נוכל להמשיך להתעלם מכך ולפגוע בו מבלי לפגוע בעצמנו. אז התחילו להופיע סרטים על אנשים שמושפעים מבעיות סביבה, ועל אנשים אחרים שיצרו את הבעיות הללו במתכוון או שלא במתכוון, והסיפורים האנושיים השתלבו בסיפורי הטבע והסביבה.

ככל שנושא הסביבה הופך לחלק מרכזי במציאות שלנו, לאור הידרדרות מצב כדור הארץ, כך יותר יוצרים מרגישים צורך לעשות סרטים סביבתיים, ומגוון הסיפורים הנכנסים תחת המטרייה הזו מתרחב.

הסרט המוכר ביותר הוא כמובן סרטם זוכה האוסקר של אל גור והבמאי דיוויס גוגנהיים- "אמת מטרידה". זה אחד השיאים אליו יכול להגיע סרט סביבתי, שהרי מטרתם של היוצרים היא בין היתר לסייע לפיתרון בעיות סביבה, על ידי כך שהופכים את הנושאים הגדולים ברומו של עולם לסיפור אישי שניתן להזדהות איתו.

הסיפור של אל גור (כמעט נשיא ארה"ב…) והנושא שאותו הוא מקדם – התחממות כדור הארץ, הפכו את הסרט לאחד החשובים ביותר שנעשו אי פעם, ולאחד הסרטים הבודדים שבאמת אפשר לטעון ששינו את העולם, או לפחות זירזו מאוד את השינוי. הנושא הפך בשנה שמאז יציאת הסרט לאחד הנושאים החמים במרבית מדינות העולם (אנחנו ממש לא דוגמא בנושא זה). מאז יציאת לאור הסרט הפך אל גור לנושא הדגל של המאבק בהתחממות כדור הארץ. היוזמה האחרונה שלו היא הופעה חיה שתתקיים ב-7.7.07, בערים המרכזיות בעולם, להעלאת המודעות נושא הסביבתי. מיטב האמנים, בהם מדונה, כבר הבטיחו את הופעתם בסדרת הקונצרטים.

סרטים סביבתיים רבים, עם גיבורים פחות מוכרים ועל נושאים יותר סולידיים, נעשים בכל העולם, כל הזמן. מגוון הנושאים רחב. מסרטים על מזון מהיר והשפעתו על הבריאות, הסביבה והתרבות שלנו, כמו סרטו של ריצ'ארד לנקסטייר "פאסט פוד", או סרטו של מורגן ספורלוק- "לאכול בגדול" אשר תרם לשינוי בתפריט מקדונלד'ס, ועד סרטי טבע וסרטים דוקומנטריים על אוקיינוסים שהפכו לפחי פלסטיקים ומלאים בחומר הלא מתפרק הזה. מדי פעם נוצרים גם סרטים הוליוודיים כמו "היום שאחרי מחר", או "איירין ברוקוביץ". אולם אלה מקרים נדירים יחסית.

ז'אנר שבו יוצרים מאוד נהנים לבטא את הסיפורים הסביבתיים הוא האנימציה. כאן ניתן להפוך נושא גדול ומסובך, להרבה יותר פשוט ומובן לכל. דוגמא טובה לסרט אנימציה סביבתי הוא "האיש ששתל עצים" שזכה באוסקר בשנות השמונים.

גם סרטי הוליווד המצוירים מתאפיינים באלמנטים סביבתיים כמו ב"מעבר ליער" ו"מרד התרנגולים". בולטים בכך במיוחד סרטי המאגנה היפניים כמו "הנסיכה מונונוקי" על נסיכה צעירה שהצליחה להציל את העולם.

לסרטי טבע תמיד יישאר מקום של כבוד בין הסרטים החוסים תחת מטריית סרטי הסביבה. במקום מכובד ביותר יושבים סרטים ללא מילים ועם פסקול מרשים, כמו "הנבואה" או "ברכה". אלה הם סרטים עם צילומי נוף טבעי ואנושי מרהיבים, המציגים את יפי הטבע ויוצרים תחושת פליאה, ונוגעים גם במקומות בהם האדם הורס את הפלא הזה.

ריבוי הסרטים העוסקים בנושא הסביבתי, הוליד פסטיבלים של סרטי הסביבה. הפסטיבלים הגדולים בצפון אמריקה מתקיימים בטורונטו ובוושינגטון DC. בפסטיבלים האלה מוצגים בכל שנה כמאה סרטים, רובם חדשים. בדרך כלל לא מתקיימים אירועי חוצות בזמן הפסטיבלים, והדגש הוא על הצד הקולנועי. הפסטיבלים מארחים רבים מיוצרי הסרטים למפגש עם הקהל.

בפסטיבל הקולנוע הסביבתי הישראלי "אקולנוע", שיתקיים בסינמטק תל אביב בתאריכים 21-24 למאי (שבועות).אנו מנסים להשתמש במודלים הללו, אולם לשנות את האירוע על פי מה שיתאים לדעתנו לישראל. אנו מנסים לגוון ככל הניתן בז'אנרים של הסרטים באירוע כך שיכללו אנימציות וסרטים עלילתיים לצד הדוקומנטריים. גם סרטים חברתיים עם נגיעה לסביבה יכולים להיכלל בהגדרה זו. היום ברור שקיים קשר הדוק בין בעיות סביבה, לבין מצוקות חברתיות של קבוצות חלשות הנפגעות יותר מבעיות סביבה. קשר זה בא לידי ביטוי ברבים מהסרטים, במיוחד בסרטים הדוקומנטריים.

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.