תפריט עמוד

רק תיירים מעטים מגיעים כיום לאזור סן אגוסטין (San Agustín) בדרום קולומביה, וחבל, שכן לדעתי אחד היפים באמריקה הדרומית. אולי אחראים לכך סוחרי הסמים שהתיישבו בעיר קלי (Cali), אולי אלה כוחות הגרילה החמושים שמשוטטים בהרים, ואולי כוחות המשטרה שפורקים את תסכולם על הכפריים. מכל מקום, זה שנים ההרים הירוקים והפסלים העתיקים החבויים בין חמוקיהם אינם זוכים לביקורים המוניים של מטיילים.

מדריך מסע אחר לקולומביה כאן

נקודת המוצא לסיור באזור היא פופיאן (Popayán), עיר קולוניאלית יפהפייה שבתיה צבועים בלבן. הכנסיות מרשימות במיוחד, אולם בעיני האטרקציה העיקרית בעיר היא בתי הפטיו הענקיים, שחצרותיהם הפנימיות מקושטות בעציצים ובפסלים, ותושביהם יקבלו בחיוך את מי שרוצה להציץ פנימה. שישים קילומטרים צפונית-מזרחית לסן אגוסטין נמצאת העיירה סילביה (Silvia), ששוק יום שלישי שלה הוא הזדמנות נדירה לפגוש ילידים אמרינידים ("אינדיאנים") בתחומי קולומביה. בני שבט גואמביאנו (Guambiano) באים הנה כדי למכור את מרכולתם כשהם לבושים בבגדי צמר צבעוניים, שהצבע הסגול שולט בהם.

סן אגוסטין עצמו הוא כפר קולוניאלי מטופח, שהכיכר המרכזית שלו נראית כמו נלקחה מסרטי המערב הפרוע: ספסלי ברזל לבנים שאליהם קשורים סוסים, וגברים שתקנים וחרוצי פנים חבושים במגבעות לבד. הכפר ידוע בעבודות העור המשובחות שלו, ויש המגיעים לכאן במיוחד כדי שיתפרו להם מגפיים בעבודת יד.

אבל רוב המטיילים באים הנה כדי להתרשם מהפסלים המסתוריים שנמצאו באזור. בעידן הפרה-קולומביאני חיו פה בני תרבות עלומה, כנראה ענף של הצ'יבצ'אס (Chibchas), שבהיעדר מידע כתוב זכתה תרבותם לשם הסתמי "תרבות סן אגוסטין". הם הותירו אחריהם מאות פסלים מרשימים, מרביתם חופשיים ומיעוטם חצובים בסלע, לצד אתרי קבורה ומקומות פולחן. תרבות סן אגוסטין שגשגה מהמאה השישית לספירה, הגיעה לשיאה במאה ה-13 (אז גם פוסלו רוב המונומנטים), ונעלמה במאה ה-14, טרם בוא הספרדים.

עד כה נחשפו כחמש מאות פסלים: מקצתם דמויי אדם ומקצתם דמויי חיות, בהן חיות קדושות כמו עיט, צפרדע ויגואר; יש פסלים נטורליסטיים ויש מופשטים, פסלים שגודלם כעשרים סנטימטרים, וכאלה המתנוססים לגובה של שבעה מטרים. בפארק הארכיאולוגי (Parque Arqueológico) מרוכזים פסלים רבים, מרשימים בגילופם ובעיצובם.

אפשר לצאת ברכב שטח, ברגל או על גב סוס לאתרים הפזורים בערוצים העליונים של נהר מגדלנה. כל אתר כזה הוא מרכז פולחני, הקשור ככל הנראה בקבורה. הפסלים המגולפים בדקדקנות ניצבים בנקודות נוף רבות הוד והביקור בהם משלב חוויה תרבותית ונופית כאחד.

קולומביה – העמוד הראשי >>

לקריאה נוספת:

קולומביה: רגעים מפוסלים
מסע בין שני אתרים בקולומביה עם פסלים מופלאים: בפארק הארכיאולוגי של סן אגוסטין יש ריכוז עצום של פסלים בני אלפי שנים, בגן הפסלים במדיין אפשר להתרשם מפסליו הדשנים להפליא של בוטרו, הפסל הקולומביאני הנודע

טרק אל העיר האבודה בקולומביה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.