תפריט עמוד

צלילות מופלאות באזור שארם א-שייח'

יצאנו לחופשת צלילה מופלאה בסיני וחזרנו עם המון טיפים והמלצות, חוויות ותמונות, אתרים נהדרים, מסקנות לגבי סיני בתקופת הקורונה, ועם כמה תובנות ונקודות שכדאי לדעת לפני שנוסעים לחופשת הצלילה הבאה שלכם

מעבר הגבול מישראל לסיני ומה חשוב לדעת

אין ספק שעד רגע היציאה לטיול עולות החששות התמידיות שמסתובבות בראש כבר יותר משנה, מה יהיה אם יסגרו את הגבול? מה יהיה אם יחזור הצורך בבידוד? עד כמה נשמרים ומצייתים להנחיות בארץ אליה נגיע? סיני – שכל כך מאופיינת באווירה הרגועה, השלווה וחסרת הדאגות שלה, פתאום הפכה גם היא למקום שצריך לתכנן את הטיול אליו, לשלם לא מעט כסף על בדיקות ואישורים, ולהיות בחשש מתמיד מהתרחיש בו נתגלה כחיוביים לקורונה בארץ זרה.

שארם א-שייח' – האתרים המקומות והטיולים
צלילה בסיני
ערוץ הצלילה
ולמרות זאת, סיני כמו סיני – גן עדן, וברגע שרק הגענו לגבול, עדיין בצד הישראלי, החששות התחלפו בתחושת ההתרגשות המוכרת שעולה כשרואים תורים ארוכים של אנשים מכל הגילים מלאי התרגשות להגיע סוף סוף לסיני, ובמיוחד עכשיו, אחרי יותר מידי זמן שלא יכולנו להגיע לחופים האהובים שלנו. התור ארוך בשעות הבוקר, אנחנו הגענו בצהריים ועברנו יחסית מהר. חשוב להתעדכן בשעות הפעילות של הגבול כי הוא לא פועל במתכונת הרגילה. מעבר הגבול דומה למה שהיה תמיד אבל עם כמה שינויים והצורך בהכנת טפסים מראש (כבר אין את הספונטניות של סיני מעכשיו לעכשיו) מי שאינו מחוסן צריך להכין בדיקות קורונה טרם ההגעה לגבול אך מי שמחוסן או בעל תעודת מחלים לא צריך זאת. כולם צריכים לקנות אגרות מעבר בגלל שיש מכסה של מספר המטיילים היכולים לעבור ביום. הקנייה נעשית דרך האינטרנט באתר "אגרות לסיני" של מילגם. בנוסף שעות פתיחת הגבול מעט שונות וצריך להתעדכן באתר שלהם. במעבר הגבול עצמו בצד הישראלי צריך להזמין מקום לבדיקת הקורונה שנעשה כשנחזור, בגבול נותנים טופס הרשמה וקביעת התור היא דיי פשוטה, ונעשית מהטלפון הנייד.

המים הכחולים... צילום דפנה גרגיר

המים הכחולים… צילום דפנה גרגיר

לאחר הסיום במעבר הגבול, נסענו ישירות לשארם א-שייח' בנסיעה שלקחה כמה שעות, אבל בזכות הנהג שלנו מוחמד מסרי וכרים, הייתה נוחה וללא עיכובים. עצרנו פעם אחת בתחנת דלק מודרנית באזור דהב וקנינו ארטיקים מים ושלל פינוקים. הגענו למלון האורורה, שהוא מפנק ביותר ולא מהזולים. לידו נמצאים מרכזי קניות גדולים, בתי קפה, חנויות סלולריים שבהן אפשר לקנות סים מקומי ועוד. ניתן להתאים מלון לתקציב שלכם. קיימים מלונות מעט זולים יותר המציעים אירוח נעים, חדרים נקיים וגדולים וקרבה לעיר ולנמל, מומלץ לבדוק בבוקינג כי המחירים משתנים.

מסגד במרכז השוק בשארם א-שייח'. צילום: אופיר יהושפט

מסגד במרכז השוק בשארם א-שייח'. צילום: אופיר יהושפט

בלילה הראשון לאחר קבלת החדרים וההתארגנות אכלנו ביחד ארוחה טובה במפרץ נעמה – NA'AMA BAY  שיש בו גם טיילת וגם מרכז קניות, הוא מגוון וניתן למצוא שם חנויות רבות, מועדוני לילה, שוק, מסעדות, וגם מזון מהיר מערבי כמו מקדונלדס, KFC, hard rock café ועוד. הטיילת מדליקה ומומלץ מאוד להגיע לשם, לעבור בין הדוכנים, לצלם, וכמובן לאכול דווקא במסעדות המקומיות. ההגעה לשם במונית שניתן לתפוס ברחוב או לבקש שיזמינו לכם דרך המלון – המחיר יהיה יקר יותר, אבל אולי ייתן יותר תחושת ביטחון.

מלון האורורה בשארם

מלון האורורה בשארם

התארגנות לצלילות

הבוקר מתחיל יחסית מוקדם כי אנחנו רוצים להספיק הרבה, לאחר ארוחת בוקר במלון, יוצאים מהמלון ומגיעים בהסעה מאורגנת שבדרך כלל יש למועדון הצלילה. אנחנו בחרנו במועדון הצלילה של בוב, שניתן למצוא אותו בפייסבוק בשם BOB K.SINAI במועדון The Gate Travel Network.

עוד מועדוני צלילה שמומלץ לעשות דרכם צלילות בסיני (גם בשארם א-שייח' וגם בדהב):

אנחנו מקבלים ציוד אישי, בודקים תוקף ביטוח הצלילה, אותו אפשר לעשות מראש באחד מאתרי הביטוח הישראלים (ולוודא שהפוליסה תקפה גם לצלילות בחו"ל!), וניתן גם לעשות ביטוח טיולים אקסטרים הכולל בתוכו ביטוח צלילה בארץ ובחו"ל (החברה היחידה שמכסה את הצולל, עד עומק הסמכתו היא "פספורט קארד", שאר החברות מגבילות כיסוי הביטוח לעומק מסוים גם אם ההסמכה שלכם מאפשר, צריך לשים לזה לב). לא שוכחים להראות יומני צלילה וצלילה אחרונה בתוקף של חצי שנה, תעודות, ודרכונים.

צח מתרגש לקראת השייט. צילום: חוסאם יוסף

צח מתרגש לקראת השייט. צילום: חוסאם יוסף

סירות הצלילה בנמל בשארם. צילום: דפנה גרגיר

סירות הצלילה בנמל בשארם. צילום: דפנה גרגיר

לאחר ההתארגנות והתאמת ציוד הצלילה האישי נוסעים מהמועדון לנמל וממשיכים לסירה. בנמל שארם א-שייח' יש המון סירות ולרוב כולן משמשות כסירות תיירים לצלילות ולפעילויות ימיות. על הסירה מסופקת ארוחת צהרים עשירה ומגוונת, כולנו הסכמנו פה אחד שזו הארוחה שהכי אהבנו, ויש בה חללים מוצלים ופתוחים, מוזיקה מתנגנת ואווירה נעימה. הציוד מאוחסן בצורה מסודרת למטה ואנחנו מבלים בקומה השנייה, הצוות האדיב המורכב ממדריכי צלילה, הקפטן וצוות תפעול הסירה דואגים שנרגיש הכי בבית שאפשר ומוציאים פירות ופינוקים.

לפני הכניסה. צילום: חוסאם יוסף

לפני הכניסה. צילום: חוסאם יוסף

פירוט אתרים וכיף גדול

באזור שארם א-שייח' יש המון אתרי צלילה מופלאים, שמספקים חוויות מגוונות, כניסה למערות מוקפות קירות אלמוגים ענקיים שמתרוממים מהעומק, מרבדי אלמוגים שטוחים, קירות אלמוגים שאי אפשר לראות את סופם מרוב עומק, בעליי חיים ימיים שונים ומגוונים, ומים כחולים וצלולים בצבע מהפנט. השגרה היא שלוש צלילות ארוכות ומרתקות ביום וביניהן רביצה בסירה, שיזוף והרבה הרבה אוכל. האתרים בהם צללנו ביום הראשון הם:

TEMPLE

RAS UM SID

RAS GHOZLANI

הצלילה הראשונה היא צלילת ניסיון – check dive,  צלילה יחסית רדודה. באתר הטמפל אפשר לעשות צלילה קלה לצורך ריענון, שמצמיחה לכולם את הזימים בחזרה ומחזירה את תחושת הנוחות במים, וגם צלילות לילה. הצלילות הבאות ארוכות ועמוקות כמה שאפשר, באתרים של היום הראשון אומנם היה יפה, אך הובטח לנו שהאתרים בימים השני והשלישי עולים עליהם!

צח צולל. צילום אופיר יהושפט

צח צולל. צילום אופיר יהושפט

צילום חוסאם יוסף

צילום: חוסאם יוסף

צילום: חוסאם יוסף

צילום: חוסאם יוסף

ערב בחזרה במלון, החלטנו לאכול בחוץ, הפעם בשוק, ולחפש את המסעדות הטובות שכל כך מאפיינות את האזור הזה. לשם כך הלכנו לשוק – "OLD MARKET" של שארם א-שייח' המאופיין בחנויות רבות לתיירים בהן ניתן למצוא חנויות תבלינים, מנורות ושטיחים בעבודת יד, יפים באופן משגע ובמחירים ממש טובים, חנויות ציוד צלילה שחלקן מספקות ציוד צלילה איכותי ומקורי, ובחלקן אפשר גם למצוא חיקויים. גם ציוד של חברות פחות מוכרות יכול לעשות את העבודה. כמובן שחשוב לדעת לבחור במה נרצה להשקיע ולהיות בטוחים שקנינו משהו איכותי ומקורי (לדוגמה מסכת צלילה שחייבת להיות אטומה היטב ועם זכוכית ממוגנת מפני שבירה), נקנה של אחת מהחברות המוכרות שאנחנו סומכים עליהן ואילו מה שנוכל לקנות יחסית בזול ולא חייב להיות של חברה מוכרת בהכרח כמו שנורקל, גרביי ונעליי צלילה וכו', שגם אם איכותם ירודה – לא יסכנו אותנו במהלך הצלילה. אנחנו קנינו שתי מזוודות ענקיות לסחיבת ציוד הצלילה שלנו מה שגרם להתניידות בטיול להיות קלה ונוחה כשהציוד הכבד מתגלגל מאחורינו במזוודה. ניתן לקנות בחנויות הצלילה גם מפות וספרים מאויירים שיעזרו לכם לבחור את אתרי הצלילה שלכם ולתכנן את המסלול.

בשוק כמובן שמצאנו מספר מסעדות מקומיות ובהן דגים טריים וסוגים רבים של מאכלי הים, בשר, צ'יפס, ירקות, סלטים ושירות אדיב ביותר. המחירים נוחים והחוויה נהדרת. גם לשוק, כמו למרכזי הקניות במפרץ נעמה כדאי להגיע במונית ולהקדיש כמה שעות להסתובב שם ולחקור, אנחנו חזרנו כל ערב לאחד מהם כי היו עוד דברים שרצינו לראות ולעשות. האווירה צבעונית ותוססת, ובמרכז השוק, נמצא המסגד הגדול שניצב באמצע השוק ומואר מאוד יפה בלילה.

להקת שרביטנים, צילם: חוסאם יוסף

להקת שרביטנים, צילם: חוסאם יוסף

ביום הצלילה השני היציאה לים היא מנמל אחר, שנקרא "shark bay" שהוא הרבה יותר קרוב למיצרי טיראן, מהם הגענו לאתרי הצלילה באזור זה שהם פשוט עוצרי נשימה ובתנאי ים מדהימים. מיצרי טיראן נראים כהר גבוה ומדברי והשילוב של הים הכחול כל כך והרי המדבר הגבוהים הוא נוף שלא נמאס להתבונן בו אף פעם. ביקרנו כמה מהאתרים הטובים והיפים שיש לסיני להציע לצוללים:

JACKSON REEF

THOMAS REEF

GORDON REEF

אתרים אלה נמצאים באזור מיצרי טיראן.

ביום השלישי שטנו לאזור הדרומי ביותר – בקצה של חצי האי סיני ושם צללנו באזור ראס מוחמד באתרים:

SHARK REEF

YOLANDA REEF

RAS ZAATAR

דולפינים מהסירה, צילום דפנה גרגיר

דולפינים מהסירה, צילום דפנה גרגיר

אלמוג גורגוניה - מניפות ענק אלו מאפיינות את אתרי הצלילה של דרום סיני. צילום: חוסאם יוסף

אלמוג גורגוניה – מניפות ענק אלו מאפיינות את אתרי הצלילה של דרום סיני. צילום: חוסאם יוסף

אתרים אלו של היום השני והשלישי, באזורים של מיצרי טיראן ובאזור של ראס מוחמד, הם מקומות נפלאים לצפייה בבעלי חיים ימיים ובנוף תת ימי מרהיב. להקות של ברקודות ענקיות, צבי ים, איגל ריי, דולפינים ואפילו כריש אחד הם רק חלק מכל מה שראינו שם. זאת מבלי למנות את מרבדי האלמוגים בכל צבעי הקשת, ולהקות דגים ענקיות. במקומות אלו חשוב מאוד לשמור על איזון בצלילה מכיוון שלפעמים לא ניתן אפילו לראות את הקרקעית, להסתכל לצד אחד ולראות קירות אלמוגים בלתי נגמרים ולצד השני אל עבר הים הפתוח, בתקווה לראות בעליי חיים גדולים כמו כרישי לוויתן, דולפינים או טחנים וטריגונים למיניהם. צוללים תמיד בליווי מדריך בקבוצות קטנות וחייבים להיות קשובים להנחיות כי המדריכים, על מנת לתת את החוויה הטובה ביותר, ירצו לקחת אתכם כמה שיותר עמוק ולכמה שיותר זמן שאפשרי מבחינת גבולות סכנת הדקומפרסיה.

קירות אלמוגים. צילום: צח לביא

קירות אלמוגים. צילום: צח לביא

בנוסף במקומות כאלה, בגלל המבנה הצר לפעמים של אתרי הצלילה, יש זרמים חוזרים ואפשר להרגיש את הזרמים היטב ולפעמים הם יכולים מעט להלחיץ, גם במקרה כזה חשוב לבוא מוכנים, סומכים על עצמכם בתור צוללים וקשובים להוראות מתוך ידיעה שהבנתם היטב את ההנחיות של המדריכים טרם הכניסה למים. ובכל זאת, צלילת זרם בשארם א-שייח' היא אחת החוויות הכיפיות שיצא לנו לעשות בטיול הזה!

אמנם שארם כמו דהב ומקומות אחרים בסיני מושכים אליהם תיירים רבים מכל העולם, אבל עדיין אולי בשל הגודל של שוניות האלמוגים וריבוי אתרי הצלילה, ואולי בשל כך שלמקומות מסוימים לא ניתן להגיע עצמאית אלא רק עם קבוצות, מרגיש ששוניות האלמוגים שם שמורות יותר מבאילת השכנה. לאחר ארבעה ימים של שמש, ים, אוכל וצלילות יפות התכוננו לחזרה ארצה.

צח יוצא מהמים. צילום: חוסאם יוסף

צח יוצא מהמים. צילום: חוסאם יוסף

החזרה לישראל וטיפים נוספים

על מנת לחזור בחזרה לישראל יש להכין מראש בדיקת קורונה שלילית, זאת אפשר לבצע באחד מבתי החולים באזור שארם א-שייח' בעלות כל כ-30$ אנחנו הלכנו לבית החולים "Sharm international hospital" קבוצות גדולות עלולות להמתין הרבה זמן ובאופן כללי, למרות המתקנים המודרניים הרגשנו שפערי שפה והסברה סיבכו מעט את התהליך. אופציה אחרת נוחה יותר שהמליצו לנו היא להזמין למלון ולבצע את הבדיקה באופן פרטי – אמנם המחיר יכול להיות גבוה יותר אך לא בהרבה (40-50 דולר), וזה חוסך זמן יקר וכאבי ראש.

  • חשוב לבצע את הבדיקה יומיים לפני החזרה לגבול, כי לוקח לפחות 24 שעות עד שמקבלים תשובה ואפשר להתחיל לצאת לדרך.
  • טיפ חשוב מאיתנו, בעיקר בתקופת הקורונה – לאורך כל הטיול בעיקר במעבר הגבול הלוך חשוב מאוד לשמור את כל הטפסים והפתקים שתקבלו – בעיקר כאלה עם ברקוד עליהם, כדאי אפילו לצלם בטלפון. לא תמיד מסבירים זאת אבל יכולים לבקש אותם כאשר תרצו לחצות את הגבול בחזרה לישראל. בנוסף בבית החולים חשוב מאוד לשמור את הקבלה על בדיקת הקורונה על מנת לקבל את טופס התוצאה של הבדיקה. גם את הטופס הזה, הקבלה וכל מסמך נוסף מומלץ מאוד לצלם בטלפון.
  • טיפ נוסף – אינטרנט בפלאפון הוא עניין מאוד זול ויעיל בטיול במצריים, ניתן לקנות כרטיס סים של אינטרנט בלבד בכל חנות של VODAFONE שנמצאות באזור המלונות והטיילת והשוק. מחירן משתנה בהתאם לחבילות האינטרנט שתרצו.
  • עוד המלצה – בחור מקסים שעזר לנו מאוד בכל ההתארגנות טרם ההגעה וגם בסיני הוא חוסאם שאפשר למצוא אותו בפייסבוק בשם Hossam Youssef  והוא צלם נפלא שאפשר לשכור את שירותיו.
  • חשוב להתעדכן – נכון לימים אלה חלה חובת בידוד על החוזרים מסיני, חובה זו היא חדשה מאוד ולא הייתה כשאנחנו טיילנו. לפני היציאה לטיול שלכם חשוב לוודא פרטים אלו ולתכנן בהתאם.

חזרנו לאילת וכבר במעבר הגבול בחזרה לישראל התחלנו לתכנן את החופשה הבאה.

מפת אזור שארם א-שייח':


——

אופיר יהושפט – מדריכת צלילה באילת ובעולם, היום תלמידת תואר ראשון בגיאולוגיה באוניברסיטת בן גוריון.
צח לביא – מדריך צלילה באילת ומוביל טיולי צלילה בסיני, כיום תלמיד לתואר שני במכון לחקר הים באילת.
שניהם חובבי הרפתקאות מושבעים ולמודי נדידות ארוכות, שעושים הכל כדי לשלב את האהבה הגדולה לים בכל דקה פנויה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. גדי פלדמן הגיב:

    זוכר שהיה בזמנו באזור שארם אתר עם כדי כספית שנפלו בעבר מספינה. יודעים מה היה שם האתר והאם הוא עדיין קיים?

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מסיני

הבוסתנים בהר הגבוה בסיני: תחת גפנם ותחת תאנתם
הבוסתנים בהר הגבוה בסיני: תחת גפנם ותחת תאנתם

חקלאות הבוסתנים העתיקה במרומי סיני היא בת מאות שנים, אך רק במאמץ, ברגל, בשוטטות בוואדיות מחוץ לשבילי התיירות, ניתן לגלותה. שבטי הבדואים בהר הגבוה עדיין שומרים עליה, אבל השינויים באורח החיים מהווים סכנה למורשת הייחודית. האם הפלא הזה ...

מסלולי הליכה בהר הגבוה בסיני
מסלולי הליכה בהר הגבוה בסיני

קשה לתפוס כמה פשוט להתארגן מהבית לטיול ב"הר הגבוה" בסיני. הקורונה מאחורינו, סיני פתוחה למעבר 24 שעות ביום, הוכשרו מדריכים חדשים מקרב הבדואים ועוד ועוד בוסתנים נפתחו בהרים ללינת מטיילים. במרחק של  שעתיים נסיעה מהגבול בטאבה מגיעים לאזור ...

"יצירת חיי": ריטריטים ומוזיקה בסיני
"יצירת חיי": ריטריטים ומוזיקה בסיני

שקט, פשטות, צלילים, מנוחה, קלילות, ים, משחק, נגינה, יחד, שירה, הרים, לבד, יצירה, עוד שקט, שפיות, פירגון, צחוק, עוד צלילים, שלום בפנים, שלום בחוץ, כוכבים, טחינה, היכרות, מגע, גמישות, שמחה, א ה ב ה. רפי קלמר חזר לסיני ...