תפריט עמוד

צלילה חופשית ויוגה בזנזיבר

לכאורה אין כל קשר בין יוגה לצלילה חופשית, אבל למעשה החיבור טבעי למדי. בשניהם הממד הפיזי והמנטלי מתמזגים יחדיו ושניהם מובילים לתחושה נעימה של הרפיה ושחרור. כשמשלבים בין שתי הפעילויות האלה על רקע הנופים הקסומים של האי זנזיבר, החוויה מתעצמת

ברגע בו אנחנו לוקחים את שאיפת האוויר ועוצרים את נשימתנו, הקסם מתחיל. קצב פעימות הלב יורד, הדם מתרכז בליבת הגוף, לב ריאות ומוח, ותחושה נעימה של הרפיה פושטת באיברים.

צלילה חופשית היא ענף ספורט עתיק יומין, בן יותר מ-5,000 שנים, בו צוללים לעומק אך ורק בעזרת האוויר שבריאות, וזאת בשונה מצלילת המכשירים, סקובה (scuba), הידועה יותר, בה נושמים אוויר דחוס או גזים שונים ממכלי צלילה על מנת להעמיק ולשהות מתחת למים.

צלילה חופשית צוברת פופולריות רבה בשנים האחרונות | צילום: אביב אשד

ענף הספורט הזה חווה פריחה אדירה בעשורים האחרונים, הוא מגוון וכמעט כל אחד יכול למצוא בו את מקומו. בניגוד לדעה הרווחת, זהו בעיקר ספורט מנטלי, בו הרוגע, השקט והריכוז הם שחקני המפתח, ולא דווקא נפח הריאות והכושר הגופני הכללי.

עושים בועות. צלילה חופשית מתאימה לכל גיל | צילום: אביב אשד

הצלילה החופשית מתאימה לכל גיל, מילדים ונוער שלומדים להכיר את הסביבה הימית דרך השנרקול ולאחר מכן לצלול, להעמיק ולרכוש ביטחון במים, ועד למבוגרים בגילאי 60 פלוס. ישנם העוסקים בצלילה חופשית כי הם אוהבים את החיבור הטבעי והבריא עם החי והצומח התת ימיים. ישנם הנמשכים לפן האתגרי של הדיג, לאחרים קוסמת השלווה העמוקה והשקט שמוצאים בצלילה ויש שנמשכים לעומק ולפן התחרותי של הענף. בתחום התחרותי שיאי העולם עומדים על למעלה מ-13 דקות לעצירת נשימה סטאטית ושיאי העומק של למעלה מ-100 מטר. כל אחד מוצא את דרכו בעצירת הנשימה מתחת למים. העמקה בעצירת נשימה היא תמצית תחושת החופש.

ברגע שלוקחים את שאיפת האוויר ועוצרים את הנשימה הקסם מתחיל | צילום: תום פלד

השילוב עם היוגה
יוגה משלבת גוף ונפש והיא חיבור טבעי ועתיק לצלילה החופשית. הממד הפיזי והמנטלי מתמזגים יחד תוך מודעות לנשימה, מובילים להרפיה, שבהמשכה הטבעי העמקה במים בעצירת נשימה. בתרגולים משלבים נשימה עם מדיטציה ותנוחות משתנות, מה שמשמש כחימום לעצירת הנשימה, משפר את הגמישות, מזרים דם לחלקי הגוף השונים ומחדד את המודעות.

אתרים מומלצים לצלילה ויוגה בזנזיבר
החוף הצפוני (nungwi)
את התרגולים הראשונים נעשה באחד החופים היפים ביותר בזנזיבר. החוף הצפוני שכמעט שאינו נתון להשפעה של גאות ושפל, והוא מאפשר מים רגועים וצלולים לתרגול ראשוני של צלילה חופשית. החוף הזהוב עם עצי הדקל מספק אווירה מושלמת ליוגה.

האי מנמבה (mnemba)
זה הוא אי אלמוגים בחוף הצפוני-מזרחי ליד Matemwe. הצלילה במנמבה קסומה במיוחד: מים צלולים, קירות שונית אלמוגים מרשימים ולהקות דגים ענקיות. במהלך הצלילה יש סיכוי לפגוש מינים רבים של דגים, צבי ים, דולפינים ולעיתים גם כרישי לוויתן. האי מנמבה והשוניות סביבו הוכרזו כאזור שימור ובנוסף לעושר התת ימי הגדול, יש כאן גם מגוון ציפורים, חלקן נודדות ואחרות תושבות קבועות באי.


מורנה מנוקדת באי מנמבה. צלילה במנמבה מפגישה עם עולם תת ימי מופלא | צילום: שאטרסטוק

אי המכשפים (Tumbatu)
מול החוף המערבי של האי זנזיבר נמצא אי המכשפים – זו קהילה סגורה, מוסלמית, מסורתית. בצלילה באי נעמיק לאורך קירות עשירים באלמוגים בעומקים משתנים של עד כ-20 מ'. לצד האי המרכזי יש שני איים קטנים בהם ניתן לבקר וליהנות מהחופים. מסביב לאיים ישנו ריף יפיפיה שבו להקות דגים וחשופיות צבעוניות נראים היטב במים הצלולים.

הלגונה הכחולה
את הלגונה הזו פשוט אסור לפספס! נפליג בין האיים על גבי סירת דאו, סירת מפרש אפריקאית מסורתית הבנויה מעץ טיק ונבקר באי הנעלם – רצועת חול שנחשפת בשפל ונעלמת מתחת לגלים בזמן הגאות. זו הזדמנות לחוות מדיטציה על הסירה ויוגה על החוף הקסום, להתפנק במגוון של פירות טרופיים טריים ושתייה קרה. לאחר מכן נשוט לעבר הלגונה הכחולה – מפרץ טבעי הסגור כמעט לגמרי, מלבד שתי כניסות. בלגונה הטבעית המהממת ביופייה נצלול חופשי בין הדגים ושאר היצורים הימיים. את הטיול מסיימים בברביקיו של דגים ומאכלי ים.


יוגה במעמקים. השילוב בין צלילה חופשית ליוגה הוא טבעי ועתיק

סדנת צלילה ויוגה בזנזיבר
בסדנה בזנזיבר תתחבר היוגה לצלילה החופשית בין דקלי הקוקוס ומי הטורקיז של אי התבלינים. פותחים את הבקרים בתרגולי יוגה ולאחר ארוחת הבוקר עוברים לתרגולים של עצירות נשימה. במהלך הימים מתקדמים אט-אט, כל אחד בקצב המתאים לו – מעצירות נשימה בבריכת השחייה של המלון ועד העמקה בין שוניות האלמוגים של האי. פעילויות היוגה והצלילה מתבצעות בחופים חלומיים ובלגונות כחולות. את הסדנה מלווים שני מדריכים מנוסים: רוני גוהר, מדריכת יוגה ואביב אשד, מדריך צלילה חופשית. פרטים נוספים בדף הפייסבוק ובטלפון: 054-5600155

צילום תמונה פותחת: תום פלד

 

זנזיבר - גן עדן לחובבי דגים

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.