תפריט עמוד

פנמה – היכרות ראשונה

היא הרבה פחות מוכרת לישראלים מקוסטה ריקה שכנתה, אבל פנמה מציעה המון למי שיגיע אליה. מחופים קריביים רומנטיים להפליא, דרך איים זעירים ועד עיר בירה תוססת. ועוד לא הזכרנו את התעלה המפורסמת שאפשר לשוט בה או פשוט להסתכל ולהתפעם מהפרויקט המורכב

בשונה משכנותיה קולומביה ובעיקר קוסטה ריקה, שצוברות פופולאריות בקרב מטיילים ישראלים (הראשונה מושכת בעיקר תרמילאים, השנייה גם משפחות וזוגות בחופשה רומנטית), פנמה נותרה מחוץ למסלול המוכר. אבל סביר להניח שלא לזמן רב, שכן פנמה (Panama, משמעות השם היא "שפע פרפרים"), מציעה תשתית תיירותית מפותחת, שלל אפשרויות של טיול ונופש ונופים נפלאים. את עיקר פרסומה קנתה פנמה, המדינה הדרומית ביותר במרכז אמריקה, מהתעלה החוצה אותה והמחברת בין שני האוקיינוסים – האטלנטי והשקט. אבל זאת בהחלט רק ההתחלה.


חוף לצד הים הקריבי. יפה כאן יותר מכל גלויה

המטיילים בפנמה יכולים ליהנות מחופים נפלאים הפרושים לאורך שני ימים: הים הקריבי והאוקיינוס השקט. כל אחד ימצא כאן את מבוקשו – החל מרביצה נינוחה על חוף עם חול לבן ודקלים, דרך צלילה בשוניות עשירות באלמוגים ודגים, וכלה בשלל פעילויות של ספורט ימי. ביום אחד תוכלו לשחות בים הקריבי, משם לעבור לצלילה ושנרקול באוקיינוס השקט, לחזור לטיול שייט בים הקריבי וחוזר חלילה.


הפנטזיה המושלמת: אחד מאיי סן בלאס מוקף במים צלולים ושוניות אלמוגים

מעבר לחופים, יש בפנמה גם אזורים מיוערים, אזורי ביצות ובמרכז המדינה מתנשאות פסגות הרים מרשימים, בהם הרי געש כבויים. מהפסגה הגבוהה ביותר, הר בארו (Barú) יש תצפית מופלאה על כל הסביבה, חדי העין יבחינו מכאן באוקיינוסים המשתרעים משני צדי המדינה הצרה. כרבע משטחה של פנמה הם פארקים לאומיים ושמורות טבע עם עושר מרשים של צמחייה ובעלי חיים. צפרים לא ישבעו ממראה המוני הציפורים המצטיינות בנוצות ססגוניות.


טוקן בשמורת טבע בפנמה. אוהבי ציפורים לא ישבעו מהמראות

בסמוך לחופי פנמה פזורים המוני איים, חלקם גדולים ואחרים זעירים. באחדים מהאיים אפשר לראות את בני השבטים המקומיים השומרים עדיין על חיים מסורתיים. בים הקריבי יש שתי קבוצות איים שכדאי לבקר בהן: סן בלאס (San Blas) ובוקאס דל טורו (Bocas del Toro). בבוקאס דל טורו יש שוניות אלמוגים יפהפיות, עמוסות בהמוני דגים צבעוניים. אפשר גם לצפות כאן בדולפינים ולסייר בחוף הצפרדעים האדומות. איי סן בלאס, מצבור של 400 איים ואיונים זעירים, נראים כאילו יצאו מתוך גלויית נוף קיטשית. זהו מחוז אוטונומי המנוהל על ידי שבט הקונה, שאנשיו מתקיימים בעיקר מדייג ואפשר לראותם שטים בין האיים בסירות קנו צרות. זהו מקום אידיאלי לשחות בקרב להקות ענקיות של דגיגי כסף, כשמעל – שקנאים חומים צוללים אל המים בחיפוש אחר דגים. אפשרויות טובות נוספות לצלילה, לשנירקול ולדייג במים עמוקים אפשר למצוא בחופי האוקיינוס השקט, סמוך לאי קויבה (Coiba) ולאיי פרל (Pearl).


אישה משבט הקונה חותרת בסירת קנו מסורתית

מי שזקוק לקצת אקשן עירוני, ישמח לגלות שפנמה סיטי הבירה היא עיר קוסמופוליטית ותוססת, עם גורדי שחקים ושפע של ברים ומסעדות – אפילו קו הרקיע שלה מזכיר במשהו את זה של ניו יורק. ברובע ההיסטורי (Casco Viejo) יש מבנים קולוניאליים, מוזיאונים מעניינים וכנסיות יפות. פנמה הישנה (Panama Viejo) הוא אתר עם שרידי העיר המקורית, שבתיה נהרסו בתחילת המאה ה-17 במתקפת פיראטים. עוד בעיר – טיילת אמדור (Amador) היפה ושוקקת החיים, שמחברת בין העיר לשלושה איים הסמוכים לה. בסופי שבוע המקומיים יוצאים לכאן לטייל, לרכוב על אופניים ולבלות במסעדות ובברים שבאיים.


קו הרקיע של פנמה סיטי. מנהטן, מאחוריך

אבל האתר שבאמת אין להחמיצו בעת ביקור בפנמה סיטי הוא כמובן תעלת פנמה, המחברת בין האוקיינוס האטלנטי לאוקיינוס השקט. בניית התעלה, שאורכה יותר מ-77 ק"מ, היה אחד האתגרים ההנדסיים הגדולים והמסובכים אי פעם – הבנייה החלה ב-1890 והסתיימה רק כעבור 24 שנים. מדי שנה עוברות דרך התעלה יותר מ-14 אלף אוניות נוסעים וספינות משא, הנושאות כארבעה אחוזים מכלל הסחורות בעולם.


גשר האמריקות העובר מעל הכניסה לתעלת פנמה מצד האוקיינוס האטלנטי

אחרי העיר הגדולה, אפשר לשוב אל הטבע. עוד יעד נפלא הוא גולפו דה צ'יריקי (Golfo de Chiriqui ), מפרץ הסוגר על קבוצת איים והמוקף בחופי רחצה, מעיינות חמים ועמקים פוריים. רוב האזור הוכרז כשמורת טבע והוא מציע אפשרויות רבות לצלילה, גלישה, צפרות ודייג. במזרח המדינה כדאי לבקר במחוז דאריין (Darien), שבו יש אזורי ביצות ויערות גשם בתוליים. המוזיקה האופיינית למחוז משלבת בין צלילים קריביים ואפריקאים, תענוג גדול לכל חובב מוזיקה.

מפת פנמה:


לחצו להגדלה

 


צילומים: אייסטוק, Marissa Strniste, flickr


הים הקריבי - בוקאס דל טורו

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.