תפריט עמוד

על אופניים מחוות פיליפ לבתרונות רוחמה

• עונה מומלצת: חורף או אביב, כשהכל ירוק ופורח.

• התאמה: לכל המשפחה.

• אופי מסלול: דרכי עפר נוחות לאופני שטח.

קושי מסלול: קל.

• אורך מסלול: כ- 20 ק"מ (עם אופציה להארכה, בביקור בתל חסי).

• משך מסלול: כ- 5 שעות

• מפה: "מישור חוף הנגב [הנגב המערבי]", מפה מס' 13

• הגעה מהמרכז: נוסעים דרומה בכביש מס' 40. חולפים על פני הכניסה למושב איתן (3 ק"מ אחרי הכניסה הדרומית לקריית גת) וממשיכים משם כ- 6 קילומטרים נוספים אל חוות פיליפ.

* מסלול מעגלי, אין צורך בהקפצת רכבים.

* הערה: לא כל דרכי העפר בשדות מסומנים. מומלץ ביותר לצאת לדרך רק מתוך ידע מוקדם בניווט. יש להצטייד במפה טובה ובמצפן.

בעונה שבה השדות מוריקים עדיין והפריחה משתוללת נצא למסלול אופניים שההתמצאות בו מעט מאתגרת. בניגוד למסלולים המוצעים בדרך כלל הפעם מתואר מסלול שלא כל הדרכים בו מסומנות ולכן הוא מחייב מידה של ידע בקריאת מפה, התמצאות בשטח ויכולת ניווט. לא מומלץ למי שאינו מיומן בכך!

חוות פיליפ, שממנה נצא לדרך ושאליה נשוב קרויה על שמו של פיליפ הרשברג, לוחם פלמ"ח, מרגל וחקלאי. בשנות החמישים, כשהנגב רחש מסתננים ממצרים, הוענקו שטחים לכל מי שהעז להסתכן ביישוב השטחים הפרוצים ועיבודם. פיליפ החל בעיבוד האדמה, אם כי מעולם לא התגורר בחווה. לאחר מותו, עבר בנו יוחאי לגור כאן עם משפחתו, והוא זה שמנהל כיום את החווה ועורך את המעבר ממשק חקלאי למשק שעוסק גם בתיירות ואירוח. ניתן לשאול כאן על הדרך הקלה ביותר להגיע אל שמורת בתרונות רוחמה ותל חסי.

בדרך לעבר תל חסי נמצאים ריכוזי הפרגים הגדולים ביותר

מחוות פיליפ יוצאות מספר דרכי עפר שאינן מסומנות בסימון שבילים מערבה. השדות הפתוחים מתחלפים בהדרגה בצמחיית בר. בימים אלו משתוללים כאן בסחרור חושים אלפי פרחי חרצית וחרדל שכנגדם מתריסים פרגים אדומים. אם לבחון את המאבק בקנה מידה של זמן הרי שכף הניצחון מוטה בבירור לטובת הצהובים. די בגל חום אחד כדי לגרום לפרגים הענוגים ליבול. תוך שנפלס דרכנו דרך נוף הגבעות של שמורת נחל שקמה נגיע אל הדרכים המסומנות שממערב לשמורת פורה. סימון השבילים השחור יוביל אותנו על דרך עפר מסומנת אדום שכיוונה צפון דרום. ישנה אפשרות לפנות בה ימינה (צפונה), דבר המאריך את הדרך ב- 10 קילומטרים, אך פעמים רבות משתלם כי כאן נמצאים ריכוזי הפרגים הגדולים ביותר! הדרך מובילה אל גבעה מצוקית (אותה נראה כבר מרחוק, כך שנוכל להחליט אם לרכב עד אליה). הגבעה היא למעשה האתר הארכיאולוגי תל חסי. נוף יפה נשקף מהתל לכל העברים. במזרח ניתן לראות את הרי חברון, סביב את גבעות הלס הרכות שנמשכות בכל עבר ומתחתנו את ערוצו הפתלתל של נחל אדוריים שאפיקו מודגש בפס רחב של קנים.

תל חסי התפרסם בעיקר מכיוון שבמהלך החפירות בו ב- 1890 הניח ראש משלחת החופרים, הארכיאולוג פלינדרס פיטרי, את היסוד לחפירות המדעיות המודרניות בארץ ישראל וסביבותיה – חפירות שבהן החפירה נעשית במפלסים, תוך הקפדה על הפרדה בין שכבות שונות המתוארכות על פי הממצאים, בעיקר באמצעות חרסים. ההיסטוריה האנושית בתל ממושכת מאד: מהתקופה הכלקוליתית ועד סוף התקופה ההלניסטית. בתקופת הברונזה הקדומה ובתקופת הברונזה המאוחרת הייתה כאן עיר מבוצרת, מוקפת על ידי סוללה כמו ערים אחרות בנות התקופה. כיום כל שניתן לראות במקום הוא את שרידי חתך השכבות שעשה פיטרי בתל.

אם רכבנו עד התל, נשוב על עקבותינו בדרך המסומנת אדום ונמשיך איתה עד שמורת בתרונות רוחמה ומפגשה עם כביש מס' 334 (דרך הבתרונות, מעט מזרחית לקיבוץ רוחמה). בהגעה לכביש ניסע בו מערבה (ימינה) וכעבור קילומטר וחצי נפנה ימינה לעבר קיבוץ רוחמה. במקום להיכנס לקיבוץ נפנה ממש לפני השער שמאלה, בדרך עפר טובה מסומנת שחור. הדרך חוצה את ערוץ נחל רוחמה וממשיכה צפונה. בסופה צומת T, בסמוך לחורבת זדים. הסימון השחור ממשיך שמאלה, אך אנו נבחר בדרך הפונה ימינה. היא נמשכת לאורך הרכס המתון הנמשך לכיוון דרום מזרח. ישנן כמה פניות ימינה ושמאלה אך נתעלם מהן. מגמת פנינו הכללית היא חורבת בלהן, הנמצאת כחצי קילומטר מצפון לקצה הדרך. משם, נמשיך מזרחה, נחצה את הדרך המסומנת אדום שבה כבר רכבנו ונמשיך אל הדרך המסומנת שחור, באותה דרך בה התחלנו את הרכיבה בחזרה לעבר חוות פיליפ.

לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מנגב צפוני ומערבי

פריחת הכלניות: טיול בנגב הצפוני
פריחת הכלניות: טיול בנגב הצפוני

למרות הטלטלה שעברה על האזור, גם בחורף הזה הכלניות פורחות בשיא הדרן ועסקים קטנים מתחילים להיפתח מחדש. טיילנו בין יערות למרבדי פריחה, בין אמנים לבשלנים וגילינו כמה מרגוע יש כאן ללב ולנשמה. השנה, יותר מתמיד כדאי לטייל באזורים ...

מבוא לנדודים 56: החווה של דנדן ולילך
מבוא לנדודים 56: החווה של דנדן ולילך

בין נתיבות ואופקים פניתי אל דרך עפר שחצתה את המישור, התכנסה אל בין נחל גרר ויובלו נחל פטיש. הגעתי אל חוות בולוטין של דנדן ולילך, החבוקה בין שני קניוני הלס. דנדן הגיח מתוך כרם זיתים על גבי טרקטורון. ...

מבוא לנדודים 55: החולות בין עזה לעזוז
מבוא לנדודים 55: החולות בין עזה לעזוז

מדבר החולות המתחיל בדרך מעזוז אל עזה, נמצא גם בצפון סיני ובמצרים, והלאה אל לוב אלג'יר ומרוקו. חולות עגור נוגעים בחולות חלוצה שמשתלבים עם חולות נחל סכר, ותרבות של עמים שלמים, סוחרים חקלאים ורועים, מכוסה בשמיכת החול הגדולה. ...