תפריט עמוד

עין פיק ועין אפיק: טיול משפחתי

• עונה מומלצת: כל השנה

• התאמת המסלול: לכל המשפחה

• קושי המסלול: קל

• אורך המסלול: כקילומטר וחצי

• משך המסלול: שעתיים

• מפה: מפת סימון שבילים מס' 1 "החרמון, הגולן ואצבע הגליל"

• הגעה מצומת צמח: ניסע בכביש מס' 98 לכיוון חמת גדר. נפנה שמאלה בהמשך אותו כביש לעבר רמת הגולן. בתום העלייה המפותלת נגיע בבת אחת אל הרמה המישורית – נמשיך לנסוע ישר ונחלוף על פני הפניות שמאלה למבוא חמה ולכפר חרוב. כמאתיים מטר לפני הפנייה ימינה לקיבוץ מיצר ישנה פניה שמאלה בדרך עפר שהירידה אליה מעט משובשת. עדיף לחלוף על פניה, להסתובב בפניה למיצר, לחזור על עקבותינו ולפנות בזהירות אל מגרש החניה הסמוך. 

• מסלול מעגלי, אין צורך בהקפצת רכבים. 

ממגרש החניה נצא בשביל מסומן וברור (סימון של הקק"ל, לא של המועצה לסימון שבילים) הפונה מערבה (שמאלה מכיוון הכניסה לחניה). בדרך נחלוף על פני מספר בתים חרבים. עין פיק הוא שמו הקדום של המעין והכפר העתיק שהיה כאן בעבר (שלימים התגלגל שמו בשם העברי אפיק, אותו נושא הקיבוץ הסמוך). ראשיתו של היישוב במקום הוא בתקופת התלמוד וממצאים שונים מעידים על היותו יהודי. מתקופה זו ניתן למצוא מספר שברי עמודים וכותרות מסותתים בבזלת. השרידים המאוחרים ביותר, עיקר מה שנראה כאן כיום, הם סוריים. במקום היה כפר שנקרא תאופיק, שניטש בשנת 1967.

"בנייה חורנית" בעין פיק  | צילום: יותם יעקבסון

במבנה הראשון מימין (כשמגיעים מכיוון החנייה) אפשר לראות את אחד ממאפייני סגנון הבנייה שהיה נהוג כאן בעבר וכונה 'בנייה חורנית' (מלשון חורן, אחד משמותיו של האזור). תקרת המבנה חסרה כיום, אך עדיין ניתן לראות בתוכו את קמרונות האבן שנשאו לוחות אבן קצרים לקירוי. בגולן לא היו קורות עץ ארוכות וישרות ולכן נאלצו למצוא פתרונות אחרים לקירוי הגגות, בדומה למה שניתן לראות בערים הנבטיות והביזנטיות בנגב.

מטרים ספורים לאחר מכן נגיע אל מעין רחבה, ממנה נשקף נוף נפלא במורד ערוץ נחל עין גב. בתחתית מדרונות הנחל נוכל להבחין בקו הזרימה הברור, עוטה הירק ופריחת ההרדוף הורודה, של הנחל ובפער שביניהם נשקף גם נתח כחול מהכינרת וחלק גדול מהעיר טבריה, התלויה במורדות העבר האחר של האגם.

משמאל למרפסת התצפית ניצב מבנה חרב נוסף המספק צל קריר ונפלא. בקירו המערבי, הפונה אל הנחל קרועים שני חלונות מקושתים שמהם נשקף הנוף הנהדר. לא נותר אלא לדמיין כיצד נראה החדר כשהמבנה עדיין שימש למגורים.

מהקצה הצפוני של רחבת התצפית נמשך השביל בו נלך. הוא חוצה את הערוץ בגשרון קטן וממשיך במורד השלוחה הצפונית של הנחל, תוך שהוא חולף בין שיחי צבר גדולים ושדות קוצים יבשים הסוגרים עליו משני העברים. אופי המסלול עומד להשתנות במהירות; בנקודה מסוימת עושה השביל תפנית חדה על עקבותיו ומוביל אותנו כברת דרך קצרה במעלה הערוץ, אל תוך הסבך. בבת אחת נחסה בצל עצי תאנה רחבי עלים השתולים על המים. כשנגיע אל שוקת מים ישנה מבטון נוכל לחפש שביל חבוי הפונה שמאלה, תחת תאנה גדולה. הוא יוביל אותנו אל מרגלות מצוק הבזלת הקטן, שבראשו עמדנו קודם והשקפנו על הנוף. כאן נמצא עין אפיק – נקודה נסתרת ומצוינת כדי להתרווח בצל עצי התאנה ולהאזין לקול פכפוך המים הניגרים בזילופים ובטפטוף מהסלע ונקווים בבריכה רדודה. המעין הוא מהסוג האופייני ביותר לרמת הגולן, הקרוי מעין קילוח. מים הקולחים בין שתי שכבות בזלת שביניהן שכבת חרסית דקה שעוצרת את המים מלהמשיך ולחלחל.

כשנחליט שהגיע הזמן להמשיך בדרכנו, נשוב אל השביל הראשי ונפנה בו שמאלה, במעלה גרם מדרגות תלול וקצר שישיב אותנו אל נקודת התצפית. משם – חזרה אל החניה באותה דרך בה הגענו.

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגולן וחרמון

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...

מבוא לנדודים 61: הקיקלופים באים הרפאים באים
מבוא לנדודים 61: הקיקלופים באים הרפאים באים

"מתחת לחורשה המשקיפה לכנרת בה חונה הקרוואן שלי כבר חמישה חודשים תמימים, לא רחוק מעין תאנה ומעל נחל סמך, מתנוססת גבעה זעירה חסרת שם, מוקפת בחומה קיקלופית קדומה, שורה של אבני שדה גדולות, עד שלושה נדבכים גובהה. הקיקלופים ...

מצפה השלום – נוף בלי סוף
מצפה השלום – נוף בלי סוף

כפר הנופש מצפה השלום מציע את הנוף הכי יפה בארץ, מסלולי טיול במרחק הליכה מהבקתה, ארוחות מפנקות וטיפולי מים מרגיעים להשלמת חוויה. באמת שלא צריך יותר מזה לחופשה רגועה