עונה מומלצת: כל השנה, במיוחד בחורף ובאביב

קושי המסלול: קל

אורך המסלול: שני קילומטרים

משך המסלול: שעתיים

מפה: מפת סימון שבילים מס' 9, "מבואות ירושלים"

הגעה מהמרכז: נוסעים על כביש ירושלים-תל-אביב (מס' 1) מזרחה עד שער הגיא. במחלף פונים ימינה, לכיוון בית שמש (כביש מס' 38 דרום). בצומת אשתאול פונים שמאלה בכביש 395, המעפיל בהר. כעבור ארבעה קילומטרים וחצי בערך מגיעים לעיקול חד ימינה, פונים בדרך עפר שמאלה לעבר חניון מסודר ובעקבות שילוט ברור "יער הקדושים". זוהי נקודת ההתחלה.

• המסלול מעגלי, אין צורך בהקפצת רכבים.

הפעם נצא למסלול קצר וקליל, המתאים גם למעוניינים באתנחתא קטנה, לא רחוק מכביש ירושלים תל-אביב. מנקודת ההתחלה נפנה מזרחה בדרך עפר לרכב המסומנת בסימון שבילים כחול שמפנה לעבר רמת רזיאל. משמאל לדרך נשקפים נופים יפים לעבר ערוצו העמוק של נחל כסלון ואזור המושב שורש (שבו בולט במיוחד בית ההארחה הגדול). לאחר מכן נפגוש בעיקול חד שמאלה, המקיף ערוץ היורד מדרום לעבר נחל כסלון. נמדוד כמאתיים מטר ולפני שנגיע לעיקול נוסף בדרך, הפעם ימינה, נפנה בשביל להולכי רגל הפונה שמאלה ולכיוון מטה. השביל איננו מסומן ואיננו בולט, לכן כדאי שנלך בשוליים השמאליים של דרך הרכב ונחפש אחריו ובשום פנים ואופן לא נמשיך ללכת מעבר לעיקול. ירידה קצרה, תלולה מעט (שבמהלכה יש להתגבר על שתי מדרגות סלע) תוביל אותנו אל המעיין – אחד מעיינות בוקר.

במקום ברכת אגירה קטנה אליה נאספים המים הנובעים מהסלע. הנביעה מתחזקת במהלך עונת החורף והאביב. לפני כמה שנים היה מי שהחל ביוזמה פרטית לשקם במקום בוסתן קטן המושקה בתעלות. זוהי נקודה נהדרת להתרגע בה, לערוך פיקניק וביום חם גם לשכשך רגליים במים. בסביבות המעיין נטועים תאנה, עץ תות, לימון צעיר. לאורך תעלת המים גדלה נענע משובלת המפיצה ריח נעים ועז. על הטראסות סביב ניתן לראות שרידים לחקלאות ההררית הקדומה – בעיקר עצי זית. כל היתר נקבר תחת האורנים הנטועים של יער הקדושים, יער שניטע לזכר קורבנות השואה. לצד השרידים החקלאיים והנטיעות החדשות ישנם גם כמה עצי אלון, שרידים לחורש הים תיכוני שגדל כאן בעבר. על עצי האלון מטפסים קיסוסית אדומת אשכולות ושרביטן מצוי שמפירותיו הכתומים המתוקים ניתן לטעום.

כשהגיעו בני ישראל אל הארץ המובטחת הם נדרשו למפעל הפוך מזה של מפעלי הקק"ל. הם לא נדרשו לנטוע נטיעות בארצם, אלא להפך – לברא את היער כדי שיוכלו לטעת במקומו גידולים חקלאיים. ככתוב: "ויאמר אליהם יהושע אם עם רב אתה עלה לך היערה ובראת לך שם… ויאמרו בני יוסף לא ימצא לנו ההר ורכב ברזל בכל הכנעני היושב בעמק" (ספר יהושע פרק י"ז, פסוקים 16-15)כסלו. אחת הפרשנויות לפסוק היא שלשם בירוא היער נדרשו כלי ברזל שהיו מצויים בידי הכנענים. במעין ישנו שלט המבקש לשמור על הניקיון ונושא הזמנה להשקות את הבוסתן.

מהמעיין אפשר להמשיך ללכת בשבילים צרים ולתור אחר שתי נביעות נוספות, קשות יותר לאיתור. אפשר לשוב באותה דרך בה באנו ואפשר גם, תוך מאבק קטן בסבך הסוגר על השביל, לרדת מעט אל הערוץ הקטן מתחת למעיין ולפנות בו שמאלה, כלפי מעלה עד המפגש עם העיקול בדרך העפר. מכאן הדרך ימינה, חזרה לרכבים, היא קצרה ביותר. כדאי שנזכור כי באזור ישנם כמה מסלולי טיול קצרים ונינוחים. פרטים לגביהם ניתן למצוא במפות האזור של קק"ל הנמצאות בתיבת מידע קטנה הסמוכה למפה הגדולה החקוקה בלוח עץ.