תפריט עמוד

סתיו בפירנאים: הרפתקה בהרים

שמורת המים המנשבים ודרכי ההרים המפותלות בלב הפירנאים הספרדים מספקים כמה מן הנופים הפראיים והמרתקים באירופה. מסע סתווי בין הפסגות של קטלוניה וארגון

רכס הפירנאים הנפרש בין ספרד, צרפת ואנדורה הוא פנינת טבע אמיתית: יערות עד, נהרות שוצפים ואגמים אלפיניים חוברים יחדיו ליצור מראות נופיים יפים להפליא. בנוסף, האזור מספק הזדמנויות מגוונות לנסיעות שטח מלהיבות, הליכות רגליות מהנות וגם רפטינג מסעיר בנהר. בסתיו האזור ההררי הזה נצבע בשלכת אירופאית מרשימה במיוחד, שהופכת את הטיול פה לחוויה ייחודית ומרגשת.

אנדורה, נסיכות קטנה בלב הפירנאים, היא צומת נהדר לטיולים בהרים הפראיים באזור. העיר אנדורה מאפשרת לצאת לפני או אחרי טיולי הטבע בפירנאים למסע קניות זול במיוחד, שכן הנסיכות כולה היא חנות ענקית פטורה ממכס. בין השמורות שבצדו הספרדי של רכס הפירנאים כדאי לציין את השלוש היפות ביותר: הפארק הלאומי ד'אייגואסטורטס אי אסטני דה סנט מאוריסי בפירנאים הקטלאניים, הפארק הלאומי אורדסה והר פרדידו ושמורת הטבע פוסטס-מלדטה השוכנת בסמוך לגבול שבין קטלוניה לארגון ממערב לו. כאן מזדקר רכס פוסטס-מלדטה האדיר המגיע לשיאו בפסגת אנטו שגובהה 3,404 מטר מעל פני הים. זהו בעצם שיא הגובה של רכס הפירנאים כולו. רכס מלדטה מכוסה בקרחונים משני עבריו, והתצפית מראשו מעניקה את תמונת הנוף הפראית והיפה ביותר בפירנאים. במורדותיו הדרומיים של הרכס נח לו היפה באגמי האזור, אגם קרגואניה.

בפירנאים פזורים כפרים עתיקים שהשתמרו להפליא גם בימינו

בעבר אפשר היה לראות בכל כפר באזור בנייה מסורתית באבן מקומית ומפגש עם רועי צאן בהרים הגבוהים, אך כיום רבים מהכפרים המסורתיים הללו הפכו מודרניים הרבה יותר וחלקם משמשים מרכזי תיירות וסקי. בכל זאת, כמה כפרים עתיקים נותרו יפים להפליא: הכפר אנסו (Ansó) בפירנאים הבסקיים הוא כפר עתיק שזה אלף שנה שלא השתנה בו דבר: בתים עשויים אבני צפחה; סמטאות צרות הנפתחות לכיכרות קטנות, ובהן יושבים בסקים קשישים בכובעי ברט ענקיים ושותים קפה קטן עם כריכי בשר מעושן; כנסייה רומנסקית מדהימה מהמאה העשירית לספירה; שלווה מופלאה המופרת רק על ידי שאון מימיו הזורמים של נהר ורל.

באזור זה שוכן גם כפר עתיק נפלא בשם אסטאון (Estaón) כעשרים קילומטר ממזרח לכפר אספוט (Espot) שבשער המזרחי של הפארק הלאומי אייגואסטורטס. הכפר נעזב לפני שנים ועמד על סף התפוררות עד שאנשים בעלי יוזמה מברצלונה רכשו את בתיו מבעליהם ושיקמו את הכפר בלי לשנות דבר ממראהו העתיק.

האזור משופע בנהרות שוצפים ואין כמו רפטינג מסעיר כדי לעורר את האדרנלין

עמק אחד ושני אגמים
כאשר יוצאים מן הכפר אספוט (Espot) בג'יפים אל שמורת אייגואסטורטס עולים במעלה עמק אסקריטה (Escarita), דרך יער יפה להפליא שפסגתו המחודדת של הר אנקנטטס צופה עליו מדרום, ואחרי כשבעה קילומטרים מגיעים אל קצהו המזרחי של אגם סנט מאוריסי המכותר במתלולים מיוערים שמהם יורדים לתוכו פלגי מים. מכאן אפשר לעלות בדרך העפר לבקתת ארנסט מיפרה ולהמשיך מערבה בשביל רחב לאורך גדתו הדרומית של האגם בתוך יער יפהפה.

בעמק יש שני אגמים: אגם רדו (Redo) העגול ואגם יונג (Llong) הצר והמוארך שבקרקעית העמק. מסביב מתנשאות פסגות מחודדות של גרניט ועליהן שדות שלג מבהיקים. השביל חוצה את שער אספוט ויורד בסדרת פיתולים מערבה אל תוך העמק ואל אגם יונג, שבקצהו המערבי נמצאת בקתת המטיילים אסטני יונג (Estany Llong). מהבקתה השביל יורד לדרום-מערב ולאחר כקילומטר וחצי מגיע אל קרקעיתו השטוחה והרחבה של עמק סנט ניקולאו המכוסה באחו ירוק.

אזור הפירנאים מספק מגוון אפשרויות לנהיגת שטח מלהיבה

רוח על פני המים
ההליכה במורד סנט ניקולאו פסטורלית ונפלאה: הנחל זורם בפיתולים בזרימה שקטה וחלקה, עצים גבוהים מלווים אותו, ומדי פעם הרוח נושבת על פני המים ומקמטת אותם לאלפי גלים קטנים. זוהי בעצם משמעות שמה של השמורה כולה: אייגואסטורטס פירושו "המים המנשבים".

הנוסעים מן הכפר בוהי צפונה במעלה העמק היפה נוגרה דה טור חולפים על פני מלון מפואר, קלדס דה בוהי שמו, שבו יש מרחצאות מים חמים. לאחר כשלושה קילומטרים מגיעים אל רחבת חניה לרגלי סכר בטון ענקי: סכר קוויירס. שביל שמטפס מעלה מוביל לתצפית על מאגר המים העצום קוויירס. השביל נמשך צפונה לאורך גדתו המזרחית של המאגר עד לקצהו הצפוני, ומשם ממשיכים לכיוון צפון-מזרח במעלה העמק העילי של נוגרה דה טור בנוף מרהיב של רכסי גרניט ועצי מחט גדולים. לאחר כשני קילומטרים נגיע אל אגם נגרה ואל בקתת המטיילים חואן ונטוסה שלחוף האגם. זהו מקום נפלא למנוחה קטנה, ואפשר גם להזמין כאן משקה חם.

מבקתת ונטוסה אפשר להמשיך אל שני אגמים יפים: אגם קלוט ואגם טרווסני.
המראה שרואים העולים לפסגת מונטרדו הוא מהמם ממש: בדרום – הרכס העצום של בסיברי, במערב – האגמים מר וריוס ומעבר להם רכס מלדטה ופסגת אנטו הגבוהה בפסגות הפירנאים. במזרח – הקרקס הקרחוני של מונטרדו, האגם שבמרכזו ועשרות אגמים אחרים מלוא העין. אין ספק, המראה מפסגת מונטרדו נותן מושג אמיתי על חבל האגמים הנהדר הזה של שמורת אייגואסטורטס.

במעלה עמק ריוס מגיעים לחופו הצפוני של אגם ריוס. זהו אגם נפלא בעל צורה לא מוגדרת, והוא מוקף במתלולי גרניט. אין עצים בגובה זה, וגדות האגם עוטות רק אחו ירקרק של עשב.

כתבה פרסומית

הרי הפירנאים

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.