ריקוד השטן בסרי לנקה

במהלך לילה סהרורי בדרום סרי לנקה ניסו בני משפחה אחת לנער את השד שדבק בגופה של בתם. בועז הירש היה שם עד אור הבוקר וראה כיצד המשתתפים שרים, רוקדים, מתופפים ומקריבים תרנגולת, והכול כדי שהדיבוק ייצא

הדבר קרה לפני כ-15 שנים. בערבו של יום חמישי, בתום ביקור בן שבועיים בסרי לנקה, הגענו לנקודה הדרומית ביותר באי, כפר קטן על שפת האוקיינוס ששמו ווילגמה. במהלך ארוחת הערב הזמין אותנו ויג'אי, בעל הבית שבו התגוררנו, להצטרף אליו למה שהגדיר "טקס ריקודים מעניין", שמתקיים באותו ערב. הוא הסביר שהטקס מתקיים לעתים נדירות ושלדעתו נהנה מאוד.

נסענו במכונית דקות אחדות ולאחר מכן, כשנכנסנו לתוך יער סבוך, אמר ויג'אי שמכאן כדאי להמשיך ברגל. התחלנו לצעוד בשביל צר. הלילה היה חם מאוד. מרחוק שמענו קול תופים שהלך והתחזק. כשהתקרבנו אפשר היה לשמוע גם קולות שירה מונוטוניים. טיפסנו על גבעה קטנה, ולפתע נגלה לעינינו מראה שהזכיר סצנה מסרט של קופולה: אור בוהק הציף חצר רחבת ידיים, שבמרכזה עמדה במה מוגבהת ובמרכזה היתה שרועה נערה-אישה. על פניה היתה הבעה של טירוף וזעם, ומסביבה רחשו כחמישים בני אדם. לפני האישה ניצב שולחן ארוך ועליו מקלות קטורת שהפיצו ריח חזק. זרדים וענפים יבשים בערו בסמוך לה, וסביבה פיזזו שני שדוני שאול, לבושים מחלצות ססגוניות וזוהרות ועדויים תכשיטים מרשרשים מכף רגל ועד מצח. כשהגענו למקום הרקדנים היו בעיצומה של אקסטזה מיוזעת. נדמה היה שהם מנסים להעביר מסר כלשהו לנערה ששכבה לפניהם. שני נגנים קשישים, ישובים על הרצפה בישיבה מזרחית, ליוו את הרקדנים. הם היכו בתוף מוארך, שמשני צדיו מתוחות יריעות עור, המונח בין רגליהם. מגרונם של הנגנים והרקדנים בקעו במשך כל הטקס קולות שירה רמים. אדם, ששימש כנראה מנהל הטקס, היה טרוד כל העת בשמירת האש ובהחלפת מקלות הקטורת.

משפחתה של הנערה שדבק בה השד בזמן הטקס לגירוש הדיבוק

התחושה הראשונית למראה המחזה היתה של פחד עמום. ויג'אי היה הגשר היחיד שלנו להבין את המתרחש, משום שהתקשורת עם המקומיים הסתכמה בחיוכים מהוססים ובכוסות מים שהציעו לנו ללא הרף. ויג'אי הסביר לנו שהנערה בת ה-81 התארסה לפני כחודש. זמן קצר לאחר מכן נטש אותה ארוסה לטובת נערה אחרת, ומאז נכנס בה השד והיא החלה לנהוג כמשוגעת. הוא הסביר שבתרבות הסינהאלית המסורתית נודעת חשיבות עליונה למוסד המשפחה. ייעודו הברור של כל אדם הוא להקים משפחה ולקיים אותה, ומכאן אפשר להבין את גודל הפגיעה בנערה.

משפחתה של הנערה, מהמשפחות העשירות ביותר באזור, ניסתה בכל דרך להושיע אותה מן השטן שדבק בה, אך לשווא. בסופו של דבר, החליט אבי המשפחה לקיים את טקס ריקוד השטן. זהו טקס יקר מאוד במושגי המקום, שעולה כמה מאות דולרים לקיימו, ומטרתו לסלק את השטן שנכנס בגוף הנערה. המשתתפים משלבים נגינה, ריקודים מיוחדים, שירים שמילותיהם נושאות משמעות רוחנית, אש, קטורת ותרנגולת שנשחטת כקורבן. הטקס נמשך קרוב לשמונה שעות, ובמהלכו מחליפים הרקדנים כמה פעמים את תלבושותיהם.

בעוד אנחנו מסתובבים בחצר ומשוחחים, קפצה לפתע הנערה ממיטתה כאחוזת תזזית והחלה לגנוח ולצעוק. בני משפחתה ניגשו אליה וניסו להחזירה למיטה. אחד הרקדנים הפסיק לרקוד, התקרב, עיווה את פניו בחיוך והמשיך לשיר.

במשך שמונה שעות רצופות הרקדנים לא הפסיקו לרקוד, לקפץ ולשיר

בשעה ארבע לפנות בוקר, לאחר שרבים מהנוכחים כבר עזבו את החצר, הגיע תורה של התרנגולת. השמש ניגש אליה, הרים אותה ממקום מושבה מתחת לשולחן הקטורת והאש, ובתנועה מהירה מלק את ראשה. בני המשפחה החלו למרוח את גופה של הנערה בדם התרנגולת, בעוד היא צורחת ומתנגדת בכל כוחה. לאחר דקות אחדות הנערה שכבה על המיטה באפיסת כוחות ואפשרה לבני משפחתה להשלים את הטקס.

קומץ האנשים שנשארו התפזר בשקט, וסביב המיטה נותרו בני המשפחה, מתגודדים בתקווה. ויג'אי סימן לנו שהגיע הזמן לעזוב. בדרך חזרה למכונית הסביר לנו שרק כעבור כמה ימים אפשר יהיה לדעת לבטח אם הטקס הצליח והדיבוק עזב את גופה של הנערה. השחר החל לעלות, ובין צמרות העצים אפשר היה לראות פיסות שמים כחולים. היער נראה הרבה יותר רגוע באור הראשון של הבוקר. כאשר הגענו אל המכונית ויצאנו אל הכביש הבנו כמה קרובה היתה קרחת היער המוזרה שבה בילינו את הלילה אל הציביליזציה המודרנית, אל המכוניות המהירות, הכבישים, הטלוויזיות ומטוסי הסילון, וכמה רחוקה.