תפריט עמוד

סעודיה: הממלכה המדברית נפתחת?

פתיחת שמי סעודיה למטוסים ישראלים מעלה את התקווה שלא רחוק היום בו הממלכה תפתח את שעריה למטיילים ישראלים. עד שזה יקרה, קבלו הצצה לממלכה המדברית המסתורית, שלמרות שהיא גדושה באתרים היסטוריים ואתרי טבע מרגשים, מעטים התיירים שמטיילים בה

שמי סעודיה נפתחים בפני טיסות ישראליות, וגם אם הדרך לנורמליזציה מלאה עדיין ארוכה, מותר לחלום על ביקור בממלכה המסתורית שמעטים התיירים המערביים שמגיעים אליה. בשנים האחרונות סעודיה, שבמשך שנים התיירים היחידים שביקרו בה היו עולי רגל שביקרו במכה ובמדינה, הערים הקדושות לאסלאם, נפתחת יותר למערב. ההנהגה מתחילה לגלות פתיחות (למעשה, סעודיה היא אחד המקומות הבודדים בהם ההנהגה פתוחה יותר לשינויים מהאוכלוסייה), חוקים חדשים שנחקקו מעניקים יותר זכויות לנשים (כמו הזכות לנהוג), ערים מודרניות הוקמו, רבות מהן גדושות באטרקציות לתיירים, מלונות ואתרי נופש יוקרתיים נפתחו, ותיירים ראשונים מהמערב מתחילים להגיע ולגלות את המדינה.

למרות כל אלה, הביקור במדינה האסלאמית אינו מתאים לכל אחד. אבל אם אתם רוצים לבקר במדינה מדברית מרתקת ורבת ניגודים שנמצאת הרחק ממסלול התיירים השחוק, נותר רק לקוות שהשלב הבא – של כניסת ישראלים לסעודיה – יגיע, ובמהרה.

סירות דיג בעיר דמאם. לצד נופים מדבריים יש בסעודיה חופים יפים וים תכול | צילום: Gimas, שאטרסטוק

סירות דיג בעיר דמאם. לצד נופים מדבריים יש בסעודיה חופים יפים וים תכול | צילום: Gimas, שאטרסטוק

כמה דברים שכדאי לדעת על סעודיה

  • הממלכה הערבית הסעודית היא המדינה הגדולה ביותר בחצי האי ערב, והיא משתרעת על שטח של 2,149,690 קמ"ר, מה שהופך אותה למדינה ה-14 בגודלה בעולם.
  • סעודיה היא מדינה מדברית, אשר רק שני אחוזים משטחה העצום ניתנים לעיבוד חקלאי או למגורי אדם.
  • מרבית תושבי המדינה מתגוררים באזורי החוף המזרחיים והמערביים, וכן בנאות המדבר שבמרכז המדינה.
  • סעודיה היא מונרכיה אבסולוטית, הנשלטת על ידי צאצאיו של עבד אל-עזיז אבן סעוד, מייסדת הממלכה והמלך הראשון בה. המלך הנוכחי הוא בן סלמאן.
נופים מדבריים בפרובינציה המזרחית

נופים מדבריים בפרובינציה המזרחית

  • האקלים בסעודיה הוא אקלים מדברי קיצוני ויבש עם הבדלי טמפרטורה חדים בין היום ללילה.
  • סעודיה גובלת בעיראק, בירדן, בכווית, בעומאן, בקטאר, באיחוד האמירויות הערביות ובתימן, וכן במפרץ הפרסי בצפון-מזרחה ובים האדום במערבה.
  • סעודיה היא יצואנית הנפט הגדולה בעולם. היא החלה לייצר נפט באופן תעשייתי במהלך מלחמת העולם השנייה. רווחי הנפט מאפשרים לסעודיה להעניק לתושביה שרותי בריאות, חינוך ורווחה מבלי לגבות מהם מיסים. הדיור, המים והחשמל מסובסדים, וגם ההשכלה הגבוהה, הן בסעודיה והן מחוצה לה, ממומנת על ידי הממלכה.
הנשים בסעודיה חייבות לצאת מהבית בלבוש מלא הכולל עבאיה ורעלה

הנשים בסעודיה חייבות לצאת מהבית בלבוש מלא הכולל עבאיה ורעלה

  • למרות עושרה הרב של סעודיה, כרבע מתושבי המדינה חיים מתחת לקו העוני.
  • למרות רמת הרווחה הגבוהה ממנה נהנים תושבי סעודיה, החיים במדינה עשויים להיות מורכבים, בעיקר עבור נשים. במדינה, אשר מתנהלת על פי הדין האסלאמי, חופש הפרט מוגבל ונשים מודרות מהחיים הציבוריים. נשים חייבות לצאת מהבית בלבוש מלא הכולל עבאיה (שמלה ארוכה הכוללת כיסוי ראש) ורעלה, ורק ב-2018 הותר לנשים בסעודיה לנהוג ולהיכנס לאירועי ספורט.
  • סעודיה מחולקת לשני אזורים מרכזיים – חיג'אז שלחוף הים סוף, במערב סעודיה, ונג'ד שבלב המדבר, שניהם מאוד מנוגדים זה לזה. נג'ד הוא אזור של מישורי מדבריות רחבים, בו מתגוררים בעיקר שבטי בדואים. עם זאת, בנג'ד תמצאו את בירת סעודיה, ריאד. חיג'אז הוא אזור הררי הגובל בים סוף, ובו נמצאים כמה מהאתרים המעניינים ביותר בסעודיה – העיר ג'דה, הערים הקדושות לאסלאם – מכה ואל מדינה, חופים מרהיבים ואתרים מדבריים מרתקים כמו העיר הנבטית מדאאן סלאח.
עולי רגל מוסלמים במֶכָּה | צילום: Sony Herdiana, שאטרסטוק

עולי רגל מוסלמים במֶכָּה | צילום: Sony Herdiana, שאטרסטוק

מה לעשות ולראות בסעודיה?

לסעודיה מגיעים כ-16 מיליון תיירים בממוצע מדי שנה, בדומה לדובאי ויותר מניו יורק ומטוקיו.  למרות זאת רובם המוחלט של התיירים מגיעים מסיבות דתיות, כדי לקיים את מצוות הביקור במֶכָּה. מחוץ לאזורים המקודשים למוסלמים, רואים רק מעט תיירים במדינה. לסעודיה יש פוטנציאל תיירותי אדיר, ומיעוט התיירים מהווה דווקא יתרון עבור מטיילים הרפתקנים שנמשכים למרחבים העצומים הבתוליים והלא מתויירים של סעודיה. המרחבים האלה כוללים נופים מדבריים, דיונות חול עצומות שמזמינות להרפתקאות מדבריות כמו טיולי ג'יפים וגמלים וצפייה בכוכבים, חופים יפים עם אתרי צלילה מרהיבים, ערים מרתקות ועוד.

גמלים במדבר בסעודיה

גמלים במדבר בסעודיה

ריאד

בירת סעודיה, ריאד (Riyadh), אשר שוכנת בנווה מדבר במרכז המדינה, היא עיר שמשלבת ישן וחדש. לצד גורדי שחקים עצומים שמזדקרים מן המדבר, יש בעיר רבעים היסטוריים כמו רובע  דירייה (Diriyah) ההיסטורי. אחת האטרקציות הבולטות בעיר היא מצודת אל-מסמכ המרשימה, מצודת חימר ובוץ בת 150 שנה שנראית כאילו נלקחה מסיפורי אלף לילה ולילה.

מצודת חימר ובוץ ברובע דיריה בריאד

מצודת חימר ובוץ ברובע דיריה בריאד

בעיר יש עוד הרבה אתרים מרתקים. המוזיאון הלאומי ששוכן בבניין שהוא מופת של אדריכלות מודרנית נחשב לאחד מהטובים במזרח התיכון, ותצוגותיו, רבות מהן אינטראקטיביות, מספרות את הסיפור של סעודיה מהפרהיסטוריה ועד ימינו.  אחת האטרקציות המלהיבות בעיר היא ה-Globe Experience, פלטפורמת תצפית ששוכנת בתוך כדור זכוכית עצום שתלוי מתחת לראשו של מגדל אל פייזליה, גורד השחקים הראשון של ריאד. הכדור עוצב על ידי האדריכל נורמו םוסטר והתצפית ממנו יפה במיוחד בשעת השקיעה.

כמו ערים ערביות רבות, גם לריאד יש שוק אותנטי משלה, שוק אל זל (Al Zal). בשוק מוכרים מגוון רב של שטיחים, לצד לבוש מסורתי, עבודות יד, עתיקות ותבלינים.  אם אתם מעדיפים קניות מסוג אחר, אבל תוותרו על Kingdom Centre, קניון עצום ששוכן בשני מגדלים, ביניהם מקשר Sky Bridge – גשר פלדה וזכוכית ששוכן בגובה 300 מטר ומציע תצפית מרהיבה על העיר.  בקניון עשרות חנויות של מותגי על לצד עשרות מסעדות.

גורדי שחקים מודרניים מפלדה זכוכית בריאד | צילום: Mohammed younos, שאטרסטוק

גורדי שחקים מודרניים מפלדה זכוכית בריאד | צילום: Mohammed younos, שאטרסטוק

הפרובינציה המזרחית

הפרובינציה המזרחית (א-שרקייה) היא הגדולה ביותר בשטחה מבין מחוזות סעודיה. היא משתרעת על שטח של 672,500 קמ"ר (קצת יותר משטחה של צרפת) במזרח המדינה, וכוללת נופים מדבריים, נאות מדבר עטורות דקלים וגם את חופי המפרץ הפרסי. בימים עברו היה זה מרכז סחר משגשג והיום זהו מרכז הנפט של סעודיה. בירת המחוז היא העיר דמאם (Dammam). העיר המודרנית השוכנת לחופי המפרץ הפרסי מציעה חופים חוליים יפים, פארקים ירוקים והרבה מוזיאונים ואטרקציות. בין היתר תמצאו פה את מוזיאון Aljowhara המוקדש לתרבות הסעודית ואת שוק Share Al-Hob המכונה גם שוק האהבה הודות לחנויות התכשיטים הרבות שבו, אליהן מגיעים זוגות לבחור מתנות כלה. העיר גדושה גם באטרקציות לכל המשפחה כמו מרכז המדע והטכנולוגיה SCITECH , כפר הדולפינים, פארק השעשועים Cobra ומסלול הקרטינג Mahara. במרחק נסיעה קצרה מהעיר נמצא מפרץ חצי ירח והיפה ובו מים צלולים ורדודים.

כ-185 ק"מ דרומית-מערבית לדמאם נמצא נווה המדבר אל אחסה (Al Ahsa)  שנחשב לגדול מסוגו בעולם. יש בו לא פחות מ-2.5 מיליון עצי תמר. האזור גדוש במוקי עניין רבים, ובהם מסגדים, שווקים ואתרי טבע. אחד האתרים המעניינים באזור הוא האגם הצהוב, המוקף מכל עבריו בדיונות חול. זהו מקום נהדר לשייט קיאקים וצפייה בציפורים, וניתן להגיע אליו רק ברכב שטח.

האגם הצהוב, המוקף דיונות חול בנווה המדבר אל אחסה

האגם הצהוב, המוקף דיונות חול בנווה המדבר אל אחסה

ג'דה וסביבתה

עיר הנמל ג'דה (Jeddah), העיר השנייה בגודלה בממלכה, ועיר הנמל הגדולה בה, שוכנת במערב סעודיה, לחוף הים האדום, במרחק 66 ק"מ ממֶכָּה. זוהי עיר היסטורית בת 2,500 שנה  הגדושה בפנינים ארכיטקטוניות, אשר המרכז ההיסטורי שלה הוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. רבים מבתי העיר העתיקה נבנו מחמר, בוץ וצדפים.  בעיר יש כמה מסגדים מעניינים כמו מסגד אל שאפי (Al Shafee) מהמאה ה-16, לצד שווקים ססגוניים כמו שוק אל עלאווי (Souq Al Alawi),  הגדול במדינה. כדאי לבקר גם ברובע הודו הקטנה הגדוש בחנויות ומסעדות בסגנון הודי.

טיילת הקורניס בעיר ג'דה | צילום: Ayman Zaid, שאטרסטוק

טיילת הקורניס בעיר ג'דה | צילום: Ayman Zaid, שאטרסטוק

לצד כל אלה, מוקד המדינה העיקרי של העיר הוא הים הסמוך. טיילת הקורניש (Corniche) שבצפון העיר היא אחד מהיעדים האהובים בעיר, ובמרחק נסיעה קצרה מהעיר תגיעו לחופים יפהפיים כמו חוף Thuwal , חוף חולי עטור דקלים שבקרבתו אתרי צלילה יפים. במרחק 20 ק"מ מהעיר נמצאת עיירת החוף דהבן ובה אתרי נופש לשפת הים.

למרות קרבתה למֶכָּה, ג'דה עיר פחות שמרנית ויותר קוסמופוליטית וליברלית. הסיבה לכך היא שרבים מעולי הרגל שחלפו במהלך השנים בעיר, שהיא השער למכה ואל מדינה, לא חזרו למדינות מוצאם ונשארו בעיר. בנוסף, מיקומה של העיר באזור של דרכי מסחר עתיקות הבטיח שבמהלך השנים חלפו בה לא רק סחורות אלא גם דתות ותרבויות.  כתוצאה מכל אלו נוצר בעיר פסיפס תרבותי עשיר והעיר נחשבת להרבה יותר פתוחה וליברלית (באופן יחסי כמובן) בהשוואה לריאד השמרנית.

בקרבת ג'דה יש אתרי צלילה מרהיבים

בקרבת ג'דה יש אתרי צלילה מרהיבים

אל עולא ומדאאן סאלח

אל עולא (Al Ula) אשר שוכנת עמוק בלב המדבר בצפון-מערב המדינה, על דרך הבשמים ההיסטורית, נותרה מחוץ למסלול למרות שפע של מוקדי עניין, ובהם תצורות סלע ייחודיות, קניונים, ושרידים ארכאולוגיים מרתקים. העיר ממוקמת בלב נווה מדבר עם מטעי דקלים וצוקי אבן חול אדומה.

קבר נבטי חצוב בסלע במדאאן סלאח | צילום: Zaruba Ondrej, שאטרסטוק

קבר נבטי חצוב בסלע במדאאן סלאח | צילום: Zaruba Ondrej, שאטרסטוק

מוקד העניין המרכזי באל עולא הוא העיר הנבטית החצובה בסלע מדאאן סאלח (Mada’In Saleh)  שנחשבת לפטרה של סעודיה ולעיר הנבטית השנייה בגודלה ובחשיבותה אחרי פטרה.  הנבטים ישבו בעיר בין המאה ה-1 לפנה"ס ועד המאה הראשונה לספירה. במקום נתגלו 111 קברים שהנבטים חצבו בסלע בשנים אלה, מרביתם מעוטרים ועל חלקם מופיעות כתובות נבטיות. בנוסף, נמצאו בעיר ציורי מערות קדומים יותר. באתר ניתן להתרשם גם מהמתחם הדתי ובו חצובות נישות המוקדשות לאלים נבטיים, וכן למעלה ממאה בארות. ב-2008 העיר הוכרזה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, הראשון בסעודיה. בשונה מפטרה, למרות שמדובר מרשים בעל חשיבות רבה, רק תיירים ספורים מגיעים אליו.

בשנים האחרונות הסעודים החלו להבין את הפוטנציאל התיירותי הטמון באזור, והחלה הקמה של כמה אתרי נופש יוקרתיים.

תצורות סלע ייחודיות באל עולא | צילום: Haidan abdan Syakuro, שאטרסטוק

תצורות סלע ייחודיות באל עולא | צילום: Haidan abdan Syakuro, שאטרסטוק

הקריה הכלכלית על שם המלך עבדאללה

העיר שממוקמת לחוף הים האדום, כמאה קילומטרים מצפון לג'דה, היא עיר מודרנית וחדישה אשר הקמתה, למעשה, עדיין לא הסתיימה. העיר הוכרזה ב-2005 על מנת למשוך משקיעים בינלאומיים. בינתיים היא מתגלה גם כיעד אטרקטיבי למשפחות הודות לתשתיות תיירות מפותחות שכוללות אטרקציות משפחתיות ומלונות פאר. לצד רצועת חוף ארוכה, ובה מלונות ומרכזי ספורט מים, יש טיילת ארוכה ותוססת הגדושה במסעדות, בתי קפה ואפשרות לשכירת אופניים. בעיר נמצא גם אחד ממועדוני הגולף המפורסמים במזרח התיכון, וכן מרכז ספורט מוטורי בשם Juman Karting בו ניתן לעסוק בקרטינג. במרינה של העיר ניתן לשכור סירות לשיורי שייט קצרים וכן לסיורי דייג וצלילה.

מגרשי גולף באמצע המדבר בקריה הכלילת על שם המלך עבדאללה | צילום: Kamil Sojka, שאטרסטוק

מגרשי גולף באמצע המדבר בקריה הכלילת על שם המלך עבדאללה | צילום: Kamil Sojka, שאטרסטוק

כמה דברים שכדאי לדעת:

  • נכון למועד כתיבת הכתבה, יולי 2022, כניסת ישראלים לסעודיה אסורה.
  • הטיול בסעודיה מומלץ בחודשי החורף, מאמצע דצמבר ועד אמצע מרץ, ובאביב, מאמצע מרץ ועד אמצע יוני. בקיץ הטמפרטורה הממוצעת היא 45 מעלות, וגם בסתיו חם והטמפרטורה נעה סביב 30 מעלות.
  • השפה המדוברת בסעודיה היא ערבית. עם זאת, מקומיים רבים מדברים אנגלית וכל התמרורים ושלטי ההכוונה בדרכים כתובים בערבית ובאנגלית.
  • המטבע בסעודיה הוא ריאל סעודי.
  • צריכת אלכוהול וסמים בסעודיה אסורה בהחלט וכרוכה בעונשים חמורים.

מפת סעודיה:

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.