תפריט עמוד

סלובקיה: היפהפייה המתעוררת

סלובקיה, השוכנת בלב אירופה, סמוך לפולין וצ'כיה, היא גן עדן ירוק ושופע מים, עם רכסי הרים מרשימים, נהרות ומפלים, יערות ומערות, אטרקציות משפחתיות וטירות מהאגדות. ועכשיו, עם טיסות ישירות וזולות, כל הטוב הזה נגיש וקרוב מתמיד

סלובקיה הולכת וצוברת פופולריות בקרב קהל המטיילים הישראלי, ולא במקרה. היא מהווה "מגרש משחקים" ענק של הטבע. יש בה רכסי הרים, יערות, מערות מופלאות ושפע של מים. אחת הדרכים המהנות להכיר את סלובקיה היא בטיול ג'יפים. כך אפשר להגיע גם לפינות רחוקות ולנסוע בדרכים הרריות מרשימות. ואם אתם מטיילים בהרכב משפחתי, כדאי לכם לדעת שהיא יעד מושלם עבורכם.

אגמים, יערות והרים – הטבע הסלובקי מהווה תפאורה מושלמת לטיול | צילום: אבי בלום, איילה גאוגרפית

למרות השם הדומה, אל תתבלבלו בין סלובניה לסלובקיה. סלובקיה שוכנת בלב אירופה והיא גובלת בחמש מדינות: פולין, צ'כיה, הונגריה, אוסטריה ואוקראינה. זוהי ארץ יפהפייה, פנינה ירוקה של ממש, עם רכסי הרים גבוהים – שכמה מהם אף מופיעים בדגלה של המדינה הצעירה, אשר קיבלה את עצמאותה בתחילת שנת 1993. במרכז ובמזרח סלובקיה מצויות שלוש שרשרות הרים: הרי הטטרה הגבוהים, הנמצאים בגבול עם פולין והמגיעים לגובה 2655 מ'. זהו רכס אדיר, המושלג מאוד בחורף ומדרונותיו משמשים בעיקר לסקי ובקיץ לטרקים. הרי הטטרה הנמוכים, שלמרות שמם לישראלים הם ייראו גבוהים למדי, ורכס הרי הקארסט הסלובקי (Slovenský Kras) בגבול הונגריה – מקום משכנן של מערות רבות.

אחת הדרכים המוצלחות והמהנות להכיר את סלובקיה היא בטיול ג'יפים | צילום: אבי בלום, איילה גאוגרפית

הטיסות הישירות למזרח סלובקיה, המתוכננות לקיץ הקרוב, אמורות לנחות בקושיצה והן יהפכו את הטיול באזור לקל ונגיש מאוד. זוהי עיר יפהפייה ונעימה, אשר במרכזה מצויה קתדרלה גותית אדירה, הנחשבת למזרחית ביותר מסוגה באירופה. קושיצה היא בעלת צביון צעיר ובמרכזה תמצאו מסעדות רבות, בהן גם אחת המסעדות העתיקות בעולם – Hostinec שנוסדה במאה ה-15 ובה מבשלת בירה מצוינת, וכמובן ברים רבים. מקושיצה ניתן לעלות לפעילות גלישה במזחלות הרים באזור Kavecany. זהו מסלול של 800 מטר וגם מי שעשה פעילות כזו באוסטריה יתלהב מהזוויות ומהמדרון התלול בלב האחו.

הקתדרלה של קושיצה. טיסות ישירות לקושיצה הופכות את הטיול באזור לפשוט ונגיש | צילומים: שאטרסוק

הסודות של המערות מהיפות באירופה
חובבי מערות ימצאו בסלובקיה מאות מערות, חלקן נגישות לכל מטייל. חמש מתוכן הוכרזו כאתר מורשת עולמית, בהן מערת דומיצה (Domica) המרהיבה. זוהי מערת נטיפים יפהפייה שבה ניתן לשוט בסירה בינות לנטיפים והזקיפים המרשימים. המערה צמודה לגבול עם הונגריה ולאחר הביקור בה אפשר לטעום גולאש הונגרי בצידה ההונגרי, הקרוי Aggtelek. מערה מופלאה נוספת, שאף היא הוכרזה כאתר מורשת עולמית, היא מערת הקרח דובשינסקה (Dobsinska), ההגעה אליה היא בטיפוס של כ-20 דקות. מיקומה של המערה שומר בתוכה את האוויר הקר והטמפרטורה עומדת על 0 מעלות, מה שמאפשר את התפתחות של קרחון בתוכה. הקור השורר במערה, שפתוחה בין מאי לספטמבר, מצריך להתלבש בהתאם, אל תשכחו להביא מעיל.

מערת דומיצה. אפשר לשוט בסירה בין הנטיפים והזקיפים המרהיבים | צילום: אבי בלום, איילה גאוגרפית

גן עדן לחובבי ההליכות הרגליות
בסלובקיה תמצאו מסלולי הליכה ברמות שונות: מהליכות רגליות קלות ביותר המיועדות לכל המשפחה ועד לטרקים מאתגרים בהרי הטטרה הגבוהים המיועדים למיטיבי לכת. בטרקים הללו ישנים בבקתות הרים ברחבי הרכס, משני צדדי הגבול – הסלובקי והפולני.

מהעיירה Tatranska Lomnica שהיא אחד המרכזים של מלונות ומסעדות בהרי הטטרה הגבוהים, הפועלים לאורך כל השנה, יוצאת רכבת הרים (פוניקולר) לעבר Studena Dolina המצויה במורדותיה של פסגה גבוהה ומושלגת. הליכה קצרה ביער מביאה למפלים נפלאים ששמם המילולי הוא "המפלים של המים הקרים". לצד הדרך אפשר לאסוף גרגירי יער ותותים. הנוף סביב המים ויער האשוחים מעניק את התחושה של כיבוש הפסגה.


מפלים בסטודינה דולינה בהרי הטטרה הגבוהים

וכעת לגן העדן האמיתי… הוא נמצא בסלובקיה ושמו הרשמי "גן העדן הסלובקי". זוהי שמורת טבע, נגישה וקרובה לקושיצה ופופרד, שכשמה כן היא: אזור הררי נפלא עם מסלולי טיול רבים, בהם כאלה החוצים פלגים ומפלים על גבי דרגשים וסולמות (מזכיר קצת את מסלול הבניאס שלנו), ויש גם מסלולים קלים יותר. לכולם המשותף היא הליכה ביער אירופאי אפלולי, עם ריח המים והעצים המדהים והאוויר הצלול והצח.

שביל עץ בשמורת גן העדן הסלובקי

פארקי מים רפטינג ואטרקציות משפחתיות
סלובקיה היא גן עדן גם למי שמחפש אטרקציות מוכרות, כמו פארק המים טטרלנדיה למשל. זהו בפירוש לא פארק מים רגיל: הוא משתרע על שטח עצום ויש בו יותר מ-25 מגלשות ומתקנים נוספים, גם לקטנטנים. מי שזקוק למנת אדרנלין מוגברת יימצא אותה כאן וגם העיסויים במקום מצוינים. הילדים לא ירצו לעזוב את המקום, אז ודאי תשמחו שיש אפשרות ללון בבקתה בכפר הנופש הצמוד. ליד העיר Liptovsky Mikulas יש עוד כמה פארקי מים מיוחדים אך קטנים יותר, באחד מהם יש בריכת גלים מדהימה.

פארק המים טטרלנדיה. אם תתקשו להיפרד, אפשר ללון בבקתת עץ בכפר הנופש הצמוד | צילום: tatralandia ©

אטרקציה טבעית הקשורה אף היא במים – רפטינג. בשמורת הטבע פייניני (Pieniny) יש מסלול רפטינג לא קשה על נהר הדונייץ, אשר מתאים גם לילדים. המסלול, העובר בין רכסים מיוערים, נעשה בלוויית מדריך רפטינג והוא מהווה חוויה לכל המשפחה וכולל כמה מדרגות קטנות בנהר לתוספת ריגוש. ניתן לשלב רפטינג עם טיול אופניים בצד הפולני של הגבול.

רפטינג בנהר הדונייץ

טירות מהאגדות
ההיסטוריה העשירה של סלובקיה מזמנת למבקרים מנהרת זמן לתקופות שכאילו לקוחות מהאגדות. תקופות שבהן נלחמו אבירים, אשר השריון וכלי המלחמה שלהם (אמיתיים לגמרי!) מקשטים כמעט כל מסעדה או מלון. מעל הדרכים בראשי הגבעות מתנוססות טירות ימי ביניימיות מושלמות. כזו היא, למשל, טירת Stara Lubovna (סטארה – העתיקה). זוהי טירת אגדות מושלמת, אשר הנוף הנשקף ממגדל העוז שלה מרהיב ביופיו. בטירה נערכים מופעי עופות דורסים מידי 4 שעות. טירה מפורסמת אחרת היא מצודת ספיש (Spissky hrad) העצומה, אשר בתוכה תמצאו את מרתפי העינויים היצירתיים פרי מוחם הקודח של האבירים.

טירת סטארה לובובנה. טירה מושלמת מהאגדות

את כל הנפלאות שמספקת המדינה הקטנה, שרק חלק מהן מוזכרות כאן, אפשר לשלב עם חיי תרבות, פולקלור ומוזיקה המוצעים לתייר בכל מקום אפשרי יחד עם אפשרויות לינה משובחות. וחשוב לא פחות: זהו יעד נהדר לטיול ג'יפים משפחתי המשלב מסלולים בטבע, נופים מהאגדות, טירות ומערות וכמובן אטרקציות נפלאות שישמחו כל ילד, בכל גיל.

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.